Zasedání národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 1919.

Odpověď

ministra veřejných prací

na dotaz člena Národního shromáždění Kadlčáka a druhů

(tisk č. 1617)

stran nouze o uhlí.

Když dohoda na jaře t. r. rozdělila Těšínsko demarkační čarou na dvě správní území, ustanovila zároveň kontingent uhlí, který československá republika do urovnání teritoriálního sporu o Těšínsko je povinna dodávati Polsku.

Toto uhlí si Poláci odvážejí ve vlastních vagonech.

Obdobně nás zavázala mírová konference v Paříži k dodávce určitého kontingentu uhlí Rakousku, ze kterého však pro nedostatek uhlí i vagonů dodáváme jen asi 40%.

Kromě těchto závazků zaviňuje ještě jiná okolnost naši uhelnou kalamitu, která je vlastně kalamitou dopravní. Potřebujeme ještě aspoň 12 až 15.000 vagonů, aby celé množství uhlí, které vytěžíme, mohlo býti do všech míst republiky pravidelně rozváženo.

Tímto katastrofálním nedostatkem vagonů lze vysvětliti náš vývoz hnědého uhlí do Německa, které se tam dopravuje v německých vagonech a za které dostáváme výměnou kamenné uhlí a koks, a to za 31/2 vagonu hnědého 1 vagon kamenného uhlí, které se k nám rovněž v německých vagonech dováží.

Kdyby se uhlí takto do Německa nevyváželo, hromadilo by se na dolech, neboť nemáme sami tolik vagonů, abychom vytěžené uhlí rozvezli. Nahromaděnému uhlí na haldách hrozí pak nebezpečí, že se samo vznítí, nehledě ani k tomu, že by to mělo v zápětí dále i pokles těžby.

S tímto faktem nedostatku voziva souvisí též silné stoupání zásob uhlí na dolech v posledních týdnech.

Z celkové naší průměrné měsíční těžby 740.000 tun kamenného uhlí a 1,300.000 tun hnědého vyváží se měsíčně 122.800 tun kamenného a 291.000 tun hnědého uhlí za hranice republiky. Naproti tomu dovoz z Německa činí jen asi 75.000 tun kamenného uhlí a koksu.

Hlavní příčinou nynější krise uhelné není tedy vývoz uhlí, nýbrž nedostatek vozidel. Pomoci lze jen bezodkladným opatřením vagonů a zrychlením jejich oběhu.

Mohu oznámiti, že vláda nyní celé své úsilí věnuje odstranění nedostatků dopravy a distribuci uhlí s energickým použitím všech k tomu cíli vedoucích prostředků.

V Praze 22. listopadu 1919.

Ministr veřejných prací:

A. Hampl v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP