K dotazu klademe si za čest podati tuto odpověď:
Již počátkem tohoto roku vzalo ministerstvo
národní obrany v úvahu možnost obmeziti
počet i stav nádražních velitelství,
stráží a hlídek.
Dne 28. ledna t. r. nařídil ministr národní
obrany všem inspektorátům v Čechách
i na Moravě, aby podaly návrhy v tomto směru
a aby přebytečné hlídky a stráže
byly zrušeny.
Události pozdější doby přerušily
tento vývoj, jelikož operace na Slovensku a povolávání
mužstva s tím spojené činily nutnou
zvýšenou kontrolu osob vojenských i takových,
jež se za vojáky vydávaly. Rovněž
bylo nutno ponechati nádražní velitelství,
stráže i hlídky pro udržení pořádku
a kázně ve větších nádražích.
Jakmile však se skončily operace na Slovensku
a nastala demobilisace, přikročil ministr národní
obrany hned rozkazem z 29. září 1919 ku přípravám,
aby bylo možno zrušiti, resp. zmenšiti, vojenská
opatření na železnicích, což bude
uskutečněno, jakmile se skončí demobilisace,
jak předpokládám ještě v listopadu.
V celém státu zůstane pak jen asi 8 vojenských
nádražních velitelství s obmezeným
počtem personálu.
Místnosti, ve kterých se železniční
personál zdržuje po dobu služebního odpočinku
(t. zv. kasárna zřízenecká), byly
jak na nádražích pražských, tak
i venkovských v poslední době prohlédnuty
odborně; tam, kde se objevila toho potřeba, byla
učiněna opatření, aby místnosti
ty byly náležitě vyčištěny
a upraveny tak, aby vyhovovaly potřebám personálu
a požadavkům higiemckým.
Kasárna nedostačující budou v nejbližší
době vhodnými adaptacemi, neb i novostavbami náležitě
rozšířena.
O kasárenských místnostech na Smíchově
bylo již rozhodnuto, by kasárna ta byla přeložena
z dosavadního strážního domku do smíchovské
staniční budovy, a to do prostranných a pohodlných
místností, v nichž dosud byla umístěna
policejní stráž. Pro tuto stráž
bude postaven zvláštní přístavek.
Celní správě přikázány
byly na smíchovském nádraží bývalou
západní drahou z dob, kdy tato dráha domohla
se zřízení celní expositury
na tomto nádraží (asi v r. 1861),
a) byt správce expositury v přijímací
budově v II. patře (3 pokoje a kuchyň s přísl.),
b) 3 byty v budově příjezdu v I. patře,
skládající se vždy z 1 pokoje s kuchyní
a přísl., určené pro úředního
sluhu a 2 zřízence fin. stráže.
V r. 1889 byl byt správce expositurou na žádost
býv. záp. dráhy za náhradu 250 zl.
ročně do odvolání dráze přenechán.
Při zestátnění západní
dráhy (zák. z 11. pros. 1894 r. z. č. 229)
nereflektovalo ředitelství c. k. stát. drah
v Praze na tento byt správcův, který proto
byl od květnového termínu 1895 zase převzat
celní správou. Od té doby zůstaly
byty tyto v užívání finanční
správy až do poslední doby, kdy na opětný
nátlak železniční správy bylo
zdejším nařízením ze dne 10.
října 1919 č. 49.820 nařízeno,
vyprázdniti byt komisaře finanční
stráže Rysplera, (kterýžto byt upraven
byl adaptací z dvou jednopokojových bytův)
a přenechati jel železniční správě,
jež bytu tohoto potřebuje pro staničního
mistra. Uvolnění toto stalo se vzhledem k tomu,
že železniční správa dala Rysplerovi
jiný byt mimo nádraží.
Přestěhování se však nemohlo
dosud provésti, poněvadž byt, který
železniční správa podle ujednání
reservovala pro řečeného celního zřízence,
byl zatím zabrán místním bytovým
úřadem.
V přítomné době je v budovách
železničních ubytován pouze správce
celní expositury a sluha úřední.
Rozhodnutí o vyprázdnění těchto
dvou bytův odložilo ministerstvo financí na
dobu pozdější.
Páni tazatelé byli nesprávně informováni,
že na Smíchově se již po léta celní
služba nekoná a že tudíž není
ubytování celních orgánů ničím
odůvodněno. Celní expositura tato nepřestala
nikdy působit a její působnost zvláště
v poslední době je velmi značná. Jako
dříve, tak i nyní odbavují se zde
pro veliké firmy na Smíchově, jako Ringhofferovy
závody, Spojené strojírny, Mewa, Ph. Nebrich,
J. Kohout, Kluge, Pick atd., cizozemské suroviny, polotovary
a tovary, mimo to veškeré cizozemské zboží,
které pro okolí jest určeno a jehož
vyclení dráha sprostředkuje. Zde se koncentruje
odbavení zboží, docházejícího
pro Čs. červený kříž,
velký díl vývozu na dálný východ,
pak vývoz a dovoz spojený s akcí stěhovací.
Přítomnost některých celních
orgánů v blízkosti železnice je v každé
době denní i noční nutna.
Očekáváme, že páni tazatelé
nabudou z této odpovědi přesvědčení,
že dotčená ministerstva jsou o poměrech
v dotaze líčených správně informována
a že činí vše, co za dané situace
je možné, aby pomohla v oboru své působnosti
vytýkaným závadám.
Ministr národní obrany: | Ministr železnic: | Ministr financí: |
V. Klofáč v. r. | Dr. Franke v. r. | Sonntág v. r. |