Zamýšleným krajským zřízením
mají býti zrušena dosavadní místodržitelství
i zemské vlády a i komitáty jako politické
úřady II. stolice, a podstatně budou změněna
i dnešní okresní hejtmanství jako politické
úřady I. instance. Těmito změnami
odnímá se státní stavební službě,
tvořící dosud součást politických
úřadů, dosavadní základ instanční,
zvláště v instanci druhé, aniž
příslušný návrh o krajských
zřízeních pečuje o udržení
kontinuity v trvání této veledůležité
služby státní správy potřebnými
návrhy na budoucí úpravu jejího poměru
k zamýšleným úřadům podkrajským
a krajským.
Státní stavební služba neměla
až dosud zákonného podkladu pro součinnost;
vybudování její dělo se výhradně
po etapách via facti, a to vždy jen pod nátlakem
okamžitých potřeb veřejného života.
Na této cestě dospěla ke své dnešní
úpravě, kdy jest v první instanci pro potřebu
147 okresních hejtmanství v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku celkem 40 stavebních okresů
a v druhé instanci jsou pro tuzemské vlády
příslušné tři technické
odbory, rozdělené ve tři až osm oddělení
podle potřeby, aniž jsou tyto technické okresy
a oddělení oprávněny vyřizovati
své věci s vlastní odpovědností
a korespondovati i v ryze technických věcech mezi
sebou aneb s ministerstvem veřejných prací.
Veškerá jednání i styky těchto
technických oddělení jak u I., tak u II.
instance vázány jsou platnými zákony
a nařízeními na sprostředkování
představeného příslušného
politického úřadu I. neb II. stolice.
Je-li ustanovení o nepřípustnosti přímé
korespondence technických oddělení mezi sebou
a s ministerstvem veřejných prací překážkou
včasného a úsporného vyřizování,
jest ustanovení o odpovědnosti náčelníka
politického úřadu za úřadování
jemu přidělených technických orgánů
státní služby stavební i ve věcech
jemu tak cizích, jako jest správa státních
silnic, staveb, budov a státních vodních
staveb, přímo protismyslná a příčí
se všem platným a uznávaným pojmům
o odpovědnosti veřejných úřadů.
Následek tohoto stavu jest patrný v dnešní
neurovnanosti technické služby, dále v její
těžkopádnosti i nákladnosti.
Potřeba reorganisace a účelné úpravy
státní služby stavební jest proto pociťována
již drahně let a nechyběly ani pokusy, aby
bylo dosaženo nápravy. V bývalém státě
byla v roce 1917 připravena předloha zákona,
touto úpravou se zabývající.
Její přijetí překazil rozklad říše
v roce minulém. Zřízením československého
státu, kterým spojeno bylo Slovensko se zeměmi
bývalé koruny české, dostává
se dosavadní neurovnanost ve státní službě
stavební do dalšího přímo povážlivého
stavu a nutí k okamžitému odstranění
závad, k čemuž nejlepší příležitosti
poskytuje doba přítomná, kdy řeší
se na novém podkladu celá organisace politických
úřadů.
Hledá-li se při sestavování nové
organisace státní služby stavební příklad,
tu nutno hledati jej u onoho státu, který má
tuto službu nejdokonaleji zorganisovanou, totiž u Francie,
byť i nebylo možno, a to pro nákladnost a poměrně
menší rozlohu státu našeho, říditi
se zařízeními tam platnými ve všech
podrobnostech.
Technická služba ve Francii zorganisována jest:
1. ministerstvem veřejných prací a 16 generálními
inspektory,
2. technickými úřady v departementech 89
počtem,
3. technickými úřady v arrondissementech,
4. technickými úřady speciálními
pro velké řeky a průplavy, dále pro
námořní přístavy, železnice
a Alžír,
5. rozličnými jinými technickými úřady,
a to pro generální nivellementy, pro službu
hydrografickou a hlášení povodní, pro
službu majákovou, pro spec. službu na zkoušení
vápen. cementů a malty a konečně službu
přidělenců u armádních velitelství
(21),
6. technickými attaché u ředitelství
drah státních a soukromých společností,
ministerstev zahraničí, zemědělství,
obchodu a průmyslu, kolonií, vyučování,
války, vnitra, námořnictví, státní
rady a u jednotlivých,měst incl. Paříž.
Pravomoc ministerstva veřejných prací vztahuje
se totiž jak na věci silnic a cest, mostů,
řek, průplavů, přístavů
a hydrografie, veškerého vyměřování
(precisní nivelace), hornictví, technické
školství, tak i na železnice, stavby a udržování
budov a národních paláců.
Vzhledem na zmenšenou pravomoc československého
ministerstva veřejných prací upraven jest
návrh zákona jen pro tuto pravomoc a zároveň
se hledí i na potřeby našeho obyvatelstva a
zařízení dosud se osvědčivší
při výkonech státní služby stavební.
Návrh zákona přimyká se v celku k
praxi dnes již prováděné stavebními
odděleními politických správ, jak
zemských, tak i okresních, a to v Čechách,
na Moravě i ve Slezsku - částečně
podle nařízení přednostů politických
úřadů, vydaných ku provádění
pokynů, udělených v dřívějších
letech ministerstvem veřejných prací, částečně
podle dohody sjednané krátkou cestou; v těchto
poslednějších případech obyčejně
z pohnutek, vyplynulých z přetížení
politických úřadů agendami válečnými
a vyživovacími. Z těchto důvodů
nenaráží ustanovení návrhu zákona
v praxi na překážky; ona legalisují
pouze faktický stav. Tato skutečnost nese s sebou
i výhodu, že návrh zákona nezpůsobí
státním financím žádného
zatížení ani osobního, tím
méně věcného.
Počtu sil technických pracujících
pro státní stavební službu v prvé
i druhé instanci není zapotřebí rozmnožovati;
pokud pak se týká sil účetních
a kancelářských, bude jen zapotřebí,
aby ony síly, které obstarávají tuto
agendu pro státní stavební službu u
politických úřadů I. a II. stolice
pro veřejné práce, byly přiděleny
nově vzniklým úřadům stavebním.
Místnosti a kancelářské zařízení
státní stavební služby jsou pak skoro
vesměs již dnes odděleny od politických
správ příslušných instancí.
Není o tom nejmenší pochybnosti, že by
tedy i ve finančním směru nově navržená
instituce daleko vyvážila náklad, jehož
sama bude vyžadovati.
Vrchní vedení všech věcí, týkajících
se státní služby stavební, přísluší
ministerstvu veřejných prací,
V Praze, Brně a Bratislavě zřizují
se státní ředitelství veřejných
prací, kterým přísluší
vyřizovati věci státní služby
stavební v obvodu, přikázaném ředitelství
nařízením ministra veřejných
prací. V čele ředitelství stojí
státní stavební ředitel, podléhající
přímo ministru veřejných prací.
Jmenování státního stavebního
ředitele přísluší presidentu
republiku na návrh ministra veřejných prací.
Ředitelstvím veřejných prací
podléhají okresní správy veřejných
prací, jejichž rozsah působnosti vztahuje se
zpravidla na několik politických okresů,
dále expositury a místní správy stavební
pro určité, přesně vymezené
stavební akce povahy přechodné.
Přednosty okresních správ veřejných
prací jmenuje ministr veřejných prací
k návrhu příslušného stavebního
ředitele, správce staveb, - není-li v určitém
případu zvláště stanoveno - státní
stavení ředitel ve své pravomoci.
Změny obvodů státních ředitelstev
a okresních správ veřejných prací,
jakož i příslušnost těchto okresních
správ k jednotlivým státním ředitelstvím
stanoví ministr veřejných prací cestou
nařizovací.
Přidělení personálu státní
stavební služby a to jak technického, tak účetního
i kancelářského stane se zvláštním
nařízením ze stavu úřednického,
dosud činného v této službě ve
svazku politických úřadů.
V obor působnosti státní služby stavební
náleží:
I. Všeobecné technické a stavovské věci,
otázky organisace státní služby stavební
a věci personální,
II. věci staveb budov a správy budov státních,
III. vodní a vodocestné věci, počítaje
v to službu hydrografickou a vodního katastru, vyjma
věcí meliorační,
IV. věci silnic, mostů a zvláštních
konstrukcí, všeobecně-zeměměřičské
a říšských hranic,
V. věci strojnické a elektrotechnické, vyjma
věci telegrafické a telefonické, dále
věci cejchovní, technického zkušebnictví,
automobilismu, vzduchoplavby a technicko-živnostenské.
Ve shodě s tímto celkovým rozdělením
působnosti státní služby stavební
budou zřízena jednotlivá oddělení
u státních ředitelství pro veřejné
práce; počet a rozsah práce těchto
oddělení podléhá schválení
ministerstva veřejných prací. Činnost
všech oddělení jednoho ředitelství
podléhá dozoru příslušného
státního ředitele veřejných
prací.
Ve všech věcech, vyjmenovaných v § 6.,
účinkuje okresní správa veřejných
prací jako instance I., státní ředitelství
pro veřejné práce jako instance II.; v poslední
instanci rozhoduje o výrocích těchto úřadů
ministerstvo veřejných prací.
V otázkách právních, úzce souvisících
s věcmi vyjmenovanými v § 6., budiž vždy
před vydáním rozhodnutí o těchto
věcech slyšen v první instanci politický
úřad v sídle okresní správy
veřejných prací, v druhé instanci
finanční prokuratura v Praze a v Brně, v
Bratislavě úřad jí obdobný.
K místním jednáním, při kterých
podobné otázky pravděpodobně mohou
přijíti v úvahu, buďtež přibráni
zástupcové politických úřadů
a, bude-li potřebí, i jiní znalci. Vedení
těchto jednání a konečné zpracování
věcí projednávaných jest věcí
státního ředitelství, nebo okresní
správy veřejných prací. Bližší
ustanovení o tom vydána budou nařízením
ministerstva veřejných prací.
Všechna rozhodnutí aneb opatření ředitelství
a okresních správ veřejných prací,
která jednají o věcech vyjmenovaných
v § 6. a svou povahou nebo důležitostí
dotýkají se zájmů politické
správy státní, musí býti vhodnou
cestou oznámena před vydáním rozhodnutí
neb opatření příslušnému
politickému úřadu první, nebo druhé
stolice. Nelze-li dosáhnouti souhlasu, budiž věc
předložena příslušné vyšší
instanci, naposled ministerstvu veřejných prací,
které rozhoduje s konečnou platností, nebo
v dohodě se zúčastněnými ministerstvy.
Toto ustanovení nevztahuje se však na opatření
nebo nařízení povahy přípravné
neb výlučně odborně-technické.
Dosud platná ustanovení, odporující
ustanovením tohoto zákona, zvláště
nařízení státního ministerstva
z 8. prosince 1860, ř. z. č. 268., a ona ustanovení
zákona z 19. května 1868, ř. z. č.
44., která se týkají státní
služby stavební, pozbývají platnosti.
Zákon vstupuje v účinnost půl roku
po prohlášení.
Ministr veřejných prací se pověřuje,
aby provedl tento zákon v dohodě se zúčastněnými
ministry.
Návrh tento budiž ve formálním směru
přikázán výboru ústavnímu
a technickému.