Ministr financí předložil Národnímu
shromáždění jménem vlády
na sklonku správního roku návrh, kterým
žádá
I. aby byly do státního rozpočtu na rok 1919
dodatečně pojaty některé položky,
a
II. aby byl přiměřeně změněn
finanční zákon ze dne 27. června 1919,
č. 433. sb. z. a n.
Rozpočtový výbor pojednal ve dvou schůzích,
konaných dne 10. a 11. prosince t. r., za přítomnosti
p. ministra financí vládní návrh a
došel k seznání, že důvody, kterými
vláda opírá předložení
tohoto dodatečného rozpočtu, jsou správné.
Po projednání státního rozpočtu
na r. 1919 doznalo státní hospodářství
značných změn různými zákony,
vládními nařízeními, aneb usnesením
ministerské rady, čímž vznikly jednak
nové státní potřeby, jednak také
se zvýšily některé státní
příjmy. Kromě toho byla oblast našeho
státu mírovou konferencí rozšířena
o Karpatskou Rus, pro kterou v pravidelném rozpočtu,
v měsíci červnu schváleném,
nebylo učiněno žádné rozpočtové
opatření. Byly proto pojaty do rozpočtového
dodatku všechny zmíněné změny,
aby státní rozpočet, doplněný
tímto dodatkem, jevil obraz celkového státního
hospodářství ve správním roce
1919, pokud lze vůbec toho v rozpočtu dosíci.
Rozpočtový výbor, který ocenil v červnu
t. r. pohotovost státní správy a zásluhu
p. ministra financí, že po půlletém
trvání státu byl s to předstoupiti
před N. S. s pravidelným státním rozpočtem,
jednak uznal nyní správnost kroku, kterým
vláda rozpočet hledí ústavně
doplniti v těch kapitolách, titulech a paragrafech,
ve kterých schválený rozpočet se ukázal
nevystačujícím, jednak vzal s uspokojením
na vědomí sdělení p. ministra financí,
že v několika dnech bude vláda s to, za krátkou
dobu 6 měsíců po vytištění
prvního podrobného rozpočtu, předložiti
N. S. druhý státní rozpočet na
r. 1920 nejen v přehledu, nýbrž í
se všemi podrobnostmi.
Jedna okolnost formální nemile se dotkla rozpočtového
výboru, totiž ta, že vláda si přála,
aby rozpočtový výbor podal o dodatečném
rozpočtu zprávu do 48 hodin. Tento požadavek
neměl býti vysloven jednak vzhledem k důležitosti
a politickému významu, jaký má státní
rozpočet, jednak proto, že rozpočtový
výbor, který v červnu během 10 dnů
projednal v nepřetržité řadě
schůzí celý státní rozpočet
na r. 1919, jistě i bez uložené lhůty
byl si sám vědom své povinnosti.
Vždyť možno vlastně souditi, že v těch
kapitolách, titulech a paragrafech rozpočtových,
kde vláda po vyčerpání povolených
sum, byla nucena vydávati dále, nastal stav ex lex
a ten odstraniti bylo povinností vlády předložením
dodatku a povinností N. S. jest dodatek k rozpočtu
posouditi a co nejdříve vyříditi.
Že první ministr financí naší republiky
odhadl první rozpočet státní tak,
že bylo nutno přijíti s dodatečným
rozpočtem, nemůže býti výtkou,
protože totéž by se muselo přihoditi každému
ministru státu nově konstruovaného, bez přesných
hranic, a v době ještě válečné.
Tento zjev možno s určitostí očekávati
ještě v letech dalších a jest si jen přáti,
nastane-li příště ta nutnost, aby vláda
časněji o dodatečné povolení
rozpočtu zakročila.
Dodatkový rozpočet možno charakterisovati jako
rozpočet dále trvajícího válečného
stavu, neboť z celkové, dodatečně
požadované, částky, která činí
1901 milionů K, připadají téměř
dvě třetiny, t. j. 1235 milionů K, jedině
na výdaje ministerstva národní obrany a na
»válečná opatření«,
kdežto zbývající jedna třetina
vydání je žádána pro ostatní
23 kapitoly rozpočtové.
