Císařské nařízení ze
dne 8. července 1898, č. 120 ř. z., jímž
se částečně zrušila povinnost,
v §§ 234 a 235 zákona o osobních daních
přímých ze dne 25. října 1896,
č. 220 ř. z., stanovená, srážeti
daň při vyplácení proměnlivých
platů služebních, pozbývá platnosti.
Pro povinnost v odstavci 1. uvedenou platí tudíž,
nehledíc k článku 2. tohoto zákona,
ustanovení §§ 234 a 235 zákona o osobních
daních bez obmezení.
Pro výši daně, kterou bude v roce 1920 z proměnlivých
platů služebních srážeti, platí
až do doručení platebního vyzvání
obdobně ustanovení § 234, odstavec 4. zákona
o osobních daních.
Srážce, uvedené v § 234 zákona
o osobních daních, nepodléhají zkušební
(promoční) taxy a kolejné vůbec; tantiemy,
presenční taxy a provise podléhají
této srážce jen tehdy, vyplácí-li
zaměstnavatel vedle těchto požitků ještě
jiné služební platy, daňové srážce
podléhající.
Na daně, jichž vybírání srážkou
zavádí se teprve tímto zákonem, nevztahuje
se ustanovení článku IX., § 1. C zákona
ze dne 7. října 1919, č. 541 sb. zák.
a nař., o převzetí daní státních
zaměstnanců státem.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1920. Provésti jej ukládá se
ministru financí.
Podle původního znění § 234.
zákona o osobních daních přímých
byli zaměstnavatelé, kteří vyplácejí
služební platy v §§ 167 a 168 citovaného
zákona označené, povinni, daň z příjmu
a daň z vyššího služného,
z těchto platů příjemcům jich
předepsanou, sraziti a státní pokladně
odvésti. Povinnost, srážeti daň, vztahovala
se tedy ne jenom na platy pevné, nýbrž i na
platy proměnlivé, jako na mzdy od kusu, akordní,
týdenní a pod. (§ 167., č. 3.)
Původní znění § 234. bylo císařským
nařízením ze dne 8. července 1898,
č. 120 ř. z., pozměněno, že z
povinnosti srážeti daň zaměstnavatelem
vyjmuty byly platy proměnlivé, t. j. tantiemy, presenční
taxy, kolejné, zkušební taxy, provise, dále
mzdy akordní a od kusu, jakož i takové časové
mzdy, které jsou ujednány ve lhůtách
ne delších než čtyřnedělních.
Důvod této změny sluší hledati
v odporu zaměstnavatelů proti srážení
daně, které jim působilo zajisté značnou
práci.
Po vydání onoho nařízení vznikaly
však nové, ještě značnější
obtíže a to finančním úřadům
při vymáhání daní, jež
byly k přímému placení dělníkům
předpisovány. Obtíže tyto stupňovaly
se během války tou měrou, že daně
na platy proměnlivé vypadající z valné
části vůbec nemohly býti vydobyty,
a tím přicházel stát o značnou
část svých příjmů.
V poslední době prohlásily různé
deputace továrního dělnictva zcela rozhodně,
že daň z příjmu, po případě
daň z vyššího služného předpisovanou
ku přímému placení platiti nemohou,
poněvadž zaplacení této daně
ve dvou zákonných lhůtách, t. j. 1.
června a 1. prosince, tedy ve větších
obnosech, jest jim vzhledem k nynějším drahotním
poměrům zhola nemožno. Deputace tyto prohlásily
však zároveň, že dělnictvo jest
ochotno, tyto daně platiti, budou-li se mu srážeti
- jako tomu jest u příjemců platů
pevných (tedy na př. u úředníků)
- zaměstnavatelem při výplatě mzdy.
Při tomto způsobu vybírání
daní neucítí prý jich tíhy
a nebudou vydány finančním potížím
dříve zmíněným.
Ministerstvo financí nemůže neuznati oprávněnost
tohoto požadavku dělnictva, naopak musí jej
v zájmu financí státních podporovati,
ačkoliv si nijak nezatajuje, že zavedením vybírání
daní z platů proměnlivých srážkou
vznikne zaměstnavatelům nové značné
břemeno. Ohled na zaměstnavatele musí však
ustoupiti zájmu státnímu a oprávněnosti
požadavku dělnictva, a to tím spíše,
že již za války u některých velkých
průmyslových podniků (jako na př.
ve Škodovce v Plzni) tento způsob vybírání
daní dohodou mezi zaměstnavatelem a dělnictvem
na jedné straně a mezi berní správou
na straně druhé byl zaveden a plně se osvědčil.
Ostatně nyní, kdy instituce srážení
daně - aspoň pokud se týče platů
pevných - se úplně vžila, bude postavení
zaměstnavatelů v tomto ohledu podstatně příznivější
proti roku 1898, kdy zaměstnavatelé stáli
před nezvyklou novotou.
K provedení záměru, vybírati daň
i z platů proměnlivých srážkou,
stačí, když se obnoví původní
znění § 234, což se stane zrušením
císařského nařízení
ze dne 8. července 1898, číslo 120 ř.
z.
Výjimku ze srážky bylo by učiniti u
takových platů proměnlivých, jichž
výše předem se těžko dá
zjistiti a které se vyplácejí ve lhůtách
poměl.ně dlouhých (na př. jednou za
rok), jako při kolejném, zkušebních
(promočních) taxách, tantiemách, presenčních
taxách a provisích.
Ovšem, vyplácí-li zaměstnavatel kromě
tantiem, presenčních tax a provisí ještě
jiné platy daňové srážce podléhající
(jako měsíční služné nebo
mzdy), pak bylo by placení srážkou rozšířiti
i na tantiemy, presenční taxy a provise. Tak tomu
bylo až posud. Tento posavadní stav zachovává
článek 2.
Ustanovení článku 3. má za účel
zameziti, aby se státní zřízenci,
jimž se dostává platů proměnlivých,
nedomáhali převzetí daně státem
stejně jako jest tomu u státních zřízenců
s platy pevnými. U státních zřízenců
s platy pevnými byla totiž převzata daň
státem, zároveň však byly jejich drahotní
(válečné) přídavky o tuto převzatou
daň zkráceny. U zřízenců státních
s platy proměnlivými, ku kterým hlavně
náleží mzdy dělníků, nebyla
sice daň státem převzata, avšak za to
nebyly jejich drahotní (válečné) přídavky
zkráceny o tuto daň, takže tito materielně
újmy neutrpěli.
V ohledu formálním navrhuje se, aby osnova vzhledem
k její veliké naléhavosti byla ihned přikázána
finančnímu výboru s povinností,
aby příštího dne podal zprávu
plenu Národního shromáždění
(t. j. do 24 hodin).