Nutná potřeba československého venkova
volá po praktické i legislativní podpoře
stavebního ruchu na našem venkově a vyvolává
jmenovitě otázku o tvoření a zakládání
stavebních družstev. Také zákony o zabírání
půdy a výkupu pozemků na základě
dlouholetého pachtu čili jinými slovy všechna
akce týkající se kolonisace půdy jest
v těsné souvislosti s otázkami stavebními
na našem venkově. Bude potřebí jednak
stavby nových hospodářských budov
a stavení, různých přestaveb, ba při
bezzemcích dokonce stavby celých domků, při
výjimečném zřizování
družstev pachtovních snad i stavby celé řady
domků pro členy družstva. Konečně
bude někdy nutno řešiti i otázku přístaveb,
při čemž bude třeba uvažovati o
jisté úpravě práva sousedského,
půjde-li o získání menšího
stavebního místa z pozemku sousedova. Jde tu o celý
souhrn otázek stavebních, jimiž nutno se zabývati
po stránce praktické i právnické,
při čemž přihlížeti nutno
nejen k zákonům nynějším, ale
i uvažovati o jejich vhodném doplnění,
po případě o vydání příslušných
zákonů nových. I. Otázka levných
staveb podle zákonů dosavadních.
Pokud jde o bývalé zákonodárství
rakouské, které se zabývá otázkami
bytovými a stavebními, a které, byvši
naší republikou převzato a novými zákony
nenahraženo, dosud platí, možno směle
říci, že zákonodárství
ono jest velmi chudé. Jde tu vlastně pouze o tyto
zákony:
1. Zákon o úlevách pro domy se zdravými
a lacinými byty dělnickými z 8. července
1902.
2. Zákon o zřízení fondu pro péči
bytovou z 22. prosince 1910.
3. Zákon z 28. prosince 1911 o berních úlevách
pro nové stavby, přístavby, přestavby
a pro stavby malých bytů zvláště.
4. Zákon z 26. prosince 1911 o úlevách pro
obecně prospěšná sdružení
stavební.
Zákon o úlevách pro domy se zdravými
a lacinými byty dělnickými z 8. července
1902 má jednu základní vadu, že se nevztahuje
na všechny osoby méně zámožné,
řeše pouze jednostranně otázky stavební,
povolení úlev daňových pro domky rodinné,
v nichž jsou zdravé a levné byty pro dělníky
v užším slova smyslu, ať z oboru průmyslového,
obchodního nebo zemědělského, kdežto
na ostatní méně majetné osoby, stejné
nouzí bytovou neb stavební postižené,
zákon nepamatuje.
V první řadě nutno nouzi stavební
a bytovou posuzovati s hlediska všeobecného. neboť
touto nouzí nejsou postiženi dělníci
v užším slova smyslu, nýbrž budou
touto nouzí postiženi nejen lidé v poměru
námezdním, ale i samostatní menší
obchodníci, malí živnostníci a dnes
po válce hlavně malí rolníci.
Jest sice pravda, ze zákon tento má již širší
základnu a vztahuje se na občany vůbec, kteří
nemají dostatečného důchodu, aby sobě
vlastní domek opatřili, dokonce má na mysli
určitý případ, je-li dům určen
pro příslušníky zemědělského
stavu, že počítá se za čítatelnou
hodnotu nemovitosti při zadlužení také
hodnota chlévův a stodoly i s příslušenstvím,
a lze tedy tohoto zákona užíti i pro menší
zemědělce.
Avšak zákon o zřízení fondu pro
péči bytovou není přece nikterak míněn
pro stavby menších venkovských hospodářských
budov, jmenovitě stodol, chlévů, dále
pro přestavby a přístavby venkovských
hospodářských stavení, takže
v dosavadním jeho znění nebylo by venkovskému
obyvatelstvu pomoženo. To jest patrno také ze stanov
bytového fondu pro péči o malé byty,
vyhlášených ministerstvem veřejných
prací v dohodě s finančním ministerstvem
ze dne 9. února 1912, čís. 28 ř. z.,
které také musí býti doplněny.
Ale také již nynější republikánský
zákon ze dne 20. února 1919, čís.
98 sb. z. a nař. o státním bytovém
fondu nemá na mysli potřebu staveb venkovských
a podporu stavebního ruchu, ježto jest dotován
částkou 5.000.000.- K, zvyšovanou každoročně
o 2,000.000.- K, až do celkové výše 25
milionů korun (v roce 1929).
Kapitál, kterým vychází vstříc
fond pro péči bytovou celkem 25 mil. kor. - ovšem
až do roku 1929, byl by při vyšším
úroku z první hypotéky a při značném
ruchu stavebním na venkově jistě malou dotací,
neboť právě nyní bude potřebí
při venkovských stavbách malých lidí
napětí všech sil, jemuž nynější
dotace fondu nijak neodpovídá.
Další vada zákona o úlevách pro
domy se zdravými a lacinými byty a zřízení
fondu pro péči bytovou jest přílišný
formalismus, Rakousku tak vlastní, jímž každému
družstvu stavebnímu jest činnost. značně
stěžována. Při ucházení
se o povolení bytových úlev musí býti
předloženy všechny možné listiny
z pozemkových knih z katastrální mapy, plán
parcelační, situační, stavební
a výkaz o rentabilitě, a to pro každý
domek zvláště. Výpočtu rentability
rodinných domků venkovský člověk
stěží porozumí, k tomu je potřebí
velmi zkušeného právníka.
Zákon o státním fondu bytovém není
ve svém formalismu mírnější.
Při ucházení se o zápůjčku
do prvé hypotéky u některého peněžního
ústavu nutno předložiti: katastrální
arch, výtah z pozemkových knih, plán domku,
plán parcelační, výkaz o rentabilitě,
odhad technického znalce, kupní smlouvy a p. Mimo
to žádá se vykázání povolení
daňové slevy podle zákona z r. 1902. O toto
povolení nutno však teprve žádati a berní
finanční úřad žádá
k této žádosti zase tytéž listiny,
a to dvojmo. Žádá-li se pak o záruku
u fondu. nutno k žádosti o půjčku předložiti
celou řadu dokladův, a to při každé
zápůjčce zvláště, ač
doklady již jednou předložené by se nemusily
předkládati.
Má-li tedy zákon o státním fondu bytovém
v naší republice jenom trochu býti prospěšný,
nutno v prvé řadě zbaviti jej zbytečných
formálností a učiniti jej k administrativním
úkonům úředním alespoň
trochu pružným.
Také ustanovení zákona o bytovém fondu,
že za malý byt považuje se domek, resp. obydlí,
v němž obytná plocha obsahuje 80 m2,
jest příliš přísné, hledíc
k tomu, že do obytné plochy počítá
se kuchyň, ač jest vlastně pro domácnost
provozovárnou. Kuchyň neměla by do obytné
plochy vůbec býti počítána,
čímž získala by se jedna místnost
pro četnější rodinu jistě nutná
zvláště na venkově.
Zákon o úlevách pro domy se zdravými
a lacinými byty dělnickými z roku 1902 vůbec
dnes nelze v jeho znění použíti na stavby
prováděné malým zemědělcem,
ježto podle výslovného znění
zákona, není dělníkem pracujícím
za mzdu. Bude tedy nutno domáhati se toho, aby stavbám,
přestavbám a přístavbám malých
zemědělců, kteří budou stavěti
obytnou a hospodářskou budovu s příslušenstvím
pro sebe a svou rodinu a kteří pozemky své
budou se svou rodinou sami obdělávati, dostalo se
týchž výhod, jako stavbám domů
se zdravými a lacinými byty dělnickými,
t. j. čtyřiadvacetiletého osvobození
od domovní daně třídní, jakož
i od domovní daně činžovní a
5 procentní daně z výtěžků
domů dočasně daně prostých.
Všechna podání stran zřízení
staveb, listiny a vklady byly by prosty všech poplatků.
Za malé zemědělce bylo by možno pokládati
ony, jejichž roční příjem nepřevyšuje
u osob samojediných 3000 K, u rodin 5000 K a pokud výměra
vlastních i získaných pozemků dohromady
nepřesahuje 12 ha pro úrodné a 16 ha pro
méně úrodné kraje. Rodinné
stavení mělo by míti nejvýše
2 místnosti obytné, nečítaje kuchyni
a vedlejší místnosti a nejnutnější
stavení hospodářská (stodola, chlévy).
Zákon o stavebním fondu nutno upraviti jasně
v ten smysl, aby družstva mohla stavěti malá
hospodářství s přísl., kde
každý byt pro rodinu by činil 2 místnosti
obytné, nečítaje kuchyni a vedlejší
místnosti a nutná hospodářská
stavení (chlévy a stodoly). Hospodářství
mohlo by býti postaveno buď pro jednu neb dvě
i několik rodin. Forma tato hodila by se zvláště
v případech, kde při získaných
pozemcích polních, různé položených,
nebylo by možno neb účelno vystavěti
obytné stavení s hospodářskými
budovami.
Zákon o zřízení fondu pro péči
bytovou ze dne 22. prosince 1910 musí býti upraven
tak, aby bylo patrno, že zákon má platnost
také pro hospodářské stavby malých
zemědělců. Proto nutno zákonem stanoviti,
že vztahuje se také na rodinná hospodářství
zemědělská za určitých modalit.
Rovněž stanovy státního bytového
fondu pro péči o malé byty nutno doplniti,
jmenovitě pokud jde o čl. 7., že úvěrové
pomoci může se poskytovati tíž k tomu
účelu, aby se stavěla, nebo přestavovala
a přistavovala rodinná hospodářství
zemědělská s příslušnými
hospodářskými staveními a aby se zakupovala
selská stavení ke zřízení,
upravení, neb přestavěná na hospodářství
zemědělská.
Také forma stanov stavebních družstev musí
býti upravena, aby odpovídala změněným
zákonům, vydáním nových stanov
ministerstvem pro sociální péči.
Konečně upozorniti sluší na mnohdy obtížnou
otázku nabytí části nutného
pozemku od souseda. Na mnohé přístavbě
neb přestavbě bylo by potřebí malé
části pozemku sousedova, třeba výměnou
za pozemek jiný. Mnohdy soused nepotřebuje malé
části pozemku, která stavebníku byla
by nutná, a přece nechce za žádnou náhradu
pozemku postoupiti. Zde nebude asi jiné možnosti,
nežli sáhnouti k "vyvlastnění pozemku
ke stavbám a přestavbám nezbytných".
Bylo by dobře, aby stavební družstva, jako
všeužitečné korporace mohla použíti
při nezbytnosti vyvlastňovacího zákona,
jde-li o úmyslnost nepovolného souseda. Poměr
sousedský mohl by v tom případě býti
upraven zcela obdobně, jako tomu jest v zákoně
o propůjčení nezbytných cest. Zjistí-li
se, že stavebník nepropůjčením
sousedova pozemku utrpěl by nepoměrně značnější
škodu, bude soused povinen, za přiměřenou
náhradu část pozemku ke stavbě nutnou
odstoupiti. Případy nutnosti ovšem musily by
býti stavebním znalcem přesně konstatovány,
aby výjimečného tohoto řízení
nemohlo býti zneužito.
§ 1. Ustanovení zákonův o úlevách
pro domy se zdravých a lacinými byty dělnickými
ze dne 8. července 1902, č.144 ř. z., o zřízení
fondu pro péči bytovou z 22. prosince 1910, č.
242 ř. z., o berních úlevách pro nové
stavby, přístavby, přestavby a pro stavby
malých bytů zvláště z 28. prosince
1911, č. 242 ř. z. a o úlevách pro
obecně prospěšná sdružení
stavební ze dne 28. prosince 1911, č. 243 ř.
z., vztahují se také na veškeré stavby
malých zemědělců (malých rolníků),
kteří buď sami nebo pokud jde o zákon
o zřízení fondu pro péči bytovou
ze dne 22. prosince 1910, č. 242 ř. z., pomocí
družstev stavebních prováděti budou
na dosavadních, aneb na základě zákona
o zabrání velkého majetku pozemkového
ze dne 16. dubna 1919, č. 215 sb. z., a nař. neb
o zajištění půdy drobným pachtýřům
ze dne 27. května 1929, č. 318 sb. z. a nař.
získaných pozemcích hospodářské
stavby, přestavby a přístavby, a to za těchto
podmínek:
a) nepřevyšuje-li roční příjem
stavebníkův u osob samojediných 3000 K, u
rodin 5000 K.
b) nepřesahuje-li výměra jeho vlastních
i získaných pozemků dohromady velikosti hospodářství
přídělového zákona,
c) jde-li o stavby sloužící zemědělskému
provozování hospodářství,
d) hospodaří-li stavebník na pozemcích
sám, nebo se členy své rodiny.
§ 2. Za malé venkovské stavby sluší
pokládati takové stavby, kde výměra
obytné plochy každého jednotlivého bytu
nepřesahuje 80 čtvereč. metrů, nečítaje
v to kuchyně.
§ 3. Stanovy státního bytového fondu
pro péči o malé byty, vyhlášené
ministerstvem veřejných prací v dohodě
s finančním ministerstvem ze dne 9. února
1912, č. 28 ř. z., doplňují se ve
čl. 7. a 8. v tom smyslu, že úvěrové
pomoci se může poskytovati též k tomu
účelu, aby se stavěla rodinná hospodářství
a aby se zakupovaly budovy zemědělských podniků
ke zřízení, upravení, neb přestavění
na rodinná hospodářství zemědělská.
§ 4. Veškeré stavby musí vyhovovati zdravotním
ustanovením i ustanovením stavebního řádu,
jehož ustanovení nařízení na
dobu přechodnou budou uvedena v soulad s mimořádnými
poměry stavebními na venkově, aby stavby
z důvodů formálních nebyly znemožňovány.
§ 5. Prováděcím nařízením
budou stanoveny formální podmínky ucházení
se o povolení stavebních výhod a úlev,
jež buďtež co nejjednodušší.
§ 6. Ustanovení tohoto zákona možno použíti
také na stavby menších obchodníků,
malých živnostníkův a příslušníků
jiných povolání, pokud vyhovují podmínkám
§ 1. tohoto zákona.
§ 7. Podle smyslu zák. ze dne 20. února 1919, č. 98 sb. z. a nař. o státním bytovém fondu, přikazuje se na podporu venkovských staveb státnímu bytovému fondu další částka 5 mil. korun, které bude výhradně použito ku podpoře stavebního ruchu na venkově.
Do státních rozpočtů na budoucí
léta bude se každoročně zařaďovati
pro státní bytový fond výhradně
k týmž účelům další
částka nejméně 2,000.000 K, až
fond dosáhne 25,000.000 K, jako zvláštní
stavební fond pro stavby venkovské.
§ 8. Obdobně budiž rozšířena
působnost zákona ze dne 23. května 1919,
č. 281 sb. z. a nař. o fondu pro podporu stavebního
ruchu na stavby v §§ 1. a 6. uvedené.
§ 9. Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
§ 10. Ministrům sociální péče,
veřejných prací se ukládá,
aby zákon tento v dohodě s ministrem financí
provedli.
Dosavadní družstva stavební a bytová
nevztahují se ovšem nikterak na obyvatelstvo venkovské,
t. j. samostatné menší zemědělce,
živnostníky a řemeslníky, nýbrž
mají na mysli buď stavbu venkovských domků
nebo malých bytův a rodinných domků.
Zemědělská družstva stavební
neměla by však na mysli pouze nouzi bytovou v užším
smyslu - nýbrž spíše získání
potřebných obytných hospodářských
budov pro venkovské obyvatelstvo a kolonisty. Podle toho
zemědělská družstva stavební
tvořila by zvláštní typ družstev,
obstarávajících nejen nové stavby
zemědělské, ale i přestavby a přístavby.
Proto musely by cestou nařízení býti
vydány normální stanovy, které by
přiřkly stavebním družstvům zemědělským
tyto úkoly:
1. opatřovati levné stavby malých venkovských
hospodářství s příslušenstvím,
že by družstvo stavělo neb získávalo
hospodářské budovy podle smyslu zákona
ze dne 22. prosince 1910, č. 242 ř. z. a zákonů
doplňujících tento zákon i stanov
k němu vydaných a pronajímati neb přenechávati
je, neb jednotlivé částky jejich členům
k užívání.
2. Umožňovati nabývání vlastních
malých hospodářství tím, že
by družstvo stavělo neb nabývalo hospodářské
budovy výlučně aneb alespoň převahou
podle zákona ze dne 22. prosince 1910, č. 242 ř.
z. i stanov k němu vydaných a postupovalo je do
užívání nebo do vlastnictví svým
členům.
3. Opatřovati levně stavby malých hospodářství
tím, že by družstvo stavělo neb získávalo
zemědělství tím, že by družstvo
stavělo neb získávalo zemědělské
stavby zcela volně ze svých peněz neb z jiného
levného úvěru a pronajímalo neb přenechávalo
by je, neb jednotlivé částky svým
členům v užívání neb do
vlastnictví.
4. Opatřovati přestavby a přístavby
hospodářských budov, po případě
přeměnou větších budov na malé
hospodářství s příslušenstvím
(stodol, chlévů), podle smyslu zákona ze
dne 22. prosince 1910 i stanov k němu vydaných a
pronajímati neb přenechávati je, neb jednotlivé
částky členům v učívání
neb jednotlivé částky členům
v užívání neb do vlastnictví
po případě provozovati tuto činnost
ze svých peněz neb z jiného levného
úvěru pro své členy.
5. Nabývati pozemků stavebních ke všem
shora uvedeným účelům (opatření
zemědělských staveb svým členům).
6. Zaříditi po případě vlastní
cihelnu, získávati pozemky pro tyto účely
a kupovati a prodávati stavební hmoty vůbec.
Z důvodů formálních žádají
podepsaní, aby byl tento návrh přikázán
výboru sociálně politickému,
jenž by jej projednal a podal zprávu v době
co možno nejkratší.