Odůvodnění.

Potřeby nynější doby vyžadují některých nutných změn trestních řádů v naší republice platných, které nelze odkládati až do doby, kdy bude možno jednotně upraviti nový trestní řád, platný pro celou republiku.

Snaha ulehčiti soudům a uvésti ustanovení obou trestních řádů v souhlas vede k těmto změnám.

K čl. I. č. 1., 15. a 16. a k čl. II. č. 21.

Dosavadní předpisy rakouského trestního řádu o tom, jak má býti naloženo žádostmi za milost, byly ponechány; pouze byl § 411. přesněji stylisován podle praxe, jež jeho výklad upravila. Doplněn byl obdobnými předpisy o žádostech za abolici, kterých dosud nebylo a jichž potřeba byla pociťována. Při tom bylo řízení o žádostech za abolici svěřeno státním zastupitelstvům, jimž i jinak náleží rozhodovati o zavedení nebo zastavení trestního řízení.

Podobné předpisy se zavádějí i na Slovensku a byl proto § 514. uh. tr ř., který jedná o žádostech za milost, stylisován souhlasně s § 411. rak. tr. ř.

K čl. I. č. 2. a čl. II. č. 2.

Bylo třeba jednotně upraviti ustanovení o lhůtách u nás a na Slovensku. Trestní řád platný na Slovensku přizpůsobuje se tu předpisům našeho trestního řádu, ve kterém se pouze mění ustanovení o tom, které poslední dny lhůty se do ní nevčítají. Nové ustanovení vyhovuje více praktické potřebě ve státu, ve kterém jsou různá vyznání náboženská a ve kterém se počítá i podle různého kalendáře.

K čl. I. č. 3., 4. a 11.

Změna ta má jednak odpomoci nynějšímu velikému nedostatku soudcovských sil, jednak má přizpůsobiti náš trestní řád trestnímu řádu platnému na Slovensku. Změna ta snad jest teoreticky jistou nevýhodou pro obžalovaného nebo obviněného, ale tím, že se získá sil, budou moci soudci věnovati více času jednotlivé věci, kterou bude možno pak důkladněji a spravedlivěji posouditi. Mírnost našich soudců vylučuje obavu, že by změnou tou postavení vinníků mohlo býti nějak stíženo. Ostatně zavádí se změna ta pouze na dobu přechodnou, do konce roku 1921. Zkušenost pak ukáže, osvědčí-li se čili nic.

K čl. I. č. 5. a čl. II. č. 3.

Dodatek je nutným tím, že v našem jednotném státu platí dvojí právo, takže mohou vznikati kolise, podle kterého práva má býti obviněný souzen.

K čl. I. č. 6. a čl. II. č. 5.

Důvodem změny je ta okolnost, že ustanovením se československého státu pravomoc nejvyššího soudu byla rozšířena na celou oblast naší republiky i na Slovensko, kde dosud platí jiné právo § 29. tr. ř. zák. čl. XXXIII. z roku 1896 byl přizpůsoben §§ 62. a 63. našeho trestního řádu.

K čl. I. č. 7. a 8.

Novější zákony zavedly jako následek některých trestných činů propadnutí věci. Aby tento výsledek byl zajištěn, bylo třeba doplniti ustanovení § 98. a 143. tr. ř.

K čl. I. č. 9. a čl. II. č. 7.

Ustanovení o kolusní vazbě v § 175 č. 3. našeho trestního řádu a v č. 3. § 141. uher. tr. ř. bylo třeba uvésti ve shodu. Ustanovení našeho trestního řádu šlo tu příliš daleko, kdežto ustanovení uherského trestního řádu nevyhovovala zase praktické potřebě.

K čl. I. č. 10. a čl. II. č. 13.

Změna zjednodušuje sepisování rozsudků a zavádí se v obou trestních řádech.

K čl. I. č. 12.

Poplatky tlumočníků byly v našem trestním řádě dosud nedostatečně upraveny a proto bylo třeba tlumočníky co do poplatků na roven postaviti znalcům.

K čl. I. č. 13.

Ve shodě se zákonem z 28. května 1919, č. 306. sb. zák. a nař. se zrušuje tento paragraf.

K čl. I. č. 14. a 19.

Změna předpisu § 406. odstraňuje zbytečné dopisování a podobné ustanovení bylo třeba pojati i do § 482.

K čl. I. č. 17. a čl. II. č. 22.

Důvodem této změny jest snaha ulehčiti soudům. V případech tu vytknutých není třeba sepisovati protokol a rozsudek, vždyť obé děje se jen pro spisy. Na místě nich stačí pouhý záznam.

K čl. I. č. 18.

V odvolacím řízení není třeba, aby referent podával písemnou zprávu, stačí ústní referát.

K čl. II. č. 1.

Utvořením se Československého státu úkony a pravomoc královské kurie a korunního státního zástupce převzal nejvyšší soud a generální prokurator. Bylo třeba tuto faktickou změnu vyjádřiti také v zákoně.

K čl. II. č. 4.

Doplněk k § 17. souhlasí úplně s ustanovením 2. odstavce § 52. našeho trestního řádu a vyhovuje praktické potřebě.

K čl. II. č. 6.

Vyhledávání vedly dosud většinou správní úřady, kdežto soudy okresní mohly předsevzíti jenom jednotlivé úkony vyhledávací. Za nynějších rozháraných poměrů na Slovensku vypovídaly však správní úřady službu. Proto dává se státnímu zástupci touto změnou moc, aby mohl požádati okresní soud, aby provedl celé vyhledávání.

K čl. II. č. 8., 9., 10. a 11.

Důvodem změn těchto jest opět ta okolnost, že u soudů na Slovensku jest ještě dosti soudců, kteří nemají dostatečného smyslu pro potřeby a ochranu republiky a propouštějí nedůvodně vinníky z vazby vyšetřovací nebo zatímného zadržení, maříce tak možnost, aby byly vyšetřeny všechny stopy trestných činů. Stížnost státního zástupce proti propuštění z vazby vyšetřovací nebo zatímného zadržení má míti účinek odkladný.

K čl. II. č. 12.

Změna § 313. přizpůsobuje toto ustanovení předpisu našeho trestního řádu v § 252. č. 4. Děje se tak, aby se ušetřily zbytečné výlohy, spojené s cestou svědků k soudu, jichž není nutně třeba.

K čl. II. č. 14, 15., 16., 17., 19. a 23.

Podle dosud platného řádu musily strany přítomné při prohlášení rozsudku, vyjádřiti se ihned, chtějí-li užíti opravného prostředku. Neměly času na rozmýšlení a to vedlo k tomu, že byly ohlašovány zbytečné opravné prostředky. Trestní řád platný na Slovensku přizpůsobuje se našemu trestnímu řádu.

K čl. II. č. 18. a 19.

Změna jest odůvodněna tím, že odklad nebo přerušení výkonu trestu na svobodě není věcí tak důležitou, aby o ní musilo rozhodovati ministerstvo spravedlnosti, a to i při politických deliktech. Úkol ministra spravedlnosti byl tu přenesen na státního zástupce a na vrchního státního zástupce.

K čl. III.

Důvodem změny jest nedostatek vhodných osob s právním vzděláním, jehož k těmto úkonům není ani třeba. Znalost trestního zákona, pokud jest jí třeba k výkonu tohoto úřadu, lze si osvojiti i jiným způsobem, nežli absolvováním právnického kursu.

K čl. IV.

Dle § 94. zákona trestního čl. V. z roku 1878 mohla býti jen dlouhá vazba vyšetřovací vpočtena do doby trestu. Trestní zákon platný na Slovensku, přizpůsobuje se tu zákonům u nás platným tak, aby každé zatímné zadržení a každá vazba vyšetřovací mohla býti do doby trestu na svobodě vpočtena.

Po stránce formální se navrhuje, aby tento návrh byl předložen právnímu výboru a aby mu byla udělena lhůta 5 denní k jeho projednání.

V Praze 9. prosince 1919.

Ministr spravedlnosti:

Dr. Veselý, v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP