Předlohou, kterou ústavní výbor předkládá
Národnímu shromáždění,
chce se docíliti toho, aby v každé obci byly
založeny a vedeny stálé voličské
seznamy tak, aby každou chvíli mohly býti provedeny
volby do různých veřejnoprávních
sborů, do kterých se bude volit podle těchto
seznamů.
Stálé voličské seznamy mají
své výhody i nevýhody.
Voličské seznamy, sestavené bezprostředně
před volbou, opírají se o stav, jaký
jest v této době, a volí pak v podstatě
všichni občané, kterým volební
řád přiznává právo volební.
Význam to má zvláště proto, že
podmínkou volebního práva jest tříměsíční
usedlost. Při stálých voličských
seznamech může tato usedlost býti fakticky
prodloužena až na devět měsíců,
ježto mezi konečnou úpravou seznamů
a volbou může uplynouti doba půl roku. V této
době dlužno počítati s četnými
změnami buď, že se zapsaní voličové
z obce vystěhují, avšak k volbě musí
býti připuštěni, nebo že opačně
jiní do obce se přistěhují, zde již
tři měsíce bydlí, avšak z účastenství
při volbě jsou vyloučení, ježto
do seznamů nemihli býti ještě zapsáni.
Výhody stálých voličských seznamů
spočívají v tom, že reklamační
řízní může býti důkladněji
provedeno, že také výsledky mimořádné
stížnosti, o které má v budoucnosti
rozhodovati volební soud, dojdou výrazu v
obsahu voličských seznamů, a posléze,
že urychlí se volební řízení.
Přípravné řízení volební,
do kterého spadá ohlašování členů
místních komisí, stížnost do
sestavení jich, vyložení seznamů voličských
a řízení reklamační vyžadovalo
doby několika týdnů, v níž často
reklamační komise ani nebyla s to všechny reklamace
včas vyříditi, takže volba musela býti
zrušena a celé přípravné řízení
znovu provedeno. Stálými voličskými
seznamy zjednoduší a urychlí se volební
řízení, nejdůležitější
stadium předvolebních prací, t. j. řízení
přípravné, bude předem provedeno,
takže volby budou moci býti provedeny nejdéle
do 6 neděl počítajíc ode dne rozepsání.
Vzhledem k poměrně velkému počtu voleb
do různých sborů, s kterými v budoucnu
sluší počítati, je záhodno, aby
volební období, rozčeřující
vlny veřejného života, bylo co nejkratší.
Pomýšlí se na to, aby stálé voličské
seznamy byly podkladem netoliko pro vol by obecní, nýbrž
i pro volby do Národního shromáždění
a župních zastupitelstev. Nastane-li rozpor mezi sborem
zákonodárným, nebo župním zastupitelstvem
a vládou a bude-li třeba odvolati se k lidu, bude
v zájmu kontinuity ústavního života,
aby nebyla doba bezparlamentální příliš
dlouhá. Stálé voličské seznamy
umožní, že ode dne rozpuštění
zákonodárného sboru do jeho sejití
nemusí uplynout doba delší dvou měsíců.
Přes některé nevýhody stálých
voličských seznamů ústavní
výbor vzhledem k uvedeným přednostem jich
rozhodl se doporučiti, aby stálé voličské
seznamy byly řízeny.
Ustanovení o tom, kdo má býti zapsán
do stálých voličských seznamů,
kryje se v podstatě s ustanovením volebního
řádu do obcí o právu voliti. Úchylky
jsou tyto: Místo obratu užitého v obecním
volebním řádě »bydlí v
obci« bylo užito obratu »mají bydliště
v obci«. Ač nechceme popříti, že
obrat »bydlí v obci« měl značiti
něco jiného, než »řádné
bydliště« ve smyslu jurisdikční
normy, byla tato změna proto učiněna, že
nejvyšší správní soud stálou
judikaturou výraz »bydlí« vykládá
jako totožné s »bydlištěm v technickém
slova smyslu, t. j. zdržování se na určitém
místě s úmyslem míti tam trvalý
pobyt«. (Nález ze dne 9. září
1919, č. 4008.) »Je-li místo pobytu voličova
jeho bydlištěm, posuzovati lze podle vnějších
okolností, ze kterých jest patrna vůle voličova
, míti na onom místě trvalý pobyt«
(týž nález). »Ne přestává
bydleti v obci osoba již tím, že se dočasně
z obce vzdálí, je-li z okolností patrno,
že má úmysl do místa toho po odpadnutí
příčiny, pro kterou se vzdálila, opět
se vrátiti«. (Nálet ze dne 8. října
1919, č. 4922.)
Když v zákoně užito bylo nyní výrazu
»bydliště« místo »bydlí«
Ve smyslu, jaký mu dává Nejvyšší
správní soud, nebylo vlastně třeba
ustanovení § 2., odst. 2., o době ztrávené
ve vojenské službě, neboť nedobrovolný
nebo dočasný pobyt mimo bydliště nezbavuje
občana bydlení v obci.
Ježto však vojenská služba není veskrze
nedobrovolná, neboť ve válce mnoho osob vstoupilo
do služby vojenské nebo k válečným
úkonům dobrovolně, a ježto šlo
o vyloučení jakékoliv pochybnosti pro laiky,
kteří jsou povolání sestavovat: seznamy
voličské, bylo ustanovení, že »doba
ztrávená ve vojenské službě,
při válečných úkonech nebo
v zajetí nepřetrhuje bydlení«, převzato
z obecního volebního řádu, byť
i dikce nebyla právnicky zcela přesná.
Právo vojínů bylo upraveno odlišně
od práva osob občanských, aby byl jim ulehčen
osobní výkon volebního práva. Ježto
vojíni neurčují z vlastní vůle
místo, ve kterém služebné jsou přikázáni,
nebylo třeba tříměsíčního
bydlení v obci, ve které mají býti
zapsáni. Předloha uchyluje se tu od obecního
volebního řádu, podle kterého vojíni
měli volební právo v obci, ve které
bydleli před narukováním. Mohlo by se proti
této úchylce namítnouti, že při
volbách budou rozhodovati vojíni, kteří
toliko přechodně a nahodile jsou do obce službou
přikázáni. Tato výtka může
se týkati hlavně voleb do obcí a osad, nikoliv
do župních zastupitelstev a do zákonodárného
sboru, neboť při těchto vzhledem k velkým
volebním okresům přesuny voličů
nebudou míti velkého významu.
Než ani při volbách obecních toto nebezpečí
nezdá se býti tak význačným,
ježto v době, kdy budou konány budoucí
volby stav vojska pravděpodobně bude mírový
a sestavování seznamů voličských
bude se díti delší čas před volbou,
takže úmyslné přesuny vojska za účely
politickými budou dosti ztíženy.
Poněvadž ukázalo se, že ustanovení
vol. řádu do obcí o dosaženém
21. roku bylo v praxi vykládáno různě
(někde byl prohlášen za směrodatný
den rozepsáni voleb, jinde den vyložení seznamů
voličských, jinde den voleb) ustanovuje se v zákoně
výslovně, že je rozhodný den vyložení
seznamů voličských. Jest to přirozeno,
neboť seznamy voličské budou sestavovány
každého půl roku, bez ohledu na to, zdali se
podle nich volba vykoná.
Okolnosti, které vylučují ze zápisu
do seznamů voličských jsou stejné
jako okolnosti vylučující z práva
voliti podle volebního řádu do obcí.
Poněvadž § 3. obec. vol. řádu ustanovuje,
že ztráta volebního práva nastává
jen tehdy, byl-li trestný čin spáchán
z pohnutek nízkých a nečestných, u
přečinů a přestupků kromě
toho teprve při druhém právoplatném
odsouzení pro čin, pro který občan
může býti vyloučen z práva volebního,
nebylo toto ustanovení výslovně pojato do
této předlohy. Přirozeně také
účinnost trestního odsouzení pomíjí
uplynutím doby, stanovené v § 3. ob. vol. ř.,
t. j. u zločinů nejdéle po třech letech,
u přečinů a přestupků po roce,
počítajíc ode dne ukončení
trestu.
Vzhledem k stylisací bodu 3. bude působiti odsuzující
výrok soudní jako důvod vylučující,
byť i zněl toliko na ztrátu volebního
práva do obcí.
Uvažováno bylo o tom, zdali jest případný
obrat »ztráta volebního práva«
a zdali by nebylo přesnější, kdyby bylo
užito výrazu »vylučuje z volebního
práva«. neboť jde o okolnost vylučující
z volebního práva i osoby, které ho v době
odsouzení ještě neměly. Výraz
»ztráta volebního práva« obsažený
v § 3. ob. vol. ř. svedl mnohé soudy k názoru,
že mohou vysloviti »ztrátu volebního práva«
jen u osob, které -volební právo měly,
nikoliv u osob, které vzhledem k svému stáří,
státnímu občanství a p. volebního
práva nemohly míti. Tento názor jest ovšem
pochybený. Doufáme, že zjednal jasno zákon
ze dne 15. května 1919, č. 263 sb. z. a n., kterým
se doplňuje trestní řád hledíc
k výroku rozsudku o ztrátě volebního
práva a výnos ministerstva spravedlnosti ze dne
30. května 1919, č. 10732, podle nichž v každém
případě, jde-li o trestný čin,
který padá podle § 3. vol. ř. ob. na
váhu, soud musí zkoumati, zdali byl spáchán
z pohnutek nízkých a nečestných a
zdali způsobuje ztrátu vol. právu. Ústavní
výbor obával se, že by úchylka od terminologie,
která již byla přijata, jak v ob. vol. ř.,
tak i v zákoně ze dne 15. května 1919, č.
263, sb. z. a n. - který mluví o »ztrátě
vol. práva« vůbec, nikoliv pouze do obcí
-, mohla vyvolati nové pochybnosti a spory. Proto podržel
termín, v dřívějších zákonech
obsažený.
Ústavní výbor veden byl snahou, upraviti
tuto zákonodárnou látku jednotně pro
celou republiku. Avšak nemohl v tomto bodě svého
úmyslu provésti. Neboť na Slovensku obecní
řád volební podle § 76. obec. vol. ř.
ještě nevešel v platnost, a upravuje otázku,
které trestné činy vylučují
z vol. práva do obcí, nikoliv ob. vol. řád,
nýbrž uherský trestní zákon a
jeho ustanovení o »dočasném pozbytí
politických práv« zvláště
§§ 54. a 56. Až počne účinkovati
na Slovensku obec. vol. řád a trestní řád
doplněný zákonem ze dne 15. května
1919, č. 263 sb. z. a n., docílí se jednotnosti
v celé republice.
Vytýkáno bylo, že při přečinech
a přestupcích ze ziskuchtivosti spáchaných
nastává ztráta volebního práva
teprve při druhém odsouzení. To stalo se
proto, že jednak tato látka je upravena rázně
v trestním zákoně uherském a rakouském,
že výraz »přečin« podle vojenského
trestního zákona je označení jiné
než přečin podle občanského trestního
zákona, dále za četné přestupky
diffamující jako přestupky proti veřejné
mravopočestnosti, nezbavují podle platných
zákonů trestních volebního práva,
ba že ztráta ta nenastává ani při
přečinu ze ziskuchtivosti spáchaném,
jako je přečin kridy, dále že pod pojmem
»podvodu« jsou zahrnuty i delikty nemajetkové
a že jako přestupek krádeže stíhá
se i takový čin, který v jiných státech
jest kvalifikován jako pouhé nediffamující
»odcizení«, a posléze nabyly změněny
sazby směrodatné pro trestnost majetkových
deliktů v obč. právu. Ústavní
výbor setrval proto na řešením jaké
bylo učiněno v obec. řádu volebním,
ač uznává, že toto řešení
není ideální. Avšak očekává,
že trestní zákon upraven bude v dozírné
době jednotně pro osoby občanské i
vojenské a že při této příležitosti
bude také jednotně kodifikována otázka
následků trestního odsouzení pro politická
práva.
Aby byl ulomen nejostřejší hrot, připojil
ustanovení, že při přečinech
cís. nař. ze dne 12. října 1914, č.
275. o lichvě nastává ztráta volebního
práva již při prvém odsouzení.
§ tento řeší otázku, ve které
obci má být zapsána do voličských
seznamů osoba, která má několik bydlišť,
neboť každý občan má býti
zapsán a má míti volební právo
toliko v obci jediné. Ústavní výbor
usnesl se ponechati občanu takovému, aby sám
se rozhodl, ve které obci chce do vol. seznamů býti
zapsán.
Ustanovením § 4. jest toliko upraven způsob,
jak mají občané s několika bydlišti
býti zařazováni do vol. seznamů, nijak
však se nepředbíhá otázce, v
které obci mají právo odevzdati hlasovací
lístek. Máme na mysli dva případy:
1. že volič přes ustanovení § 4.
byl zapsán do vol. seznamů v několika obcích,
v nichž má bydliště, a 2. že byl
zapsán sice do voličského seznamu obce jediné,
však jiné, než v které podle ustanovení
§ 4. zapsán býti měl. V prvním
případě volič smí býti
v kterékoli obci, ve které jest zapsán do
vol. seznamů podle své volby. Ovšem, že
smí voliti toliko v obci jediné. V případě
druhém musí býti připuštěn
v obci, ve které jest byť i proti své vůli
- zapsán, právě tak jako občan, který,
aniž by tu byly všechny podmínky § 1. byl
neprávem zapsán do voličských seznamů
některé obce.
Složení místní komise v podstatě
odpovídá složení místní
komise podle vol. řádu do obcí s úchylkou,
že počet členů zvýšen je
až na 8 a že jmenování bude se díti
vždy na dobu tří let. Aby prvních seznamů
voličských mohlo býti užito již
k volbám do zákonodárného sboru, ustanovuje
se, že první návrhy musí býti
učiněny do 8 dnů ode dne, kdy zákon
byl vyhlášen, a že proti prvnímu sestavení
místních komisí platnému na dobu do
31. prosince 1920, není stížnost přípustná.
Ustanovení § 7. v podstatě odpovídá
vol. řádu do obcí.
První seznamy budou vyloženy 15. ledna 1920, tak aby
volby do Národního shromáždění
byly urychleny. Později budou se seznamy vykládati
vždy půlletně: 15. června a 15. prosince.
Ustanovení volebního řádu obecního
o rozmnožení seznamů voličských
tiskem vedlo k pochybnostem. Mnoho obecních úřadů
nevědělo si rady jak postupovati, když žadatel,
seznav, že náklad za rozmnožený seznam
jest příliš velký, nesloží
požadovaného obnosu. Podle §u 15. obec. vol.
ř. sice nemá být přihlášky
jeho dbáno, avšak přes to byly spory, je-li
povinen náklad zaplatiti, čili nic. Aby takové
pochybnosti byly odstraněny, byla volena stylisace jiná.
Žadatel, domáhající se rozmnožení
seznamu voličského, musí složiti potřebnou
částku ihned při své žádosti.
Neučiní-li tak, nebude žádosti jeho
vyhověno. Žadatel jest povinen zaplatiti toliko takovou
částku, která jest potřebná
k úhradě režijních výloh výtisků
jím objednaných. Nemůže proto obecní
úřad žádati od něho částku
libovolnou a nesmí zejména uvalovati na jednotlivého
žadatele náklad větší, nežli
činí režie výloh výtisků,
jím objednaných. Omezí-li občan svou
žádost na seznamy jednotlivých volebních
obvodů, musí náklad na ně zvláště
býti vypočten a nemohou žadateli býti
započítány náklady, které jsou
spojeny s tiskem voličských seznamů v celé
obci.
