Z Moravské Ostravy - Přívozu do Frýdlantu
na Ostravici položena je trať místní dráhy
soukromé společnosti. Dráha tato vede vesměs
velmi průmyslovým krajem a byla vždy velmi
výnosná. Nejenom pro hojnost dopravy osob i nákladů,
ale také pro vysoké tarify jmenovitě nákladní,
které se na ní platí. Její existence
jako dráhy soukromé je však právě
vzhledem k těmto vysokým tarifům velmi na
škodu zájmům obchodu a průmyslu, jehož
režii podstatně zvyšuje. Jmenovitě živnostnictvo
města Moravské Ostravy a Vítkovic trpí
okolností touto velmi značně, poněvadž
zboží, dopravované do těchto měst
po severní dráze, dopravuje se z hlavního
nádraží této dráhy (Moravské
Ostravy-Přívozu) na stanici Ostravsko - Frýdlantské
dráhy (Ostrava - Vítkovice), položenou téměř
přímo u hlavní tepny uliční
Moravské Ostravy, Vítkovic, Slezské Ostravy
a Mariánských Hor. Vlastníkem dráhy
je výlučně cizí, t. j. německo-rakouský
veliký kapitál, jmenovitě obchodní
dům Rotschildovský. Sestátnění
dráhy této přeje si již dávno
veškerý lid ostravského kraje, ale vlivem akcionářů
nebylo možno požadavek tento za éry rakouské
uskutečniti. Nyní však jest nejenom v zájmu
obyvatelstva, nýbrž také v zájmu státních
financí republiky, aby tato velmi výnosná
soukromá dráha co nejdříve pojata
byla do sítě drah státních, a aby
tudíž co možno bezodkladně přikročeno
bylo k jejímu postátnění.
Podepsaní navrhují tudíž:
Slavné Národní shromáždění,
račiž se usnésti, aby dráha soukromá
ostravsko - frýdlantská pojata byla do nejbližšího
postátňovacího programu a budiž
ministerstvu železnic přikázáno,
aby také pro tuto dráhu návrh postátňovacího
zákona co nejdříve Národnímu
shromáždění předložilo.
Po stránce formální budiž návrh
odkázán výboru dopravnímu a finančnímu.