Na ruční práce řemeslné, jež
se konají ve školních dílnách,
nelze hledět jako na přípravu k určitému
životnímu povolání. Národní
škola nepřipravuje k jednotlivým povoláním,
ale připravuje ke všem, ať jakéhokoli
druhu. Proto podává vzdělání
všeobecné, nikoli odborné. Při tom seznamuje
se všemi obory lidské činnosti a využitkovává
jich pro své vzdělávací dílo.
Tělesná práce má mezi nimi zvlášt
význačné místo. Mládež
ji má nejen poznat, ale také ji konat.
Naše školy jsou tak zařízeny, že
málo dbají individuality žáků.
Třídy jsou plné, a učitel nemluvívá
s jednotlivými žáky, ale s celou třídou.
Při takovém vyučování lze mnoho
látky probrat, snad i mnoho naučit, ale vlastní
práce žákova má ráz pouhého
přijímání předkládaných
vědomostí. Není v ní samostatnosti.
Takový způsob vyučování znemožňují
ruční práce, vkládají-li se
do učení jako jeho podstatná část.
Některé partie učebné lze provázet
a doplňovat pracemi z papíru, tenkých prkének
a hlíny. Vynalézavost učitelova i žáků
najde příležitost při počtech,
měřictví, fysice, zeměpisu, aby učení
doplnili a upevnili ruční prací. S ní
se vnese do školní světnice nový duch.
I když ji budou žáci prováděti
podle učitelova návodu, neobejdou se bez jeho dalších
pokynů, budou se na něho obracet s otázkami,
jež obě strany sblíží a povedou
ke vzájemné výměně mýšlenek.
Jinak jsou upraveny ruční práce v dílnách,
které se zřizují při školách
pro žáky odrostlejší. Tady se vyučuje
ručním dovednostem ve zvláštních
hodinách a jako zvláštnímu předmětu.
V cizích státech se na takové vyučování
klade veliká váha, v Čechách je však
zavedeno jen na 13 školách. Děti by měly
provádět nejrozmanitější práce
v dílnách, kde by se hotovily výrobky z lepenky,
ze dřeva, kovu a hlíny. Taková zaměstnání
by se dála podle určitého plánu, a
nebylo by v nich nic jednostranného. Nešlo by o naprostou
dokonalost výrobku, ale i při tom by se děti
cvičily v pozornosti, čistotě a přihlížely
k přesnosti. Podobně by konaly práce v zahradách
a na polích. V Čechách jsou mnohé
školy národní opatřeny zahradami a hospodářskými
poli pokusnými, to je veliká příležitost
k pracím zemědělským a k těžení
z nich ve prospěch mládeže. K těm zaměstnáním
by měli být bráni stejně hoši
jako děvčata. Děvčata by měla
být zaměstnána tělesnou prací
ještě zvláštní, a to ve školních
kuchyních, zařízených při některých
školách.
Tělesná práce v našich školách
by byla kusem starostí o dětské tělo,
které v nich snáší mnohá příkoří,
učila by vytrvalosti a sílila dětskou vůli.
Zvykala by také společenskému soužití.
Žák bývá při ní mnohdy
odkázán na pomoc spolužáků, jindy
se ukládá úkol celé skupině
dětí. Pěstuje tedy bratrskou sdílnost
a vzájemnou pomoc. V tom ovzduší přátelské
ochoty a povzbuzování přirozeným způsobem
se rozvíjejí dětské síly morální.
Vedle toho je práce tak bohatým pramenem rozumového
vzdělání, že byly zařízeny
školy, v nichž je středem.
U nás lze provést hned, aby učení
některým předmětům a probírání
jisté látky učebné bylo provázeno
a doplňováno pracemi žáků. Musíme
žádat, aby školní mládež odrostlejší
měla příležitost k tělesným
pracím v dílnách - ty by měly býti
zřízeny při všech občanských
školách - a aby se plně využitkovalo vzdělanostních
momentů ve školních zahradách. To vyučování
by bylo povinné. Neomezovalo by se na školy obecné
a občanské, ale bylo by zavedeno také na
školy střední a odborné.
Učitelé by se připravovali pro to vyučování
dílem na učitelských ústavech, dílem
na školách průmyslových. Učitelské
ústavy už jako škola mají mít rukodělné
a zemědělské práce ve všech ročnících
a ty by byly přípravou pro práce žáků,
jež se provádějí při jednotlivých
předmětech a ve školní zahradě.
Přípravy pro vyučování ručním
pracím v dílnách by učitelům
poskytly zvláštní kursy při průmyslových
školách.
Pokud nebude zavedeno rukodělné vyučování
do škol všech, měly by se k němu vybrat
některé školy, tak aby mezi nimi byly zastoupeny
všechny jejich druhy; na těch by se s ním konaly
pokusy, a ty by se mohly stát pro školy ostatní
vzorem.
Vítáme kroky, kterými ministerstvo školství
a lidové osvěty připravuje rukodělné
vyučování ve školách, je však
třeba je vybavit takovými prostředky, aby
to vyučování co nejdřív soustavně
zavedlo.
Kulturní výbor předkládá Národnímu
shromáždění tuto
Národní shromáždění ukládá
vládě, aby vzdělávací činnost
národních a středních škol tak
upravila, aby v ní bylo vyučování
hmotné práci, a aby připravila pro ně
učitelstvo na učitelských ústavech
a průmyslových školách.