1 | President republiky | 1,000.000 | 1,000.000 | |
2 | Kancelář presidenta republiky | 2,067.771 | 6,500.000 | 8.567.771 |
3 | Národní shromáždění | 6,252.230 | 270.000 | 6,522.230 |
4 | Nejvyšší správní soud | 726.399 | 260.000 | 986.399 |
5 | Nejvyšší účetní kontrolní úřad | 680.215 | 15.000 | 695.215 |
6 | Příděly zemím | 124,490.000 | 124,490 000 | |
7 | Státní dluh republiky československé | 171.300.000 | 986,711.468 | 1.158,011.468 |
8 | Pensijní a zaopatřovací platy | 215,141.738 | 215,141.738 | |
9 | Předsednictvo ministerské rady | 7,242.348 | 3,320.000 | 10,562.348 |
10 | Ministerstvo zahraniční | 34,831.521 | 14,251.000 | 49,082.521 |
11 | Ministerstvo Národní obrany | 722,576.400 | 439,577.850 | 1.212,154.250 |
12 | Ministerstvo vnitra | 126,024.746 | 12,064.000 | 138,088.746 |
13 | Ministerstvo školství a Nár. osvěty | 168,545.850 | 35,304.913 | 203,850763 |
14 | Ministerstvo financí | 853,402.736 | 201,756.042 | 1.055,158.778 |
15 | Ministerstvo obchodu | 16,258.184 | 1,070.000 | 17,328.184 |
16 | Min. pošt a telegrafů | 193,062.620 | 76,679.620 | 269,742.240 |
17 | Ministerstvo železnic | 1.241,241.980 | 362,012.140 | 1.603,254.120 |
18 | Ministerstvo zemědělství | 1 16,922.421 | 22,337.270 | 139,259.691 |
19 | Ministerstvo spravedlnosti | 61,189.494 | 4,523.000 | 65,712.494 |
20 | Min. veřejných prací | 171,891.196 | 334,305.671 | 506,196.867 |
21 | Min. sociální péče | 615,680.237 | 372,502.000 | 988,182.237 |
22 | Min. pro zásobováni lidu | 15,355.823 | 15,355.823 | |
23 | Min. veř. zdravot. a těl. výchovy | 26,163.737 | 19,758.300 | 45,922.037 |
24 | Opatření přechodné dob.v poválečné | 2.579,910.000 | 2.579,910.000 | |
25 | Min. pro sjednocení zákonodárství a organisaci správní | 1,000.000 | 1,000.000 | |
Úhrn státních výdajů | 4.926,691.823 | 5.489,484.097 | 10.416,175.920 |
1 | President republiky | |||
2 | Kancelář presidenta republiky | 3.936 | 3.936 | |
3 | Národní shromáždění | 7.000 | 7.000 | |
4 | Nejvyšší správní soud | |||
5 | Nejvyšší účetní kontrolní úřad | |||
6 | Příděly zemím | |||
7 | Státní dluh republiky českosl. | 150 | 150 | |
8 | Pensijní a zaopatřovací platy | 2,000.000 | 2,000.000 | |
9 | Předsednictvo ministerské rady | 3,559.000 | 3,559.000 | |
10 | Ministerstvo zahraniční | 4,125.000 | 4,125.000 | |
11 | Ministerstvo Národní obrany | 99,239.000 | 99,239.000 | |
12 | Ministerstvo vnitra | 1,216.160 | 1,216.160 | |
13 | Min. školství a Národní osvěty | 5,806.326 | 74.008 | 5,880.334 |
14 | Ministerstvo financí | 3.359,731.718 | 244,865.709 | 3.604,597,427 |
15 | Ministerstvo obchodu | 1,546.000 | 1,546.000 | |
16 | Min. pošt a telegrafů | 241,041.400 | 3,541.100 | 244,582.500 |
17 | Ministerstvo železnic | 1.330,241.250 | 2,802.320 | 1.333,043.570 |
18 | Ministerstvo zemědělství | 80,593.493 | 1,058.840 | 81,652.333 |
19 | Ministerstvo spravedlnosti | 1,881.683 | 1,881.683 | |
20 | Min. veřejných prací | 186,328.688 | 59,082.718 | 245,411.406 |
21 | Min. sociální péče | 31.466 | 643.717 | 675.183 |
22 | Min. pro zásobování lidu | 3,120.000 | 3,120.000, | |
23 | Min. veř. zdravotnictví a těles. výchovy | 6,230.091 | 6,230.091 | |
24 | Opatření přechodné doby poválečné | 2.112,000.000 | 2.112,000.000 | |
25 | Min. pro sjednocení zákonodárství a organisaci správní | |||
Úhrn státních příjmů | 5.323,582.361 | 2.427,188.412 | 7.750,770.773 |
Státní rozpočet republiky československé
na rok 1919 byl Národním shromážděním
schválen zákonem ze dne 27. června 1919 č.
433 sb. z. a n.
Veškeré státní finance pro rok 1919
byly stanoveny
sumou | 6.713,524.913 K |
z čehož připadá na řádné výdaje | 2.124,849.145 K |
a na mimořádné | 4.588,675.768 K |
K hrazení těchto státních potřeb
byly stanoveny příjmy
celkovým obnosem | 2.812,383.500 K |
a sice řádné příjmy obnosem | 2.306,620.802 K |
a mimořádné obnosem | 505,762.698 K. |
Dle tohoto rozpočtu vykazovalo státní hospodářství
v rozpočtu řádném přebytek | 181,771.657 K |
v rozpočtu mimořádném schodek | 4.082,913.070.K |
tak že celkový schodek obnášel | 3.901.141.41 3 K |
Následkem rozšíření oblasti našeho
státu mírovou smlouvou o Přikarpatskou Rus
nastala nutnost pro potřeby státní správy
tohoto území v roce 1919 učiniti rozpočtové
opatření dodatkem k schválenému rozpočtu
pro rok 1919; návrh tohoto dodatku byl v listopadu 1919
Národnímu shromáždění
k schválení předložen.
Do tohoto dodatku byly kromě opatření pro
Přikarpatskou Rus dále pojaty všechny změny
ve státním hospodářství nastalé
po schválení rozpočtu pro rok 1919, jakož
i preliminární zajištění některých
nově vzniklých potřeb státní
správy, jichž úhrada ještě během
roku 1919 se jevila nutnou.
Dle předloženého dodatku k státnímu
rozpočtu pro rok 1 919 obnášejí:
čímž se veškeré státní
výdaje pro rok 1919 zvyšují na
čímž se veškeré státní
příjmy pro rok 1919 zvyšují na
Přihlížíme-li k navržené
mu rozpočtovému dodatku, jeví se celkové
státní hospodářství v roce
1919 následovně:
Potřeba: | |||
Úhrada: | |||
Přebytek: | |||
Schodek: |
Dle návrhu finančního zákona pro rok
1920, který se k ústavnímu schválení
předkládá, jsou rozpočteny
Potřeba: | |||
Úhrada: | |||
Přebytek: | |||
Schodek: |
Srovná-li se rozpočtový návrh pro
rok 1920 s celkovým rozpočtem (schváleným
rozpočtem a navrženým dodatkem) pro r. 1919,
jeví se pro r. 1920
potřeba řádná o | 2.316,868.104 K | větší |
potřeba mimořádná o | 516,037.976 K | menši |
potřeba celková o | 1.800,830.128 K | větší |
úhrada řádná o | 2.709,914.859 K | větší |
úhrada mimořádná o | 1.331,101.414 K | větší |
úhrada celková o | 4.041,016.273 K | větší |
a dle toho resultující
přebytek řádný o | 393,046.755 K | větší |
schodek mimořádný o | 1.847,139.390 K | menší |
schodek celkový o | 2.240,1 86.145 K | menší |
Stoupnutí celkové potřeby dle schváleného
rozpočtu
pro rok 1919 i s navrženým dodatkem z obnosu | 8615.3 mil. K |
pro rok 1920 na obnos | 10416.1 mil. K |
má svůj původ hlavně ve zvýšení
potřeby u následujících rozpočtových
kapitol:
2. Kancelář presidenta republiky | +. 7.l mil. K |
Nově zařaděna potřeba na správu hradních budov. | |
6. Příděly zemím | + 58.0 mil. K |
Větší potřeba následkem nedostatečnosti dosavadních státních přídělů. | |
7. Státní dluh republiky československé | + 746.2 mil. K |
Větší potřeba hlavně vzhledem ku nastávajícím závazkům, plynoucím z ustanovení mírové smlouvy, převzetím části předválečných dluhů rakouských a uherských. | |
9. Předsednictvo min. rady | + 2.9 mil. K |
Zvýšení následkem nově zařaděných potřeb pro státní tiskárnu a pozemkový úřad. | |
10. Ministerstvo zahraniční | + 25.8 mil. K |
Zvýšená potřeba na vybudování jednak ústřední správy, jednak služby zahraniční u vyslanectev a konsulátů. | |
12. Ministerstvo vnitra | + 39.7 mil. K |
Větší potřeba pro sbírku zák. a nař., pro státní bezpečnost, úprava hranic, sčítání lidu, pro vybudování politických a policejních úřadů a četnictva, zejména též na Slovensku. | |
13. Ministerstvo školství a Nár. osvěty | + 53.0 mil. K |
Z výšení potřeby odůvodňuje se dalším vybudováním vysokého školství, zejména zřízením vysoké školy zvěrolékařské a zemědělské a vyšším nákladem na školství střední, obecní a průmyslové. | |
14. Ministerstvo financí | + 536.8 mil. K |
Zvýšení potřeby odůvodněno vyšším nákladem na nákup tabáku a zvětšením výroby tabákových tovarů, zařazením většího obnosu na kursovní ztráty při poukazování platů státním zaměstnancům za hranicemi a vyšším nákladem na služební platy státních zaměstnanců v důsledcích zákona ze dne 7. října 1919, č. 541 sb. z. a nař., kterýžto náklad byl pro rok 1920 prozatím zařazen do pokladniční správy. | |
16. Ministerstvo pošt a telegrafu | + 109.4 mil. K |
Zvýšení potřeby jest odůvodněno při provozu následkem vybudování poštovní správy na Slovensku a v Přikarpatské Rusi, dále při osobních výdajích různými opatřeními ku zlepšení hmotných poměrů zřízenectva, při věcných výdajích následkem vysokých cen všech materialií provozovacích; zvýšením investičních nákladů na poštovní budovy v nádražích, na vybudování telegrafní a telefonní sítě a pneumatické pošty; u poštovního úřadu šekového následkem dalšího vybudování tohoto úřadu. | |
Toto zvýšeni jest aspoň z části hrazeno zvýšenými příjmy u příslušné kapitoly příjmové. | |
17. Ministerstvo železnic | + 384 1 mil. K |
Zvýšení osobních a věcných výdajů při provozu z těchže důvodů jako u min. pošt a telegrafů. Kromě toho se zvyšuje podstatně investiční náklad na železniční stavby. | |
Též u této kapitoly se zvýšené výdaje částečně hradí zvýšenými příjmy. | |
18. Ministerstvo zemědělství | + 793 mil. K |
Důvody zvýšené potřeby: | |
Vyšší náklad na zemědělské vyučování a pokusnictví, na další vybudování zemědělské správy a reformu lesní správy, na subvence pro všechna odvětví zemědělství a lesnictví, zejména však pro chov dobytka, mlékařství a pěstování drobného zvířectva; z výšení nákladu na píci a jiné provozovací potřeby při státních ústavech pro chov koní a nákup plemennéno materiálu. Dále se požadují vyšší obnosy na tlumení zvířecích nákaz, na vybudování řiditelství lesů a statků a zvýšení provozovacích nákladů pro tyto. | |
Zvýšení nákladu na zemědělství jest z větší části vyváženo značným zvýšením příjmů u příslušné kapitoly příjmové. | |
19. Ministerstvo spravedlnosti | + 19.2 mil. K |
Zvýšení potřeby jest odůvodněno zvýšeným nákladem na poradní referát na Slovensku, vybudováním justiční služby a správy trestnic tamtéž, novou úpravou trestního soudnictví u správy trestnic vysokými cenami potravin a ostatních potřeb. | |
20. Ministerstvo veřejných prací | + 206.1 mil. K |
Zvýšení potřeby následkem opatření pro Slovensko a Přikarpatskou Rus u jednotlivých titulů, dále následkem dalšího vybudování ústředny, podporováním vzduchoplavecké techniky, vybudováním cejchovnictví, státního geologického a radiologického ústavu, zvýšením investičních nákladů u bánských závodů a nákladů na správu státních budov vybudováním vodní dopravy a zvýšením nákladu na elektrisaci státu. | |
I zde zvýšeným výdajům odpovídají aspoň částečně zvýšené příjmy u příslušné kapitoly příjmové. | |
21. Ministerstvo sociální péče | + 933.6 mil. K |
Zvýšení potřeby následkem dalšího vybudování bytové péče, péče o mládež,. zejména však péče invalidní. | |
22. Ministerstvo pro zásobování lidu | + 4.8 mil. K |
Zvýšení potřeby následkem dalšího vybudování ústřední správy, lichevního dohledu a vnější zásobovací služby, zejména okresních hospodářských rad. | |
23. Ministerstvo zdravotnictví | + 25.9 mil. K |
Zvýšení potřeby následkem dalšího vybudování státních ústavů zdravotnických, vybudování zdravotní služby na Slovensku a v Přikarpatské Rusi, zvýšením nákladu na potírání lidových nemoci, na výstavbu nemocnic a převzetí Pražské všeobecné nemocnice do státní správy. |
Naproti tomu vykazují následující
kapitoly zmenšení potřeby proti potřebě
pro rok 1919:
Kap. 8. Pensijní a zaopatřovací platy | + 29.8 mil. K |
Zmenšení preliminované potřeby bylo umožněno přesným jejím stanovením, kdežto pro rok 1919 byla potřeba zejména na Slovensku odhadována bez pevnějších podkladů. | |
Kap. 11. Ministerstvo Národní obrany | - 471.9 mil. K |
Zmenšení potřeby jest odůvodněno ukončením válečného stavu na Slovensku. | |
Kap. 15. Ministerstvo obchodu | - 34.8 mil. K |
Zmenšení potřeby následkem přenesení agendy vodní dopravy na ministerstvo veřejných prací. | |
Kap. 24. V roce 1919.,Válečná opatření" pro rok 1920 "Opatření přechodné doby poválečné" | -833.4 mil. K |
Zmenšení potřeby následkem menšího obnosu pro vyživovací příspěvky, pro nezaměstnanost a pro zlevnění potravin. | |
Kap. 24. Kap. 25. rozpočtu pro rok 1919 "Likvidace Rakouska a Uher" | - 10.2 mil. K |
Pro rok 1920 odpadá, protože likvidační komise bude zrušena. Na místo této kapitoly nastupuje nová kap. 25. "Ministerstvo pro sjednocení zákonodárství a organisaci správní" s paušální potřebou 1,000.000 K.
Co se týče státních příjmů, vykazují oproti roku 1919 značnější zvýšení tyto kapitoly:
Kap. 11. Ministerstvo Národní obrany | + 98.9 mil. K |
Zvýšení příjmů jest odůvodněno příjmem z výroby třaskavin a ze statků toho času ve správě Národní obrany se nalézajících. | |
Kap. 14. Ministerstvo financí | + 1791.5 mil. K |
Zvýšení příjmů jest odůvodněno přirážkami k daním reálným a osobním, zvětšeným příjmem z dovozních a vývozních cel, větším výnosem dávky z kořalky, daně z piva, cukru, ze zapalovadel, daní z vína v lahvích, všeobecnou daní nápojovou, zvýšením dopravních daní železničních, očekávaným výnosem zamýšlené daně z obratu zboží, přirážkou k poplatkům, daní ze zábav, zvýšeným výnosem tabákového monopolu a státní loterie, jakož i očekávaným příjmem z mincovnictví. | |
Kap. 16. Ministerstvo pošt a telegrafů | + 66.6 mil. K |
Zvýšení příjmů následkem zvýšeni sazeb poštovních, telegrafních a telefonních, které v roce 1919 jen po část roku v platnosti byly. | |
Kap. 17. Ministerstvo železnic | + 362.9 mil. K |
Zvýšení příjmů následkem zvýšení dopravních sazeb, které v roce 1919 jen po část roku v platnosti byly. | |
Kap. 18. Ministerstvo zemědělství | + 61.8 mil. K |
Zvýšení příjmů následkem zvýšení příjmu ze státních lesů a statků, zejména na Slovensku a v Přikarpatské Rusi. | |
Kap. 20. Ministerstvo veřejných prací | + 155.4 mil. K |
Zvýšení příjmů následkem zvýšení příjmů ze zásobování uhlím a naftou, zvýšením poplatků z měr a kutišť, zvýšením výnosu státních báňských závodů a přenesením příjmu z vodní dopravy, který pro rok 1919 byl preliminován u ministerstva obchodu. | |
Kap. 24. Opatření přechodné doby poválečné | + 153.1 mil. K |
Zvýšen přijmu následkem větších příjmů z přeplatkového fondu komise cukerní, lihové a sladové. |
Posléze dlužno ještě poukázati
k tomu, že v mimořádných výdajích
jsou obsaženy též značné náklady,
které se označují jako výdaje investiční;
tyto výdaje znamenají nejen rozmnožení
aneb zlepšeni majetku státního, nýbrž
směřují přímo ku získání
nových, aneb k rozšíření a zlepšení
stávajících pramenů státních
příjmů a vliv jejich bude na státní
finance i v příštích obdobích
příznivě působiti.
Jsou to zejména:
Kap. 16. Ministerstvo pošt a telegrafů. | |
Vydání na zařizování telegrafů, telefonů a pneumatické pošty | 51.0 mil. K |
a na zřizování poštovních automobilů | 22.0 mil. K |
Kap. 17. Ministerstvo železnic. | |
Mimořádné náklady na stavby železniční a na pořizování vozidel na veškeré síti | 350.0 mil. K |
Kap. 18. Ministerstvo zemědělství. | |
Doplňování plemenného materiálu při chovu koní | 7.8 mil. K |
Novostavby a koupě realit u státních statků a statků nábož. fondu | 5.6 mil. K |
Kap. 20. Ministerstvo veřejných prací. | |
Novostavby a koupě pozemků u státních báňských závodů | 13.2 mil. K |
Na kutání a poplatky z kutišť na získá.ni horních oprávněních | 2.1 mil. K |
Náklad na elektrisaci státu | 11.1 l mil. K |
Úhrnem | 462.8 mil. K |