Vládě přísluší činiti
veškerá opatření správní,
jež podle dosavadních zákonů vyhražena
jsou působnosti zemských sněmů v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku.
Totéž platí i v případech, kdy
se k správnímu opatření vyhledává
podle dosavadních zákonů usnesení
zemského sněmu, schváleného císařem.
Pokud podle dosavadních zákonů lze zavésti
dávky a přirážky zemské, okresní
a obecní toliko na základě zvláštního
zákona zemského, nastupuje na místo tohoto
zákona usnesení vlády.
Vydání, jež nejsou zařaděna do zemského rozpočtu, lze učiniti jenom se schválením vlády.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Zákon provede vláda.
Změna poměrů, způsobená převratem
ze dne 28. října 1918, přináší
ssebou, že nutno zákonem učiniti zvláštní
opatření v oboru samosprávy územní
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku.
I. Zemským sněmům v Čechách
na Moravě a ve Slezsku náleží - kromě
pravomoci zákonodárné - podle dosavadních
ustanovení také velmi rozsáhlá působnost
správní v oboru územní samosprávy.
Zemské sněmy jsou totiž jednak podle ustanovení
zřízení zemských, jednak podle ustanovení
jiných zákonů, zejména zřízení
obecních, jakož i podle jiných pravidel, zejména
usnesení sněmovních, stanov zemských
ústavův a fondů a pod., povolány k
tomu, by činily určitá správní
opatření, zejména v oboru hospodářské
a majetkové správy zemí, okresů, obcí,
jakož i silničních konkurenčních
okresů (na Moravě a ve Slezsku).
K některým z těchto správních
aktů postačí pouhé usnesení
zemského sněmu (srvn. na př. §§
18., 20., 21., 22., 25., 32. zřízení zemských
§ 68. česk. obec. zřízení).
K jiným správním aktům vyhledává
se usnesení zemského sněmu, schváleného
císařem (srvn. na př. §§ 20.
a 22. zemských zřízení, §§
3. a 4. obecního zřízení českého,
a § 87. obecního zřízení českého
ve znění zákona ze dne 4. března 1901
č. 12. z. z. pro Čechy, § 89. čl. II.
obecního zřízení českého
ve znění zákona ze dne 24. října
1899 č. 97 z. z. pro Čechy, § 80. čl.
III. obecního zřízení moravského
ve znění zákona ze dne 2. června 1898
č. 45. z. z. pro Moravu, § 54. zákona ze dne
25. července 1864 č. 27. z. z. pro Čechy).
Při uvedených správních aktech vystupuje
tedy buď zemský sněm, anebo zemský sněm
a císař. Oba tito ústavní činitelé:
zemské sněmy a císař odpadli následkem
změněných poměrů. Jest otázkou,
kdo nastoupil nyní na místo jejich.
Prozatimní ústava republiky Československé
(zákon ze dne 13. listopadu 1918 č. 37. Sb. zák.
a nař.) rozřešila výslovně jen
otázku, kdo vykonává nyní zákonodárnou
moc, jež náležela zemským sněmům.
Z ustanovení §u 4. prozatimní ústavy
plyne, že zákonodárná funkce zemských
sněmů přešla na Národní
shromáždění, neboť Národní
shromáždění vykonává podle
ustanovení tohoto "pravomoc zákonodárnou
pro celý stát i jednotlivé části."
Naproti tomu není v prozatimní ústavě
vyslovného pravidla o tom, na který orgán
přešlo nyní obstarávání
správní činnosti zemských sněmů.
Tuto otázku dlužno upraviti zákonem, což
se děje §1. návrhu.
Okolnost, že při správní činnosti
zemských sněmů jde velmi často o věci
běžné správy korporací samosprávných,
jakož i zřetel na velmi značný počet
případů, v nichž fungují sněmy
jakožto orgány obstarávající
akty správní, vedly vládu k tomu, že
nepovažovala za účelné, aby tato ryze
správní činnost zemských sněmů
byla odkázána nyní do působnosti Národního
shromáždění; přenesení
správní činnosti zemských sněmů
do působnosti Národního shromáždění
bylo by zajisté jen zbytečným zatěžováním
tohoto sboru, které by nebylo na prospěch žádoucího
zjednodušení správy veřejné ani
na prospěch urychleného vyřizování
jednotlivých případů.
Vycházejíc z těchto úvah rozhodla
se vláda pro to, aby správní činnost
zemských sněmů přenesena byla na orgán
jiný. Podle §u 1. návrhu má býti
orgánem tímto vláda, jež nastupuje na
místo zemských sněmů ve všech
věcech, jež jeví se jako správní
akty, tedy ve všech věcech, jež
nejsou zákonodárnou činností.
Podle §u 1. návrhu náleží výhradně
do pravomoci vlády, aby činila usnesení
o aktech správních a to:
a) jak v případech, v nichž podle dosavadních
právních norem vyhledává se usnesení
zemského sněmu,
b) tak i v případech, v nichž podle dosavadních
právních norem vyhledává se usnesení
zemského sněmu, schváleného císařem.
Navrhovaná úprava, jež dochází
výrazu v §u 1. návrhu, odpovídá
úplně stanovisku, jež zaujímá
vláda v řadě konkretních případů.
Vláda totiž hájí při rozhodování
jednotlivých konkretních případů
důsledně názor, ze ve všech věcech,
které jsou ryze správními akty zemských
sněmů, nastoupila vláda na místo zemských
sněmů, pokud se týče také na
místo panovníka, jenž usnesení zemských
sněmů schvaloval. Zmíněný názor
opírá vláda o ustanovení §u 14.
prozatimní ústavy - správní akty jsou
emanací moci výkonné, moc výkonná
pak přísluší vládě. V
důsledku tohoto názoru ucinila vláda řadu
správních opatření v oboru hospodářské
a majetkové správy korporací samosprávných,
zejména bylo vládou v základě §u
14. prozatimní ústavy povoleno vybírání
řady dávek a přirážek zemských
a obecních.
Ustanovení §u 1. návrhu jest uzákoněním
dosavadní praxe vládní.
Vláda považuje za nutné, aby tato praxe byla
uzákoněna, vycházejíc při tom
z názoru, že bude zajisté jen na prospěch
právní jistoty, bude-li vydáno výslovné
ustanovení, které by jakoukoli pochybnost o pravomoci
vlády v této otázce vylučovalo.
II. Podle dosavadních zákonů je k tomu, aby
bylo povoleno vybírání některých
dávek a přirážek zemských,
okresních a obecních, potřebí zvláštního
zákona zemského. V těchto směrech
vykonávaly zemské sněmy moc zákonodárnou.
Vzhledem k ustanovení §u 4. prozatimní ústavy
přešla tato pravomoc zemských sněmů
na Národní shromáždění.
Vláda však v §u 2. osnovy navrhuje, aby namísto
zvláštního zákona nastoupilo nyní
usnesení vlády. Důvodem pro toto řešení
jest úvaha, že nynější neutěšený
stav financí samosprávných nezbytně
toho vyžaduje, aby způsobem co nejrychlejším
a nejjednodušším byly získány
korporacím územní samosprávy nové
zdroje příjmů, jakož i aby dosavadní
příjmy těchto korporací, pokud plynou
ze zdrojů časově obmezených, byly
jim zachovány. Dosažení tohoto účele
bude podstatně usnadněno, nastoupí-li na
místo zákonodárného sboru vláda,
jak navrhuje se v §u 2. osnovy. V základě §u
2. vládního návrhu bude moci vláda
povolovati nové dávky a přirážky,
jakož i prodlužovati vybírání dávek
a přirážek, pro něž vypršela
doba, na kterou byly povoleny.
Pokud ovšem vybírání dávek a
přirážek, podle dosavadního práva
lze povoliti v základě usnesení zemského
sněmu schváleného císařem,
bude moci dávky a přirážky tyto povolovati
vláda již v základě §u 1. návrhu.
III. Ustanovení §§ů 1. a 2. návrhu
obsahují zvláštní opatření
v oboru majetkové a hospodářské správy
všech korporací samosprávy územní.
Naproti tomu týče se ustanovení §u 3.
návrhu toliko hospodářské správy
zemské. Ustanovení §u 3. má na mysli
ony případy, kdy nastane nutnost učiniti
v oboru hospodářské správy zemské
vydání nepředvídané, t. j.
vydání, jež není zařaděno
do rozpočtu zemského. Podle zřízení
zemských (§§ 18. a 22.) náleží
zemským sněmům upravovati (schvalovati) zemský
rozpočet ; toto právo má nyní ve smyslu
§u 1. návrhu, přejíti na vládu.
Zřízení zemská neupravují však
oněch případů, kdy vyskytne se nutnost
učiniti z prostředků zemských vydání,
na něž nebylo lze pamatovati při sdělávání
rozpočtu, a jež z tohoto důvodu není
do rozpočtu zařaděno. Tato mezera v zákoně
má býti nyní pro obor hospodářské
správy zemské vyplněna ustanovením
§u 3. návrhu, kéž jest důsledkem
zásady, která dochází výrazu
v ustanovení §u 1. návrhu pro obor hospodářské
správy korporací samosprávy územní
vůbec.
Po stránce formální navrhuje se, aby návrh
přikázán byl výboru ústavnímu
se lhůtou 24 hodin.