Celkový přehled

Státní vydání a státní příjmy

Kapitola
Státní výdaje
řádné
mimořádné
úhrn
korun
1President republiky 1,000.000
-
1,000.000
2Kancelář presidenta republiky 2,067.7716,500.000 8.567.771
3Národní shromáždění 6,252.230270.0006,522.230
4Nejvyšší správní soud 726.399260.000986.399
5Nejvyšší účetní kontrolní úřad 680.21515.000695.215
6Příděly zemím 124,490.000
-
124,490 000
7Státní dluh republiky československé 171.300.000986,711.468 1.158,011.468
8Pensijní a zaopatřovací platy 215,141.738
-
215,141.738
9Předsednictvo ministerské rady 7,242.3483,320.000 10,562.348
10Ministerstvo zahraniční 34,831.52114,251.000 49,082.521
11Ministerstvo Národní obrany 722,576.400439,577.850 1.212,154.250
12Ministerstvo vnitra 126,024.74612,064.000138,088.746
13Ministerstvo školství a Nár. osvěty 168,545.85035,304.913 203,850763
14Ministerstvo financí 853,402.736201,756.042 1.055,158.778
15Ministerstvo obchodu 16,258.1841,070.00017,328.184
16Min. pošt a telegrafů 193,062.62076,679.620 269,742.240
17Ministerstvo železnic 1.241,241.980362,012.140 1.603,254.120
18Ministerstvo zemědělství 1 16,922.42122,337.270 139,259.691
19Ministerstvo spravedlnosti 61,189.4944,523.000 65,712.494
20Min. veřejných prací 171,891.196334,305.671 506,196.867
21Min. sociální péče 615,680.237372,502.000 988,182.237
22Min. pro zásobováni lidu
-
15,355.823 15,355.823
23Min. veř. zdravot. a těl. výchovy 26,163.73719,758.300 45,922.037
24Opatření přechodné dob.v poválečné
-
2.579,910.000 2.579,910.000
25Min. pro sjednocení zákonodárství a organisaci správní
-
1,000.000 1,000.000
Úhrn státních výdajů 4.926,691.8235.489,484.097 10.416,175.920


Kapitola
Státní příjmy
řádné
mimořádné
úhrn
korun
1President republiky
-
-
-
2Kancelář presidenta republiky 3.936
-
3.936
3Národní shromáždění 7.000
-
7.000
4Nejvyšší správní soud
-
-
-
5Nejvyšší účetní kontrolní úřad
-
-
-
6Příděly zemím
-
-
-
7Státní dluh republiky českosl. 150
-
150
8Pensijní a zaopatřovací platy 2,000.000
-
2,000.000
9Předsednictvo ministerské rady 3,559.000
-
3,559.000
10Ministerstvo zahraniční 4,125.000
-
4,125.000
11Ministerstvo Národní obrany 99,239.000
-
99,239.000
12Ministerstvo vnitra 1,216.160
-
1,216.160
13Min. školství a Národní osvěty 5,806.32674.0085,880.334
14Ministerstvo financí 3.359,731.718244,865.709 3.604,597,427
15Ministerstvo obchodu 1,546.000
-
1,546.000
16Min. pošt a telegrafů 241,041.4003,541.100 244,582.500
17Ministerstvo železnic 1.330,241.2502,802.320 1.333,043.570
18Ministerstvo zemědělství 80,593.4931,058.840 81,652.333
19Ministerstvo spravedlnosti 1,881.683
-
1,881.683
20Min. veřejných prací 186,328.68859,082.718 245,411.406
21Min. sociální péče 31.466643.717675.183
22Min. pro zásobování lidu
-
3,120.000 3,120.000,
23Min. veř. zdravotnictví a těles. výchovy 6,230.091
-
6,230.091
24Opatření přechodné doby poválečné
-
2.112,000.000 2.112,000.000
25Min. pro sjednocení zákonodárství a organisaci správní
-
-
-
Úhrn státních příjmů 5.323,582.3612.427,188.412 7.750,770.773

Vysvětlivky

k návrhu finančního zákona

pro rok 1920.

Státní rozpočet republiky československé na rok 1919 byl Národním shromážděním schválen zákonem ze dne 27. června 1919 č. 433 sb. z. a n.

Veškeré státní finance pro rok 1919 byly stanoveny

sumou6.713,524.913 K
z čehož připadá na řádné výdaje 2.124,849.145 K
a na mimořádné4.588,675.768 K

K hrazení těchto státních potřeb byly stanoveny příjmy

celkovým obnosem2.812,383.500 K
a sice řádné příjmy obnosem 2.306,620.802 K
a mimořádné obnosem 505,762.698 K.

Dle tohoto rozpočtu vykazovalo státní hospodářství

v rozpočtu řádném přebytek 181,771.657 K
v rozpočtu mimořádném schodek 4.082,913.070.K
tak že celkový schodek obnášel 3.901.141.41 3 K

Následkem rozšíření oblasti našeho státu mírovou smlouvou o Přikarpatskou Rus nastala nutnost pro potřeby státní správy tohoto území v roce 1919 učiniti rozpočtové opatření dodatkem k schválenému rozpočtu pro rok 1919; návrh tohoto dodatku byl v listopadu 1919 Národnímu shromáždění k schválení předložen.

Do tohoto dodatku byly kromě opatření pro Přikarpatskou Rus dále pojaty všechny změny ve státním hospodářství nastalé po schválení rozpočtu pro rok 1919, jakož i preliminární zajištění některých nově vzniklých potřeb státní správy, jichž úhrada ještě během roku 1919 se jevila nutnou.

Dle předloženého dodatku k státnímu rozpočtu pro rok 1 919 obnášejí:

A) Dodatečné výdaje.

řádně
mimořádné
úhrnem
484,974.574 K
1.416,846.305 K
1.901,820.879 K

čímž se veškeré státní výdaje pro rok 1919 zvyšují na

řádné
mimořádné
úhrnem
2.609,823.719 K
6.005,522.073 K
8.61 5,345.792 K

B) Dodatečné příjmy

řádné
mimořádné
úhrnem
307,046.700 K
590,324.300 K
897,371.000 K

čímž se veškeré státní příjmy pro rok 1919 zvyšují na

řádné
mimořádné
úhrnem
2.613,667.502 K
1.096,086.998 K
3.709.754.500 K

Přihlížíme-li k navržené mu rozpočtovému dodatku, jeví se celkové státní hospodářství v roce 1919 následovně:

řádná
mimořádná
úhrnem
Potřeba:
2.609,823.7 09 K
6.005,522.073 K
8.615,345.792 K
Úhrada:
2.613,667.502 K
1.096,086.998 K
3.709,754.500 K
Přebytek:
3,843.783 K
Schodek:
-
4.909,435.075 K
4.905,591.292 K

Dle návrhu finančního zákona pro rok 1920, který se k ústavnímu schválení předkládá, jsou rozpočteny

řádná
mimořádná
úhrnem
Potřeba:
4.926,691.823 K
5.489,484.097 K
10.416,175.920 K
Úhrada:
5.323,582.361 K
2.427,188.412 K
7.750,770.773 K
Přebytek:
396,890.538 K
Schodek:
3.062,295.685 K
2.665,405.147 K

Srovná-li se rozpočtový návrh pro rok 1920 s celkovým rozpočtem (schváleným rozpočtem a navrženým dodatkem) pro r. 1919, jeví se pro r. 1920

potřeba řádná o 2.316,868.104 Květší
potřeba mimořádná o 516,037.976 Kmenši
potřeba celková o 1.800,830.128 Květší

úhrada řádná o 2.709,914.859 Květší
úhrada mimořádná o 1.331,101.414 Květší
úhrada celková o4.041,016.273 K větší

a dle toho resultující

přebytek řádný o 393,046.755 Květší
schodek mimořádný o 1.847,139.390 Kmenší
schodek celkový o2.240,1 86.145 K menší

Stoupnutí celkové potřeby dle schváleného rozpočtu

pro rok 1919 i s navrženým dodatkem z obnosu 8615.3 mil. K
pro rok 1920 na obnos10416.1 mil. K

má svůj původ hlavně ve zvýšení potřeby u následujících rozpočtových kapitol:

2. Kancelář presidenta republiky +. 7.l mil. K
Nově zařaděna potřeba na správu hradních budov.
6. Příděly zemím + 58.0 mil. K
Větší potřeba následkem nedostatečnosti dosavadních státních přídělů.
7. Státní dluh republiky československé + 746.2 mil. K
Větší potřeba hlavně vzhledem ku nastávajícím závazkům, plynoucím z ustanovení mírové smlouvy, převzetím části předválečných dluhů rakouských a uherských.
9. Předsednictvo min. rady + 2.9 mil. K
Zvýšení následkem nově zařaděných potřeb pro státní tiskárnu a pozemkový úřad.
10. Ministerstvo zahraniční + 25.8 mil. K
Zvýšená potřeba na vybudování jednak ústřední správy, jednak služby zahraniční u vyslanectev a konsulátů.
12. Ministerstvo vnitra+ 39.7 mil. K
Větší potřeba pro sbírku zák. a nař., pro státní bezpečnost, úprava hranic, sčítání lidu, pro vybudování politických a policejních úřadů a četnictva, zejména též na Slovensku.
13. Ministerstvo školství a Nár. osvěty + 53.0 mil. K
Z výšení potřeby odůvodňuje se dalším vybudováním vysokého školství, zejména zřízením vysoké školy zvěrolékařské a zemědělské a vyšším nákladem na školství střední, obecní a průmyslové.
14. Ministerstvo financí + 536.8 mil. K
Zvýšení potřeby odůvodněno vyšším nákladem na nákup tabáku a zvětšením výroby tabákových tovarů, zařazením většího obnosu na kursovní ztráty při poukazování platů státním zaměstnancům za hranicemi a vyšším nákladem na služební platy státních zaměstnanců v důsledcích zákona ze dne 7. října 1919, č. 541 sb. z. a nař., kterýžto náklad byl pro rok 1920 prozatím zařazen do pokladniční správy.
16. Ministerstvo pošt a telegrafu + 109.4 mil. K
Zvýšení potřeby jest odůvodněno při provozu následkem vybudování poštovní správy na Slovensku a v Přikarpatské Rusi, dále při osobních výdajích různými opatřeními ku zlepšení hmotných poměrů zřízenectva, při věcných výdajích následkem vysokých cen všech materialií provozovacích; zvýšením investičních nákladů na poštovní budovy v nádražích, na vybudování telegrafní a telefonní sítě a pneumatické pošty; u poštovního úřadu šekového následkem dalšího vybudování tohoto úřadu.
Toto zvýšeni jest aspoň z části hrazeno zvýšenými příjmy u příslušné kapitoly příjmové.
17. Ministerstvo železnic+ 384 1 mil. K
Zvýšení osobních a věcných výdajů při provozu z těchže důvodů jako u min. pošt a telegrafů. Kromě toho se zvyšuje podstatně investiční náklad na železniční stavby.
Též u této kapitoly se zvýšené výdaje částečně hradí zvýšenými příjmy.
18. Ministerstvo zemědělství + 793 mil. K
Důvody zvýšené potřeby:
Vyšší náklad na zemědělské vyučování a pokusnictví, na další vybudování zemědělské správy a reformu lesní správy, na subvence pro všechna odvětví zemědělství a lesnictví, zejména však pro chov dobytka, mlékařství a pěstování drobného zvířectva; z výšení nákladu na píci a jiné provozovací potřeby při státních ústavech pro chov koní a nákup plemennéno materiálu. Dále se požadují vyšší obnosy na tlumení zvířecích nákaz, na vybudování řiditelství lesů a statků a zvýšení provozovacích nákladů pro tyto.
Zvýšení nákladu na zemědělství jest z větší části vyváženo značným zvýšením příjmů u příslušné kapitoly příjmové.
19. Ministerstvo spravedlnosti+ 19.2 mil. K
Zvýšení potřeby jest odůvodněno zvýšeným nákladem na poradní referát na Slovensku, vybudováním justiční služby a správy trestnic tamtéž, novou úpravou trestního soudnictví u správy trestnic vysokými cenami potravin a ostatních potřeb.
20. Ministerstvo veřejných prací + 206.1 mil. K
Zvýšení potřeby následkem opatření pro Slovensko a Přikarpatskou Rus u jednotlivých titulů, dále následkem dalšího vybudování ústředny, podporováním vzduchoplavecké techniky, vybudováním cejchovnictví, státního geologického a radiologického ústavu, zvýšením investičních nákladů u bánských závodů a nákladů na správu státních budov vybudováním vodní dopravy a zvýšením nákladu na elektrisaci státu.
I zde zvýšeným výdajům odpovídají aspoň částečně zvýšené příjmy u příslušné kapitoly příjmové.
21. Ministerstvo sociální péče + 933.6 mil. K
Zvýšení potřeby následkem dalšího vybudování bytové péče, péče o mládež,. zejména však péče invalidní.
22. Ministerstvo pro zásobování lidu + 4.8 mil. K
Zvýšení potřeby následkem dalšího vybudování ústřední správy, lichevního dohledu a vnější zásobovací služby, zejména okresních hospodářských rad.
23. Ministerstvo zdravotnictví + 25.9 mil. K
Zvýšení potřeby následkem dalšího vybudování státních ústavů zdravotnických, vybudování zdravotní služby na Slovensku a v Přikarpatské Rusi, zvýšením nákladu na potírání lidových nemoci, na výstavbu nemocnic a převzetí Pražské všeobecné nemocnice do státní správy.

Naproti tomu vykazují následující kapitoly zmenšení potřeby proti potřebě pro rok 1919:

Kap. 8. Pensijní a zaopatřovací platy + 29.8 mil. K
Zmenšení preliminované potřeby bylo umožněno přesným jejím stanovením, kdežto pro rok 1919 byla potřeba zejména na Slovensku odhadována bez pevnějších podkladů.
Kap. 11. Ministerstvo Národní obrany - 471.9 mil. K
Zmenšení potřeby jest odůvodněno ukončením válečného stavu na Slovensku.
Kap. 15. Ministerstvo obchodu- 34.8 mil. K
Zmenšení potřeby následkem přenesení agendy vodní dopravy na ministerstvo veřejných prací.
Kap. 24. V roce 1919.,Válečná opatření" pro rok 1920 "Opatření přechodné doby poválečné" -833.4 mil. K
Zmenšení potřeby následkem menšího obnosu pro vyživovací příspěvky, pro nezaměstnanost a pro zlevnění potravin.
Kap. 24. Kap. 25. rozpočtu pro rok 1919 "Likvidace Rakouska a Uher" - 10.2 mil. K

Pro rok 1920 odpadá, protože likvidační komise bude zrušena. Na místo této kapitoly nastupuje nová kap. 25. "Ministerstvo pro sjednocení zákonodárství a organisaci správní" s paušální potřebou 1,000.000 K.

Co se týče státních příjmů, vykazují oproti roku 1919 značnější zvýšení tyto kapitoly:

Kap. 11. Ministerstvo Národní obrany + 98.9 mil. K
Zvýšení příjmů jest odůvodněno příjmem z výroby třaskavin a ze statků toho času ve správě Národní obrany se nalézajících.
Kap. 14. Ministerstvo financí + 1791.5 mil. K
Zvýšení příjmů jest odůvodněno přirážkami k daním reálným a osobním, zvětšeným příjmem z dovozních a vývozních cel, větším výnosem dávky z kořalky, daně z piva, cukru, ze zapalovadel, daní z vína v lahvích, všeobecnou daní nápojovou, zvýšením dopravních daní železničních, očekávaným výnosem zamýšlené daně z obratu zboží, přirážkou k poplatkům, daní ze zábav, zvýšeným výnosem tabákového monopolu a státní loterie, jakož i očekávaným příjmem z mincovnictví.
Kap. 16. Ministerstvo pošt a telegrafů + 66.6 mil. K
Zvýšení příjmů následkem zvýšeni sazeb poštovních, telegrafních a telefonních, které v roce 1919 jen po část roku v platnosti byly.
Kap. 17. Ministerstvo železnic + 362.9 mil. K
Zvýšení příjmů následkem zvýšení dopravních sazeb, které v roce 1919 jen po část roku v platnosti byly.
Kap. 18. Ministerstvo zemědělství + 61.8 mil. K
Zvýšení příjmů následkem zvýšení příjmu ze státních lesů a statků, zejména na Slovensku a v Přikarpatské Rusi.
Kap. 20. Ministerstvo veřejných prací + 155.4 mil. K
Zvýšení příjmů následkem zvýšení příjmů ze zásobování uhlím a naftou, zvýšením poplatků z měr a kutišť, zvýšením výnosu státních báňských závodů a přenesením příjmu z vodní dopravy, který pro rok 1919 byl preliminován u ministerstva obchodu.
Kap. 24. Opatření přechodné doby poválečné + 153.1 mil. K
Zvýšen přijmu následkem větších příjmů z přeplatkového fondu komise cukerní, lihové a sladové.

Posléze dlužno ještě poukázati k tomu, že v mimořádných výdajích jsou obsaženy též značné náklady, které se označují jako výdaje investiční; tyto výdaje znamenají nejen rozmnožení aneb zlepšeni majetku státního, nýbrž směřují přímo ku získání nových, aneb k rozšíření a zlepšení stávajících pramenů státních příjmů a vliv jejich bude na státní finance i v příštích obdobích příznivě působiti.

Jsou to zejména:

Kap. 16. Ministerstvo pošt a telegrafů.
Vydání na zařizování telegrafů, telefonů a pneumatické pošty 51.0 mil. K
a na zřizování poštovních automobilů 22.0 mil. K
Kap. 17. Ministerstvo železnic.
Mimořádné náklady na stavby železniční a na pořizování vozidel na veškeré síti 350.0 mil. K
Kap. 18. Ministerstvo zemědělství.
Doplňování plemenného materiálu při chovu koní 7.8 mil. K
Novostavby a koupě realit u státních statků a statků nábož. fondu 5.6 mil. K
Kap. 20. Ministerstvo veřejných prací.
Novostavby a koupě pozemků u státních báňských závodů 13.2 mil. K
Na kutání a poplatky z kutišť na získá.ni horních oprávněních 2.1 mil. K
Náklad na elektrisaci státu 11.1 l mil. K
Úhrnem462.8 mil. K



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP