Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 2032.

Odpověď

ministra veřejných prací

na dotaz členů Národního shromáždění Hatláka, V. Votruby a druhů, tisk č. 1721,

jakým způsobem hodlá zameziti katastrofální účinky hospodářské v živnostech pro nedostatek svítiva, paliva a prostředků hnacích.

Živnostnictvo, pokud jeho spotřeba uhlí pro účely živnostenské činí měsíčně méně než 12 t, jest odkázáno na příděl uhlí z kontingentu otopného. Tento kontingent činí pro měsíc listopad:

Pro Velkou Prahu:

43.850t hněd. uhlí,
350t kamenného,
2.000t briket,
790t koksu.

Pro Čechy mimo Prahu:

89.000t hněd. uhlí,
14.500t kamenného,
11.800t briket,
1.210t koksu.

Pro Moravu a Slezsko:

28.000t hněd. uhlí,
33.000t kamenného,
2.500t koksu,
6.000t briket.

Slovensko:

25.000t kamenného.

(Z tohoto množství připadá část pro malý průmysl.)

Nedochází-li toto množství uhlí na místo určení v plném rozsahu, jak jest předepsáno, jest příčinu toho hledati hlavně ve známých poruchách, které povstávají nedostatkem vozidel a provozního materiálu. Jak známo, dostavoval se nedostatek vozů pravidelně každoročně v době řepné kampaně i v dobách předválečných, a letošního roku jest tím citelnější, že přeprava veškerých polních plodin, jmenovitě brambor, zelí atd. soustředila se pro nepříznivé léto do doby pozdější.

Druhou příčinou, proč živnostnictvo nemůže dostati přidělené uhlí, jest mnohdy ta okolnost, že v poslední době dráhy, jejichž zásoba uhlí jest nepatrná, byly nuceny, chtěly-li udržeti provoz, zabavovati na některých tratích část uhlí pro svou potřebu, a že nebylo možno tyto zabavené dodávky konsumentům vždy s příslušným urychlením nahraditi.

Pokud jde o svítivo, jsou ministerstvu veřejných prací známy smutné poměry našeho živnostnictva těžce strádajícího nedostatkem pohonných prostředků a nedostatkem petroleje k svícení, leč přes veškeré úsilí ministerstva veřejných prací po mnoho měsíců otázce zaopatření minerálních olejů věnované nebylo možno dosíci pronikavější nápravy. Jak všeobecně známo, byla již před měsíci uzavřena kompensační smlouva s Polskem na dodávku 6000 kotlových vozů minerálních olejů a s Rumunskem další smlouva na 3500 kotlových vozů těchto produktů, kromě toho zakoupeno bylo další množství 400 vagonů benzinu a 180 vagonů petroleje amerického, který leží v Hamburku; leč dovozu tohoto zboží kladou se v cestu překážky, které přes veškeré namáhání všech, ve věci té kompetentních úřadů není možno dosti rychle odstraniti.

Provádění kompensační smlouvy s Polskem děje se pod vlivem politické otázky těšínské, jakož i pro nespořádané vnitřní poměry v Polsku jen způsobem nedostatečným. Na smlouvu tuto dovezeno bylo doposud jen něco přes 400 kotlových vozů různých produktů, které byly zatím jedinou zásobou, z které mohlo býti státu, průmyslu a živnostnictvu přidělováno.

Pro provoz produktů podle kompensační smlouvy s Rumunskem neměli jsme naprosto žádných dopravních prostředků. Teprve po několikaměsíčním jednání podařilo se získati 19 tankových člunů, které byly po Dunaji dopraveny do Rumunska, kde se budou plniti především petrolejem. Sedm těchto člunů jest již připraveno v Rumunsku k návratu do republiky československé.

Pro petrolej a benzin v Hamburku uložený vysláno po Labi 12 člunů; čluny tyto leží v Hamburku naplněny, leč zpětné dopravě brání ledová tříšť, vzniklá předčasně nastalou zimou.

Jak z naznačených poměrů jest zřejmo, jest nedostatek minerálních olejů důsledkem osudných poměrů politických, dopravních a v poslední době i klimatických. Úsilí ministerstva veřejných prací podařilo se dosud dopraviti k nám za vylíčených poměrů aspoň takové množství petroleje a benzinu, že mohla býto kryta v mezích možnosti nejnezbytnější spotřeba průmyslu, zemědělství, dopravy i obyvatelstva, a ministerstvo použije i nadále všech prostředků, aby vládnoucí nouzi o klidilo, což bude dojista z části možno, jakmile první transporty z Rumunska dorazí do Bratislavy. Avšak nelze bohužel všech naskytlých překážek ihned odstraniti a okamžitou nápravu v otázce zásobování minerálními oleji způsobiti.

V Praze 22. listopadu 1919.

Ministr veřejných prací:
A. Hampl v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP