Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 2008.

Zpráva

kulturního výboru

o návrhu člena Národního shromáždění B. Fischera a soudruhů (č. t. 243),

aby bylo zavedeno vyučování řemeslným pracím na školách středních a obecných.

Na ruční práce řemeslné, jež se konají ve školních dílnách, nelze hledět jako na přípravu k určitému životnímu povolání. Národní škola nepřipravuje k jednotlivým povoláním, ale připravuje ke všem, ať jakéhokoli druhu. Proto podává vzdělání všeobecné, nikoli odborné. Při tom seznamuje se všemi obory lidské činnosti a využitkovává jich pro své vzdělávací dílo. Tělesná práce má mezi nimi zvlášt význačné místo. Mládež ji má nejen poznat, ale také ji konat.

Naše školy jsou tak zařízeny, že málo dbají individuality žáků. Třídy jsou plné, a učitel nemluvívá s jednotlivými žáky, ale s celou třídou. Při takovém vyučování lze mnoho látky probrat, snad i mnoho naučit, ale vlastní práce žákova má ráz pouhého přijímání předkládaných vědomostí. Není v ní samostatnosti. Takový způsob vyučování znemožňují ruční práce, vkládají-li se do učení jako jeho podstatná část. Některé partie učebné lze provázet a doplňovat pracemi z papíru, tenkých prkének a hlíny. Vynalézavost učitelova i žáků najde příležitost při počtech, měřictví, fysice, zeměpisu, aby učení doplnili a upevnili ruční prací. S ní se vnese do školní světnice nový duch. I když ji budou žáci prováděti podle učitelova návodu, neobejdou se bez jeho dalších pokynů, budou se na něho obracet s otázkami, jež obě strany sblíží a povedou ke vzájemné výměně mýšlenek.

Jinak jsou upraveny ruční práce v dílnách, které se zřizují při školách pro žáky odrostlejší. Tady se vyučuje ručním dovednostem ve zvláštních hodinách a jako zvláštnímu předmětu. V cizích státech se na takové vyučování klade veliká váha, v Čechách je však zavedeno jen na 13 školách. Děti by měly provádět nejrozmanitější práce v dílnách, kde by se hotovily výrobky z lepenky, ze dřeva, kovu a hlíny. Taková zaměstnání by se dála podle určitého plánu, a nebylo by v nich nic jednostranného. Nešlo by o naprostou dokonalost výrobku, ale i při tom by se děti cvičily v pozornosti, čistotě a přihlížely k přesnosti. Podobně by konaly práce v zahradách a na polích. V Čechách jsou mnohé školy národní opatřeny zahradami a hospodářskými poli pokusnými, to je veliká příležitost k pracím zemědělským a k těžení z nich ve prospěch mládeže. K těm zaměstnáním by měli být bráni stejně hoši jako děvčata. Děvčata by měla být zaměstnána tělesnou prací ještě zvláštní, a to ve školních kuchyních, zařízených při některých školách.

Tělesná práce v našich školách by byla kusem starostí o dětské tělo, které v nich snáší mnohá příkoří, učila by vytrvalosti a sílila dětskou vůli. Zvykala by také společenskému soužití. Žák bývá při ní mnohdy odkázán na pomoc spolužáků, jindy se ukládá úkol celé skupině dětí. Pěstuje tedy bratrskou sdílnost a vzájemnou pomoc. V tom ovzduší přátelské ochoty a povzbuzování přirozeným způsobem se rozvíjejí dětské síly morální. Vedle toho je práce tak bohatým pramenem rozumového vzdělání, že byly zařízeny školy, v nichž je středem.

U nás lze provést hned, aby učení některým předmětům a probírání jisté látky učebné bylo provázeno a doplňováno pracemi žáků. Musíme žádat, aby školní mládež odrostlejší měla příležitost k tělesným pracím v dílnách - ty by měly býti zřízeny při všech občanských školách - a aby se plně využitkovalo vzdělanostních momentů ve školních zahradách. To vyučování by bylo povinné. Neomezovalo by se na školy obecné a občanské, ale bylo by zavedeno také na školy střední a odborné.

Učitelé by se připravovali pro to vyučování dílem na učitelských ústavech, dílem na školách průmyslových. Učitelské ústavy už jako škola mají mít rukodělné a zemědělské práce ve všech ročnících a ty by byly přípravou pro práce žáků, jež se provádějí při jednotlivých předmětech a ve školní zahradě. Přípravy pro vyučování ručním pracím v dílnách by učitelům poskytly zvláštní kursy při průmyslových školách.

Pokud nebude zavedeno rukodělné vyučování do škol všech, měly by se k němu vybrat některé školy, tak aby mezi nimi byly zastoupeny všechny jejich druhy; na těch by se s ním konaly pokusy, a ty by se mohly stát pro školy ostatní vzorem.

Vítáme kroky, kterými ministerstvo školství a lidové osvěty připravuje rukodělné vyučování ve školách, je však třeba je vybavit takovými prostředky, aby to vyučování co nejdřív soustavně zavedlo.

Kulturní výbor předkládá Národnímu shromáždění tuto

resoluci:

Národní shromáždění ukládá vládě, aby vzdělávací činnost národních a středních škol tak upravila, aby v ní bylo vyučování hmotné práci, a aby připravila pro ně učitelstvo na učitelských ústavech a průmyslových školách.

V Praze dne 11. prosince 1919.

Předseda:
Zpravodaj:
Dr. O. Srdínko v. r.
Fr. Houser v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP