Pracovní poměr domovnický může
býti založen ústní nebo písemnou
smlouvou nebo písemným prohlášením
vlastníka domu nebo jeho oprávněného
zástupce na základě kolektivní smlouvy
vydaným a doručeným zaměstnanci.
Domovníky (správci domu, vrátnými)
ve smyslu tohoto zákona jsou muži nebo ženy,
kterým bylo svěřeno vlastníkem domu
nebo jeho zástupcem, aby měli dohled na dům,
udržovali v něm čistotu a pořádek
a obstarávali jinaké práce týkající
se správy domu.
O nich neplatí ustanovení čeledního
řadu.
Osoby, které vykonávají tyto práce
v budovách určených výhradně
průmyslovým nebo živnostenským účelům,
podléhají ustanovením tohoto zákona
jen, pokud nejsou spoluzaměstnány jako dělníci
v podniku; v tomto případě podléhají
ustanovením živnostenského řádu.
Zákon nevztahuje se též na osoby, zaměstnané
takovými pracemi v budovách určených
výhradně pro veřejné úřady
a ústavy, jsou-li státními nebo veřejnými
zřízenci.
Zpravidla buď pro každý dům ustanoven
domovník. Vlastníku domu jest však dáno
na vůli, aby obstarával domovnické práce
sám nebo je obstarávati dal svými služebnými.
Tito nepodléhají pak tomuto zákonu. Pro několik
domů může ustanoven býti jediný
domovník, je-li s to, aby ve všem dostál svým
povinnostem a nevadí-li tomu policejní důvody.
Domovníku náleží, aby hájil bedlivě
a poctivě zájmů vlastníkových
týkajících se domu jeho správě
svěřeného, oznámil ihned vlastníku
nebo jeho zástupci závady v domě, ze kterých
by mohla povstati újma na zdraví, životu nebo
majetku vlastníku domu nebo jiným osobám,
a aby dbal, aby nebyl poškozován dům a jeho
místnosti i příslušenství. Za
škodu povstalou jeho opominutím jest zodpověden.
Příkazů vlastníka nebo jeho zmocněnce
(zástupce) co do správy domu a dohledu naň
jest povinen poslechnouti.
Zejména mu náleží také pečovati
o čistotu a osvětlování domu a to
na chodbách, schodištích a jiných místnostech
přístupných vůbec nájemníkům
a jiným osobám a dohlížeti na vodovod
a osvětlovací zařízení. Pokud
jest k tomu povinen vlastník, náleží
také domovníku čistiti a za náledí
posypávati chodník před domem podle vydaných
nařízení. Jest dále povinen obstarávati
pochůzky potřebné pro správu domu
a s ní spojené, jakož i veškeré
práce, které se ukládají veřejnými
úřady v domech, jako doručování
upozornění, příkazův a pod.
Kromě takových prací, vyžadovaných
správou samou, nejsou povinni domovníci konati bezplatné
služby; konají-li jinaké služby, sluší
je odměňovati podle mzdy v místě obvyklé.
Není-li jinak ujednáno, může domovník
vykonávati jinaké své zaměstnání.
Je-li však zaměstnán po delší dobu
mimo dům nebo po nějakou dobu nepřítomen
ve vlastních věcech, náleží mu,
aby se na své útraty postaral o způsobilého
zástupce v domovnických pracích. Není-li
jinak ujednáno, vyžaduje se schválení
vlastníka nebo jeho zástupce, má-li býti
domovník přes tři dny mimo dům.
Domovníku dlužno dáti vhodný, světlý
a k řádnému používání
způsobilý byt, pokud možno blízko domovních
dveří a sestávající ze dvou
místností (pokoje a kuchyně). Byly-li mu
vykázány místnosti o sobě zdravotně
závadné, může ihned domovnický
poměr zrušiti a žádati náhradu
škody a způsobených mu nákladů.
Práva toho nemůže se předem zřící.
Mimo byt a náhradu hotových výloh spojených
se správou domu přísluší domovníku
za konané práce od vlastníka odměna
smluvená nebo v místě obvyklá. Výše
její může stanovena býti v kolektivních
smlouvách učiněných mezi svazem vlastníků
domův a svazem domovníků a jest pak závazna
v obvodu, pro který byla smlouva učiněna.
S nájemníky může vlastník domu
ujednati, aby tuto odměnu platili přímo podle
výše nájemného.
Za každé otevření domovních dvéří
v době, po kterou má býti dům podle
schváleného domovního řádu
uzamčen, zaplatí strana otevření žádající
poplatek domovníku. Tento poplatek určí se
domovním řádem schváleným policejní
správou pro obec příslušnou pro celou
obec.
Se svolením vlastníka domu může dáti
domovník nájemcům klíč domovní
za poplatek mezi nimi ujednaný. Není-li ujednaní,
rozhoduje poplatek určený ve schváleném
domovním řádě. Dal-li klíč
vlastník sám nájemníkům, jest
povinen odškodniti domovníka podle tohoto ustanovení.
Za škodu, která povstala opominutím jejich
nebo jejich příslušníků, jsou
pak zodpovědni nájemníci.
Domovnický poměr může býti zrušen
oběma stranami výpovědí na čtvrt
roku předem v obvyklých lhůtách pro
nájmy, nebyla-li smluvena delší; výpověď
dána býti může soudně u okresního
soudu, v jehož obvodu jest byt, nebo mimosoudně. Byla-li
ujednána výpovědní lhůta a
není-li pro obě strany stejná nebo zákonná,
platí lhůta delší nebo zákonná.
Proti výpovědi lze podati do tří dnů
námitky u okresního soudu; o nich se jedná
a rozhoduje podle obdoby řízení ve věcech
nájemních se lhůtami tam určenými.
To platí též o výpovědi mimosoudně
dané.
Z důležitých příčin může
zrušen býti domovnický poměr i bez výpovědi.
Jsou-li příčiny důležitými,
posoudí, je-li o to rozepře, soud.
Takovými důležitými příčinami,
pro které může vlastník domu poměr
ihned zrušiti, jsou zejména:
1. dopustil-li se zaměstnaný zpronevěry,
krádeže nebo jiného činu, který
ho činí nehodným zaměstnavatelovy
důvěry;
2. byla-li jeho vinou způsobena značná škoda
pro dům nebo vlastníku domu nebo nájemníkům;
3. chová-li se přes napomenutí neslušně,
urážlivě nebo hrubě k vlastníku
domu, nájemníkům nebo členům
jejich rodin nebo chovají-li se tak osoby s nim bydlící;
4. není-li schopen konati převzaté práce
nebo zanedbává-li je, byv napomenut, po delší
dobu, nebo zdráhá-li se podrobiti se nařízením
daným pro správu domu;
5. vede-li zaměstnaný neb osoby s ním bydlící
nemravný nebo pohoršlivý život neb oddává-li
se opilství.
Za důležitý důvod, z kterého
může zaměstnaný před časem
zrušiti poměr, považuje se zejména:
1. je-li nebo stane-li se neschopným konati domovnické
práce nebo nemůže-li je zastati bez újmy
pro své zdraví;
2. dopustil-li se zaměstnavatel činů, porušujících
mravnost nebo značných urážek proti
němu nebo jeho příslušníkům
nebo nezabrání-li tomu svým lidem;
3. zadržuje-li mu bez důvodu mzdu nebo ho v ní
zkracuje, poskytuje-li mu byt zdraví škodlivý
neb obmezuje-li ho v jeho užívání;
4. porušuje-li zaměstnavatel jiná podstatná
ustanovení smlouvy nebo zákon, nebo hledí-li
svésti domovníka k nezákonnostem.
O náhradě, jež přísluší
za bezdůvodné předčasné zrušení
poměru, o jejím promlčení a o vysvědčení
platí ustanovení ob. zákona občanského
o služební smlouvě.
Práva, jež příslušejí domovníku
podle §§ 6. odst. 2., 8., 10., 11. a 14. nemohou býti
ujednáním vyloučena ani obmezena. Ustanovení
§§ 6. odst. 1. pak 7. a 9. mohou býti změněna
písemnou smlouvou.
Veškery spory mezi vlastníkem domu a domovníkem
přísluší rozhodovati řádným
soudům podle zákona o soudní příslušnosti
povolaným.
Zákon o nemocenském pojištění
z 15. května 1919, č. 268 sb. zák. a nař.,
vztahuje se také na domovníky, pokud nevykonávají
domovnické práce jenom jako vedlejší
zaměstnání nebo příležitostně
(§ 1. uved. zák.).
Kolektivní smlouvy ujednané v rámci tohoto
zákona mezi svazy majitelů domův a mezi domovnickými
svazy jsou závazny pro obě strany, náležejí-li
navzájem ke svazům, které ujednaly smlouvu.
Tento zákon nabude účinnosti měsíc
po vyhlášení.
Jej provésti náleží ministru spravedlnosti,
sociální péče a vnitra.
Poměr domovníků byl dosud v praxi různě
posuzován; většinou považuje se za služebný
poměr, poněvadž však se jim propůjčuje
též byt, povstávala otázka, lze-li je
vypověděti samostatně z nájemného
poměru či pouze spolu ze služebního
poměru. Rozlišovalo se také, připlácel-li
si domovník na byt, či má-li jej jen jako
úhradu za konané práce. U nás nebyly
jednotně řešeny otázky týkající
se tohoto poměru. Lze sice použíti namnoze
ustanovení ob. zákona obč. o služební
smlouvě ve znění III. novely; ale třeba
jest přece upraviti jej právě vzhledem k
tomu, že domovníku třeba poskytnouti byt v
domě, aby mohl konati svěřené mu práce
a že s druhé strany bytová otázka jest
těsně spojena se služebním poměrem.
Zruší-li se tento, jest nucen domovník vykliditi
i byt, ježto ho nutně potřebuje nástupce;
byt nelze si zase kdykoliv jinde opatřiti, zejména
za nynější bytové nouze. Vyhovuje-li
domovník svým chováním, není
příčiny zrušiti před časem
poměr; lze mu umožniti, aby se stěhoval v obvyklém
termínu. Jinak však nelze vzíti zaměstnavateli
právo, aby z důležitých příčin
poměr ten i bez výpovědi zrušil.
Pro Vídeň a některá dolnorakouská
města byl vydán domovnický řád
zákonem z 1. února 1913, č. 35 z. z. pro
Dolní Rakousy. Na českém sněmu byl
podán návrh zákona v zasedání
roku 1911, nebyl však projednán. Nyní domáhají
se domovnické organisace, aby tento poměr byl upraven.
Místní organisace v Nuslích, jež podala
návrh zákona, trvá na tom, "aby tento
poměr nebyl určován jako čelední
nebo jako poměr mezi zaměstnanými a zaměstnavateli,
nýbrž jej jako "poměr občanský"
pouze s tím rozdílem považuje, že se domovníkům
ukládá část práva vlastníků
domů ku provedení, tudíž v přenesené
působnosti, čímž nemají býti
dotčena jejich občanská práva".
První svaz domovníků v Brně označuje
poměr jako námezdní nebo služební.
Ministerstvo sociální péče navrhlo
označení "domovnický poměr".
Označiti poměr jako "občanský"
znamená neznalost právních poměrů.
Ve své podstatě jest domovnický poměr
přece jen námezdní, poměr mezi zaměstnavatelem
a zaměstnancem, který dlužno posuzovati v hlavní
věci podle ustanovení ob. zákona občanského
o služební smlouvě. Navrhuje-li pak "Organisované
domovnictvo Velké Prahy", aby spory mezi domovníky
a majiteli domů byly jako námezdní přikázány
živnostenským soudům, neuvědomuje si,
že nejsou dělníky nebo zaměstnanci ve
smyslu živnostenského řádu a že
na ně příslušnost živnostenských
soudů nelze nikterak rozšířiti. Učiněné
návrhy domovnictva zřejmě příliš
jednostranně ukládají správcům
domů jen všeobecné povinnosti, ale stanoví
pro ně značné výhody.
Ministerstvo spravedlnosti, jemuž postoupilo ministerstvo
sociální péče několik podaných
návrhů, vypracovalo osnovu, již dalo k vyjádření
navrhovatelům, svazu domovníkův a ústřednímu
sboru majitelů domů, pokud se týče
svazu spolků majitelů domů v Praze, a ministerstvům
sociální péče a vnitra. Podle podaných
připomínek vypracovalo pak tuto osnovu hledíc
podle ní upraviti odlišné otázky.
K ní připomíná:
Původní návrh místní organisace
v Nuslích obsahoval ustanovení, že v každém
domě musí býti domovník a že
jím nesmí býti zřízenec státní
ani obecní. Povinnost, ustanoviti si domovníka,
nelze přece vlastníku domu uložiti; musí
mu ponecháno býti na vůli, chce-li si zjednati
domovníka či obstarávati si práce
sám nebo svými lidmi. Není také příčiny,
vyloučiti z domovnictví veřejné zřízence,
pokud jest pro ně takové vedlejší zaměstnání
přípustno; může-li kterýkoliv
živnostník, řemeslník a pod. zastávati
místo domovnické, není důvodu nepřipustiti
jiné zřízence. Nějaké zvláštní
kvalifikace se přece nevyžaduje. Také požadavek
vyslovený v návrhu "Prvního svazu domovníků
v Brně", že vlastníci domů mohou
zaměstnávati jako domovníky toliko členy
organisované ve spolku, znamená omezování
svobody jednotlivcovy vůle. Zákonem, jenž má
býti ochranou všech, spravedlivým ke všem,
nelze je vysloviti. Další požadavky byly: stanoviti
odměnu 3 - 4% nebo 1 - 5% z nájemného, poplatek
za otevření domu před půlnocí
30 h a po půlnoci 50 h nebo 50 h a 1 K, poplatek za propůjčení
klíče 3 - 5 K měsíčně,
pro byt stanoviti nejmenší výměru a
to 12 m2 pro kuchyni a 16 m2 pro pokoj,
vyloučiti ručení domovníků
za úrazy na chodníku a přenésti je,
jakož i povinnost jej čistiti na obec. ustanoviti,
že domácí jest povinen ke každému
bytu svým nákladem poříditi klíč
od domu a odevzdati je domovníku, aby je přenechával
za plat nájemníkům a pod.
Osnova má za to, že nehodí se do zákona
určiti přesně výši odměny
a poplatků, nýbrž že vhodnějším
jest takovéto vedlejší ustanovení vyhraditi
domovnímu řádu, který by obec schválila,
aby poplatky byly jednotné, pokud se týče
úmluvě mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem
a kolektivním smlouvám. Také výměru
určiti se nedoporučuje; význam by mohlo to
míti pro nové domy, ale pro postavené již
nelze výměru nařizovati. Stačí
podle náhledu ministerstva navržené ustanovení
§ 8. Pro čištění chodníků
jsou vydána nařízení správních
úřadů. Pokud přísluší
povinnost podle nich vlastníkům domů, náleží
práce ty konati domovníku jako jeho zaměstnanci.
Bylo by snad na pováženou přenésti čištění
a posypávání chodníků za náledí
na obec. Co nyní jednotlivci obstarají za krátký
čas, na to by nestačil čas a velký
počet veřejných zřízenců.
Žádají-li však domovníci zvláštní
ochrany, byt, mzdu, poplatky za klíče a otvírání,
náhradu hotových výloh, musí také
býti ochotni za tyto výhody nějakou práci
konati. Úklid v domě a dohled sám jest již
to nejmenší.
Výpovědní lhůta byla prodloužena
na čtvrt léta a uvedena v souhlas s činžovními
termíny, poněvadž bylo by obtížno
opatřiti si byt mezi dobou. Poměr není vlastně
nájemní, nýbrž služební,
a podle toho by vlastně i výpověď mohla
býti dána. Poněvadž však část
mzdy tvoří byt a tu souvisí možnost
stěhovati se s možností opatřiti si
nový byt, bylo pro výpověď použito
obdoby řízení nájemního.
Ustanovení ostatní byla přijata bez námitek,
toliko byl vznášen požadavek, aby bylo upraveno
nemocenské, invalidní a úrazové pojištění
pro domovníka a jeho ženu a vysloveno, že domácí
jest povinen pojistiti domovníka pro případ
nemoci a těhotenství a ustanoveno dále, kdo
zastupuje domovnici v šestinedělí. O povinnosti
pojistiti domovníka proti úrazu, nelze mluviti;
nejsou tu podmínky pro úrazové pojištění.
Stejně pro invalidní. Co se tyče nemocenského
pojištění, sdělilo ministerstvo pro
sociální péči pod 9. červencem
t. r.. č. j. 646 /III. - 1919. že podle zákona
z 15. května 1919. čís. 268. sb. z. a n.,
podléhají i domovníci pojištění
pro případ nemoci, pokud vykonávají
práce a služby na základě poměru
pracovního nebo služebního a nevykonávají
jich jenom jako vedlejší zaměstnání
nebo příležitostně. To odpovídá
ustanovení § 1. uvedeného zákona. Bylo
proto v § 17. uvedeno. Pojištění však
vztahovati se může jen na skutečného
zaměstnance domovníka nebo domovnici - nikoliv i
na rodinu nebo manželku nebo manžela. Ti vlastně
nejsou v námezdním poměru a nevztahuje se
na ně zákon. Také nebylo za potřebné
uznáno vzíti do zákona navržené
ustanovení, že "nucení žen domovníků
ku práci a posluze v domácnostech vlastníka
domu je zapovězeno". Jich se zákon nedotýká,
upravuje jen poměr domovnický a proto takové
ustanovení do něho nepatří; povinnost
ku práci žen z něho také nelze vyvozovati.
Podobně návrh, že "svobodným ženám
bez dozoru jsoucím, (?) domovnictví uděliti
nelze, v ojedinělých případech vdovám
lze uděliti", nebo že "vdovy a svobodné
ženské osoby musí míti dozor své
organisace co poručníky, jinak nelze těmto
osobám domovnictví svěřovati",
jest neodůvodněné omezování
osobní svobody a vůle obou stran a vylučování
žen z práce; dávati je takto pod opatrovnictví,
bylo by protizákonným ustanovením.
Hlavní organisace a zájemníci se vyjádřili
písemně a není proto nutno svolávati
ještě poradu zúčastněných.
Formelní návrh: Osnova buď přikázána
sociálně - politickému výboru, aby,
ji, dohodnuv se s právním výborem, do 14
dnů projednal.
V Praze 4. prosince 1919.