Ustanovení zákona ze dne 14.srpna 1896, čís.
156 ř. z., o II. skupině báňských
společenstev se zrušují a nahrazují
se těmito pravidly:
Pro každý samostatný hornický závod
(§ 131. všeob. hornic. zák.), který zaměstnává
aspoň 20 dělníků a trvá aspoň
půl roku, ustaví se závodní rada.
Úkoly závodní rady jsou:
1. Spolupůsobiti při dozoru na udržování
a provádění hornickopolicejních ustanovení
zákonných, neb úředních nařízení,
o ochraně dělnictva, hygieně provozu a na
provádění pracovního řádu,
jakož i účastniti se dotčených
komisionálních řízení.
2. Podávati návrhy na zlepšení provozu.
3. Dohlédati na provádění a dodržování
mzdových a platových smluv (§ 19., odd. 4.).
4. Spolupůsobiti při udržování
kázně.
5. Sprostředkovati při stížnostech.
6. Spolupůsobiti při propouštění
dělníků.
7. Spravovati, nebo spoluspravovati dobročinná zařízení
pro zaměstnance.
8. Nahlížeti do roční bilance, resp.
účetní uzávěrky podniku.
Zaměstnanci při hornictví mají právo
spolurozhodovati při správě závodů
těchto a míti podíl na čistém
zisku.
O zastoupení jejich ve správě závodů,
o formě a výši podílu na zisku rozhodne
zvláštní zákon.
Pokud jde o ustanovení přechodná, upraví
se tato prováděcím nařízením
po slyšení interesentů.
Závodní rada nesmí zasahovati do provozu
závodu samostatnými nařízeními.
Závodní rada má na závodech s 20 až
100 zaměstnanými 3 členy, za každých
dalších 150 zaměstnaných až 1000
připadá další člen, při
1250 zaměstnaných má závodní
rada 11, při 1500 12, při 2000 13, při 2500
14, při 3000 15, při 3500 16, při 4000 17
členů. Za každého člena zvolí
se jeden náhradník. Zlomky nad polovinu rozpětí
pro rozšíření závodní
rady o 1 člena se čítají za plné
číslo. Zřícenci závodů
vysílají do 5 členné závodní
rady jednoho zástupce a pak dále po zástupci
na každých dalších plných 5 členů.
Závodní rada volí ze sebe většinou
hlasů předsedu a jeho zástupce.
Členové závodní rady a jejich zástupci
volí se přímou, tajnou volbou, a to na závodech
s více než 100 zaměstnanců podle zásady
poměrného zastoupení. Kde náleží
zřízencům zastoupení v závodní
radě podle § 4., děje se volba odděleně.
Aktivní volební právo mají všechny
osoby, na závodě zaměstnané, bez rozdílu
pohlaví, pokud v době vypsání volby
byly zaměstnány 3 měsíce na závodě,
dosáhly zúplna 18. roku a mají práva
občanská.
Volitelni do závodní rady jsou, kdo byli zaměstnáni
aspoň 6 měsíců na závodě
a 3 roky při hornictví v revíru, dokončili
24. rok svého věku a nejsou vyloučeni z volebního
práva do obcí. Při cizozemcích rozhoduje
zásada reciprocity.
Odmítnouti volbu smí:
1. Kdo dosáhl 60. roku;
2. byl v předešlém období členem
závodní rady;
3. nemá tělesné schopnosti, aby vykonával
tento úřad.
Příslušný revírní báňsky
úřad jmenuje k návrhu hornických organisací
3 až 5ti člennou volební komisi, která
vypíše volbu závodní rady aspoň
týden napřed vyhláškami v podniku a
řídí volbu.
Volební komise učiní zápis o postupu
volby; zvolení členové buďte do 8 dnův
oznámeni podnikateli nebo závodní správě,
revírnímu báňskému úřadu,
odborovým organisacím dělníků
a úředníků, a revírní
radě (§ 16.).
Do způsobu voleb a jejich výsledků možno
si stěžovati do 3 dnů revírnímu
bánskému úřadu, jenž rozhodne
nejdéle do 8 dnů konečně o stížnosti.
Závodní rada se volí na dobu 2 let, žádají-li
však dvě třetiny k volbě oprávněných
písemně za její odstoupení, budiž
revírním bánským úřadem
ve 14 dnech od podání návrhu rozpuštěna
a nová volba budiž současně vypsána.
Jinak se končí funkce člena závodní
rady
a) vystoupením ze zaměstnání na závodě;
b) ztrátou volitelnosti (§ 6.).
Členství v závodní radě je
funkcí čestnou. Členům přísluší
pouze náhrada za nevyhnutelně ušlý výdělek.
Držitel závodu, nebo jeho zmocněnec nesmí
dělníky a zřízence omezovat ani poškozovati
při vykonávání volebního práva
a v činnosti jejich jako členy závodní
a revírní rady. Členové závodní
a revírní rady mohou býti propuštěni
za svého úřadování ze služby
jen za souhlasu rozhodčího soudu; avšak tohoto
souhlasu není třeba v těchto případech:
jestliže člen závodní neb revírní
rady byl právoplatně odsouzen pro zločin,
přečin nebo přestupek ze ziskuchtivosti neb
proti veřejné mravopočestnosti, dále
jestliže zle nakládal se svým zaměstnavatelem,
jeho zástupcem neb členem jeho rodiny, aneb se svým
spoluzaměstnancem, zejména ohrožoval-li svobodu
jeho přesvědčení, konečně
urazil-li hrubě posléze uvedené osoby.
Závodní rada řídí se stanovami,
na kterých se usnese revírní rada podle vzoru
vydaného ministerstvem veřejných prací.
Usnesení závodní rady děje se většinou
hlasů a při rovnosti rozhoduje předseda.
Závodní správa provádí tato
usnesení. Při sporech platí ustanovení
§§ 15. odst. 2. resp. 19. odst. 1. bod 2.
Do závodní rady vysílá správa
závodu jednoho technického a jednoho obchodního
úředníka jako poradce. Kde nemají
zřízenci voleného zástupce, vysílají
ze sebe aspoň jednoho z těchto poradců. Při
společných poradách závodní
rady a závodní správy předsedá
závodní správce.
Závodní rada má právo, pozvati k poradám
zástupce odborových organisací a znalce.
O všech jednáních učiní se v
zasedání zápis podepsaný zapisovatelem
a předsedou. Opis zápisu dodá se závodní
správě.
Závodní správa dá závodní
radě k disposici vhodnou kancelářskou místnost.
Závodní rady uzavřeného hornického
okrsku zvolí si revírní radu, a to pro okres
revírních horních úřadů:
1. V Praze-Slaném se sídlem v Praze, 2. Plzni se
sídlem v Plzni, .3. Kutné Hoře se sídlem
v Trutnově. 4. Mostě-Teplicích-Chomůtově
se sídlem v Mostě, 5. Karlových Varech se
sídlem v Karlových Varech, 6. Budějovicích
se sídlem v Budějovicích. 7. Mor. Ostravě
se sídlem v Mor. Ostravě, 8. Brně se sídlem
v Brně. Revírní rada má do 10.000
zaměstnanců 10 členů, do 15.000 zaměstnanců
15 členů, do 20.000 zaměstnanců 20
členů, do 30 000 25 členů, do 40.000
30 členů, do 50.000 35 členů. Z tohoto
počtu náleží jedna pětina zřízencům.
Okrsky a sídla revírních rad na Slovensku
ustanoví ministr veřejných prací nařízením.
Revírní rada volí se na dobu 2 let podle
zásad poměrného zastoupení. První
volba provede se písemným hlasováním
všech závodních rad revíru. Provésti
volbu náleží revírnímu báňskému
úřadu jako u závodních rad (§
7.). O tom, jak provésti další volbu revírní
rady (písemné, nebo v plenární schůzi
všech závodních rad), rozhodne revírní
rada sama. Revírní rada zvolí ze sebe předsedu
a jeho zástupce.
Pasivní právo volební do revírních
rad je stejné jako do závodních rad, avšak
jedna čtvrtina členů může náležeti
nevoličům, a to zástupcům odborových
organisací dělnických a zřízeneckých.
Úkolem revírní rady jest:
1. dávati směrnice pro celý okres při
provádění § 2.;
2. rozhodovati spory mezi závodní správou
a závodní radou (§ 13.);
3. spolupůsobiti při vydání jednotného
pracovního řádu pro celý revír;
vydávati nebo měniti služební nebo pracovní
řády jest dovoleno jenom po souhlase revírní
rady;
4. spolupůsobiti při uzavírání
kolektivních mzdových a pracovních smluv,
projednaných odborovými organisacemi a bdíti
nad jejich dodržováním;
5. spolupůsobiti při sprostředkování
práce;
6. spolupůsobiti při určení cen a
rozdělování uhlí;
7. aspoň jednou ročně podati zprávu
o svém působení a finančním
výsledku svého hospodaření.
Při revírní radě zřídí
se jako zvláštní odbor rada zřízenců,
jež má do 15.000 zaměstnanců 3 členy,
při větším počtu 6 členů.
Tato rada vysílá do revírní rady členy,
příslušející zřízencům
podle § 16. a má tyto úkoly:
1. zprostředkovati při stížnostech zřízenců;
2. spolupůsobiti při propouštění
zřízenců;
3. spravovati nebo spoluspravovati dobročinná zařízení
pro zřízence;
4. spolupůsobiti při uzavírání
kolektivních smluv zřízeneckých a
bdíti nad jejich dodržováním.
K úhradě výloh revírních a
závodních rad a jiných zařízení
jimi založených ustanoví revírní
rady přirážky při hornickém provozu,
jejichž výši stvrdí příslušné
báňské hejtmanství.
Přirážky vybírají se srážkou
se mzdy, nebo platu. Držitel dolu ručí za správné
odvedení vybraných přirážek.
Revírní rada řídí se stanovami,
na kterých se usnese podle vzoru vydaného ministerstvem
veřejných prací.
Revírní rady buďtež slyšeny jako
poradní sbor při všech návrzích
zákonů, tykajících se hornictví.
Movité a nemovité jmění a jiné
právní požadavky, náležející
zrušeným II. skupinám báňských
společenstev, přecházejí po provedené
likvidaci ve vlastnictví revírních rad.
Závodní rada se zruší:
1. klesne-li počet zaměstnanců závodu
trvale pod 20;
2. přestane-li se závod provozovati.
Zruší-li se závodní rada zastavením
závodu, přechází její jmění
na revírní radu. Sloučí-li se závod
s jiným v jeden celek, sloučí se jmění
obou závodních rad.
Dozor na závodní a revírní rady mají
revírní báňské úřady:
závodní rada sdílí příslušenství
svého závodu, kdežto revírní
rada podléhá revírnímu báňskému
úřadu, v jehož okresu má své
sídlo. Revírní báňsky úřad
má právo zúčastniti se veškerého
jednání svým zástupcem, vésti
dozor na provádění zákonných
ustanovení a na správné nakládání
se jměním závodních a revírních
rad. Usnesení, příčící
se zákonu, musí revírní báňsky
úřad zastaviti. Proti rozhodnutí revírních
úřadů jest možný rekurs k hornímu
hejtmanství.
Ministr veřejných prací v dorozumění
s ministrem sociální péče, vnitra
a obchodu vydá prováděcí nařízení
k tomuto zákonu.
Zákon tento nabývá platnosti v jednotlivých
hornických okrscích uvedených v § 16.
a pro Slovensko dnem, který ustanoví nařízením
ministr veřejných prací v dohodě se
zúčastněnými ministry.
Ustanovení zákona ze dne 14. srpna 1896, č.
ř. z. 156, o hornických společenstvech, jež
se týkají rozhodčích soudů
(§§ 29. až 31.), se nahrazují těmito
pravidly:
V sídlech revírních rad a to: v Praze, Plzni,
Trutnově, Mostě, Karl. Varech. Budějovicích,
Mor. Ostravě a Brně zřizují se hornické
rozhodčí soudy. Výlohy za potřebné
místnosti a kancelářské potřeby
těchto soudů hradí stejným dílem
revírní rady a držitelé dolů
dotyčného okresu.
Do působnosti hornických rozhodčích
soudů náleží rozhodovati s konečnou
platností o odvolání z výrokův
a) závodních rad ve mzdových a platových
věcech, v disciplinárních stížnostních
věcech, o propuštění (§ 2. zák.
o závodních radách);
b ) revírních rad ve sporech mezi závodní
správou a závodní radou (§ 19. cit.
zák.).
Hornický rozhodčí soud je složen ze
3 zástupců podnikatelů, 3 zástupců
zřízenců, 3 zástupců dělníkův
a předsedy. Jako stálý odborný poradce
působí zástupce revírního báňského
úřadu. Jednotlivé případy rozhodují
paritní senáty, složené po třech
přísedících z každého
zúčastněného odboru. Sestaviti senát
náleží předsedovi.
Přísedící navrhují příslušné
organisace a potvrzuje ministr veřejných prací,
který jmenuje zástupce revírního báňského
úřadu. Předsedu volí přísedící.
Předsedou může býti jen soudce z obvodu,
pro který jest rozhodčí soud zřízen.
Nebyla-li jeho volba jednomyslná, ustanoví se ministerstvem
veřejných prací po dohodě s ministrem
spravedlnosti, jemuž náleží v každém
případě potvrditi volbu.
Pro členy rozhodčího soudu ustanoví
potřeby počet náhradníků podle
§ 3.; za člena zaneprázdněného
nebo z jiného důvodu odpadlého nastupuje
náhradník z jeho skupiny.
Veškeří členové rozhodčího
soudu mimo státní úředníky
slíbí do rukou předsedy, že budou vykonávati
svůj úřad podle svého nejlepšího
vědomí a svědomí a že zachovají
úřední tajemství.
Odvolání podá se u rozhodčího
soudu písemně a to nejdéle do 14 dnů
od doručení rozhodnutí vzatého v odpor.
Jako členové rozhodčího soudu nesmějí
působit osoby, proti nimž jsou důvody vylučující
nebo zamítací podle ustanovení zákona
o soudní příslušnosti. O námitkách
proti členům rozhoduje soud za nepřítomnosti
toho, jehož se námitka týče.
Líčení před rozhodčím
soudem jest veřejné. Rozhodování děje
se naprostou většinou hlasů všech členů
soudu, kteří se celého líčení
zúčastnili. Předseda hlasuje na konec. Zástupce
revírního báňského úřadu
nesmí býti při hlasování.
Strany mohou se před rozhodčím soudem dáti
zastupovati soudruhy z povolání, neb odborovými
sdruženími, jednateli, nebo zřízenci
jejich. Advokáti z povolání nesmí
stran zastupovati.
Rozhodnutí vyhlásí předseda hned po
tajné poradě veřejně. Rozhodnutí
budiž písemně vyhotoveno, podepsáno
předsedou a dodáno stranám nejdéle
do 8 dnů. Soud může také vyřknouti,
má-li býti rozhodnutí veřejně
vyhlášeno, na závodě nebo v novinách.
Jednání před rozhodčím soudem
je prosto kolkův a poplatků.
Úřad člena rozhodčího soudu
je čestný. Přísedící
má právo pouze na náhradu skutečných
výloh. Útraty přísedícím
zaměstnancům hradí revírní
rada, zaměstnavatelům jejich organisace, a státním
úředníkům stát, pokud o těchto
výlohách soud jinak nerozhodl.
Svévolné vedení sporu trestá se pořádkovými
peněžitými pokutami, které připadají
revírní radě ve prospěch dobročinných
zařízení a k návrhu strany také
přisouzením útrat sporu. Předseda
má právo ukládati pořádkové
tresty.
Jednání před hornickým rozhodčím
soudem řídí se v podstatě v disciplinárních
stížnostních věcech pravidly trestního
soudního řádu, jinak pravidly civilního
řádu soudního.
Narovnání a rozsudky rozhodčího soudu
hornického provádějí se buď soudní
exekucí, nebo podle potřeby správními
úřady.
Zákon tento nabývá účinnosti
14 dní po vyhlášení.
Zákon tento nabývá platnosti v jednotlivých
obvodech uvedených v § 1. dnem, který určí
nařízením ministr veřejných
prací v dohodě se zúčastněnými
ministry.
Předložené zákony, které podepsané
výbory souhlasně doporučují ke schválení,
opírají se o vládní návrh
(tisk. 1553), který zejména ve výboru sociálně
- politickém a technickém byl pečlivě
a v několika schůzích projednáván.
V důvodové zprávě vládního
návrhu obou zákonů praví ministr veřejných
prací, že zákony tyto tvoří první
etapu v soustavném postupu socialisace a že byly sestaveny
podle podrobných porad, konaných se zástupci
hornických organisací, důlních zřízenců
a majitelů dolů. Jak z osnovy zákonů
vidno, je tato "první etapa socialisace" prováděna
velice opatrně, až skorem úzkostlivě.
Oba zákony, jimiž vlastnické právo důlního
provozu i distribuce báňové těžby
zůstávají netknuty, jsou vlastně nezbytnými
sociálně - politickými reformami, jimiž
zavádí se demokracie i do hospodářského
života, samozřejmě ke všeobecnému
prospěchu. Oba zákony jsou vlastně dokladem
sociálně - politické opozdilosti bývalého
státu, který pracovní a mzdové poměry
zaměstnanců, zejména v odboru hornickém,
řešil jedině absolutistickou mocí majitelů
podniků. V žádném odboru nebyl tento
neudržitelný systém prováděn
tak tvrdě a bezohledně, jako v odboru hornickém,
a jeho důsledky cítíme ještě
dnes, třebaže po převratu jako nemožný
byl povalen a opuštěn.
Poměry v hornictví, jak po převratu se vytvořily,
volají kategoricky po docílení určité
stability. A poněvadž návrat ke starému
systému je nemožným, nezbývá
než problém tento řešiti s hlediska nových
poměrů. Zákon o báňských
společenstvech ze dne 14. srpna 1896, jímž
měl horníkům býti zajištěn
jistý vliv při úpravě pracovních
poměrů, neměl v praxi žádného
významu. Ač podle zákona tohoto byl vliv
horníků velice obmezený, přec ani
ten obmezený vliv nebyl uplatňován, takže
řešení pracovních poměrů
vedlo se takřka výhradně jen v kolejích
moci a hospodářského pěstního
práva, jehož viditelným a jistě že
škodlivým důsledkem byly stávky a jiné
pracovní poruchy v jednotlivých uhelných
revírech.
Zákon tento také dnes ve skutečnosti neexistuje,
takže na dolech je dnes stav bezzákonný. A
to jistě nelze ponechati, zejména se zřetelem
na těžkou kalamitu uhelnou, kterou prožíváme,
a která žádá, aby bylo využito
vše, co přivedlo by nás ke stabilitě
výrobních poměrův a ke zvýšení
uhelné těžby. Na jednotlivých dolech
si osazenstva dosadila své důvěrníky
a zástupce, kteří jejich jménem jednají
se správami závodův, ale poněvadž
pro činnost jejich není patřičného
ohraničení a není také žádoucí
jednotnosti, dochází místy ke konfliktům
a nedorozuměním, které nemají kde
býti vyřešeny. Vedle toho důvěrníci
tito, nemajíce žádné zákonné
autority, nedocházejí žádoucího
respektu, ať již u správy závodu, neb
u osazenstva samotného.
Odstraniti tyto závady jest účelem těchto
zákonů. Jimi zřizují se určité
korporace, jejichž pravomoc v zákoně se jasně
vytyčuje, takže libovolné a jednostranné
řešení pracovních poměrů,
ať z té neb oné strany, bude znemožňováno.
Zákon vychází z předpokladu, aby všechny
obtíže provozu a výrobního procesu vůbec
mohly býti vyřešeny dohodou mezi zaměstnanci
a správami, resp. držiteli dolův. a aby státu
byl při řešení těchto poměrů
vyhražen dozor a určitý vliv. To se také
předloženými zákony děje.
Oba zákony jsou dílem dohody, docílené
na společných poradách mezi zástupci
organisací horníků, báňských
zřízencův a držiteli dolů. Tento
fakt byl také výborům, které o vládním
návrhu podrobně jednaly, směrodatný
a nemohly tudíž na předložené osnově
býti provedeny žádné pronikavé
změny. Jedině při § 2. byl přidán
doplněk, podle něhož zaměstnancům
při hornictví přiznává se právo,
spolurozhodovati při správě podniku a míti
podíl na čistém zisku.
Podle důvodové zprávy vládního
návrhu měly tyto otázky býti řešeny
zvláštním všeobecným zákonem,
který připravuje ministerstvo sociální
péče. Sociálně politicky i technický
výbor po zevrubných debatách rozhodly se
v tom směru, že zákonu o závodních
a revírních radách bude jen na prospěch,
jestliže hospodářská demokracie, jíž
zákon tento sleduje, nezůstane obmezena jen na správu
dolu, nýbrž bude-li rozšířena také
do nejvyšších správních složek.
Toto rozhodnutí mohlo býti učiněno
tím spíše a snáze, když na společných
poradách mezi zástupci horníků, zřízencův
a držitelů dolů, bylo ohledně zastoupení
tohoto, jakož i o podílu zaměstnanců
na čistém zisku dosaženo zásadní
dohody. Tato okolnost byla také znovu potvrzena na anketě,
kterou sociálně - politický výbor
za tím účelem svolal. Držitelé
dolů namítali jen, že nelze, aby tato věc
byla jednostranně řešena jen pro jednotlivé
průmyslové odvětví. Z těch
důvodů také obsahuje tato osnova zákona
jen všeobecné a zásadní přiznání
práva, které pozdějším zvláštním
zákonem bude podrobně provedeno.
Dalších několik změn, které v
obou výborech byly na vládním návrhu
provedeny, jsou podřadnějšího, formálního
rázu, nebo změny stylisační. Celkem
učiněné změny nikdy nejdou nad hranice
společné dohody mezi zástupci horníků,
zřízencův a držitelů dolů.
K jasnějšímu pochopení názvu
"zřízenec",jehož častěji
v zákoně jest užito, budiž konstatováno,
že tímto názvem rozumí se všichni,
za měsíční plat na dole zaměstnaní
úředníci a zřízenci, kteří
pojištěni jsou pensijně u pensijního
ústavu pro soukromé úředníky.
Jsou to tedy počínajíc dozorci důlními
s pevným platem, důlní, naddůlní
měřiči, inženýři atd.
a ostatní techničtí i správní
úředníci. Předložené zákony
i těmto zaměstnancům, kteříž
úhrnně sloučeni jsou v názvu "zřízenci",
vyhražují určitý vliv při řešení
otázek, jichž zákony tyto se dotýkají.
Zákon o rozhodčích soudech hornických
jest uskutečňováním čím
dále tím více uznávané potřeby,
aby spory a konflikty, vyplývající z pracovních
poměrů, byly smírně řešeny.
Bude sice již a jistě jedním z důležitých
úkolů závodních, anebo revírních
rad, aby pokud to v jejich kompetenci leží, všechny
sporné otázky smírně vyřešily,
ale jistě jest účelno, zřizuje-li
se zvláštní tribunál, kterýž
o sporech, jež nemohly v závodních nebo revírních
radách být urovnány, pronese konečné
rozhodnutí, jemuž obě sporné strany
se podrobí. Tuto funkci v některých revírech
vykonávaly buď stížnostní komise,
jejichž sestavení i činnost však nevyhovovala,
nebo nebylo takovéto rozhodčí instance vůbec,
třebas i zákon o báňském společenstvu
také dovoloval rozhodčí soud. Poměrně
nejlépe ještě funguje rozhodčí
soud, zřízený na základě dohody
mezi držiteli dolův a hornickými organisacemi
ve hnědouhelném revíru severozápadních
Čech.
Jak vidno, je žádoucno, abychom z tohoto nejasného,
nejistého a nejednotného stavu přešli
do poměrův určitě vymezených
a jednotně upravovaných, k čemuž předložený
zákon o hornických soudech rozhodčích
zajisté přispěje. Také na tomto zákoně
nebyly ve výborech učiněny žádné
větší změny, vyjma změny rázu
formálního a stylistického, které
zejména provedeny byly z popudu zástupce ministerstva
spravedlnosti.
Sociálně - politický a technický
výbor doporučujíce oba tyto zákony,
kojí se nadějí, že poslouží
tomu, aby uhelná těžba, která je životní
otázkou hospodářského našeho
života a státu, dostoupila té výše,
abychom stačili vyhověti všem požadavkům
na nás kladeným. Zákony těmito vytváří
se půda, na níž možno všem na těžbě
uhlí přímo zúčastněným
činitelům souladně pracovati a vyhnouti se
poruchám, které zejména v době nynější
tísně uhelné se dvojnásob těžce
pociťují.
Za výbor sociálně-politický:
Za výbor technický:
Předseda: | Zpravodaj: |
Inž. Bečka v. r. | K. Brožík v. r. |
Finanční výbor zabýval se návrhem
vládním, pokud obsahuje ustanovení povahy
finanční. Jsou to § 11., 15., 20., 23. a 26.
I. zákona a § 1., 11. a 12. II. zákona. Státu
nevzejdou z těchto zákonů zvláštní
nové výlohy, jelikož úhrada výloh
se zavedením závodních a revírních
rad při hornictví a rozhodčích soudů
hornických budou kryty přirážkami (srážka
z mezd a platů). Osvobození od kolků a poplatků
bylo již u rozhodčích soudů hornických
společenstev podle zákona z r. 1896, jenž těmito
zákony je nahražen.
Finanční výbor doporučuje přijetí
této předlohy.