Daň z příjmu, zavedená zákonem
ze dne 25. října 1896, č. 220 ř. z.
a upravená zákonem ze dne 23. ledna 1914, č.
13. ř. z., není základem pro vyměřování
a vybírání přirážek a
příspěvků pro samosprávné
svazky.
Usnesení samosprávných svazků, jimiž
bylo stanoveno vypisování přirážek
neb příspěvků k dani z příjmu
za dobu po dni 31. prosince 1917, se zrušují.
Provésti tento zákon, jenž nabývá
účinnosti dnem vyhlášky, se ukládá
ministru financí.
Daň z příjmu zavedená zákonem
z 25. října 1896, č. 220 ř. z., byla
podle ustanovení článku XIII. uváděcích
nařízení k tomuto zákonu osvobozena
ode všech přirážek a příspěvků
pro samosprávné celky s počátku zemskými
zákony a pro dobu od roku 1914 až do roku 1917 ustanovením
zákona ze dne 23. ledna 1914, č. 14 ř. z.,
kterým se znova upravují úděly ze
státních peněz zemským fondům
a snižuje se výměra reálních
daní. Podle ustanovení §u 2., č. 1.
právě citovaného zákona neměla
býti daň z příjmu v dotčeném
času předpisována pro vyměřování
přirážek a pro výpočet příspěvků,
pokud zemské zákonodárství nic jiného
nenařídí.
Jelikož shora uvedené ustanovení, jakož
i dříve vydané zákony zemské
o osvobození daně z příjmu od přirážek
pozbyly účinnosti, není od počátku
roku 1918 daň z příjmu chráněna
od možnosti, aby k ní byly vypisovány přirážky
a příspěvky pro samosprávné
svazky. Ve skutečnosti bylo až do poslední
doby všemi samosprávnými celky osvobození
daně z příjmu od přirážek
a příspěvků i bez zákonného
omezení dodržováno, jako na druhé straně
byly plněny úděly daňové z
peněz státních zemím, ačkoliv
dotčený zákon již koncem roku 1917 pozbyl
platnosti. Nyní vyskytl se však případ,
že jedna obec (Bilina) usnesla se o vybírání
obecních přirážek k dani z příjmu
výměrou 10%, tedy v rozsahu, který dle zemského
zřízení jest přípustný
ve vlastní pravomoci obce, a jest oprávněna
obava, že by jiné samosprávné svazky
tohoto příkladu brzy následovaly. Takovéto
zatěžování daně z příjmu
musí však býti znemožněno, nemá-li
býti vážně ohrožena jak výnosnost
a schopnost dalšího vývinu daně z příjmu,
tak chuť poplatníků k výdělkovému
podnikání.
Jest tedy nutno, aby osvobození daně z příjmu
od přirážek bylo stanoveno zákonem,
a to - z důvodu právní kontinuity, jakož
i všeobecného a stejnoměrného uplatnění
zákona - tak, že se zrušují veškerá
tomuto zákonu odporující usnesení
odnášející se k době po roce
1917.
Omezení vypisování přirážek
k dani z příjmu bylo ve věcném a formálním
spojení s příděly kterých stát
z vlastních peněz poskytoval zemím. Pro rok
1919 byly úděly zemím povoleny finančním
zákonem ze dne 27. července 1919, č. 433
Sb. z. a n.; do rozpočtu pro rok 1919 byly totiž zařaděny
pod kap. 6. »příděly zemím«
pro Čechy, Moravu a Slezsko ve výši navrhované
neprojednaným návrhem rakouské vlády
pro úpravu přídělů zemím
za léta 1917 a 1918, t. j. celkovou částkou
63,524.140 K, z čehož připadá na Čechy
45,401.650 K, na Moravu 14,212.810 K a na Slezsko 3,909.680 K.
V rozpočtu pro rok 1920 navrhuje finanční
správa zařaditi daleko vyšší položky
pro příděly zemím, a to celkovou částkou
121,600.000 K.
Formální souvislost otázky přídělů
zemím s otázkou přirážek k dani
z příjmu vzhledem k změněným
poměrům ústavním odpadá. Výslovné
ustanovení o Slovensku v navrhovaném zákoně
není nutné, jelikož náš zákon
o dani z příjmu nemá dosud na Slovensku platnosti.
Ostatně jest dle uherských zákonů
na Slovensku vybíraná daň z příjmu
(důchodková) dle §u 16. zák. čl.
XXVI. z roku 1916 výslovně osvobozena od jakýchkoliv
přirážek státních, obecních
atd.
Ve směru formálním navrhuje se, aby byla
osnova co nejrychleji přikázána finančnímu
výboru s povinností, aby podal zprávu
plenu Národního shromáždění
ve lhůtě 48 hodin.