Zpráva referentova.
Ministerstvo zemědělství vyhovujíc
usnesení Národního shromáždění
ze dne 25. června 1919, jakož i meliorační
ankety ze dne 1. a 2. července téhož roku,
předložilo novelu k zákonu melioračnímu
ze dne 4. ledna 1909, č. 4. ř. z., kterouž
se mění a doplňují ustanovení
§ 2., 3., 11., 12., 15. a 17. a ustanovení §
4. se zrušují.
Zákon meliorační nevyhovoval nikdy docela
svému účelu, zvláště však
v době nynější za změněných
poměrů hospodářských a v době
akutní krise vyživovací. Má-li tato
hospodářská krise býti odstraněna,
dlužno co nejvíce zvýšiti výrobu
zemědělskou, jmenovitě obilnin. Aby se toho
dosáhlo, dlužno v první řadě
zvýšiti jakost půdy, a to melioracemi. Než
v této věci bylo postupováno u nás
příliš pozvolna a beze všeho systému
jak ve směru technickém, tak i administrativním,
takže meliorace pozemků zvláště
v chudších a po horských krajích pozvolna
se prováděly a s mnohými obtížemi
a překážkami se potkávaly. Tuto akci
meliorační zatěžovaly neméně
nedostatečné organisace a mobilisace peněz,
jakož i těžkopádnost a neochota úřadů
politických a hlavně dřívějšího
ministerstva orby. Státní a zemské subvence
byly vypláceny družstvům nepravidelně
a s mnohými urgencemi mnohdy až po letech. Proto musila
si družstva opatřovati drahý úvěr
u soukromých peněžních ústavů,
čímž náklad stavební nepotřebně
ve značné míře se zvyšoval.
Než i meliorační zákon ze dne 4. ledna
1909, č. 4. r. z., prohibitivně působil na
celou akci meliorační, poněvadž dle
§ 3. odst. 2., nemohly býti vypláceny ani státní
a zemské příspěvky, dokud zemský
zákon pro ten který podnik nebyl sankcionován.
A poněvadž byly v posledních letech zemské
sněmy nepravidelně svolávány, zpožďovala
se projednávání dotčených osnov
zákonů v míře nemalé; v Čechách
pak, kde trvala nedělnost sněmovní přes
10 roků, neměl meliorační zákon
vůbec působnosti ovšem k nenahraditelné
škodě zemědělství. Tím
se stalo, že z výpůjček, které
připadaly na slíbené státní
i zemské příspěvky, vzrostlo pro české
zemědělství 6 milionů korun interkalárních
úroků, což činilo u některých
melioračních podniků až 40% stavebních
nákladů.
Poněvadž bylo v posledních 10 letech v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku průměrně ročně
meliorováno jenom na 4500 ha půdy, takže kdyby
se mělo pokračovati dosavadním tempem, vyžadovalo
by provedení celé meliorační akce
v českých ze mích na 1,750.000 ha půdy
a na Slovensku na 650.000 ha půdy skoro 500 roků,
jest v zájmu nejen zemědělství, nýbrž
v zájmu státu samého a jeho vyživovací
neodvislosti od ciziny, když po 10 roků bude závazně
státem věnováno ročně v rozpočtu
ministerstva zemědělství státnímu
melioračnímu fondu nejvyšší částka
15 milionů.
O stavu tohoto fondu, jakož i o tom, jak se s ním
hospodaří, předložena bude Národnímu
shromáždění každého roku
závěrka účtů ke schválení,
čímž se zároveň odstraňuje
povinnost ročního preliminování státního
melioračního fondu a zrušuje se ustanovení
§ 4.
Zrušením § 4. zjednodušuje se postup řízení
a umožňuje se disponovati příspěvky
z melioračního fondu během rozpočtového
období.
Dle § 3. ve článku II. odstraňuje se
obligatorní forma zemských zákonů
při jednotlivých podnicích a nahražuje
se pouhou úmluvou mezi zúčastněnými
činiteli a to mezi státní správou,
zemskou správou a zájemníky, jako jsou vodní
družstva, okresy, obce atd., což opět valně
přispěje k urychlení akce meliorační.
Jelikož meliorační podniky bývají
prováděny mimo vodní družstva také
jinými korporacemi, ano i jednotlivci uznal zemědělský
výbor za nutno, vsunouti do čl. IV. osnovy zákona,
aby ustanovení příslušných paragrafů
českého, moravského, slezského a uherského
vodního zákona o přednosti závazků
spojených s provedením podniků i na ony se
vztahovala. Mimo to bylo nutno učiniti v zákoně
(§ 3.) přísnější opatření
pro ten případ, kdyby dojednané úmluvy
mezi zúčastněnými činiteli
nebyly dodržovány, a kdyby z toho vznikla škoda
účastníkům podniků a kdyby
toho vyžadoval veřejný zájem., aby státní
správa mohla i cestou donucovací takový podnik
pro vésti.
Jelikož § 4. melioračního zákona
se zrušuje, pozměňují se ustanovení
§ 11. pouze v tom smyslu, že se vypouští
poslední věta, která se týká
zařazení zápůjček poskytnutých
zemím do rozpočtu melioračního fondu.
Změna § 12., dle něhož může
býti příspěvek státního
melioračního fondu opatřen úvěrem,
při čemž státní meliorační
fond na místě svého bezprostředního
příspěvku splácí v anuitách
zápůjčku naň připadající,
má taktéž za účel urychliti meliorační
akci a zabrániti případné nepohotovosti
veřejných prostředků.
Než nesmírně důležito jest pro
všechno meliorační podnikání,
aby provedené stavby byly řádně udržovány,
aby byl pohotově dostatečný a trvalý
fond na provádění potřebných
oprav a aby byl zajištěný dozor nad nimi. Toho
všeho se však posud nedostáv ale v náležité
míře, čímž mnoho melioračních
staveb předčasně a zbytečně
se zkazilo a mnohdy velké investice mařeny byly.
Vždyť i dobře provedená a udržovaná
meliorace musí býti za čas obnovena obyčejně
za 50 roků. Posavadní vodní zákony
stanoví sice, kdo má vodní stavby udržovati,
nezaručují a neskýtají však pronikavých
prostředků, aby škody na stavbách mohly
býti zavčas a rychle odstraněny. V té
příčině bylo ustanovení §
15. melioračního zákona neúplné
a nedostatečné, poněvadž se dával
popud k zřizování udržovacích
fondů a k jich subvencování pro podniky regulační,
pro hrazení bystřin a údolní přehrady
na ochranu proti vodním škodám, nikoli však
pro podniky meliorační.
Z té příčiny jest upraven a doplněn
§ 15. tímto způsobem. Pro každý
podnik nový bude ihned při jeho projektování
stanoven podle individuelních jeho poměrů
udržovací fond, který dlužno do stavebního
nákladu pojati a před konečnou kolaudací
složiti, a to v té výši, aby výnos
jeho stačil pro řádné udržovací
práce.
Nestačí-li výnos udržovacího
fondu na řádné udržování
podniku, lze výminečně použíti
kapitálu fondového až do 30% s tou podmínkou,
že udržovací fond na původní výši
bude ihned zase doplněn, a to tím způsobem,
jak původně utvořen.
Mimořádné opravy a práce nespadají
do udržovacích prací, a proto pokládají
se za rovnocenny novému podniku, a proto se projednávati
budou jako nový podnik.
Zřídí-li se v budoucnosti pro celý
stát nebo jednotlivé země udržovací
fondy, bude třeba aby udržovací fondy jednotlivých
podniků byly s těmito ústředními
sloučeny.
Ustanovení v tomto paragrafu obsažená vztahují
se i na ty podniky, při nichž před vydáním
tohoto zákona udržovací fondy byly zřízeny.
Otázky správy udržovacích fondů
bude upravena ministerstvem zemědělství v
dohodě se zeměmi a to tím způsobem,
že bude svěřena úvěrním
ústavům, jež jsou zřízeny na
speciální meliorační úvěr,
jimiž jsou v Čechách zemská banka a
ve Slezsku komunální úvěrní
ústav v Opavě.
Ustanovení § 17. jest doplňkem ustanovení
§ 15. a týká se oněch podniků,
které dosud udržovacího fondu neměly,
které však by si ho dodatečně zříditi
chtěly.
Bylo by ovšem s nemalým prospěchem, kdyby i
těmto podnikům za povinnost bylo uloženo udržovací
fond si zříditi ve smyslu ustanovení §
15.
Do zákona tohoto bylo dlužno vsunouti článek
III. a V. a to z následujícím příčin:
Poněvadž zemské sněmy v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku nefungují, jež zvláštními
zákony příspěvky zemské na
podniky meliorační povolovaly, a poněvadž
vznikly pochybnosti, zdali zem. správnímu výboru
v Čechách, zem. výboru na Moravě a
zem. správní komisi pro Slezsko přísluší
pravomoc opatřovati si potřebné prostředky
k nerušenému zemskému hospodaření
zmocňují se uvedené výbory a komise
zemská, aby mohly povolovati a vypláceti zemské
příspěvky podle melioračních
zákonů i v těch případech,
jež by byly vyhraženy schválení zemských
sněmů.
Na Slovensku a v Karpatské Rusi neplatil žádný
meliorační zákon, jako u nás, a proto
bylo nutno, aby tento meliorační zákon vztahoval
se na obě země s tou jedině změnou,
že normální příspěvky
těchto zemí (dle § 6-9) musí býti
prozatím převzaty státním melioračním
fondem, dokud i tam obdobné zemské správy
zřízeny nebudou.
Nezbytnou však podmínkou k systematické organisaci
meliorační a k rychlému a pronikavému
provádění melioračních úkolů
a prací jest vybudování kulturně-technických
úřadů v jednotlivých zemích,
jakož i úplné sloučení úřadů
pro agrární operace s kulturně-technickými
úřady.
Z té příčiny jest na čase,
aby se ministerstvo zemědělství postaralo
po dohodě se správními zemskými výbory
a komisemi o vybudování kulturně-technických
úřadů, jakož i aby provedlo sloučení
úřadů pro agrární operace s
úřady kulturně-technickými.
Zemědělský a technický výbor
tudíž navrhují, aby tomuto zákonu dostalo
se Národním shromážděním
ústavního schválení.
Ustanovení § 4. zákona ze dne 4. ledna 1909,
čís. 4 ř. z. se zrušují.
Ustanovení §§ 2., 3., 11., 12., 15. a 17. tohoto
zákona se pozměňují a budou příště
zníti takto:
Státnímu melioračnímu fondu bude věnován
v rozpočtu ministerstva zemědělství
v letech 1919-1928 ze státních peněz každoročně
určitý peníz, nejvyšší částkou
15,000.000 korun.
Peníz, jehož by nebylo užito v některém
správním roce, bude fondu zachován a budiž
zatím na úrok uložen; úroky a splátky
půjček z fondu poskytnutých plynou zpět
do fondu.
Ministr zemědělství v dohodě s ministrem
financí spravuje státní meliorační
fond. O stavu fondu a o tom, jak se s ním hospodaří,
předložena buď Národnímu shromáždění
každého roku závěrka účtů
ke schválení.
Projekty a rozpočty nákladů podniků,
které mají býti podporovány ze státního
melioračního fondu, vyžadují schválení
ministra zemědělství, dříve
nežli se započne s jich prováděním.
Generelní návrhy melioračních koster,
pokud jsou v souvislosti s úpravou řek, ať
vycházejí z ministerstva zemědělství
nebo ministerstva veřejných prací, podléhají
vzájemné dohodě obou ministerstev.
Úhrada nákladů těchto podniků
buď upravena zvláštní úmluvou mezi
súčastněnými činiteli (státní
a zemskou správou, jakož i zájemníky),
v níž kromě toho musí býti vyhrazen
státní správě přiměřený
vliv na provádění a postup podnikův
a spolehlivým způsobem finančně a
technicky zabezpečeno příští
udržování zamýšlených úprav
a meliorací v dobrém stavu.
Státní správa může cestou donucovací
podnik provésti, kdyby ustanovení úmluvy
nebyla dodržována a kdyby z toho vznikla patrná
škoda neb újma účastníků
podniků, a vyžadoval-li by toho veřejný
zájem.
O stížnostech nebo námitkách proti nedodržování
úmluvy rozhoduje ministerstvo zemědělství
s konečnou platností.
Dojednání takové úmluvy vyhlásí
ministerstvo zemědělství ve sbírce
zákonů a nařízení republiky
československé.
Pokud zákon ze dne 4. ledna 1909, č. 4 ř.
z. vztahuje se na jiných místech na úpravu
jednotlivých podniků zemským zákonem,
nastupuje příště na jeho místo
úmluva podle předchozího odstavce.
Vedle podpory podniků v §§ 5.-9. uvedené,
jsou-li tu poměry zvláštního zřetele
hodné, budiž výjimečně poskytnuta
zemi půjčka z melioračního fondu nezúročná
nebo nejvýše 3% zúročná a splatná
ve lhůtách, které v každém případě
zvláště budou ustanoveny, až do 50% té
sumy, kterou země sama má nésti, nebo kterou
poskytne podniku jako nesplatný příspěvek
nebo jako půjčku.
Příspěvek státního melioračního
fondu může býti opatřen úvěrem,
při čemž státní meliorační
fond na místě svého bezprostředního
příspěvku splácí v anuitách
zápůjčku naň připadající.
Aby bylo zabezpečeno řádné udržování
podniků, které budou v budoucnu ze státního
melioračního fondu podporovány, budiž
utvořen pro každý podnik toho druhu udržovací
fond v takové výši, aby jeho výnos podle
individuelních poměrů podniku stačil
ku provedení řádných udržovacích
prací. Náklad spojený se zřízením
udržovacího fondu, který dlužno do rozpočtu
podniku pojati, může býti účasten
podpory ze státního melioračního fondu
a z prostředků zemských podle ustanovení
§§ 6-9.
Otázka správy udržovacích fondů,
jež dlužno před konečnou kolaudací
podniků plně složiti, bude upravena ministerstvem
zemědělství v dohodě se zeměmi.
Dohled nad řádným udržováním
provedených prací, vyjímajíc práce
zahrazovací, které spadají do působnosti
odborů pro hrazení bystřin, vykonávají
orgánové veřejné kulturně-technické
služby, jejíž vybudování v tomto
směru se ponechává státní zemské
správě.
Výnosů jednotlivých udržovacích
fondů použije se k návrhu dohlédacích
orgánů ku provedení nutných udržovacích
prací, při čemž jest jakýkoliv
opravný prostředek vyloučen.
Nestačí-li výnos ten k úhradě
nákladu řádného udržování,
lze použíti k tomu účelu zcela výjimečně
po předchozím svolení podporujících
činitelů též podstaty fondu až
do výše 40%.
Byl-li podle ustanovení předchozího odstavce
fond ztenčen, nutno jej ihned obdobným způsobem,
jak byl původně utvořen, na původní
výši doplniti.
Mimořádné práce, jež nelze ani
takto uhraditi, pokládají se za práce obnovovací
(rekonstrukční), které jest projednati jako
nový podnik zvláště.
Bude-li v budoucnu zřízen ústřední
udržovací fond pro celý stát nebo jednotlivé
jeho části, možno udržovací fondy,
utvořené pro jednotlivé podniky sloučiti
tímto ústředním fondem.
Předchozí ustanovení o použití
udržovacích fondů platí obdobně
i pro fondy již zřízené před
platností tohoto zákona. Byl-li takový fond
ztenčen, nutno jej ihned do plniti na výši
v odstavci prvém stanovenou, při čemž
může býti náklad s tímto doplněním
spojený účasten státní i zemské
podpory podle ustanovení §§ 6.-9.
Zřizuje-li se pro podniky již provedené jež
neměly dosud udržovacího fondu, dodatečně
takový fond, nutno dbáti obdobně ustanovení
§ 15. O zřízení tohoto fondu, jeho správě,
použití a případném doplnění
budiž uzavřena mezi podporujícími činiteli
a zájemníky zvláštní úmluva.
Zemské výbory (správní výbory,
komise) zmocňují se ku povolování
a výplatě zemských příspěvků
podle melioračních zákonů i v těch
případech, jež by byly vyhraženy schválení
zemských sněmů.
Ustanovení § 62. českého, pokud se týče
§ 61. moravského a slezského, jakož i
§ 121. uherského zákona vodního o přednosti
závazků (příspěvků)
vzešlých z družstevních poměrů
platí i tenkráte, podnikají-li meliorační
nebo úpravní práce jiné veřejnoprávní
korporace nežli vodní družstva, ať již
samostatně nebo tím, že se na jich provádění
spolusúčastní. Platnost ustanovení
§ 121. uherského zákona vodního rozšiřuje
se zároveň, pokud se týče Slovenska
a Přikarpatské Rusi, i na družstva pro účely
zavodňovací.
Ustanovení takto pozměněného, pokud
se týče doplněného zákona ze
dne 4. ledna 1909, č. 4 ř. z. vztahují se
též na Slovensko a Přikarpatskou Rus s tou
změnou, že ze státního melioračního
fondu hradí se prozatím až do případného
zavedení zemské správy také příspěvky
podle ustanovení §§ 6.-9. na země vypadající,
čímž přecházejí veškerá
práva a povinnosti vy plývající z
tohoto důvodu na stát.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.