Vybudování této dráhy jest životní
nutností pro republiku, jak z důvodů kulturních
a hospodářských, tak i strategických.
Získalo by se touto drahou přímé spojení
se Slovenskem a prospělo by se jí hospodářskému
povznesení moravského Valašska, dosud od světa
odloučeného. Prosperita dráhy bude zajištěna
jednak průvozem ze Slovenska, jednak umožněním
vývozu z nevyčerpatelných dosud lesů
valašských a umožněním vzniku průmyslu
na Valašsku, kde jsou pro průmyslové podnikání
velmi příznivé podmínky.
Navrhujeme: Národní shromáždění
račiž se usnésti:
Příčná dráha, spojující
Čechy, Moravu a Slovensko, budiž vedena z Přerova
podle projektův již vypracovaných koncesované
společnosti přes Dřevohostice do Bystřice
p. Host., odtud podél dráhy z Kojetína do
Bílska, do Holešova, Fryštáku, Vizovic
a Val. Klobouk s připojením na Vlárskou dráhu;
v délce asi 74 km ; nebo z Bystřice p. H. horským
údolím Říka ke Třem Kamenům,
pak údolím potoka Červenky k Drštkové,
k Horní Lidči, odtud průsmykem Lipá
do Průchova na hlavní železniční
trať k Žilině v délce asi 80 km. K trati
z Bystřice do Půchova připojila by se lokální
dráha z Otrokovic do Zlína a Vizovic přípojkou
5 km dlouhou v Jasené, a lok. dráha z Hranic do
Vsetína přípojkou 8 km dlouhou v Prlově,
čímž by se uskutečnilo žádoucí
spojení valašských měst od severu k
jihu; město Val. Klobouky připojilo by se pak lok.
drahou 41/2 km dlouhou v Horní Lidči.
Ve směru formálním navrhujeme, aby tento
návrh byl odkázán výboru dopravnímu.