Živnostnictvo, pokud jeho spotřeba uhlí pro
účely živnostenské činí
měsíčně méně než
12 t, jest odkázáno na příděl
uhlí z kontingentu otopného. Tento kontingent činí
pro měsíc listopad:
Pro Velkou Prahu:
43.850 | t hněd. uhlí, |
350 | t kamenného, |
2.000 | t briket, |
790 | t koksu. |
Pro Čechy mimo Prahu:
89.000 | t hněd. uhlí, |
14.500 | t kamenného, |
11.800 | t briket, |
1.210 | t koksu. |
Pro Moravu a Slezsko:
28.000 | t hněd. uhlí, |
33.000 | t kamenného, |
2.500 | t koksu, |
6.000 | t briket. |
Slovensko:
25.000 | t kamenného. |
(Z tohoto množství připadá část
pro malý průmysl.)
Nedochází-li toto množství uhlí
na místo určení v plném rozsahu, jak
jest předepsáno, jest příčinu
toho hledati hlavně ve známých poruchách,
které povstávají nedostatkem vozidel a provozního
materiálu. Jak známo, dostavoval se nedostatek vozů
pravidelně každoročně v době
řepné kampaně i v dobách předválečných,
a letošního roku jest tím citelnější,
že přeprava veškerých polních plodin,
jmenovitě brambor, zelí atd. soustředila
se pro nepříznivé léto do doby pozdější.
Druhou příčinou, proč živnostnictvo
nemůže dostati přidělené uhlí,
jest mnohdy ta okolnost, že v poslední době
dráhy, jejichž zásoba uhlí jest nepatrná,
byly nuceny, chtěly-li udržeti provoz, zabavovati
na některých tratích část uhlí
pro svou potřebu, a že nebylo možno tyto zabavené
dodávky konsumentům vždy s příslušným
urychlením nahraditi.
Pokud jde o svítivo, jsou ministerstvu veřejných
prací známy smutné poměry našeho
živnostnictva těžce strádajícího
nedostatkem pohonných prostředků a nedostatkem
petroleje k svícení, leč přes veškeré
úsilí ministerstva veřejných prací
po mnoho měsíců otázce zaopatření
minerálních olejů věnované
nebylo možno dosíci pronikavější
nápravy. Jak všeobecně známo, byla již
před měsíci uzavřena kompensační
smlouva s Polskem na dodávku 6000 kotlových vozů
minerálních olejů a s Rumunskem další
smlouva na 3500 kotlových vozů těchto produktů,
kromě toho zakoupeno bylo další množství
400 vagonů benzinu a 180 vagonů petroleje amerického,
který leží v Hamburku; leč dovozu tohoto
zboží kladou se v cestu překážky,
které přes veškeré namáhání
všech, ve věci té kompetentních úřadů
není možno dosti rychle odstraniti.
Provádění kompensační smlouvy
s Polskem děje se pod vlivem politické otázky
těšínské, jakož i pro nespořádané
vnitřní poměry v Polsku jen způsobem
nedostatečným. Na smlouvu tuto dovezeno bylo doposud
jen něco přes 400 kotlových vozů různých
produktů, které byly zatím jedinou zásobou,
z které mohlo býti státu, průmyslu
a živnostnictvu přidělováno.
Pro provoz produktů podle kompensační smlouvy
s Rumunskem neměli jsme naprosto žádných
dopravních prostředků. Teprve po několikaměsíčním
jednání podařilo se získati 19 tankových
člunů, které byly po Dunaji dopraveny do
Rumunska, kde se budou plniti především petrolejem.
Sedm těchto člunů jest již připraveno
v Rumunsku k návratu do republiky československé.
Pro petrolej a benzin v Hamburku uložený vysláno
po Labi 12 člunů; čluny tyto leží
v Hamburku naplněny, leč zpětné dopravě
brání ledová tříšť,
vzniklá předčasně nastalou zimou.
Jak z naznačených poměrů jest zřejmo,
jest nedostatek minerálních olejů důsledkem
osudných poměrů politických, dopravních
a v poslední době i klimatických. Úsilí
ministerstva veřejných prací podařilo
se dosud dopraviti k nám za vylíčených
poměrů aspoň takové množství
petroleje a benzinu, že mohla býto kryta v mezích
možnosti nejnezbytnější spotřeba
průmyslu, zemědělství, dopravy i obyvatelstva,
a ministerstvo použije i nadále všech prostředků,
aby vládnoucí nouzi o klidilo, což bude dojista
z části možno, jakmile první transporty
z Rumunska dorazí do Bratislavy. Avšak nelze bohužel
všech naskytlých překážek ihned
odstraniti a okamžitou nápravu v otázce zásobování
minerálními oleji způsobiti.