Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 1929.

Návrh

člena Národní shromáždění Otm. Hrejsy a soudruhů,

aby byla vybudována příčná dráha, která by spojovala Čechy, Moravu a Slovensko.

Vybudování této dráhy jest životní nutností pro republiku, jak z důvodů kulturních a hospodářských, tak i strategických. Získalo by se touto drahou přímé spojení se Slovenskem a prospělo by se jí hospodářskému povznesení moravského Valašska, dosud od světa odloučeného. Prosperita dráhy bude zajištěna jednak průvozem ze Slovenska, jednak umožněním vývozu z nevyčerpatelných dosud lesů valašských a umožněním vzniku průmyslu na Valašsku, kde jsou pro průmyslové podnikání velmi příznivé podmínky.

Navrhujeme: Národní shromáždění račiž se usnésti:

Příčná dráha, spojující Čechy, Moravu a Slovensko, budiž vedena z Přerova podle projektův již vypracovaných koncesované společnosti přes Dřevohostice do Bystřice p. Host., odtud podél dráhy z Kojetína do Bílska, do Holešova, Fryštáku, Vizovic a Val. Klobouk s připojením na Vlárskou dráhu; v délce asi 74 km ; nebo z Bystřice p. H. horským údolím Říka ke Třem Kamenům, pak údolím potoka Červenky k Drštkové, k Horní Lidči, odtud průsmykem Lipá do Průchova na hlavní železniční trať k Žilině v délce asi 80 km. K trati z Bystřice do Půchova připojila by se lokální dráha z Otrokovic do Zlína a Vizovic přípojkou 5 km dlouhou v Jasené, a lok. dráha z Hranic do Vsetína přípojkou 8 km dlouhou v Prlově, čímž by se uskutečnilo žádoucí spojení valašských měst od severu k jihu; město Val. Klobouky připojilo by se pak lok. drahou 41/2 km dlouhou v Horní Lidči.

Ve směru formálním navrhujeme, aby tento návrh byl odkázán výboru dopravnímu.

V Praze 2. prosince 1919.

Otm. Hrejsa,

Zika, J. Malypetr, Kypr, J. Pocisk, J. Sechter, Dr. Černý Jos., Čobrda, Jan Rychtera, Adolf Prokůpek, Beran, F. Němec, Hübner, Hyrš, K. Sáblík, Dubický, Chlebounová, lng. Záruba-Pfeffermann, Dr. Srdínko, K. Jonáš, Malík.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP