Finanční správa může podle ustanovení
tohoto zákona žádati a vymáhati zajištění
dávky z majetku.
Bližší úprava dávky z majetku,
která se ustanoveními tohoto zákona, zejména
co do osobní a věcné povinnosti k dávce,
se jmění dávky prostého a výše
dávky, nijak nepředbíhá, vyhrazuje
se zákonu pozdějšímu.
Usoudí-li berní správa, že by vybrání
dávky z majetku, jež bude svého času
předepsána, bylo pravděpodobně ohroženo,
uloží straně písemným, ihned
proveditelným příkazem, aby dávku
z majetku až do jejího zapravení zajistila
do částky v příkazu uvedené.
Zajišťovací částka budiž stanovena při čistém jmění podle stavu dne 1. března 1919
20.000 K | do 100.000 K | 5 | ||
100.000 K | do 300.000 K | 10 | ||
300.000 K | do 600.000 K | 15 | ||
600.000 K | do 1,000.000 K | 20 | ||
1,000.000 K | 25 |
čistého jmění.
Čistým jměním rozumí se hodnota
předmětů majetkových, podrobených
soupisu podle zák. ze dne 25. února 1919, čís.
84 sb. z. a n., a ze dne 27. června 1919, čís.
369 sb. z. a n., a příslušných nařízení,
po srážce dluhů a břemen, podle stavu
dne 1. března 1919.
Sraziti se smějí jen dluhy a břemena, která
jsou s majetkem soupisu podrobeným v hospodářské
souvislosti. Způsob zajištění bude vládním
nařízením blíže označen.
Výše požadované jistoty není pro
budoucí uložení dávky samé nijak
závazná.
Zajišťovací příkaz může
býti proveden řízením správním
nebo soudním; průkazu nebezpečí není
třeba.
K návrhu berní správy povolí exekuční
soud na základě příkazu co do částky
v něm uvedené exekuci zajišťovací
až do zapravení dávky z majetku.
Výše čistého jmění zjistí
berní správa buď na základě úředních
pomůcek, nebo výslechem aspoň dvou znaleckých
důvěrníků. Není-li se obávati
zvláštního nebezpečí, budiž
dána straně krátká lhůta, aby
prokázala čisté jmění.
Vydati zajišťovací příkaz jest
příslušna berní správa, v jejímž
obvodě strana má bydliště (sídlo)
nebo se zdržuje, nebo má domovské právo
(§ 176., odst. 3., zák. o os. daních), jinak
berní správa, v jejímž obvodě
se nalézá majetek, nebo největší
část majetku.
Proti zajišťovacímu příkazu, může
vyzvaný podati do 30 dnů rekurs k zemskému
finančnímu ředitelství, na Slovensku
ke generálnímu finančnímu ředitelství
v Bratislavě, v Přikarpatské Rusi k finančnímu
oddělení civilní správy v Užhorodě;
podání rekursu neodnímá zajišťovacímu
příkazu účinnosti.
Nerozhodne-li odvolací úřad o rekursu do
3 měsíců, ztratí jistota na základě
zajišťovacího příkazu poskytnutá
či vymožená platnost.
Stížnost k nejvyššímu správnímu
soudu proti rozhodnutí odvolacího úřadu
není přípustna.
K dobrovolnému zrušení společnosti nebo
k její přeměně v jinou právní
formu (na př. změna společnosti s obmezeným
ručením v akciovou společnost, nebo naopak)
jest zapotřebí svolení berní správy,
příslušné k vyměření
dávky. Do odepření jmenovaného svolení
možno si stěžovati do 8 dnů k zemskému
finančnímu úřadu.
Nabyl-li někdo podniku po vyhlášení
tohoto zákona., ručí za dávku z majetku,
která bude dřívějšímu
majetníku předepsána potud, pokud jest vydobytí
dávky převodem podniku u posavadního majetníka
ohroženo.
Práva a povinnosti, které tento zákon ukládá
berním správám, konají na Slovensku
a v Přikarpatské Rusi finanční ředitelství.
Provésti zákon, jenž nabývá účinnosti
dnem vyhlášení, ukládá se ministru
financí a ministru spravedlnosti.
Vláda zamýšlí podati návrh zákona
o dávce z majetku.
I když se splní naděje, že ústavní
projednání řečené osnovy, třeba
obsáhlé, bude provedeno rychle, nutno přece
jen uvážiti, že uplyne nějaká doba,
než berní správy, již dosavadními
úkoly přetížené, budou celý
obtížný zákon o dávce z majetku
ovládati tak, aby mohly počíti s jeho praktickým
prováděním. Aby stát nebyl tak dlouho
vydán nebezpečí, že nepoctiví
poplatníci zatím budou nerušeně moci
svým jměním nakládati způsobem,
jenž pozdější vydobytí dávky
zmaří neb aspoň podstatně ztíží,
jest třeba zajištění dávky vzíti
v úvahu už nyní. Toto zákonné
opatření jest tím naléhavější,
čím více lze očekávati, že
debatami, časopiseckými rozhovory, návrhy
zájmových skupin a přednáškami
o výše řečené osnově v
nejvyšší míře se zjítří
snahy nepoctivých poplatníků po ukrytí
a rozptýlení poplatného jmění.
Obsah navrhovaného zákona odpovídá
celkem zajišťovací instituci zavedené
zákonem o dani z válečných zisků,
které bylo v našich zemích za války
ovšem velmi zřídka užíváno,
ale která se (zejména v býv. Dolních
Rakousích) velmi dobře osvědčila.
Ustanovení 2. odstavce § 7. má účelem,
aby poplatník, jenž se proti zajišťovacímu
nutno, ponecháván v nejistotě, zůstane-li
zajišťovací příkaz v platnosti
čili nic. Stanoviti lhůtu kratší bylo
by nebezpečno, protože jsou finanční
úřady zatíženy mnohými jinými
spěšnými pracemi.
Jinak jest ustanovení § 7. zcela obdobné §
35. zákona o válečné dani ze dne 16.
února 1918, čís. 66 ř. zák.
Obmezení stěžovacího práva k
Nejvyššímu správnímu soudu (§
7) lze odůvodniti tím, že jde pouze o prozatímní
zajišťování dávky z majetku; poplatníku
bude však volno, až svého času bude dávka
z majetku vyměřena, podáním stížnosti
na Nejvyšší správní soud zájmů
svých chrániti.
Ustanovení § 8. jest obdobné § 31. cit.
zákona o dani válečné.
Ve směru formálním navrhuje se, aby byla
osnova ihned přikázána finančnímu
výboru s povinností, aby příštího
dne podal zprávu plenu Národního shromáždění.