Vláda se zmocňuje, aby převzala státní
záruku za zápůjčku 3,500.000 Kč.,
které má býti poskytnuto fondu všeobecné
nemocnice v Praze Zemskou bankou království
Českého.
Provésti tento zákon ukládá se ministrům
financí a veřejného zdravotnictví.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Pravidelné příjmy fondu nemocničního
nestačí dávno ke krytí značných
nákladů, které nejen po dobu války,
ale i v době poválečně nepoměrně
vzrostly.
Náhrady léčebného jak se strany pokladen
nemocničních, tak i od zemských fondů,
zejména mimočeských, povážlivě
váznou; fond nemocniční, ač k tomu
nebyl původně vázán, musí napřed
uhrazovati veškeré náklady klinické
a novější dobou i značné náklady
spojené se školami ošetřovatelskými,
kteréžto zálohy beze všeho úrokování
teprvé po delší době bývají
jemu nahražovány.
Dávkou ze zábav hradí se umořovací
splátky pololetní v částce 34.866
K 90 h i správní příspěvek
ze zápůjčky u Zemské banky.
Přirážky k přímým daním,
zavedené pro obvod všeobecné nemocnice pražské
v její prospěch s platností od 1. ledna 1918,
od jíchž pravidelného přírůstku
očekávalo se trvalé ozdravění
finančního stavu všeobecné nemocnice
pražské, dosud nebyly s to, aby poskytly žádoucí
výpomoci, poněvadž předepsání
této přirážky finančním
ředitelstvím pro technické překážky
se značně opozdilo.
Již v roce 1918 bylo místodržitelství
v Praze nuceno k uhražení značných nedoplatků
za rok 1917 uzavříti začátkem roku
1918 u Zemské banky království Českého
půjčku 1 a půl milionů korun, kterou
bývalé ministerstvo vnitra ve Vídni v dohodě
s bývalým ministerstvem financí schválilo.
Poněvadž dodavatelé nemocnice většinou
podmiňují dodávky předmětů
pro bezvadnou aprovisaci nutných okamžitým
zaplacením zboží, nezbývá, než
domáhati se zvýšeného úvěru
půjčkového.
Zemská banka jest ochotna zvýšiti dosavadní
úvěr až do 5 milionů korun, takže
by nemocničnímu fondu bylo možno využíti
ještě dalšího úvěru až
do výše 3 a půl milionů korun. Pro tuto
zvýšenou nebo další zápůjčku
platily by tytéž podmínky, jaké platí
pro půjčku první, totiž: solidární
souručenství státu a placení anuit
z výtěžku dávky ze zábav.
Zemská správa politická nevidí v požadovaném
solidárním souručenství finančního
ministerstva, rovněž jako při prvotní
půjčce, závady proti přijetí
této zcela příznivé nabídky
Zemské banky, poněvadž dodržení
umořovacích splátek bude jistým výtěžkem
daně ze zábav, jenž páčí
se nyní na průměrně ročních
500.000.- K, více než dodatečně zabezpečeno.
Ministerstvo veřejného zdravotnictví učinilo
již sice v oboru vlastní působnosti vhodná
opatření, která slibují v budoucnosti
finanční stav nemocničního fondu povznésti.
Tak požádalo na příklad:
1. ministerstvo školství a národní osvěty
důtklivě, aby zmocnilo politickou správu
zemskou k poukázání klinických příspěvků
v obnosu 391.666 K;
2. uložilo zemské správě politické,
aby bez odkladu zahájila jednání za účelem
přiměřeného zvýšení
sazby ošetřovací;
3. zakročilo u ministerstva národní obrany
o zvýšení poplatků ošetřovacích
za osoby vojenské.
Toto jsou však vesměs opatření, jichž
účinky objeví se teprve později. Poněvadž
je však třeba bezodkladné pomoci a státní
správa nesmí připustiti, aby ve vedení
ústavu tak důležitého nastala snad nějaká
porucha, nezbývá, než aby státní
správa přistoupila na státní ručení
požadované Zemskou bankou.
Po stránce formální se navrhuje, aby návrh
byl přikázán výboru finančnímu
s tím, aby o něm podal výbor zprávu
do 48 hodin.