Celkem se požaduje v předloženém
dodatku ke státnímu rozpočtu na rok 1919
částka
z čehož připadá na vydání
řádná
a na vydání mimořádná
Protože veškerá vydání podle čl.
I. finančního zákona ze dne 27. června
1919, č. 433. sb. z. a n., byla stanovena částkou
z čehož na vydání řádná
určeno
a na vydání mimořádná
zvyšují se tyto posledně tři uvedené
položky předloženým dodatkem takto:
veškerá vydání budou činiti:
z toho připadá na vydání řádná
a na vydání mimořádná
Státní příjmy podle čl.
III. finančního zákona ze dne 27. června
1919, č. 433. sb. z. a n., byly stanoveny sumou
z čehož řádné příjmy
rozpočteny částkou
a mimořádné příjmy penízem
Dodatkem k rozpočtu se stanoví nové další
příjmy, celkem
a to v příjmech řádných
v příjmech mimořádných
Tím se zvyšují veškeré státní
příjmy na
a sice v příjmech řádných
na
a v příjmech mimořádných
na
Jeví se tedy v státním hospodářství
řádném přebytek
kdežto v mimořádném hospodaření
je schodek
Z toho vyplývá pro celkové státní
hospodářství ve správním roce
1919 rozpočtový schodek
Článkem V. finančního zákona
ze dne 27. června 1919, č. 433. sb. z. a n., obdržela
vláda zmocnění k opatření
peněz až do částky
Jelikož předloženým dodatkem celkový
schodek se zvyšuje na
jest nutno úvěrní zmocnění
vlády zvýšit o
tak že celkové úvěrní zmocnění
vlády bude činiti
Během jednání ve výboru vysloveny
byly četné názory, z nichž aspoň
nejpodstatnější buďtež stručně
uvedeny:
Co se konstrukce rozpočtu týče, projeveno
bylo přání, aby v příštích
rozpočtech hleděla vláda rozlišovati
mezi vydáními investičními a vydáními
provozovacími.
Vydání činěná na oblast Karpatské
Rusi by bylo záhodno ve všech oborech státní
správy vésti v patrnosti spolu s příslušnými
příjmy.
Ježto položka ministerstva národní
obrany nesmírně zatěžuje rozpočet,
jest žádoucno, jednak aby velká vydání
na opatření vojenských potřeb byla
rozvržena pokud možno na řadu roků,
jednak aby s povolenými penězi bylo hospodařeno
co nejšetrněji.
Vzhledem ke zprávám o odevzdání
korespondenční kanceláře soukromé
společnosti, měla by vláda se dotázat
o této věci Národního shromáždění.
Ministerstvo pro věci zahraniční má
ustanovovati úředníky u vyslanectví
a konsulátů v dorozumění s ministerstvem
obchodu, financí i zemědělství.
Na úřední orgány výkonné
jest žádoucna parlamentní kontrola, jak o to
usilují četné návrhy, podané
v Národním shromáždění.
Instituci hospodářských rad, kterou
někteří členové výboru
oceňují, by bylo záhodno přesněji
vymeziti, protože s druhé strany se její
ústavní oprávněnost popírá
a také Národní shromáždění
již jedenkrát k návrhu rozpočtového
výboru finanční oporu ji odepřelo.
Některé z těchto názorů i jiné
o věcech drobnějších byly předneseny
ve formě resolucí, které rozpočtový
výbor schválil a doporučil Národnímu
shromáždění k přijetí.
Rozpočtový výbor ke konci svého jednání
se usnesl:
Slavné Národní shromáždění,
račiž schváliti:
I. dodatečné pojetí připojených
položek do státního rozpočtu na
r. 1919 podle návrhu vládního;
II. změnu článku I., III. a V. finančního
zákona ze dne 27. června 1919, č. 433.
sb. z. a n.;
III. přiložené resoluce.
Státní výdaje | |||||||
Kancelář presidenta republiky | 50.152 | 380.000 | 430.152 | ||||
Vojenská kancelář presidenta republiky | 6.078 | 6.078 | |||||
Kapitola 2. Úhrn | 56.230 | 380.000 | 436.230 | ||||
Nejvyšší správní soud | 4.543 | 4.543 | |||||
Nejvyšší účetní kontrolní úřad | 29.000 | 51.000 | 80.000 | ||||
Státní půjčky: | |||||||
IV. Státní zápůjčka bankovková | 150,000.000 | 150,000.000 | |||||
V. Druhá státní půjčka | 1,200.000 | 1,200 000 | |||||
VI. Půjčka lirová | 1,020.000 | 1,020 000 | |||||
VII. Revoluční zápůjčka ruská | 1,200.000 | 1.200.000 | |||||
tit. 1. Úhrn | 153,420.000 | 153,420.000 | |||||
Úvěrní operace: | |||||||
III. Druhá kontokor. záloha peněž. Ústavů | 6,560.000 | 6,560.000 | |||||
IV. Kontokor. Záloha poštovní správy | 8,340.000 | 8,340.000 | |||||
V. Kontokor. Záloha poštovního šekového úřadu | 1.512.000 | 1,512.000 | |||||
tit. 3. Úhrn | 16,412.000 | 16,412.000 | |||||
Správní výdaje | 36.313.000 | 36,313.000 | |||||
Kapitola 7. Úhrn | 153,420.000 | 52,725.000 | 206,145.000 | ||||
| |||||||
Předsednictvo ministerské rady: | |||||||
Výdaje všeobecné | 24.670 | 24.670 | |||||
Telegrafní a korespondenční kancelář | 1,000.000 | 1,000.000 | |||||
Kapitola 9. Úhrn | 1,024.670 | 1,024.670 | |||||
Pol. 6. cestovné a stravné | 200 000 | 800.000 | 1,000.000 | ||||
Vyslanectva | 1,300.000 | 1,200.000 | 2,500.000 | ||||
Konsuláty | 1,700.000 | 800 000 | 2,500.000 | ||||
Kapitola 10. Úhrn | 3,200.000 | 2,800.000 | 6,000.000 | ||||
Ministerstvo národní obrany: | |||||||
Ústřední správa | 352.200 | 352.200 | |||||
Národní obrana | 458,114.214 | 458,114.214 | |||||
Kapitola 11. Úhrn | 352.200 | 458,1 14.214 | 458,466.414 | ||||
Ministerstvo vnitra: | |||||||
Všeobecné výdaje | 18.430 | 18.430 | |||||
Podřízené úřady a orgány: | |||||||
Politické úřady | 1,668.360 | 1,668.360 | |||||
Policejní úřady a policejní orgány | 7,468.190 | 7,468.190 | |||||
tit. 2. úhrn | 9,136.550 | 9,136.550 | |||||
Četnictvo | 106.000 | 106.000 | |||||
Kapitola 12. Úhrn | 9,260.980 | 9,260,980 | |||||
Min. školství a národní osvěty | 15.000 | 120.000 | 125.000 | ||||
Dozor na školy | 20.000 | 20.000 | |||||
Vysoké školy a vědecké potřeby: | |||||||
Techniky | 25.520 | 250.000 | 275.520 | ||||
Veškeré vysoké školy | 13.098 | 2.800.000 | 2,813098 | ||||
tit. 4. úhrn | 38.618 | 3,050.000 | 3,088.618 | ||||
Střední a nižší školství: | |||||||
Střední školy | 3,515.000 | 3,515.000 | |||||
Obchodní školy | 30000 | 30.000 | |||||
Obecné školy | 155.000 | 155.000 | |||||
tit. 5. úhrn | 3,700.000 | 3,700.000 | |||||
Průmyslové školství: | |||||||
Nestátní ústavy | 60.000 | 487.705 | 547.705 | ||||
Kapitola 13. Úhrn | 3,833.618 | 3,657.705 | 7,491.323 | ||||
Ministerstvo financí: | |||||||
Podřízené úřady a orgány | 2,652.853 | 5.000 | 2,657.853 | ||||
Veřejné dávky: | |||||||
Přímé daně | 59790 | 59.790 | |||||
Cla | 300 | 300 | |||||
Spotřební daně | 10.700 | 10.700 | |||||
Poplatky | 1.700 | 1.700 | |||||
tit. 3. úhrn | 72.490 | 72.490 | |||||
Monopoly: | |||||||
Tabák | 13.500 | 13.500 | |||||
Státní loterie | 8.409 | 8.409 | |||||
tit. 4. úhrn | 21.909 | 21.909 | |||||
Pokladniční správa: | |||||||
Nouzové podpory při živelních pohromách | 7,000.000 | 7,000.000 | |||||
Různá vydání | 112,000.000 | 112.000.000 | |||||
Okupační náklad na Slovensko | 90,000000 | 90,000000 | |||||
tit. 6. úhrn | 112,000.000 | 97,000.000 | 209.000000 | ||||
Kapitola 14. Úhrn. | 114,747.252 | 97,005.000 | 211,752.252 | ||||
Ministerstvo obchodu: | |||||||
Všeobecná správa | 4.180 | 80.000 | 84.180 | ||||
Zvelebování cizineckého a lázeňského ruchu | 150.000 | 150.000 | |||||
tit. 1. úhrn | 154.180 | 80.000 | 234.180 | ||||
Patentní obor: | |||||||
Patentní úřad | 1.384 | 1.384 | |||||
tit. 2. úhrn | 1.384 | 1.384 | |||||
Kapitola 15. Úhrn | 155.564 | 80.000 | 235564 | ||||
Centrála: | |||||||
Osobní požitky | 12.000 | 12.000 | |||||
Poštovní provoz: | |||||||
výdaje provozovací: | |||||||
1. osobní výdaje | 12,150.100 | 12,150.100 | |||||
2. věcné výdaje | 7,708.700 | 300 | 7,709000 | ||||
§ 1. úhrn | 19,858.800 | 300 | 19,859.100 | ||||
Zřizování: | |||||||
mimořádné výdaje | 5,275000 | 5.275.000 | |||||
tit. 2. úhrn. | 19,858.800 | 5,275.300 | 25,134.100 | ||||
Poštovní spořitelna: | |||||||
osobní požitky | 62.000 | 62.000 | |||||
Kapitola 16. Úhrn | 19,932.800 | 5,275.300 | 25,208.100 | ||||
Ministerstvo železnic | 1,288.140 | 1,288.140 | |||||
Provoz státních drah: | |||||||
Ústřední služba ředitelstev: | |||||||
osobní výdaje | 5,725.490 | 5,725.490 | |||||
Dozor na dráhu a udržování: | |||||||
osobní výdaje | 21,709.670 | 21,709.670 | |||||
Staniční a jízdní služba: | |||||||
osobní výdaje | 66,380.760 | 66,380.760 | |||||
Vozební služba: | |||||||
osobní výdaje | 19,310.680 | 19,310.680 | |||||
Dílenská služba a udržování vozidel: | |||||||
osobní výdaje | 18,277.990 | 18,277.990 | |||||
Pomocné závody pro provoz: | |||||||
osobní výdaje | 1,057.270 | 1,057.270 | |||||
Provoz státních drah na Slovensku (Přikarpatská Rus) | 31,518.000 | 100.000 | 31.618 000 | ||||
titul 4. úhrn | 163,979.860 | 100.000 | 164,079.860 | ||||
Mimořádné náklady na stavby a pořízení vozidel: | |||||||
Stavby | 3,000.000 | 3,000.000 | |||||
Kapitola 17. Úhrn | 165,268.000 | 3,100.000 | 168,368.000 | ||||
Ústřední správa: | |||||||
pol. 6. | |||||||
Cestovné a náhrada útrat služebních a stěhovacích | 60.000 | 60.000 | |||||
Zemědělství: | |||||||
Orgány zemědělské správy: | |||||||
Čechy, Morava, Slezsko a Slovensko: | |||||||
pol. 1. Osobní požitky lesnicko-technického personálu | 17.700 | 17.700 | |||||
Přikarpatská Rus: | |||||||
Orgány zemědělské správy: | |||||||
pol. 1. Osobní požitky | 36.968 | 36.968 | |||||
Hospodářství polní a lesní | 200.000 | 200.000 | |||||
Chov koní | 100.000 | 100.000 | |||||
Státní lesy a statky | 4,500.000 | 4,500.000 | |||||
Přikarpatská Rus úhrn | 4,836.968 | 4.836.968 | |||||
titul 1.-6. úhrn | 4,914.668 | 4,914.668 | |||||
Ministerstvo spravedlnosti: | |||||||
Nejvyšší soud | 4.508 | 4.508 | |||||
Justiční správa v zemích: | |||||||
Všeobecná vydání | 3,500.600 | 178.000 | 3,678 600 | ||||
Trestnice | 2,675.441 | 2,675 441 | |||||
Kapitola 19. Úhrn | 6,180.549 | 178.000 | 6,358.549 | ||||
Ústředna: | |||||||
Všeobecná vydání | 21.800 | 21.800 | |||||
Výdaje zatěžující manipulační dávku uhelnou | 2,500.000 | 2,500.000 | |||||
Cejchovní služba: | |||||||
Cejchovní úřady: | |||||||
a) Čechy, Morava, Slezsko a Slovensko. | 35.750 | 35.750 | |||||
b) Přikarpatskou Rus | 20.600 | 20.600 | |||||
Státní služba stavební: | |||||||
Státní služba stavební v jednotlivých zemích: | |||||||
a) Čechy, Morava, Slezsko a Slovensko | 82.000 | 82.000 | |||||
b) Přikarpatská Rus | 150.000 | 150.000 | |||||
Různé výdaje: | |||||||
Přikarpatská Rus | 100.000 | 100.000 | |||||
Stavby silniční | |||||||
Stavby silnic a mostů v jednotlivých zemích: | |||||||
Přikarpatská Rus | 250.000 | 250.000 | |||||
Mimořádné stavby silnic a mostů, státní příspěvky na tyto stavby, zřízení dozorčích domků a skladišť pro stavební nářadí, opatřování silničních válců, motor. vozidel atd.: | |||||||
Přikarpatská Rus | 250.000 | 250.000 | |||||
Vodní stavby: | |||||||
Vodní stavby v jednotlivých zemích: | |||||||
Přikarpatská Rus | 50.000 | 50.000 | |||||
Mimořádné stavby vodní, státní příspěvky k nim, zřízení skladišť pro stavební náčiní, opatření vlečných parníků, parních rýpadel a parních člunů. Příspěvky ku pracím vodohospodářským na tocích, státem nespravovaných: | |||||||
Přikarpatská Rus | 250.000 | 250.000 | |||||
Horní úřady | 18.800 | 18.800 | |||||
Státní horní a hutní závody: | |||||||
Horní a hutní správy | 20.850 | 20.850 | |||||
Jiná mimořádná vydání | 56.000 | 56.000 | |||||
Správa státních budov: | |||||||
Přikarpatská Rus | 150.000 | 150.000 | |||||
Pozemní stavby: | |||||||
Morava | 700 000 | 700 000 | |||||
Přikarpatská Rus | 400.000 | 400.000 | |||||
Ředitelství pro stavbu vodních cest | 6.650 | 6.650 | |||||
Titul 1.-12. Úhrn | 806 450 | 4.256 000 | 5,062.450 | ||||
Ministerstvo sociální péče: | |||||||
Všeobecné výdaje | 10.000 | 10.000 | |||||
Sociální pojištění | 2,800.000 | 2,800.000 | |||||
Bytová péče | 5.560.000 | 5,560.000 | |||||
Péče o mládež | 180.000 | 250.000 | 430.000 | ||||
titul 1. úhrn | 190.000 | 8,6 0.000 | 8,800.000 | ||||
Zprostředkování práce | 300.000 | 300.000 | |||||
Živnostenská inspekce | 40.400 | 40.400 | |||||
Invalidní péče | 700.000 | 700.000 | |||||
Péče o družstva konsumní a výrobní dělnická | 10.000 | 10.000 | |||||
Kapitola 21. Úhrn | 1,240.400 | 8,610.000 | 9,850.400 | ||||
Ministerstvo pro zásobování lidu: | |||||||
Ústřední správa | 57.000 | 53.000 | 110.000 | ||||
Vyživovací a lichevní dohled | 500.000 | 500.000 | |||||
tit. 1. úhrn | 57.000 | 553.000 | 610.000 | ||||
Vnější zásobovací služba: | |||||||
Všeobecné výdaje | 48.000 | 48.000 | |||||
Hospodářské rady | 1,000.000 | 1,000.000 | |||||
tit. 2. úhrn | 1,048.000 | 1,048.000 | |||||
Kapitola 22. Úhrn | 57.000 | 1,601.000 | 1,658.000 | ||||
Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy: | |||||||
Všeobecné výdaje | 305.900 | 305.900 | |||||
Státní ústavy | 25.000 | 268.480 | 293.480 | ||||
Poradní sbory | 10.000 | 10.000 | |||||
Zvláštní výdaje | 128000 | 800.000 | 928.000 | ||||
Titul 1., úhrn | 468.900 | 1,068.480 | 1,537.380 | ||||
Vnější zdravotní služba | 21.750 | 21.750 | |||||
Kapitola 23. Úhrn | 490.650 | 1,068.480 | 1,559.130 | ||||
Válečná opatření: | |||||||
Povolaní branci a příslušníci jejich: | |||||||
Vyživovací příspěvky | 8,333.300 | 8,333.300 | |||||
Péče o válečné uprchlíky, pak o českoslov. příslušníky, vracející se z ciziny z příčin válečných | 10,008.210 | 10,008.210 | |||||
Váleční poškozenci občanští: | |||||||
a) náhrada škod, způsobených nepořádnými živly a vpádem Maďarů na Slovensko | 20,000.000 | 20,000.000 | |||||
b) podpory osob, stíhaných bývalou rakouskou vládou z důvodů politických | 300.000 | 300.000 | |||||
c) podpory osob, poškozených válečnými poměry | 200.000 | 200.000 | |||||
tit. 3., úhrn | 20,500.000 | 20,500.000 | |||||
Usnadnění živobytí: | |||||||
Nemajetný stav | 3,000.000 | 3,000.000 | |||||
Nezaměstnaní | 100,000.000 | 100,000.000 | |||||
Zlevnění potravin | 437,200.000 | 437,200.000 | |||||
tit. 4., úhrn | 540,200.000 | 540,200.000 | |||||
Státní zaměstnanci: | |||||||
Přídavky, převzetí srážek z platu státem, příplatky k dietám, stravnému a cestovním paušálům aktivních zaměstnanců: | |||||||
pol. 1. zaměstnanců státních | 44,530.531 | 44,530.531 | |||||
pol. 2. zaměstnanců státních železnic | 65,000.000 | 65,000.000 | |||||
pol. 3. vojska (gažistům a mužstvu). | 53,033.265 | 53,033.265 | |||||
tit. 5., úhrn | 162,563.796 | 162,563.796 | |||||
Příspěvky zemským fondům na přídavky učitelstvu | 259.300 | 259.300 | |||||
Různá válečná opatření | 35,500.000 | 35,500.000 | |||||
Kapitola 24. Úhrn | 777,364.606 | 777,364.606 | |||||
Různé výdaje: | |||||||
Pense na Slovensku, vyplacené na účet cizích států | 580.000 | 580.000 | |||||
Kapitola 25. Úhrn | 580.000 | 580.000 |