Poněvadž obecní úřad v době
podané žádosti nebude ještě věděti,
kolik výtisků vůbec bude objednáno,
a jaký náklad na jeden výtisk připadne,
složí žadatel částku, která
pravděpodobně bude potřebná k úhradě
režijních výloh. Po dodání objednaných
výtisků vyúčtuje obecní úřad
s žadatelem složenou zálohu, při čemž
smí mu účtovati toliko částku,
která jest nutná k náhradě výtisků
jím objednaných.
Zde ústavní výbor uchýlil se od ob.
vol. řádu při otázce, jak naložiti
s námitkami, které nevyhovují ustanovení,
že jedny námitky smějí se týkati
toliko jedné osoby. Podle obec. vol. ř. námitky
nevyhovující tomuto ustanovení zákonnému
vrátí se k opravě, kdežto podle návrhu
ústavního výboru k námitkám,
které se týkají několika osob se nepřihlíží.
Stalo se tak proto, by bylo zamezeno sporům, do kdy jest
možno námitky opraviti. Muselo by se tak státi
ještě během lhůty reklamační.
Připustiti opravu ještě po lhůtě
reklamační umožňovalo by, že by
se lhůta ta uměle prodloužila a že by
nebylo ani dostatečně kontroly, zda-li nové
námitky odpovídají námitkám
prvním. Pokud lhůta reklamační neuplynula,
může beztak každý reklamující
své námitky opraviti. Není také záruky,
že by námitky podané ještě dlouho
před uplynutím lhůty reklamační
byly obecním úřadem včas vráceny
a záviselo by čistě od vůle obecního
úřadu, zda-li námitky před uplynutím
reklamační lhůty k opravě vrátí
a umožní podateli opravu pochybených námitek.
Složení reklamační komise v podstatě
odpovídá ustanovení obec. řádu
volebního až na počet členů,
který jest zvýšen na 8 až 12. Do sestavení
reklamační komise jest přípustna stížnost
i na poprvé, ježto řízení přípravné
nezdrží.
Voličské seznamy budou vyloženy vždy od
15. června a od 15. prosince po 8 dnů. Pak se podle
výsledků rozhodnutí reklamační
komise znovu vyloží po 8 dnů ku konci července
a ku konci ledna. Seznamy upravené řízením
provedeným od 15. června do konce července
budou základem pro volby, které se vykonají
v době 1. srpna až do 31. ledna následujícího
roku a seznamy upravené řízením provedeným
mezi 15. prosincem a koncem ledna budou základem pro volby,
při nichž se hlasy odevzdají v době
od 1. února do konce července. Úmyslně
bylo užito obratu »hlasy odevzdají« místo
»vykonají se volby«, aby nevzešel spor,
jakých seznamů má býti užito,
když se volby rozepíší po prvním
únoru resp. 1. srpnu. Den rozepsání voleb
není směrodatný, nýbrž den odevzdání
hlasů.
Poněvadž jest možno, že některé
volby vykonají se až několik měsíců
po konci ledna neb července a že mezi tím i
volební soud vyřídí stížnosti,
které do obsahu seznamů voličských
byly podány, má býti k těmto výsledkům
přihlédnuto, avšak jen tehdy, když byly
obecnímu úřadu oznámeny a úředně
doloženy nejméně desátý den přede
dnem volby.
Ustanovení toto uchyluje se od obecního vol. řádu
a to proto, aby neúčast v komisích nemohla
zabrániti jednání.
Ústavní výbor navrhuje, aby Národní
shromáždění usneslo se na tomto zákoně:
V každé obci zřídí se stálé
seznamy voličské.
Do stálých seznamů voličských
buďtež zapsáni všichni státní
občané Československé republiky, bez
rozdílu pohlaví, kteří v den vyložení
seznamů voličských překročili
21. rok věku, mají bydliště v obci aspoň
tři měsíce, počítajíc
zpět ode dne vyložení voličských
seznamů, a kteří nejsou podle § 3. tohoto
zákona výslovně vyloučeni.
Doba ztrávená ve vojenské službě,
při válečných úkonech, nebo
v zajetí nepřetrhuje bydlení.
Vojíni buďtež zapsáni do voličských
seznamů obce, ve které jsou službou přikázání
v den vyložení seznamů voličských.
Vyloučeni jsou:
1. kdož právoplatným výrokem soudním
zbaveni byli práva volně nakládati svým
majetkem;
2. kdož upadli v konkurs, pokud řízení
konkursní trvá, jakož i ti, na jejichž
žádost se provádí řízení
vyrovnávací, pokud nebylo prohlášeno
za skončené;
3. kdož právoplatným rozsudkem soudu trestního
odsouzeni byli pro takový trestný čin, pro
který podle platných ustanovení nastává
ztráta volebního práva do obcí.
Při přečinech cís. nař. ze
dne 12. října 1914, č. 275 ř. z. o
lichvě, nastává ztráta volebního
práva již při prvním odsouzení;
4. kdož jsou v donucovací pracovně.
Každý občan může býti zapsán
pouze v obci jediné. Má-li občan několik
bydlišť přísluší mu rozhodnouti
se, ve které obci chce býti zapsán do voličských
seznamů.
Voličské seznamy sestaví a vede v stálé
patrnosti místní volební komise, která
se zřídí pro každý volební
obvod (§ 7.).
Místní volební komise skládá
se ze starosty obce nebo jeho zástupce jím jmenovaného,
jako předsedy a ze čtyř až osmi přísedících.
Přísedící a náhradníka
za každého přísedícího
jmenuje dohlédací úřad politický
po prvé na dobu do 31. prosince 1920, po té na dobu
tří let; při jmenování a při
doplňování členů komise během
období přihlížej k tomu, aby podle možnosti
všechny strany a to rovnoměrně byly v komisi
zastoupeny a dbej při určování osob
návrhů stran.
Strany podejtež návrhy po prvé do 8 dnů,
ode dne, kdy zákon byl vyhlášen, po té
vždy nejpozději 1. prosince onoho roku, ve kterém
končí tříleté období.
Při doplňování komise vyzve úřad
stranu, jejíž člen odpadl, aby do osmi dnů
podala návrh. Do rozhodnutí úřadu
mohou si stěžovati strany, návrh podavší,
do tří dnů ode dne, kdy byly vyrozuměny.
Nadřízený úřad politický
rozhodne s urychlením a s konečnou platností.
Proti prvnímu jmenování na dobu do 31. prosince
1920 stížnost jest nepřípustna.
Politický úřad dá nejméně
osm dnů před 1. prosincem onoho roku, ve kterém
končí tříleté období,
obecním úřadem vyvěsiti po dobu osmi
dnů vyhlášku, ve které budiž uveden
počet místních komisí a buďtež
strany poučeny, do kdy a u kterého úřadu
mohou navrhnouti členy místních komisí
a komise reklamační (§ 11.).
Obce, které nemají více než 5000 obyvatelů,
tvoří jediný obvod volební a sestaví
se v nich jediný seznam voličský a to po
dle popisných čísel domů, nejnižším
číslem počínajíc, a v domech
podle abecedního pořadu voličů.
Obce s více než 5000 obyvatelů rozdělí
politický úřad dohlédací na
několik obvodů volebních. Pro každý
z těchto obvodů sestaví se zvláštní
seznam voličský, a to podle abecedního pořadu
ulic a náměstí do obvodu pojatých,
v ulicích a náměstích podle čísel
domovních a v domech podle abecedního pořadu
voličů.
Voličové buďtež vyznačeni příjmením,
jménem, dnem a rokem narození a zaměstnáním.
Přípravné práce pro sestavení
voličských seznamů vykoná obecní
úřad.
Seznamy buďtež vyhotoveny ve čtyřech stejnopisech,
které i s případnými dodatky podepíší
všichni členové místní komise.
Odepření podpisu nečiní voličský
seznam neplatným.
Starosta obce zašle před vyložením jeden
stejnopis voličských seznamů politickému
úřadu dohlédacímu, u něhož
je zřízena pro dotčenou obec reklamační
komise (§ 11.); další tři stejnopisy vyloží
k veřejnému nahlédnutí po dobu osmi
dnů, a to každoročně 15. června
a 15. prosince, evnt. následujícího dne všedního.
Po prvé vyloženy buďtež seznamy 15. ledna
1920. Do dne veřejného vyložení buďtež
místní komisí v seznamech voličských
provedeny veškeré změny, během uplynulého
pololetí nastalé.
Vyložení seznamů voličských oznámí
starosta obce veřejnou vyhláškou a způsobem
v obci obvyklým; vyhláška budiž v obci
a osadách veřejně vyvěšena po
celou dobu reklamační a to počínajíc
dnem před touto lhůtou.
Ve vyhlášce budiž uveden počáteční
a konečný den osmidenní lhůty, místo
a hodiny, kde a kdy možno každému v seznamy nahlédnouti
a buďtež v ní občané poučeni,
že v této osmidenní lhůtě mohou
u obecního úřadu proti vyloženým
seznamům podati námitky.
Voličské seznamy buďtež k nahlédnutí
přístupny nejméně tři hodiny
denně; v obcích přes 5000 obyvatelů
nejméně po osm hodin denně, a to v sobotu
i v hodinách poledních, v neděli od 8. do
12. hodiny polední.
Do seznamů má každý právo nahlížeti
a činiti si opisy a výpisy pokud tím nevylučuje
jiných osob z výkonu téhož práva.
Po touž osmidenní dobu v obcích o více
než 20.000 obyvatelů starosta dá, počínajíc
15. červnem 1920, v každém domě vyvěsiti
seznam voličů v domě tom bydlících.
Na správné dodržování těchto
ustanovení dohlížejí členové
místní komise.
V obcích s více než 5000 obyvatelů,
budiž seznam voličů k žádosti kteréhokoliv
občana včas rozmnožen a nejdéle první
den reklamační lhůty vydán.
Kdo se domáhá rozmnoženého seznamu voličského,
oznam to starostovi obce nejdéle osmý den přede
dnem vyložení. Při tom žadatel složiti
musí v hotovosti částku pravděpodobně
potřebnou k úhradě režijních
výloh výtisků jím objednaných.
Ne složí-li částky té, nebude
žádosti jeho vyhověno. Po dodání
výtisků vyúčtuje obecní úřad
se žadateli složené zálohy.
Za stejných podmínek na žádost se rozmnoží
a vydávají i případné dodatky
k voličským seznamům.
Žadatel může se domáhati rozmnoženého
seznamu též jen ohledně jednotlivých
volebních obvodů.
Nezaplacené režijní výlohy vymáhají
se politickou exekucí.
Námitky proti vyloženým seznamům voličským
dlužno podati písemně u obecního úřadu
ve lhůtě v §u 8. uvedené.
Osoby nemohoucí psáti mají právo podati
je ústně u obecního úřadu,
který jest povinen námitky s nimi sepsati.
Právo podati námitky přísluší
občanům, kteří buď ve voličských
seznamech již zapsáni jsou, anebo se domáhají,
aby byli do voličských seznamů zapsáni.
Námitky mohou býti podány buď proto,
že občan byl neoprávněně zapsán
nebo proto, že občan k volbě oprávněný
do voličských seznamů zapsán nebyl,
nebo že volič nesprávně jest označen.
Jedny námitky smějí se týkati pouze
jedné osoby; k námitkám ustanovení
tomu nevyhovujícím se nepřihlíží.
Strana jest povinna uvésti v námitkách skutečnosti
k jejich odůvodnění a má podle možnosti
osvědčiti správnost skutečností
tvrzených.
Jde-li o námitky proti zápisu voliče, budiž
mu ihned námitka oznámena s doložením,
že může do tří dnů podati
u obecního úřadu své vyjádření
písemně, nebo, nemůže-li psáti,
též ústně.
K rozhodování o námitkách podaných
proti voličským seznamům zřídí
se reklamační komise u okresního úřadu
politického, pro města statutární
u politického úřadu přímo nadřízeného.
Komise skládá se z předsedy, kterým
jest přednosta politického úřadu nebo
úředník jím určený a
z osmi až dvanácti přísedících.
Přísedící a náhradníka
za každého přísedícího
jmenuje předseda reklamační komise po prvé
na dobu do 31. prosince 1920, po té na dobu tří
let.
Při jmenování přihlížej
k tomu, aby podle možnosti všechny strany a to rovnoměrně,
byly v komisi zastoupeny, a dbej při určování
osob návrhů stran. Strany podejtež návrhy
po prvé do osmi dnů ode dne, kdy zákon byl
vyhlášen, po té vždy nejpozději
1. prosince onoho roku, ve kterém končí tříleté
období. Při doplňování komise
vyzve úřad stranu, jejíž člen
odpadl, aby do osmi dnů podala návrh.
Do rozhodnutí úřadu mohou si stěžovati
strany, návrh podavší, do tří
dnů ode dne, kdy byly vyrozuměny.
Nadřízený úřad politický
rozhodne s urychlením a s konečnou platností.
Obecní úřad předloží námitky
i s vyjádřením dotčeného voliče
spolu se všemi stejnopisy seznamů nejdéle čtvrtý
den po uplynutí lhůty reklamační předsedovi
reklamační komise. Reklamační komise
rozhodne o námitkách do 14 dnů ode dne předložení
s platností konečnou, opraví voličské
seznamy, podepíše je, sdělí svá
rozhodnutí s obecním úřadem, aby je
oznámil těm, jichž se týče, a
vrátí opravené tří stejnopisy
seznamů obecnímu úřadu.
Obecní starosta vyloží opravené seznamy
voličské k veřejnému nahlédnutí
(§ 8.) po osm posledních dnů měsíce
července, pokud se týče ledna: po prvé
po osm posledních dnů měsíce února
1920.
Proti rozhodnutí reklamační komise možno
si stěžovati k volebnímu soudu.
Řízení před volebním soudem
upravuje zvláštní zákon.
Podle stálých seznamů voličských
provedou se volby do obcí, osad a do oněch sborů,
o nichž tak bude stanoveno zvláštními
zákony.
Voličské seznamy upravené řízením,
které podle § 8. má býti zahájeno
15. prosince, budou podkladem pro volby, při nichž
hlasy se odevzdají v době ode dne 1. února
do 31. července následujícího rolu,
a seznamy upravené řízením, které
má býti zahájeno 15. červnem, pro
volby, při nichž se hlasy odevzdají v době
ode dne 1. srpna téhož roku do konce ledna roku následujícího.
Voličské seznamy, upravené řízením,
které má býti zahájeno 15. ledna 1920,
budou podkladem pro volby, při nichž hlasy se odevzdají
v době od 1. března do 31. července 1920.
K výsledkům řízení před
volebním soudem přihlédne se toliko potud,
pokud obecnímu úřadu bude dodáno úředně
nebo stranou rozhodnutí volebního soudu nejméně
desátý den přede dnem volby. Změny
tím nastalé provede ve voličských
seznamech místní komise.
Komise v §§ 5. a 11. jmenované mohou se platně
usnášeti za přítomnosti každého
počtu členů.
Rozhodují nadpoloviční většinou
hlasů; předseda hlasuje toliko, jsou-li hlasy rovny.
Členové komisí, kteří utrpí
újmu na výdělku, mají nárok
na odškodné za stejných podmínek, jako
členové obecních zastupitelstev. Odškodné
platí členům místních komisí
obec, členům reklamačních komisí
stát.
Veškerá podání, protokoly, námitky,
stížnosti podle tohoto zákona a přílohy
k ním jsou prosty kolku.
Formuláře seznamů voličských
a vyhlášek dodá správa státní
zdarma.
Kdyby starosta obce, obecní úřad, nebo místní
komise, nevykonali povinností tímto zákonem
jim uložených, jest státní správa
oprávněna učiniti vhodná opatření
na vrub obce.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a provede jej ministr vnitra.