Při vstupu svém do Národního shromáždění
prohlásila vláda ústy pana ministerského
předsedy Tusara, že pečovati bude také
o sanaci obecních financí. Prohlášení
ono svědčí, že vláda jest si
plně vědoma tísnivé situace, v níž
jsou obecní finance. Finance obcí byly vždycky
příliš úzce vyměřeny.
Vznik obecního zřízení datuje se od
doby, kdy ve většině obcí našich
bylo ještě hospodářství naturální.
Potřeby obce byly nepatrné, úřednictva
bylo málo; nebylo známo, jaké úkoly
na obce vznese rozmach průmyslu a obchodu, a jakou agendu
budou musiti obce vykonávati v tak zvané »přenesené
působnosti«. Obec zdroj svých příjmů
opírala hlavně o výnos obecního jmění
a přirážky k reálným daním.
Později přistoupeno k tomu, že obcím
dána možnost, aby hledaly zdroj příjmů
v různých dávkách obecních.
Stalo se tak zejména zákonem: Zákon ze dne
29. března 1873, č. 24 z. z. o dani ze psů,
zákon ze dne 27. července 1874, č. 46. z.
z. o dávkách nápojových, zákon
ze dne 17. února 1889, č. 10. z. z. o poplatcích
za udělení práva domovského, zákon
ze dne 22. ledna 1891, č 14. z. z. o poplatcích
za výkony obce ve věcech zdravotních, zákon
ze dne 19. srpna 1893, č. 60. z. z. o dávkách
z lihových nápojů, zákon ze dne 22.
dubna 1896, č. 43. z. z. o vodních dávkách,
jakož i jinými zákony a nařízeními
(dávky z potravin na potravní čáře)
a úpravou o dávkách obecních, provedenou
zákonem ze dne 24. října 1899, č.
97. z. z.
Než všechna tato zákonná nařízení
nebyla s to, aby obcím získala stálý
a dostatečný zdroj příjmů.
Důsledek toho byl, ze obce, nemajíce řádné
úhrady pro vydání řádná,
sáhaly k příjmům mimořádným,
k výpůjčkám. Finanční
stav obcí se proto rok od roku zhoršoval; válkou,
která na obce kladla náklady opravdu mimořádné,
stav financí obecních při poklesu reálních
daní nabyl tvářnosti hrozivé.
To bylo zhoršeno ještě okolností, že
obce byly nuceny pod tlakem Vídně upisovati na válečné
půjčky veškeré finanční
hotovosti fondů, obcemi spravovaných, ba ony upisovaly
i takové částky, k jejichž úhradě
bylo nutno uzavírati nové výpůjčky.
Uvážíme-li dnešní nejistotu osudu
válečných půjček, a uváží-li
se, jaké ohromné zatížení dopadlo
na bedra obcí zákonem o úpravě právních
a hospodářských poměrů úředníků
obecních zákonem ze dne 23. července 1919,
č. 443. sb. z. a n., a ještě připadne
další úpravou požitků zřízenců
a zaměstnanců obecních, jest dnešní
situace obcí přímo katastrofální.
Že by obce samy o sobě mohly přivésti
rovnováhu do zbědovaných svých financí
nelze za dnešního stavu očekávati. Pomoci
musí stát! Navrhovatelé jsou si plně
vědomi toho, že nápravu nelze provésti
zavedením snad nějaké nové nepřímé
daně v podobě nové obecní dávky,
a že, má-li dojíti k řádné
úpravě financí obecních, musí
otázka úhrady býti řešena na
novém, pevném základě. Má-li
se tak státi, jest nutno, by dříve byl s
naprostou jistotou znám skutečný stav financí
obecních. K léčení choroby nutno nejdříve
znáti správnou diagnosu, by předepsán
mohl býti vhodný, účinný lék.
To lze provésti jedině řádným
vyšetřením skutečného hospodářského
stavu obcí. K tomu účelu jest třeba
vypracovati řádnou, na zásadách vědeckých
založenou, statistiku financí a hospodářství
obecního, tuto statistiku prováděti pak systematicky
i nadále. Vedení řádné statistiky
financí obecních jest požadavek starý;
byl vysloven již v programu konference pro statistiku obecní
roku 1894. Obtíže řádného zpracování
statistiky obecních financí byly však tak veliké,
že nebylo možno do té doby dostáti řádně
úkolu onomu. Příčiny obtíží
byly hlavně:
a) v nejednotném vedení účtů nejen různých obcí, ale i v téže obci;
b) v samotných orgánech obecní správy;
c) v nedostatku zákonných opatření
a v nedostatku exekutivy dohlédacích orgánů
obecních.
Škody, které ze stavu tohoto vznikají, jak
pro obce samé, tak i pro celý stát, jsou
takového dosahu, že jest nejvýš. nutno,
by přikročeno bylo k nápravě.
Z důvodů těchto navrhují podepsaní:
Slavné Národní shromáždění,
račiž se usnésti:
1. Budiž vládou ihned vypracován a předložen
návrh zákona o zásadách, jak prováděti
šetření o stavu obecních financí
a zříditi příslušnou statistiku.
Budiž pak přikročeno bezodkladně k provádění.
Při setření ať dbáno jest, by
zjištěn byl skutečný hospodářský
stav obcí, veškerá aktiva a pasiva, výše
zadlužení, jeho právní titul i účel,
stav podniků obecních i fondů, obcemi spravovaných.
2. Vládou budiž vydána podrobná, moderní,
závazná instrukce o vedení obecního
hospodářství pro města i obce venkovské.
3. Vládou buďtež v režii státní
vydány jednotné a přehledné formuláře
pro obecní účetnictví, přizpůsobené
poměrům, jal obcí malých, tak i velkých
a tyto formuláře buďtež obcím prodávány.
4. Vládou budiž předložen návrh
zákona, na jehož základě stát
poskytne obcím příslušné úhrady
za výlohy vzniklé jí »přenesenou
působností«.
5. Budiž zřízen zvláštní
výbor, který by v součinnosti s výborem
ústavním a finančním pracoval intensivně
o sanaci financí obecních.
Ve směru formálním budiž návrh
přikázán výboru ústavnímu.