Zákon ze dne 7. října 1919. č. 541
sb. z. a n., jímž upravují se poměry
státních zaměstnanců, jakož i
zaměstnanců v podnicích a fondech státem
spravovaných, mění článkem
II. § 5., čl. II. § 3. a čl. III. §
2. zákona ze dne 19. února 1907, č. 34 ř.
z., jakož i § 1., odst. 2., zákona ze dne 24.
května 1906, č. 105 ř. z., tím, že
do základu pro vyměření pensijních
požitků civilních státních úředníků
a státních zaměstnanců, patřících
do kategorie podúředníkův a sluhů
započítává 50% místního
přídavku pro Prahu příslušného
stupně platu, resp. že úředníkům
IV. až lI. hodnostní třídy, požívajícím
činnostního přídavku, započítává
do základů pro vyměření pensijních
požitků částku K 3000.-.
Tím uvedena byla do běhu celá otázka
novelisace dosavadních odpočivných
zařízení státních
zaměstnanců, vyžadující
naléhavě svého luštění.
Současně však také znovu vynořila
se otázka tak zv. staropensistů, t. j. otázka
úpravy požitků všech před provedením
prvního zákona, t. j. před 1. zářím
1919 na odpočinek odešedších, státních
zaměstnanců nebo pozůstalých po takových
zaměstnancích. Otázka staropensistů
byla jak známo přechodně a prozatímně
luštěna tohoto roku už jednou Národním
shromážděním československým.
Stalo se tak ve dvou dílech. Jednou zákonem ze dne
15. května 1919, č. 260 sb. z. a n., kterýmžto
zákonem povolen byl příplatek k pensím
a provisím zaměstnancům odcházejícím
na odpočinek od 1. října 1918 (včetně)
v obnosu 50% první třídy drahotního
přídavku dotyčného zaměstnance
a po druhé resolucí - k tomuto zákonu přidruženou,
N. S. přijatou a nařízením vlády
ze dne 8. srpna 1919. č. 484 sb. z. a n., provedenou -
na základě které povolen byl všem staropensistům
odešedším na odpočinek před 1.
říjnem 1918 s platností od 1. října
1918 měsíční příplatek
50 K, odstupňovaný podle stanov dotyčných
fondů pro vdovy a sirotky.
Úpravou, příp. novelisací stávajících
předpisů pensijních (provisijních)
na podkladě nové základny pensijní,
bylo proto nutno znovu a trvale upravit i požitky staropensistů,
což státi se má přiloženým
zákonem.
Zákon sám i když nemohl vypadnouti k úplnému
uspokojení všech staropensistů, z nichž
jmenovitě ti, kteří náleželi
do nejnižších tříd požitků,
prodělali zvláště během války
přímo muka nesnesitelná, přece jenom
znamená, najmě pro poživatele nejmenších
pensí či provisí, poměrně značné
přiblížení se k změněnému
existenčnímu minimu, jemuž ovšem staré
výměry požitků byly zvláště
v nižších třídách hotovým
výsměchem.
§ 1. zákona stanoví totiž, že veškeré
pense či provise státních zaměstnanců
a jich pozůstalých mají býti zvýšeny
o 80%, nejméně však o 1000 K a nejvýše
o 2400 K pro zaměstnance; nejméně o 700 K
a nejvýše o 1600 K pro vdovy po těchto; nejméně
dohromady 350 K a nejvýše 1600 K pro sirotky oboustranné
a konečně nejméně pro každého
sirotka bez otce 140 K a nejvýše 320 K dohromady
pro všechny sirotky ne více než 1600 K.
Zvýšení zaopatřovacích požitků
pro všechny sirotky dohromady ovšem nesmí nikdy
přesahovati zvýšení,které by
z tohoto titulu náleželo, nebo náleží
matce.
Jelikož některým požitkům dány
byly už kdysi různé běžné
dary a přídavky z milosti, bylo nutno k vůli
stejnému nakládání takové přídavky
a dary vpočítati do zvýšení
požitků tímto zákonem prováděným.
Současně s touto úpravou přídavků
ruší se ustanovení shora citovaného
zákona z 15. května 1919, č. 260 sb. zák.
a nař., t. j. zastavuje se další výplata
příplatku 50% částky první
stupnice drahotního přídavku pro ty, kdož
odešli na odpočinek po 1. říjnu 1918.
Stejně tak ruší se i dříve zmíněný
příplatek 50 K měs. s platností od
1. října 1918 povolený všem zaměstnancům,
kteří odešli na odpočinek před
1. říjnem 1918, a příplatky na zaopatřovací
požitky vdov a sirotků z téhož titulu
vzešlé, jsouc nahražovány zvýšením
těchto požitků podle § 1. tohoto zákona.
§ 2. který stanoví další vyplácení
nezkrácených měsíčních
přídavků drahotních a čtvrtletních
výpomocí nákupních, zvyšuje dále
příjem staropensistů tím způsobem,
že po vzoru aktivních zaměstnanců vyměřuje
drahotní přídavek obnosem K 400 také
pro manželku staropensisty a současně zavádí
i drahotní příplatky pro děti staropensistů
ve výši drahotních příplatků
na děti náležejícím již
nyní vdovám, t.j. obnosem 288 K ročně
pro děti úředníků (učitelů)
a 192 K pro děti ostatních zaměstnanců.
Ustanovením tímto napravována jest tíživá
nespravedlnost, jež se nepromyšleným luštěním
otázky drahotních přídavků
ve starém Rakousku umístila v tomto sociálním
opatření. Zatím co u aktivních zaměstnanců
uznána byla potřeba drahotních přídavků
na manželku i děti, u pensistů se přes
tuto nutnost stále přecházelo. Tak konečně
došlo k případům, že vdova pensisty
po smrti svého muže měla-li více dětí
s nárokem na drahotní přídavky sirotků,
měla přes nízké výměry
požitků, vyšší příjmy,
než za života svého manžela a živitele.
Opatření příplatku drahotního
na manželku a děti znamená proto nejenom zvýšení
příjmů staropensistů přes dobu
mimořádných poměrů, nýbrž
jest současně aktem spravedlivějšího
rozvržení drahotních přídavků
vůbec.
Nárok na tento příplatek na ženu
a děti, i zánik tohoto nároku musí
staropensisty řádně ohlásiti, an jinak
nebudou jim výplaty z příplatků vzešlé
vyměřeny. Toto obmezení bylo nutno, poněvadž
v našich úřadech není evidence rodinných
příslušníků pensistů.
§ 3. předloženého zákona stanoví
minimum zvýšení odpočivných
a zaopatřovacích požitků pro bývalé
členy pensijních a provisijních ústavů
drah státních a sestátněných
o 20% vyšší, než jak jest navrženo
v § 1. tohoto zákona.
Toto zvláštní opatření pro železniční
zaměstnance jest nutné z následujících
důvodů:
Převážné většině
železničních zaměstnanců bylo
za starého režimu znemožňováno
státi se členy provisijních fondů
v prvém desítiletí služebním.
Velká část zaměstnanců starého
režimu, nebyla přes dlouholeté svoje služby
členy starobního a invalidního pojištění
vůbec. Severní dráha cís. Ferdinanda,
česká severní dráha, severoněmecká
a jihoseveroněmecká spojovací dráha
neměly pro provisorní personál před
sestátněním těchto drah vůbec
žádných fondů pojišťovacích.
U kmenových linií pak zhusta byli dělníci
se svými žádostmi o přijetí do
provisijního fondu tak dlouho odmítáni, až
překročili 35. rok svého věku a pak
už vůbec nebyli za členy provisijního
fondu přijati, jsouce po 30- až 40leté službě
odkázáni na tak zv. běžný dar
z milosti, který obnášel 40% nároků
provisijních; ba byla i celá řada zaměstnanců,
kteří byli jmenováni definitivními,
ale pro pokročilé stáří nebyli
vůbec přijati do pensijního fondu, jsouce
odkázáni rovněž na běžný
dar z milosti, obnášející 50% nároků
pensijních.
Vedle toho všeho jest průměrné členství
v pensijních a provisijních fondech železničních
zaměstnanců na základě vysilující
služby železniční mnohem nižší,
než u státních zaměstnanců. O
tomto nepříznivém poměru pensistů
a provisionistů podává nejlepší
svědectví následující tabulka,
zpracovaná na základě oficielních
dat z desetiletí 1901-1910, ze které vysvítá,
jak nízkých pensijních či provisijních
požitků železniční zaměstnanci
docilují.
Úředníci | ||||
Podúředníci | ||||
Služebníci a pomocní zřízenci (dělníci) |
Jak vidno zejména z poslední kolony této
tabulky, musí býti tento velice nepříznivý
poměr u železničních zaměstnanců
oproti zaměstnancům státním, kteří
vykazují nepoměrně vyšší
průměr dosloužených let opravňujících
k plné pensi - aspoň o něco málo příznivější
opatřením pro první vyrovnán. Při
posouzení příčin, které k témuž
vedly, jistě bude všeobecně uznáno,
že toto opatření jest opravdu nejvýše
spravedlivé.
Z důvodů v předcházejícím
uvedených, bylo také nutno při úpravě
požitků staropensistů bráti ohled i
na ty, kdož požívají na místo řádného
odpočivného či zaopatřovacího
požitku t. zv. běžné dary z milosti.
Jedná se zde ovšem v řadě prvé
o takové běžné dary z milosti, jakých
požívají z důvodů z předu
uvedených železniční zaměstnanci.
Státně zřízenecký výbor
uvažoval ale při této kapitole i o takových
darech z milosti, vlastních zaměstnanců
státních a jich pozůstalých, jež
poskytnuty byly za starého režimu aktem císařským
a po převratu poskytovány jsou zvláštním
aktem presidenta republiky a doporučuje vládě,
aby tam, kde jsou dány podmínky - t. j. kde dar
nebyl přiznán jako "jednou pro vždy"
(podle starého stylu "Eine einmalige Gnadengabe"),
nýbrž kde dar z milosti je běžný,
t. j. vyplácí se měsíčně
či ročně a kde na př. předcházela
nejméně desetiletá služba či
práce ve službách státu - tyto dary
z milosti i u ostatních zaměstnanců státu
či podniků státních a fondů
obmýšleny byly v § 3. předposlední
odstavec označeným zvýšením.
Ostatně jest ústřednímu úřadu
dána možnost i zde činiti při zvláště
pozoruhodných případech výjimky na
prospěch postižených.
Na základě tohoto ustanovení zvyšují
se běžné dary z milosti o 80% nejméně
však o 800 K pro zaměstnance, o 560 K pro vdovy po
těchto a o 280 K příp. 112 K pro oboustranné
příp. pro sirotky bez otce. Ovšem nejvyšší
obnosy, t. j. 2400 K pro zaměstnance, 1600 K pro vdovu
atd. zůstávají i zde v platnosti, ač
bude existovati velice málo případů,
kde by běžná pense z milosti dosahovala vůbec
těchto nejvyšších obnosů.
Při tom nutno přihlížeti k následujícím
případům: Podle předpisů, platných
až do 1. září 1919 pro přiznání
běžné pense z milosti železničním
zaměstnancům, odpočítává
se z této pense případně vyměřená
úrazová renta plným obnosem. To znamená,
že jakmile úrazová renta se rovná příslušné
pensi z milosti, nebo tuto převyšuje, nevyplácí
se poslední. Aby ale pro takto postižené zachráněn
byl nárok na drahotní přídavek, byla
v takových případech úrazová
renta počítána za běžnou pensi
z milosti, na kterou byl pak drahotní přídavek
vyměřen a vyplácen. (Výn. rak. min.
žel. z 21. prosince 1917. č. 52.034. Prováděcí
předpisy k čl.II.,HI.a IV.).Tentýž postup
bude zachován i při výměře
zvýšení běžných darů
z milosti ve smyslu § 3., odst.3. tohoto zákona.
§ 4. započítává úrazovou
rentu do zvýšení požitků, jakmile
by odpočivné (zaopatřovací) požitky,
spolu s rentou a tímto zvýšením požitků
obnášely více než půldruhonásobek
maximálních sazeb v odst. 1. § 1. t.
z. uvedených. Tedy: Kdyby mělo na př. dnešní
odpočivné zaměstnance obnášeti
1600 K a úrazová renta 2000 K, byl tak docílen
půldruhonásobek maxima (2400 K + 1200
K= 600 K) a nebude zde vyměřeno žádné
zvýšení odpočivného. Zrušení
nároků na zvýšení odpočivného
může býti také pouze částečné,
t. j. zvýšení může býti
také pouze obmezeno
Na př. v tomto případě:
1600
800 a 1600 vyšlo by úhrnem 4000 | pense | |
úrazová renta | ||
zvýšení pense | ||
Bude proto zvýšení požitků zkráceno
o obnos 400 K, takže na místo 1600 K obdrží
dotyčný pouze o 1200 K zvýšené
odpočivné, t. j. na 3600 K zvýšený
svůj příjem.
Nebo v případě vdovy po železničním
zaměstnanci, která ač má vdovskou
pensi i rentu, přece obdrží svůj požitek
zaopatřovací zvýšen o celý nejmenší
obnos 840 K;
600 | vdovské pense | ||
900 | vdovské renty úrazové | ||
840 | nejmenšího zvýšení pense vdovské | ||
úhrnem | 2340 |
Jelikož zde nebyl rentou překročen půldruhonásobek
nejvyššího zvýšení (1600 K
+ 800 K = 2400 K) bude zvýšení pense provedeno
v plné míře předpisů t. z.
Čili: Z nároků z tohoto zákona vyplývajících,
vyplácen bude ze zvýšení požitků
tam, kde jest současně pense (provise) a úrazová
renta pouze onen obnos, který nepřekročuje
půldruhonásobek nejvyššího zvýšení
v § 1.,odst.1. t. z., označeného. Tímto
půldruhonásobkem jest u zaměstnance 3600
K, u vdovy 2400 K a u sirotků bez otce 480 K a u oboustranných
sirotků dohromady 2400 K.
Zde dlužno poznamenati: Kdyby měla v takovýchto
případech býti později snad snížena
úrazová renta zaměstnance, bude mu přirozeně
takto ušlý díl renty doplněn na označený
půldruhonásobek ve smyslu § 1., odst. 1. t.
z.
V případech, kde bude renta úrazová
vůbec odebrána a vznikne ve smyslu § 1., odst.
1. t. z., nárok na zvýšení pense až
příp. o obnos nejvyšší, ztrácí
dříve platné obmezení půldruhonásobkem
maxima své oprávnění a může
býti požitek odpočivný zvýšen
až k nejvýše přípustnému
obnosu zvýšení bez ohledu na tento půldruhonásobek.
Totéž platí u sirotků, kteří
dosažením 15. roků svého věku
ztrácejí nárok na příspěvky
na výchovu z úrazového pojištění,
jichž požitek zaopatřovací ale má
dále platnost.
§ 1., odst. 4. t. z., doplněný § 4. by
ale těžce hřešil na těch, kdož
mají dnes pense a úrazové renty dohromady
tolik, nebo více co obnáší půldruhonásobek
maxima. A sice by na ráz ztráceli všichni,
kdož odešli na odpočinek s datem před
1. zářím 1919 prozatímní příplatky,.které
jim byly zákonem ze dne 15. května 1919, č.
260 sb. z. a n., a nařízením vlády
republiky československé ze dne 8. srpna 1919, č.
484 sb. z. a n., poskytnuty. Na místo očekávaného
zlepšení při definitivní úpravě
požitků, ztratili by tak postižení, kteří
odešli na odpočinek po 1. říjnu 1919
příplatky 622 K až 1236 K, a ti, kdož
odešli na odpočinek před 1. říjnem
1918, ztráceli by jednotný obnos 600 K ročního
příplatku. Aby zabráněno bylo tomuto
poškození, muselo býti k § 4. připojeno
ustanovení, jež těm, kdož by jinak na
základě prvního dílu tohoto paragrafu
tímto zákonem nejenom ničeho nezískali,
nýbrž naopak ztratili ještě příplatek
prozatímně poskytnutý, zajišťuje
aspoň tento příplatek.
Účelem tohoto zákona jest zvýšením
požitků staropensistů přizpůsobiti
příjmy těchto drahotním poměrům,
jak se tyto pravděpodobně ustálí v
normálních poměrech nejbližší
budoucnosti. Z tohoto hlediska vychází zákon
o úpravě platů státních zaměstnanců,
který se snaží docíliti průměrné
zvýšení existenčního minima (Standard
of life) o 100%. Tato snaha přenáší
se i na starobní a zaopatřovací požitky
těch, kdož od platnosti této úpravy
(1. září 1919) odchází na odpočinek
a musí logicky býti přenesena i na staropensisty,
má-li býti dosaženo aspoň v rámci
možnosti sociální spravedlnosti. Proto bylo
zde stanoveno minimum i maximum zvýšení požitků.
Toto opatření znamená ve stupnicích
nejnižších zvýšení místy
i nad 200%, pohybuje se u dosavadních požitků
1000 až 2400 K u zaměstnance na 100% a klesá
u požitků nad 2400 K zvolna pod 100% až na 12%
nejvýše stanoveného odpočivného
20.000 K načež se ztrácí vůbec.
Tím, že na 2400 K pense poskytuje se ještě
plných 100%, bylo nutno takto dosaženou sumu 4800
K nechat co možná dosáhnouti i tam, kde dosažen
jest půldruhonásobek 3600 K složením
tímto zákonem zvýšeného odpočivného
a renty úrazové dohromady a to děje se ponecháním
starších příplatků nahoře
uvedených.
Půldruhonásobek maximální sazby byl
při tomto obmezeni zvýšení stanoven
z různých vážných důvodů.
Jako nebylo na jedné straně možno osmdesáti
či stoprocentní zvýšení požitků
nechat bez obmezení působit směrem dolů
i směrem nahoru, nebylo také možno příjemce
značné úrazové renty stavět
do příznivější situace než
ty, kdož mají vyměřeny pouze nižší
požitky starobní či invalidní. Jednoduché
osmdesáti či stoprocentní zvýšení
požitků znamenalo by ponechati i do budoucna v těžké
bídě právě ty, kdož při
nízkých pensích či provisích
po celou válku nejvíce trpěli. Na druhé
straně by ale takové zvýšení
u pensí nejvyšších, jež dovolovaly
příjemcům i v době mimořádné
drahoty jakž takž uhájiti slušný
život, znamenalo zdvojnásobení příjmů,
které by se - právé s ohledem na ony požitky,
jež přes toto zvýšení stále
ještě zůstanou velice nízké -
těžko dalo z hlediska sociálního zdůvodnit.
K § 5. t. z. nutno podotknouti, že týká
se aktivních zaměstnanců státních
drah, kteří až dosud platili členské
příspěvky do pensijních či
provisijních fondů, ač za ostatní
zaměstnance státní po dobu mimořádných
poměrů platil pensijní příspěvky
stát.
Tato úleva nebyla by stejně spravedlivě rozdělena
nějakým jednotným ustanovením pro
veškeré železniční zaměstnance,
jelikož ani práva těchto zaměstnanců
nejsou rovná.
To jest: Služební kategorie jízdního
personálu strojního a vlaky provázejícího,
jakož i personálu při seřaďování
posunování) vlaků mají výhodnější
počítání služebních let
do pense či provise, neboť se jim služba v těchto
zaměstnáních ztrávená počítá
půldruhonásobně do nároků
odpočivných. Naproti tomu ovšem platí
také půldruhonásobné příspěvky.
Proto předpisuje těmto kategoriím §
5., aby vedle správou železniční k placení
převzatého všeobecného jednotného
příspěvku, ze svého připlácely
tolik, oč jich nárok na zaopatření
příznivější se zvyšuje než
nárok kategorií ostatních.
§ 6. zmocňuje vládu, aby v dané době,
t. j. až poměry drahotní upraví se tak,
aby nebylo dále třeba drahotních přídavků
na pense převzetí placení pensijních
příspěvků, kolků a daní,
tato opatření jako přechodná změnila
nebo zrušila.
§ 7. se zmocňuje vláda, aby ve vhodné
době upravila požitky pensistů i dary z milosti
podle uherského systému na Slovensku vyměřené
v duchu tohoto zákona.
§ 8. snaží se pomoci všem těm zaměstnancům
na odpočinku a jich pozůstalým, pro které
výplatu požitků odpočivných a
zaopatřovacích převzal československý
stát. K tomuto paragrafu usnesena byla státně
zřízeneckým výborem přiložená
resoluce II.
§ 9. zajišťuje výslovně výplatu
nových požitků odpočivných a
opatřovacích podle zák. č. 541, ze
dne 7. října 1919, také pro ty, kdož
byli dáni na odpočinek dnem 31. srpna 1919 a při
přísném výkladu platností citovaného
zákona od 1. září 1919 ztráceli
by nároku na příznivější
výměru svých požitků. To týká
se hlavně učitelů kteří, jsou
po pravidlu překládáni na odpočinek
s datem 31. srpna a kteří při doslovném
výkladu zákona by nároku na nové výhody
pensijní neměli.
Státně zřízenecký výbor
pojednával velice zevrubně také otázku
zaopatření družek života zaměstnanců
staropensistů, příp. po těchto pozůstalých
družek života, jakož i zaopatření
dětí s družkou takovou splozených, dále
projednával také otázku zaopatření
vdov po zaměstnancích, s nimiž tito vešli
v manželství, či ve společnou domácnost,
když už nenalézali se ve službě aktivní.
Výsledkem tohoto jednání jest státně
zřízeneckým výborem schválená
navrhovaná následující
Vláda se vyzývá, aby družkám
života státních zaměstnanců a
zaměstnanců státních drah, kteří
vstoupili před počátkem tohoto zákona
do výslužby nebo zemřeli, jakož i dětem,
které byly s družkou takovou splozeny, dále
manželkám a dětem v § 5. poslední
odst. resp. v § 9. a) zmíněným, poskytnuty
byly, pokud jsou u těchto družek, manželek a
dětí splněny ostatní podmínky
§ 5., odst. 2., § 8., odst 2., novelovaného pensijního
zákona dary z milosti až do výše řádných
vdovských pensí a příspěvků
na výchovu.
Na konec nutno sděliti, že se státně
zřízenecký výbor velice podrobně
zabýval jednáním o tom, jak bylo by možno
zameziti tomu, aby se výhod tohoto zákona, který
má pomáhati hlavně nejchudším
z chudých, zmocnili lidé, kteří přeloženi
byli z různých příčin na odpočinek
v plné síle a tvořivosti a v soukromých
podnicích ku svým velkým pensím vydělávají
ještě velké sumy peněz.
Jelikož nemohla pro nedostatek pohotových podkladů
tato otázka býti rozhodnuta, byly vyzváni
zástupcové vlády k tlumočení
žádosti státně zřízeneckého
výboru, aby vláda v nejkratší době
předložila návrh na úpravu této
otázky.
V následujícím resoluce k § 8. t. z.:
Důsledkem osamostatnění československé
měny a přerušení platebních styků
se státy vzniklými na území býv.
Rakousko-Uherska se stalo, že v území republiky
Československé bydlící příjemcové
odpočivných a zaopatřovacích požitků
splatných v území býv. Rakousko-Uherska
mimo území československé republiky,
požitků těchto buďto vůbec nedostávají
nebo dostávají je v relaci pevně určené
nebo danému kursu československé koruny přiměřené,
t. j. dostávají z řečených
požitků vzhledem k všeobecně vyššímu
kursu československé koruny jen kursu přiměřenou
část nominálu.
Výbor státně zřízenecký
vybízí vládu, aby až do úpravy
těchto poměrů zařadila ve prospěch
těchto požívatelů odpočivných
a zaopatřovacích požitků do rozpočtu
přiměřenou částku, z níž
by bylo jednak poskytovati zálohy na pense (zaopatřovací
požitky), jsou-li řádně prokázány
a požívají-li dostatečné jistoty,
jednak doplňovati peníz u nás na pensi (zaopatřovací
požitek) vyplacený na nominal požitků
v československých korunách nebo aspoň
na část rozdílu mezi penízem skutečně
vyplaceným a nominálem, kteroužto část
by bylo určiti procentem stoupajícím obráceným
poměrem k nominálu pense.
Správu tohoto kreditu bylo by svěřiti ministerstvu
sociální péče; toto pak nechť
odevzdá ministerstvu železnic část jeho,
určenou dohodou mezi těmito ministerstvy, do správy
za účelem poskytování pomoci poživatelům
odpočivných a zaopatřovacích požitků
z řad zaměstnanců železničních
podniků sloužících veřejné
dopravě.
Výbor státně zřízenecký
vybízí dále vládu, aby se přičinila,
by příjemcům odpočivných a
zaopatřovacích požitků plynoucích
ze služebního poměru k samosprávným
a jiným nuceným zájmovým svazkům
a institucím, dále ku korporacím sloužícím
veřejné správě, jakož i k náboženským
společnostem zákonem uznaným byly požitky
tyto vzhledem k úpravě odpočivných
a zaopatřovacích požitků státním
zaměstnancům přiměřené
zvýšeny.
Státně zřízenecký výbor
odporučuje, aby zákon i obě resoluce Národním
shromážděním československým
byly schváleny.
připojuje se se souhlasem ke správě výboru
státně zřízeneckého, ačkoliv
s politováním konstatoval, že zákonem
bude staropensistům-profesorům velmi málo
pomoženo.
Odpočivné požitky státních úředníků,
státních učitelů, dále státních
zaměstnanců, náležejících
do kategorie sluhů (podúředníků
a sluhů), a odpočivné požitky mužstva
a kancelářských sluhů u četnictva,
pokud osoby ty vstoupily do výslužby před 1.
zářím 1919, a zaopatřovací
požitky pozůstalých po těchto zaměstnancích
a po takovýchto zaměstnancích zemřelých
v činné službě před 1. zářím
1919 zvýšují se o 80%. Zvýšení
to však nesmí činiti u zaměstnanců
méně než 1000 K a více než 2400
K, u vdov méně než 700 K a více než
1600 K, u oboustranně osiřelých sirotků
dohromady méně než 350 K a více než
1600 K a u sirotků bez otce pro každého z nich
méně než 140 K a více než 320 K,
u všech těchto sirotků dohromady pak více
než 1600 K.
Zvýšení pro všechny sirotky dohromady
nesmí přesahovati zvýšení, jež
náleží, nebo by náleželo matce.
Do tohoto zvýšení započtou se dary a
přídavky z milosti k odpočivným a
zaopatřovacím požitkům povolené.
Zákon ze dne 15. května 1919, čís.
260 Sb. z. a nař. a nařízení vlády
republiky československé ze dne 8. srpna 1919. č.
484 Sb. z. a nař. se zrušují.
Po dobu mimořádných poměrů,
způsobených válkou, budou se dále
vypláceti drahotní přídavky, pokud
se týče nebudou se konati srážky podle
nařízení býv. min. financí
ze dne 11. září 1918, č. 334 ř.
z. (měsíční) a podle nařízení
býv. min. financí ze dne 19. listopadu 1917, č.
450 ř. z. (čtvrtletní), jakož i podle
zvláštních pravidel k těmto nařízením
vydaných.
Vedle drahotních přídavků měsíčních
povolují se státním zaměstnancům
na odpočnku zvláštní příplatky
pro manželku a pro nezaopatřené děti
podle těchto zásad:
1. Příplatek náleží pro děti
jen, pokud by měly po smrti zaměstnancově
právo na příspěvek na výchovu
nebo na pensi sirotčí.
2. Příplatek činí ročně
pro manželku 400 K a pro každé dítě,
náleží-li zaměstnanec do kategorie úředníků
(učitelů) 288 K, u ostatních kategorií
192 K a nesmí pro manželku a všechny děti
dohromady přesahovati drahotní přídavek
zaměstnancův.
3. Požadavek tohoto příplatku, jakož i
zánik požadavku toho musí oprávněný
ohlásiti.
Částky, jež by zaměstnanec na těchto
příplatcích přijal bez oprávnění,
srazí se s jeho odpočivného.
Ustanovení § 1 a 2 platí obdobně i pro
požívatele odpočivných a zaopatřovacích
platů, jež plynou z pensijních neb provisijních
ústavů drah státních a sestátněných,
leč s výhradou, že nejmenší zvýšení
odpočivných a zaopatřovacích požitků
činí o 20% více, než uvedeno v §
1 a odpočivné a zaopatřovací požitky
i se zvýšením nesmí činiti u
zaměstnance více než 22.400 K, u vdovy více
než 7600 K, u oboustranných sirotků dohromady
více než 7600 K a u každého sirotka bez
otce více než 920 K a u všech těchto sirotků
dohromady více než 7600 K.
V případech, kde požitky pozůstalých
se řídí podle odpočivného požitku
mužova, vyměří se zvýšení
zaopatřovacích požitků pozůstalých
na podkladě původních (nezvýšených)
odpočivných požitků mužových.
Podle týchž pravidel, jako řádné
odpočivné a zaopatřovací požitky,
zvyšují se i běžné dary z milosti,
zastupující řádné odpočivné
a za opatřovací požitky, s omezením,
že nejmenší zvýšení činí
o třetinu méně, než nejmenší
zvýšení podle odstavce prvého.
Ministerstvo železnic může tyto výhody
rozšířiti i na příjemce darů
z milosti, plynoucí z mimořádného
podpůrného fondu nemocenské pokladny.
U zaměstnancův a jejich pozůstalých,
kteří vedle odpočivných (zaopatřovacích)
požitků berou úrazovou rentu, započte
se do zvýšení úrazová renta,
pokud by odpočivné (zaopatřovací)
požitky spolu s rentou a se zvýšením činily
více než 1 1/2 násobek maximálních
sazeb v § 1. odst. 1. uvedených, leč s výhradou,
že se jim musí dostati vedle renty zvýšení
aspoň ve výši přídavku, jež
jim dosud náležely podle zákona ze dne 15.
května 1919, čís. 260 Sb. z., a nař.,
a nařízení vlády republiky československé
ze dne 8. srpna 1919, čís. 484 Sb. z. a nař.
Po dobu nynějších mimořádných
poměrů převezme i za zaměstnance státních
drah placení příspěvku do pensijních
(provisijních) fondů stát.
Zaměstnanci však, kteří podle pensijních
(provisijních) stanov státních drah a dodatečných
pravidel k nim vydaných, mají nárok na 1 1/2
násobné započítání služebních
let, platí po tu dobu pensijní (provisijní)
příspěvek ve výši 3,5 % pensijní
základny.
Vláda se zmocňuje, aby přídavky v
§ 2 uvedené ve vhodné době podle drahotních
poměrů snížila, po případě
zrušila, jakož i aby zrušila ustanovení
o převzetí placení pensijních příspěvků,
daní a kolkového poplatku z kvitancí.
Vláda se zmocňuje, aby podle tohoto zákona
upravila ve vhodné době pensijní požitky
(dary z milosti) bývalých státních
zaměstnanců (zaměstnanců státních
drah) systému uherského na Slovensku a jich pozůstalých.
Výhody tohoto zákona náleží jen
osobám, jichž odpočivné a zaopatřovací
požitky byly převzaty státem československým.
Až do konečné úpravy této otázky
mohou býti tyto výhody poskytnuty též
těm, o jichž převzetí nebylo dosud rozhodnuto,
pokud jim stát československý odpočivné
a zaopatřovací požitky vyplácí.
Státním zaměstnancům, kteří
dnem 31. srpna 1919 odešli do výslužby, a pozůstalým
po těchto zaměstnancích, jakož i pozůstalým
po zaměstnancích v srpnu 1919 za činné
služby zemřelých, budou odpočivné
a zaopatřovací požitky vyměřeny
podle služebních požitků stanovených
zákonem ze dne 7. října 1919, čís.
541 Sb. z. a n. a podle předpisů zákona ze
dne............., i mají nárok na všechny výhody
těchto pensistů.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. září 1919.