Domácká práce jest jedna z nejtěžších
pohrom, kterou dělnictvo trpí. Je to onen způsob
průmyslové výroby nejrůznějších
odborů, jehožto výrobky nejsou zhotovovány
ve zvláštních dílnách, náležejících
zaměstnavateli, nýbrž doma, zpravidla v bytě
práci onu čili zakázku přejavšího
dělníka. Odtud také dotčený
způsob zaměstnávání nazýván
jest »prací domáckou«.
Práci domáckou, nebo také »výrobu
po domácku provozovanou« nutno však rozlišovati
od »domáckého průmyslu«. Domácký
průmysl jest druh výroby, která vyrostla
v jednotlivých okresech nebo zemích sama, bez kapitalistické
vypočítavosti a spekulace. Je to výroba,
která má původ svůj v lidu a která
v některých částech země znárodněla
a nebyla anebo dosud ani není předmětem obchodu.
Snad v jednotlivých případech teprve později
stala se též touhou zisku podnikatelského.
Je to na př. hračkářství, výroba
krajek, hudebních nástrojů, plátna,
předmětův skelných a ozdobných
atd. Lidé věci tyto vyráběli napřed
jen pro sebe, nanejvýše pro nejbližší
své okolí a teprve postupem času jinými
faktory zprostředkován odbyt výrobků
těchto i na místa jiná a stal se tak v druhé
stupnici vývojové i domácí průmysl
předmětem obchodu.
Domácká práce proti tomu jest ona výroba,
která do domácnosti pravidelně nemajetných
lidí byla zavedena úmyslně, uměle,
ba v pravém slova smyslu násilně, a to na
základě již napřed vypočítaného
prospěchu podnikatelova. Vykořisťování
dělníka je tu ponecháno volné pole
a poněvadž o výtěžek jeho práce
dělí se podnikatel dokonce s několika zprostředkovateli,
bývá jeho mzda stlačena na takový
stupeň, že umožňuje nanejvýš
jen nejnuznější živoření,
zatím co všichni, kteří pouze mezi domáckou
prací a spotřebitelem zprostředkují,
zakládají si bez vlastního přičinění
blahobyt.
Domáčtí dělníci pracují
pravidelně ve svých bytech, které jim slouží
za dílnu. A jak jsou nám ze zkušeností
i líčení, které svírá
srdce, známy »byty« nejchudších pracujících
lidí, tak vypadají jejich dílny. Na příklad
při zpracování kovů dílna,
v níž stojí výheň s kovadlinou,
slouží za ložnici i jídelnu, při
sklářství přebývají
a spí dítky v místnosti, v níž
po celý den taví se sklo otevřenými
petrolejovými nebo benzinovými plameny. A v takových
dílnách také škole neodrostlé
děti pracují. Možno je vidět nejen při
pletení vlasových sítěk, ale také
při našívání nebo třídění
knoflíků, po celý den shrbeny v malé
dusné místnosti, kde se má vyvíjet
jejich tělesný organismus.
Uplatniti i na domáckou práci ochranné zákonodárství
je velmi stíženo, ba v mnohém směru
nemožno. Na př. upraviti pravidelnou dobu pracovní,
nedělní klid, zákaz noční práce
žen, zákaz výdělečné práce
dětí do 14. roku atd. je nemožno. Proto až
do 15. května 1919, novelou zákonu o nemoc. pojištění
dělnictva byla pojistná povinnost rozšířena
i na domácké dělnictvo, nebylo ono ochranného
zákonodárství vůbec účastno.
A při rozptýlenosti v oboru domácké
práce, která je těžkou překážkou
v organisování tohoto dělnictva, nebylo mu
možno poskytnouti aspoň té ochrany a pomoci,
jaké ostatnímu dělnictvu poskytují
jeho odborové organisace.
Domácká práce mohla by do jisté míry
býti i kriteriem sociálního pokroku a spořádání
poměrů jednotlivých států.
Neboť není bez významu, že ve státech
s nejlepší organisací domácké
práce ubývá (Švýcarsko, Anglie,
Francie), ve státech nespořádaných
jí přibývá (býv. Rakousko,
Rusko).
Ale jednotnou snahu vidíme ve všech téměř
státech, aby pracovní poměry domácké
práce byly aspoň v mezích možnosti upraveny.
K takovým úpravám došlo v Anglii, ve
Švýcarsku, v Německu, Kanadě, Francii,
Dánsku, Švédsku a Holandsku, ba už také
v republice rakouské hned v prosinci 1918. Podkladem pro
zákon rakouské republiky byl elaborát, o
němž již od roku 1912 pracovali také čeští
odborníci, a to posl. Fresl, prof. Hlaváček,
prof. Kabrhel, a tajemník Tayerle.
Proto, když se i vláda naší republiky
rozhodla poměry v domácké práci upraviti
zákonem, nepřekvapuje, že hrubé obrysy
svého návrhu vzala ze zákona rakouského,
kterému však dala konkrétnější
formy a přesnější i dalekosáhlejší
propracování.
Zákon tento bude uplatněn asi okrouhle pro 350.000
domáckých pracovníků. Přesnějšího
odhadu počtu jejich nelze stanoviti, protože schází
jakýkoliv statistický základ za dobu trváni
naší republiky. Počítáme-li však
podle poslední statistiky rakouské z r. 1903, že
v zemích českých bylo domáckou prací
zaměstnáno 276.000 dělníků,
že však z tohoto počtu nějaké procento
ubylo, naproti tomu však ze Slovenska, Ratibořska
a Vitorazska podstatně přibylo, můžeme
hořejší číslici považovat;
aspoň za přibližně správnou.
Speciálně politický výbor vzav za
podklad jednání vládní návrh,
ve čtyřech schůzích plenárních
za přítomnosti pana ministra pro sociální
péči dra Wintra, jakož i zástupců
téhož ministerstva a ministerstva obchodu, projednal
otázku úpravy pracovních a mzdových
poměrů v domácké práci a usnesl
se o osnově, která rozdělena na osm částí,
uplatňuje stěžejní zásady, jimiž
lze dosíci úpravy.
V této části stanoví zákon
nejen definici domáckých dělníkův
a podnikatelů, nýbrž i zprostředkovatelů,
skladovních mistrův a jejich dílenských
pomocníků, neboť, má-li zákon
upraviti poměry v domáckém průmyslu,
musí ovládnouti veškeru siť zprostředkovatelův
a polopodnikatelů, skladovních mistrů, jakož
i jejich dílenských pomocníků, krátce
veškeré činitele, působící
v organisaci domáckého průmyslu a vsunuté
mezi podnikatele a domáckého dělníka.
Definice tyto dávají zákonu, určenému
pro veškerá odvětví domáckého
průmyslu, pevnou základnu a jsou tím nutnější,
ježto v osnově jde o rozlišení jednotlivých
skupin podle hospodářských funkcí,
odlišných od formálního jejich postavení
podle živnostenského řádu.
Vyskytuje se pět skupin (§ 2.).
1. Domácký dělník vyrábí
nebo zpracovává zboží vždy mimo
dílnu svého zaměstnavatele, zpravidla ve
svém obydlí. Ovšem vyskytují se případy,
kde domácký dělník pracuje mimo své
obydlí v dílně jiného, na př.
u brusičů skla v okrese jabloneckém. Nepracuje
přímo pro spotřebitele, nýbrž
pro zaměstnavatele, jenž mu práci zadal. Nezáleží
na tom, zda-li tuto práci vykonává stále,
či pouze přechodně, zda jako hlavní
či jako vedlejší své zaměstnání.
Domácký dělník není živnostníkem
podle živnostenského řádu, tudíž
nemůže též zaměstnávati
učedníka nebo dílenského pomocníka
(viz § 30.) a musí se omeziti pouze na své
rodinné příslušníky. Za dílenského
pomocníka nemůže však býti považován
dělník, který za náhodných
okolností pracuje v bytě nebo dílně
svého spoludruha společně s ním, jestliže
při tom každý z nich pracuje pro sebe. Proto
také § 30. zákona doplněn v tom smyslu,
že domáčtí dělníci nesmějí
ve svých bytech nebo dílnách zaměstnávati
pro sebe dílenské pomocníky nebo učně.
2. Skladovní mistr (štukmistr) je sice podle
živnostenského řádu samostatným
živnostníkem, avšak ve skutečnosti bývá
zpravidla pouhým zaměstnancem a orgánem podnikatele
domáckého průmyslu. Pracuje ve vlastní
dílně avšak nejčastěji pro podnikatele
na sklad a jen částečně pro přímé
drobné zákazníky.
Skladovní mistři mohou zaměstnávati
a zaměstnávají též dílenské
pomocníky, ale zhusta zadávají též
práci svěřenou jim podnikatelem mimo svou
dílnu domáckým dělníkům,
takže často vykonávají zároveň
funkci zprostředkovatele, zaměstnance i samostatného
živnostníka.
3. Dílenský pomocník jest podle §
73. živnostenského řádu pomocníkem
skladovního mistra nebo podnikatele, v jehož dílně
pracuje.
4. Podnikatel nese risiko, ježto přivádí
objednané tovary domáckého průmyslu
na trh. Jeho činnost často jest čistě
obchodnická. Práci zadává buď
přímo nebo zprostředkovatelem domáckým
dělníkům a skladovním mistrům.
Ti pracují mimo jeho závod, zhusta z vlastního
materiálu, podnikatel pouze přijímá
objednané zboží do svého skladu, aby
je prodal. Někdy má též vlastní
dílnu, kde zaměstnává dílenské
pomocníky a část zboží vyrábí
ve vlastní tovární dílně, část
dává vyráběti domáckou prací.
Tu splývá tovární průmysl s
domáckou výrobou.
5. Zprostředkovatel (faktor) zprostředkuje
styk podnikatele s místně vzdálenými
domáckými dělníky a skladovními
mistry. Přijímá celkové zadávky
od podnikatele a zadává je dále jednotlivým
skladovním mistrům a domáckým dělníkům.
Podrobná ustanovení o tom, koho sluší
pokládati za domáckého dělníka,
skladovního mistra, dílenského pomocníka,
podnikatele neb zprostředkovatele podle zvláštních
poměrů toho kterého výrobního
odvětví ponechává zákon (§
3.) cestě nařizovací. Jak již bylo naznačeno
vyskytují se v domácké práci různé
útvary v jednotlivých odvětvích odlišné,
smíšené, takže je často těžko
stanoviti hranici, kde se končí útvar jeden
a počíná druhý. Bude tudíž
důležitým a nesnadným úkolem
cesty nařizovací, aby pokud možno přesně
určila jednotné skupiny a stanovila v různých
od větvích mezi nimi hranici, která by zamezila
spory.
Provedením evidenčních ustanovení,
t. j. povinným oznamováním podniků
živnostenskému úřadu a povinným
vedením seznamů zaměstnancův a zprostředkovatelů,
zaměstnaných podnikatelem v domáckém
průmyslu (§ 5.) získá se přesný
přehled o rozšíření a umístění
jednotlivých odvětví domáckého
průmyslu v krajích republiky, aby podle toho mohly
býti zařízeny a umístěny ústřední
a obvodní komise jednotlivých odvětví
domáckého průmyslu a umožněna
kontrola pracovních a mzdových podmínek,
jakož i zachovávání případných
ustanovení ochranných a zdravotních. Dále
bude získán potřebný statistický
podklad pro sociální pojištění
domáckého dělnictva. A poněvadž
zákonem z 15. května 1919 rozšířena
pojistná povinnost pro případ nemoci i na
dělnictvo domácké, zainteresovány
jsou na evidenčních ustanoveních i nemocenské
pokladny, a zákon stanoví povinnost seznamy zaměstnancův
a zprostředkovatelů odevzdávati i příslušným
nemocenským pokladnám. Vzhledem k důležitosti
ustanovení o povinném hlášení
podniků, vedení a předkládání
seznamů zaměstnancův a zprostředkovatelů
stanoví § 34. tresty, nebudou-li ustanovení
tato plněna.
Zákon ukládá těm, kdež přímo
zadávají práci skladovním mistrům
anebo domáckým dělníkům, povinnost
oznamovati mzdové a pracovní podmínky
(§ 6.), totiž dobu zadání a odvedení
práce, způsob placení a výši
mzdy, způsob zúčtování dodaných
látek, případy výměry a srážek.
Tyto podmínky musejí býti stále viditelně
vyvěšeny v místnostech, v nichž se zadává
práce, vydává objednané zboží,
nebo vyplácí mzda. Dále musejí býti
k ověření předkládány
živnostenskému úřadu, který bude
dbáti toho, aby smluvní podmínky vyhovovaly
stanoveným nejnižším mzdám a pracovním
podmínkám (řádu domácké
práce podle §§ 14. až 18.) neb ujednané
tarifní smlouvě (§ 21.) Aby bylo zajištěno
dodržování těchto pracovních
a dodávkových podmínek a úmluv zavádějí
se dodávkové knížky (§ 7.),
do nichž musí ten, kdo přímo
zadává práci skladovním mistrům
nebo domáckým dělníkům, zapsati
uvedené podmínky žádané práce,
jakož i zúčtování dodaných
látek, vyplacených mezd, jakož i důvod
a výši srážek. I tyto dodávkové
knížky podléhají kontrole živnostenských
úřadův a příslušných
nemocenských pokladen (§ 7., odst. 2.).
V odvětví, kde by stanovení všeobecných
pracovních a dodávkových podmínek
a zápisy do knížek dodávkových
byly příliš obtížné pro
různorodost zadávek, odlišnou jakost zpracováných
látek, různý způsob provední
práce (na příklad při paličkování
jemných krajek, neb prýmkářství)
může ministr sociální péče
povoliti výjimku od těchto předpisů
(§ 8.).
Organisace komisí domácké práce se
počne zřízením celoříšské
komise pro určité odvětví domáckého
průmyslu (§ 9., odst. 1.). Sídlo ústředních
komisí bude pokud možno v místě, v jehož
okolí příslušný průmysl
jest nejrozšířenější. Vedle
povinné ústřední komise, bude-li toho
místní rozvětvenost příslušného
oboru vyžadovati mohou býti v jednotlivých
výrobních obvodech toho kterého odvětví
zřízeny obvodní komise (§ 22.).
Zákon stanoví, aby pro výrobu textilní,
výrobu obuvi, prádla, oděvů, perleťového
zboží a sklářskou, prováděnou
po domácku, byla hned, jakmile nabude zákon účinnosti,
zřízena ústřední komise. Vyjmenované
obory, jak ze statistiky výše uvedené jest
zjevno, tvoří větší část
domáckého průmyslu u nás. Pro ostatní
odvětví domácké práce budou
ústřední komise zřízeny postupně
(§ 9., odst. 2.), jakmile budou provedena potřebná
předběžná šetření.
Hlavním úkolem těchto ústředních
komisí jest stanoviti správní závaznosti
mzdové a pracovní poměry zaměstnanců,
především nejmenší mzdy a nejnižší
ceny materiálu, jež domácký dělník
sám dodá (§ 14.). Je tudíž nutno,
aby tyto základní mzdové a pracovní
podmínky byly stanoveny pokud možno v celé
republice jednotně, což jest možno.
Ovšem ústřední komise musí podle
§ 14., lit. 9., dbáti při stanovení
mzdové sazby různosti místních poměrův
a různé jakosti tovarů, vyráběných
v tom kterém kraji. Na příklad v Praze v
oděvnickém průmyslu domáckém
se vyrábí zboží luxusnější,
v Prostějově výrobky hromadné, kusové.
Proto budou k poradám ústředních komisí
zváni předsedové obvodních komisí
s hlasem poradním a za podklad porad vezme se návrh
obvodních komisí (§ 15., odst 2.). Vznese-li
některá z obvodních komisí proti usnesení
ústřední komise svým předsedou
námitky, je předseda ústřední
komise povinen předložiti toto usnesení ministerstvu
sociální péče, aby je prozkoumalo
(§ 16., odst 1., a § 17., odst. 2.). Tato opatření
zajišťují, aby se náležitě
hledělo na odlišné potřeby a poměry
jednotlivých krajů.
Členové ústředních komisí
(§§ 10. až 13.) a jejich náhradníci
budou jmenováni ministrem sociální péče.
Jednu třetinu jest jmenovati z podnikatelů, jednu
třetinu ze zaměstnancův a jednu třetinu
z nestranných odborníků, kteří
nepatří k žádné z uvedených
zájmových skupin. Vyskytují-li se v některém
oboru domácké práce skladní mistři,
dílenští pomocníci, budou povoláni
do komise i zástupci těchto zájmových
skupin (§ 10., odst. 3.); při tom jest dbáti
toho, aby hlasový poměr zástupců podnikatelů,
domáckých dělníkův a neutrálů
v komisi nebyl porušen. Zástupci skladovních
mistrův a zprostředkovatelů budou považováni
za zástupce podnikatelů, zástupci dílenských
pomocníků za zástupce domáckých
dělníků.
Nestranní odborníci, tedy neutrální
a nepředpojatý živel mimo řady zájemníků,
mají býti zárukou věcného řízení
a rozhodování, zprostředkovateli a rozhodčími
mezi oběma tábory, nemohou-li se shodnouti. Svými
znalostmi a zkušenostmi k této úloze rozhodčích
soudů jsou především povoláni
živnostenští inspektoři, obvodní
lékaři, soudcové z povolání
a političtí úředníci z obvodů,
v nichž domácká práce jest rozšířena.
Z neutrálů bude též jmenován
ministrem sociální péče předseda,
jeden z jeho náměstků pak bude volen zástupci
podnikatelů, jeden zástupci domáckých
dělníků (§ 11.)
Zástupci zájemníků musí býti
jmenováni, ježto domáčtí dělníci
nemají dosud potřebných a jednotných
organisací k delegaci svých zástupců,
kdežto podnikatelé zase mohli by činiti obtíže
nezvolením zástupcův. Ovšem zákon
ustanovuje, že před jmenováním členů
má býti vyžádán návrh
příslušných zájmových
korporací (§ 10., odst. 1.). Zástupcem zájemníků
může býti jmenován též sekretář
organisace podnikatelů nebo zaměstnanců,
má-li příslušné odborné
znalosti a požívá-li důvěry skupiny,
již má zastupovati.
Členové jsou jmenováni na 4 léta.
V § 12. jsou stanoveny případy, kdy zproštění
nebo zbavení funkce může nastati před
uplynutím této doby. Komise jest schopna usnášeti
se, jsou-li přítomni všichni členové
nebo náhradníci. Usnesení děje se
většinou hlasů, při rovnosti hlasů
rozhoduje předseda (§ 13.), který jinak nehlasuje.
Zákon neopomíjí ani možných eventualit,
mezi nimi také té, že by některá
skupina zájemníků úmyslně chtěla
jednání a rozhodování ústřední
komise mařiti nedostavováním se do porad.
Ustanovení 2. odstavce §u 13., ukládá
předsedovi komise, aby odročil jednání,
kdyby se jednání ústřední komise
zástupci nebo náhradníci jedné ze
skupin vůbec nezúčastnili bez důvodné
omluvy, a pozval komisi znovu s upozorněním, že
o sporné věci bude rozhodnuto i bez jejich účasti
nestrannými osobami. Zmařeným jednáním
vinná skupina ručí za škody, z něho
vzešlé, a mimo to mohou být její členové
pokutováni až do částky 2000 Kč.
Hlavním úkolem ústředních komisí,
jak již bylo uvedeno, je stanoviti nejmenší mzdy
a nejmenší ceny zboží, jež dělník
sám dodá a po případě upravovati
ostatní pracovní a dodávkové podmínky
(§ 14., odst. 2.). Souhrn těchto ustanovení
nazývá se řádem domácké
práce (§ 18). Tento řád domácké
práce je právně závazný pro
všechny příslušníky toho kterého
odvětví domáckého průmyslu,
čili jak § 18. výslovně praví,
zavazuje veškeré podnikatele, zprostředkovatele
a skladovní mistry příslušného
odvětví domácké práce, že
svým zaměstnancům nesmějí -
s výjimkou ujednaných tarifních smluv (§
21.) - ukládati nepříznivější
podmínky, než jaké jsou stanoveny řádem.
Proto se nezachovávání jeho sazeb a přestupky
proti jeho ustanovením trestají, jak stanoveno v
§ 34., pokutou nebo vězením a při opětování
vyloučením z vykonávání podnikatelské
nebo zprostředkovatelské činnosti.
Vzhledem k této závaznosti a z toho plynoucí
trestnosti jsou nutna opatření, aby usnesení
ústředních komisí jednak neodporovala
zákonným ustanovením, jednak, aby nebyla
výsledkem náhodných většin, aby
se zabránilo řádům a rozhodnutím,
jež by mohla způsobiti nenapravitelné poškození
domáckého průmyslu určitého
odvětví vůbec aneb v určitém
kraji. Tato ochranná ustanovení určena jsou
v §§ 16. a 17.
Předseda ústřední komise je povinen
předkládati ministerstvu sociální
péče veškerá usnesení ústřední
komise. Ministerstvo pak usnesení z úřední
své pravomoci a povinnosti zkoumá, zda neodporuje
zákonu; odporuje-li, odepře schválení,
a usnesení nemůže nabýti činnosti.
Toto schvalovací právo ministerstva co do zákonnosti
usnesení vztahuje se i na rozhodnutí ústředních
komisí o stížnostech podaných do nálezův
obvodních komisí (§§ 14., lit. c) a 28.).
Revise usnesení ústřední komise, nejen
po stránce formální zákonnosti, ale
i po stránce věcně obsahové,
přísluší ministerstvu, dá-li
jedna třetina členův ústřední
komise neb předseda některé z obvodních
komisí příslušného odvětví
k tomu podnět tím, že vznesou proti usnesení
ústřední komise námitky (§ 16.).
Námitky tyto mohou býti vzneseny proti všem
usnesením, o nichž ústřední komise
jednala jako I. instance; nemohou tedy býti vzneseny proti
rozhodnutí ústředních komisí
o stížnostech podaných do nálezů
obvodních komisí, ježto v těchto případech
ústřední komise jedná jako II. instance.
Toto rozhodnutí, jak již bylo uvedeno, může
ministerstvo neschváliti, jedině odporuje-li zákonným
nařízením.
Avšak i jsou-li vzneseny námitky proti usnesení
ústřední komise, zachována jest značná
samospráva ústřední komisi, jako sboru
odbornému. Ministerstvo může neschváliti
a prostě zavrhnouti usnesení ústřední
komise jedině tehdy, odporuje-li zákonným
ustanovením. Jinak ministerstvo, uzná-li námitky
za správné, může pouze věc vrátiti
ústřední komisi k opětnému
projednání. Setrvá-li ústřední
komise po opětném projednání na svém
původním usnesení, přes námitky
vznesené od jejího členstva neb některou
obvodní komisí a přes uznání
těchto námitek ministerstvem, nabude toto usnesení
- neodporuje-li zákonným ustanovením - konečné
splatnosti bez dalšího schválení.
Z právní závaznosti řádu přirozeně
vyplývá, že ujednání jednotlivých
stran, úmluvy mezi jednotlivým zaměstnavatelem
a zaměstnancem, pokud jsou v rozporu s řádem
(§ 20.), pozbývají platnosti.
Naproti tomu řád domácké práce
neruší tarifních smluv, hromadných to
ujednání mezi skupinami zaměstnavatelův
a zaměstnanců, nýbrž ustanovení
tarifních smluv ruší řád, a smlouvy
ty jsou platné a závazné pro zúčastněné
strany také potud, pokud jsou v rozporu s ustanoveními
řádu (§ 21.). Předpokladem totiž
jest, že tarifní smlouvy jsou vlastně dobrovolným
řádem domácké práce a budou
zhusta ústřední komisí za řád
prohlášeny. Dělníci, uzavrou-li novou
tarifní smlouvu, odchylnou od řádu, a sleví-li
v ní z minimálních podmínek řádem
stanovených, učiní tak pouze při krajní
nutnosti, na záchranu svého zaměstnání
a domáckého průmyslu v tom kterém
kraji, a tomu nesmí býti zákonem zabráněno.
V každém případě však, jestliže
vydaný řád je odchylný od hromadné
smlouvy (tarifní nebo kolektivní smlouvy), může
každá ze smluvních stran tuto hromadnou smlouvu
na šest neděl vypověděti, nehledě
na to, jaká byla doba její platnosti umluvena.
Z této závaznosti tarifních smluv vyplývá,
že, poruší-li zaměstnavatel tarifní
smlouvu, má to pro něho stejné následky,
pokud se týče soukromoprávní náhrady
škody a trestnosti, jako porušení řádu
(§. 33., odst. 2., a 34., odst. 2.).
V odvětvích, pro která byla zřízena
ústřední komise, budou stanoveny obvodní
komise podle potřeby a bude jim vytčena věcná
a místní působnost nařízením
(§ 22.). Složení obvodních komisí
jest obdobné přesně složení ústředních
komisí, jen s tím rozdílem, že členy
jmenuje zemský politický úřad.
Úkolem obvodních komisí jest, aby podávaly
příslušné ústřední
komisi návrhy a dobrá zdání, týkající
se řádu a všech otázek pracovních
a dodávkových podmínek, a účastnily
se svým předsedou porad ústředních
komisí (§ 15., odst. 2.).
Zároveň jest obvodní komise smírčím
a rozhodčím soudem ve sporech vzniklých
mezi jednotlivými skupinami zaměstnancův
a zaměstnavatelův i ve sporech mezi jednotlivým
zaměstnavatelem a jeho zaměstnanci v jejich obvodu
(§ 24. až 29.). Tím mají býti spory,
vzniklé výkladem řádu, neb otázky
řádem neřešené rozhodnuty, a
tak řád doplněn. Nálezy obvodních
komisí propracují jednotlivosti nebo zvláštnosti
příslušné oblasti a řád
bude se moci obmeziti na stanovení podmínek jednotných
a společných celému odvětví
domácké práce ve státě. Ústřední
komise bude míti vždy možnost tato rozhodnutí
obvodních komisí pojmouti do řádu.
Jest samozřejmé, že smíry a nálezy
obvodních komisi nesmějí odporovati zákonným
ustanovením a platnému řádu.
Návrh na projednání vzniklého sporu
může býti podán předsedovi příslušné
obvodní komise buď jednou ze zúčastněných
stran, nebo živnostenským úřadem, nebo
živnostenským inspektorem. Předseda komise
má se pokusiti, vyslechna strany, nebo přezvědné
osoby, a projednaje případ, spor smírně
vyrovnati. Nepodaří-li se spor smírně
vyrovnati, budiž svolána schůze obvodní
komise, která po ukončeném průvodním
řízení rozhodne spor nálezem.
Nedostaví-li se k smírnému jednání
některá ze stran, zmaří se smírčí
jednání. Aby neměla jedna strana možnost,
zmařiti tak i jednání rozhodčí,
stanoví se v § 27., odst. 2., že, neuposlechne-li
strana obeslání k jednání, má
jí býti ustanoven opatrovník. Nedostaví-li
se k novému jednání opětně
ani strana ani její opatrovník (po případě
z podnětu strany), bude po provedeném průvodním
řízení, nehledě na nepřítomnost
strany a jejího opatrovníka, nález vydán.
Proti nálezu obvodní komise jest možno stranám
do 14 dnův ode dne doručení podati podle
§ 28., odst. 1., písemnou stížnost k ústřední
komisi, čímž má býti zároveň
zamezeno, aby nálezy obvodních komisí neodporovaly
zákonným ustanovením a platnému řádu.
O těchto stížnostech rozhoduje příslušná
ústřední komise podle obsahu spisů
v neveřejném sedění. Tomuto jednání
na rozdíl od ostatních porad ústřední
komise, nemohou býti přítomni předsedové
obvodních komisí (§ 15., odst. 3.).
Nález obvodní komise, nebude-li proti němu
podána stížnost, a rozhodnutí, ústřední
komise o stížnostech proti nálezu obvodních
komisí jsou právoplatná a závazná
pro zúčastněné strany; neuposlechnutí
jejich může podle § 33. býti podkladem
k soukromoprávní žalobě o náhradu
škody, není však trestné jako porušení
řádu nebo tarifní smlouvy.
Ovšem obvodní komise stejně jako ústřední
rozhodují pouze o zásadních sporných
otázkách, o pracovních a mzdových
podmínkách domácké práce, kdežto
rozhodnutí sporu o náhradu škody vzniklé
z nedodržení řádu (stejně z nedodržení
kolektivní smlouvy, ujednání živnostenských
společenstev, smírčích a rozhodčích
nálezů komise), může se jednotlivec
domáhati jedině soukromoprávní žalobou
u řádného soudu (§ 33., odst. 3.).
Zastupování stran při smírčím
a rozhodčím řízení obvodních
komisí stanoví § 27., odst. 1., jenž též
určuje, že o přípustném počtu
plnomocníků rozhoduje komise, aby tím bylo
zabráněno obtížnosti jednání
při příliš velkém jejich počtu.
Při jednání před komisí jest
veřejnost až na tři důvěrníky
každé strany - pro snažší dohodu,
vyloučen a (§ 27., odst. 2.). Publikaci smíru
a nálezů stanoví §§ 25., odst.
2., 28., odst. 2., a 29., odst. 2.
§ 30. zakazuje domáckému dělníku
zaměstnávati kromě členů vlastní
rodiny dílenské pomocníky neb učně,
kteréžto právo, jelikož není samostatným
živnostníkem, mu nepřísluší
ani podle živnostenského řádu. Ochrana
dětské práce jest v domáckém
průmyslu zajištěna zákonem o práci
dětí ze dne 17. července 1919, čís.
420 sb. zák. a nař.
Zákon pověřuje živnostenskou inspekci
dozorem mimo jiné (§ 33.) též nad dílnami
domáckých dělníků, které
se mu dosud vymykaly. Toto opatření je zároveň
přípravou k vydání ochranných
a hygienických ustanovení, tykajících
se zařízení dílen domáckých
dělníků, postupu výroby, nebo zákazu
domácké výroby určitého zboží
nebo užívání látek, škodlivých
zdraví domáckých dělníkův
a jejich rodin i spotřebitelů. Těchto zdravotních
ustanovení osnova nestanoví, nýbrž vyhrazuje
jejich vydání cestě nařizovací
(§ 31.). Ukládati domáckým dělníkům
povinnosti týkající se zařízení
dílen a dodržování hygienických
ustanovení, bude totiž možno až po úpravě
jejich mzdových poměrů.
Účinnost zákazů pak užívati
škodlivých látek nebo zákazů
výroby určitého zboží domáckou
prací má býti zajištěna tím,
že za šetření těchto ustanovení
může se činiti odpovědným podnikatel
dodávající takové látky k zpracování
nebo zadávající zakázaný druh
práce ať přímo, nebo zprostředkovateli.
Tím má býti zamezena možnost svalovati
odpovědnost na jiné osoby.
VI. a VIII. část jedná o ručení
zaměstnavatelů, jakož i o trestech pro nedodržování
ustanovení tohoto zákona.
§ 36. stanoví pak lhůtu 6 měsíců
k uplatnění zákona. Tuto lhůtu stanovil
výbor sociálně-politický po zralém
uvážení nepříznivých okolností,
které tkví v pestré různorodosti a
rozptýlenosti domácké práce, v nedostatku
vyšetřených poměrův a statistických
potřeb, jež jsou nezbytným předpokladem
pro praktická uplatnění zákona.
Sociálně-politický výbor žádá
Národní shromáždění, aby
dalo ústavní schválení této
osnově zákona.