Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 1983.

Odpověď

ministra národní obrany,

ministra železnic

a ministra financí,

na dotaz členů Národního shromáždění Buřívala, Pelikána a spol.

(tisk č. 1682)

o zrušení nádražních vojenských velitelství a vyprázdnění ubikací

zabraných vojenskými a jinými úřady.

K dotazu klademe si za čest podati tuto odpověď:

Již počátkem tohoto roku vzalo ministerstvo národní obrany v úvahu možnost obmeziti počet i stav nádražních velitelství, stráží a hlídek.

Dne 28. ledna t. r. nařídil ministr národní obrany všem inspektorátům v Čechách i na Moravě, aby podaly návrhy v tomto směru a aby přebytečné hlídky a stráže byly zrušeny.

Události pozdější doby přerušily tento vývoj, jelikož operace na Slovensku a povolávání mužstva s tím spojené činily nutnou zvýšenou kontrolu osob vojenských i takových, jež se za vojáky vydávaly. Rovněž bylo nutno ponechati nádražní velitelství, stráže i hlídky pro udržení pořádku a kázně ve větších nádražích.

Jakmile však se skončily operace na Slovensku a nastala demobilisace, přikročil ministr národní obrany hned rozkazem z 29. září 1919 ku přípravám, aby bylo možno zrušiti, resp. zmenšiti, vojenská opatření na železnicích, což bude uskutečněno, jakmile se skončí demobilisace, jak předpokládám ještě v listopadu.

V celém státu zůstane pak jen asi 8 vojenských nádražních velitelství s obmezeným počtem personálu.

Místnosti, ve kterých se železniční personál zdržuje po dobu služebního odpočinku (t. zv. kasárna zřízenecká), byly jak na nádražích pražských, tak i venkovských v poslední době prohlédnuty odborně; tam, kde se objevila toho potřeba, byla učiněna opatření, aby místnosti ty byly náležitě vyčištěny a upraveny tak, aby vyhovovaly potřebám personálu a požadavkům higiemckým.

Kasárna nedostačující budou v nejbližší době vhodnými adaptacemi, neb i novostavbami náležitě rozšířena.

O kasárenských místnostech na Smíchově bylo již rozhodnuto, by kasárna ta byla přeložena z dosavadního strážního domku do smíchovské staniční budovy, a to do prostranných a pohodlných místností, v nichž dosud byla umístěna policejní stráž. Pro tuto stráž bude postaven zvláštní přístavek.

Celní správě přikázány byly na smíchovském nádraží bývalou západní drahou z dob, kdy tato dráha domohla se zřízení celní expositury na tomto nádraží (asi v r. 1861),

a) byt správce expositury v přijímací budově v II. patře (3 pokoje a kuchyň s přísl.),

b) 3 byty v budově příjezdu v I. patře, skládající se vždy z 1 pokoje s kuchyní a přísl., určené pro úředního sluhu a 2 zřízence fin. stráže.

V r. 1889 byl byt správce expositurou na žádost býv. záp. dráhy za náhradu 250 zl. ročně do odvolání dráze přenechán.

Při zestátnění západní dráhy (zák. z 11. pros. 1894 r. z. č. 229) nereflektovalo ředitelství c. k. stát. drah v Praze na tento byt správcův, který proto byl od květnového termínu 1895 zase převzat celní správou. Od té doby zůstaly byty tyto v užívání finanční správy až do poslední doby, kdy na opětný nátlak železniční správy bylo zdejším nařízením ze dne 10. října 1919 č. 49.820 nařízeno, vyprázdniti byt komisaře finanční stráže Rysplera, (kterýžto byt upraven byl adaptací z dvou jednopokojových bytův) a přenechati jel železniční správě, jež bytu tohoto potřebuje pro staničního mistra. Uvolnění toto stalo se vzhledem k tomu, že železniční správa dala Rysplerovi jiný byt mimo nádraží.

Přestěhování se však nemohlo dosud provésti, poněvadž byt, který železniční správa podle ujednání reservovala pro řečeného celního zřízence, byl zatím zabrán místním bytovým úřadem.

V přítomné době je v budovách železničních ubytován pouze správce celní expositury a sluha úřední.

Rozhodnutí o vyprázdnění těchto dvou bytův odložilo ministerstvo financí na dobu pozdější.

Páni tazatelé byli nesprávně informováni, že na Smíchově se již po léta celní služba nekoná a že tudíž není ubytování celních orgánů ničím odůvodněno. Celní expositura tato nepřestala nikdy působit a její působnost zvláště v poslední době je velmi značná. Jako dříve, tak i nyní odbavují se zde pro veliké firmy na Smíchově, jako Ringhofferovy závody, Spojené strojírny, Mewa, Ph. Nebrich, J. Kohout, Kluge, Pick atd., cizozemské suroviny, polotovary a tovary, mimo to veškeré cizozemské zboží, které pro okolí jest určeno a jehož vyclení dráha sprostředkuje. Zde se koncentruje odbavení zboží, docházejícího pro Čs. červený kříž, velký díl vývozu na dálný východ, pak vývoz a dovoz spojený s akcí stěhovací.

Přítomnost některých celních orgánů v blízkosti železnice je v každé době denní i noční nutna.

Očekáváme, že páni tazatelé nabudou z této odpovědi přesvědčení, že dotčená ministerstva jsou o poměrech v dotaze líčených správně informována a že činí vše, co za dané situace je možné, aby pomohla v oboru své působnosti vytýkaným závadám.

V Praze 14. listopadu 1919.
Ministr národní obrany:Ministr železnic: Ministr financí:
V. Klofáč v. r.Dr. Franke v. r. Sonntág v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP