Výbor navrhuje tuto osnovu zákona:
Pozemky dosud nezastavěné nebo zastavěné,
avšak k účelům obývacím
nezužitkované mohou po dobu nynější
nouze o byty býti vyvlastněny pro stavbu obytných
domů nebo pro stavbu budov, určených pro
veřejnou potřebu, a pro komunikace k tomu nutné,
zamýšlí-li stavbu stát, okres, obec
nebo stavební sdružení, uznané ministerstvem
sociální péče za obecně prospěšné.
Za stejných podmínek vyvlastniti lze také
pozemky, na nichž jsou obytné domy nebo jiné
stavby, kterýchž příslušný
úřad zakázal užívati nebo jež
nařídil zbourati.
Vyvlastnění nepostihuje práv, spojených
s pozemkem nebo jiným předmětem, o jejichž
vyvlastnění jde, pokud práva ta tvoří
samostatný hospodářský předmět.
Práva tato mohou býti spojena s některým
knihovním tělesem nebo mohou pro ně býti
zřízeny zvláštní knihovní
vkladby.
Vyvlastniti nelze vzrostlých sadů, dále nemovitostí,
o kterých vlastník prokáže, že
jich nevyhnutelné potřebuje pro svou vlastní
živnost, hospodářství, dům nebo
domácnost, nebo že jich použije sám k
účelům v § I. naznačeným,
započna se stavbou nejdéle do půl roku a
dokonče ji v přiměřené lhůtě,
kterou určí úřad k vyvlastnění
příslušný.
Rovněž nelze vyvlastniti budov a jiných předmětů
historické neb umělecké ceny, pro jejichž
zachování vysloví se památkový
úřad.
Vyvlastňovací řízení provede
okresní politická správa, na Slovensku slúžnovský
úřad, v jejichž správním obvodu
jest vyvlastňovaný předmět, na návrh
státní správy, okresu, obce neb obecně
prospěšného stavebního sdružení.
V návrhu budiž přesně označen
předmět vyvlastnění a účel
zamýšlené stavby a budiž připojen
její nástin. Úřad požádá
knihovního soudu, aby poznamenal v knihách zahájení
vyvlastňovacího řízení.
Tato poznámka jest účinna proti každému,
kdo později dobude knihovního zápisu k vyvlastňované
nemovitosti.
Řízením se zjistí především,
jsou-li tu podmínky paragrafu I. a 2.
K tomu konci úřad vykoná na místě
šetření, k němuž buďtež
pozváni všichni zájemníci. Nedohodnou-li
se strany, vydá úřad vyvlastňovací
nález, vyslechna znalce místních poměrů
znalé. V něm určí zároveň
podle výsledku provedeného řízeni
náhradu za vyvlastňovaný předmět;
nemůže-li o ní ihned rozhodnouti, rozhodne
jen o vyvlastnění, určí výši
prozatímní jistoty (§ 6.) a vykoná další
šetření o náhradě zvlášť.
V nálezu budiž označena stavba, k jejímuž
provedení byl vydán vyvlastňovací
nález, a určena přiměřená
lhůta, do které vyvlastňovatel musí
započíti se stavbou, pro kterou si pozemek vyvlastňuje.
Z nálezu lze se odvolati do 14 dnů od doručení
k politické zemské správě, na Slovensku
k županu; odvolání jest podati u úřadu,
který vynesl nález. Další opravný
prostředek jest vyloučen.
Vlastníku vyvlastněného pozemku přísluší
přiměřená náhrada, která
nesmí býti větší než obecná
hodnota pozemku. Při určení náhrady
budiž přihlíženo k dosavadnímu
způsobu užívání pozemku. K té
okolnosti, že pozemek stal se pozemkem stavebním poté,
kdy ho vlastník nabyl, nebo že ho lze užíti
ke stavbě, možno přihlížeti jen
potud, pokud vlastník pozemku učinil naň
za tím účelem zvláštní
náklad.
Při určení náhrady nebuď hleděno
k těm poměrům, o nichž je patrno, že
byly způsobeny v úmyslu, aby jich bylo použito
jako důvodu žádosti za zvýšení
náhrady. Taktéž nebuď hleděno k
ceně mimořádné (§ 305, obč.
zák.) a k hodnotě, které nabude snad vyvlastněný
předmět provedením zamýšleného
podniku.
Při určení náhrady budiž dbáno
změny v hodnotě pozemku, který zůstal
nevyvlastněn.
Náhradu lze dáti také v pozemcích
stejné hodnoty.
Náklady vyvlastňovacího řízení
nese vyvlastňovatel.
Nevykáže-li vlastník, že oprávnění
z knihovních závad souhlasí, aby jemu náhrada
byla přímo vyplacena, složí ji vyvlastňovatel
u knihovního soudu. Soud rozvrhne složenou náhradu
v nesporném řízení podle zásad
exekučního řádu. Průkaz, uvedený
v prvé větě tohoto paragrafu, jest podati
listinou, na níž podpis oprávněného
je soudně neb notářsky ověřen.
Jakmile vyvlastňovací nález nabude právní
moci a náhrada bude zaplacena neb u knihovního soudu
náhrada nebo prozatímní jistota (§ 4.)
složena, odevzdá úřad vyvlastňovaný
pozemek v držení vyvlastňovateli.
Právo vlastnické k vyvlastněnému pozemku,
který získaly vyvlastněním okres,
obec nebo stavební sdružení, lze zciziti jen
se svolením ministerstva sociální péče
a vyvlastnitel je povinen provésti dílo, k jehož
zřízení byl vydán vyvlastňovací
nález. Ministerstvo sociální péče
může svému svolení připojiti
vhodné podmínky. Do knih veřejných
vložiti jest k návrhu vyvlastnitelovu právo
získané vyvlastněním a zároveň
s tímto vkladem poznamenati jest z úřední
povinnosti omezení práva vyvlastnitelova a povinnost,
vyslovené v prvé větě tohoto paragrafu.
Nebude-li ve lhůtě § 4. stanovené započato
se stavbou, pro níž vyvlastnění se stalo,
může býti vyvlastňovací nález
na žádost vyvlastňovaného zrušen
úřadem, který vydal nález. V tom případě
zůstává vyvlastněnému vyhrazeno
uplatniti náhradu škody pořadem práva.
Ze závažných důvodů může
úřad, který vydal vyvlastňovací
nález, původní lhůtu přiměřeně
prodloužiti.
Vyvlastnění pozbude účinku, jestliže
vlastník vyvlastňovaného pozemku do doby,
než vyvlastňovací nález nabude právní
moci, předloží náležitý
projekt zastavění vyvlastňovaného
objektu obytným stavením, se stavbou nejdéle
do půl roku započne a ji též dokončí
v přiměřené lhůtě, kterou
ustanoví vyvlastňovací úřad.
Lhůta může býti ze závažných
důvodů prodloužena.
Neprovede-li vlastník vyvlastněného pozemku
díla uvedeného v I. odst. do doby, jemu určené,
může býti vyvlastnění uplatněno
podle původního nálezu.
Zákon nabývá účinnosti dnem
vyhlášení a pozbude jí dnem 31. prosince
1924.
Tento zákon provésti ukládá se ministru
vnitra, sociální péče, veřejných
prací a spravedlnosti.
Všeobecná citelná nouze o byty v Československé
republice vyžaduje mimořádných opatření,
aby jí bylo rychlým způsobem čeleno.
Stavební ruch v době válečné
byl úplně zastaven. Důsledky toho objevují
se nejen ve velikých městech a průmyslových
střediscích, ale i v menších obcích
venkovských. Poptávka po bytech zvýšila
se nejen vzrůstem obyvatelstva v dřívějších
hranicích českých zemí, ale nově
i přírůstkem velkého počtu
českých rodin, které se vystěhovaly
po převratu z cizích států do své
domoviny. Také demobilisace způsobila velký
příliv rodin do měst. Rodiny, které
na počátku války přesídlily
na venkov, vracejí se do svých původních
bydlišť. Zřízením Československého
státu vznikla pak mimořádná potřeba
bytů v čelných městech republiky,
která se bude stupňovati ještě více
po zřízení nové ústavy a nové
správní organisace v republice. Obnovení
hospodářského a výrobního života
rovněž způsobuje přelidňování
průmyslových měst a středisk, kde
je nouze o byty rázu přímo katastrofálního.
Všechna opatření proti nouzi bytové
vykazují výsledky minimální. Zákon
o rekvisici bytů nemůže nedostatek bytů
zažehnati. Také nouzová opatření
obcí, ač velmi nákladná, nejsou dostatečná
a provázena jsou četnými závadami
zdravotními. Bydlení v nouzových barácích
je lidskému zdraví škodlivé. Ve velkých
městech způsobuje nouze bytová četná
nebezpečí. Malé byty jsou přeplněny
a k ubytování používáno je nezdravých
bytů sklepních a bytů budovaných ze
skladišť.
Řešení otázky bytové musí
se díti jiným způsobem. Je třeba umožniti
stavební ruch a, stojí-li soukromému podnikáni
stavebnímu na překážku poměry
drahotní, musí býti umožněno
veřejným korporacím a obecně prospěšným
družstvům stavebním, aby rychlými stavbami
odvrátily katastrofální následky nouze
bytové. Především, a to je účelem
tohoto zákona, je nutno opatřiti státu, okresu,
obci a všeobecně prospěšným družstvům
stavebním pozemky pro stavbu obytných budov. Z valné
části stally se pozemky předmětem
spekulace a lichvy. Pozemky byly skoupeny, jejich ceny nesnesitelně
přemrštěny a tím znemožněno
stavební podnikání.
Navržený zákon má býti dalším
speciálním zákonem pro výkon zásady
vyslovené v § 365. všeobec. zákona občanského,
podle něhož každý občan, vyžaduje-li
toho blaho veřejné, je povinen zříci
se i plného práva vlastnického za přiměřené
odškodnění. Účelem jeho je zajistiti
státu, okresu, obcím a obecně prospěšným
družstvům stavebním pozemky pro stavby obytných
domů a jiné veřejné potřeby.
Ustanoveními tohoto zákona má býti
uplatněn nejen zájem veřejný, ale
je jimi přiměřeně chráněno
i právo soukromé, pokud dosažení účelu,
zákonem sledovaného, není na překážku.
Řízení je účelně upraveno
tak, aby obě strany zabezpečeny byly proti eventuálním
snad šikanám i průtahům, jež by
účel zákona ohrozily.
Právní výbor provedl některé
změny původního návrhu zákona.
§ I. upraven tak, že účinnost zákona
dotýká se pozemků vůbec. Dodatkem
upravil výbor poměr k těm právům,
která spojena jsou s pozemkem nebo jiným předmětem
vyvlastňovaným. Dovoluje se spojiti toto právo
s jiným knihovním tělesem nebo zříditi
zvláštní knihovní vkladby. Běží
tu zejména o t. zv. práva várečná,
propinační a radikovaných živností.
§ 2. doplněn pak ustanovením, že nelze
vyvlastniti vzrostlé sady jak veřejné, tak
soukromé, dále budovy a jiné předměty
historické neb umělecké ceny. Nelze také
vyvlastniti takové nemovitosti, o kterých vlastník
prokáže, že jich potřebuje pro své
hospodářství, vlastní dům nebo
domácnost. Rozumí se tím přiměřená
míra sadů a zahrádek u domů a zahrádek
zeleninových.
§ 5. Pozemky lze vyvlastniti pouze za náhradu. Jednotného
měřítka pro určení náhrady
nelze nalézti. Právní výbor byl však
jednomyslně toho názoru, že náhrada
nesmí býti se škodou pro vlastníka pozemku:
náhrada musí býti tak veliká, aby
kryla všechny náklady, které měl vlastník
pozemku s jeho nabytím a držbou. Právní
výbor byl také za jedno v tom, že náhrada
nemá obsahovati bezdůvodné obohacení
vlastníka pozemku a že nemá chrániti
spekulace a lichvy pozemkové.
Myšlenky ty vyslovuje ustanoveni § 5. tím způsobem,
že vlastníku pozemku přiznává
přiměřenou náhradu, ale stanoví
pro ni nejvyšší hranici obecnou cenou pozemku.
Ku posouzení přiměřenosti náhrady
má býti přihlíženo především
k dosavadnímu způsobu užívání
pozemku. Dále má býti dbáno změny
v hodnotě pozemku, který zůstal nevyvlastněn,
jde-li jen o vyvlastnění dílce pozemku. Změna
hodnoty bude záležeti ne v řídkých
případech ve zvýšení hodnoty
pozemku, který zůstal nevyvlastněn.
Pro oceňování stavebních pozemků
je nejdůležitější ustanovení,
podle kterého k té okolnosti, že pozemek stal
se pozemkem stavebním poté, kdy ho vlastník
nabyl, nebo že ho lze užiti ke stavbě, možno
přihlížeti jen potud, pokud vlastník
pozemku učinil naň za tím účelem
zvláštní náklad. Tím vyloučeno
jest obohacování majetníků stavebních
pozemků, jejichž hodnota stoupala jen náklady,
učiněnými obcí nebo jinými
činiteli, kteří sousední pozemky učinili
způsobilými k zastavění.
Právní výbor považoval také za
vhodno stanoviti, že náhradu možno dáti
i v pozemcích.
§ 7. původního návrhu zákona
nahrazen ustanovením, podle něhož zcizení
vyvlastněného pozemku může se státi
jen se svolením ministerstva sociální péče.
Ministerstvo sociální péče může
své svolení vázati na zvláštní
podmínky, jmenovitě také na ty, že zápověď
zcizení stíhá i nového nabyvatele.
Povinnost provésti dílo, k jehož zřízení
byl vydán vyvlastňovací nález, poznamenána
bude s knihovním vkladem.
Zákonem tímto poskytnuto bude nejen možnosti
získati pozemky pro stavbu budov obytných, nýbrž
i pro stavbu budov veřejných. Jsou to zejména
budovy pro státní, okresní a obecní
úřady, pro nemocnice, školy, chudobince a jiné,
státem, okresem nebo obcí podporované ústavy
kulturní, dobročinné, zdravotní a
veřejně prospěšné vůbec.
Zákon je prozatímní a jeho účinnost
vyměřena po dobu nynější nouze
bytové a pozemkové tísně až do
konce r. 1924.
Ve výboru právním doporučil Dr. Jaroslav
Stránský tento resoluční návrh:
"Vláda se vyzývá, aby předložila
Národnímu shromáždění
osnovu zákona o ochraně zahrad a stromů ve
městech před kácením jejich k účelům
získávání plochy stavební."
Právní výbor se usnesl doporučiti
tuto resoluci Dra. Jaroslava Stránského Národnímu
shromáždění, aby byla schválena.
Předseda: | Zpravodaj: |
Dr. Matoušek, v. r. | Luděk Pik, v. r. |