Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 1907.

Zpráva

kulturního výboru

o návrhu člena Národního shromáždění K. Jonáše a soudruhů,

(tisk č. 1756),

a by byla postátněna konservatoř hudby v Praze.

Kulturní výbor ve schůzi dne 20. listopadu 1919 pojednal o návrhu K. Jonáše a soudr, tisk č. 1756), uznal účelnost návrhu a navrhuje.

Národní shromáždění, račiž návrhu zákona o postátnění pražské konservatoře hudby uděliti ústavní schválení ve znění níže uvedeném a račiž také schváliti připojenou resoluci.

Důvody.

Sto osm roků tomu, co byla v Praze otevřena konservatoř hudby. A po celou dobu, co trvá tento ústav, odkázán je na milost a štědrost soukromých kruhů. Po finanční stránce vždy dařilo se mu špatně. Bez nadsázky možno tvrditi, že konservatoř naše nezanikla jen z té příčiny, že zahrnovali ji svojí obětavostí nadšení učitelé. Právě jim náleží zásluha, že instituce tato i za nejnepříznivějších hmotných poměrů vykonala pro české umění daleko více než kterýkoliv jiný náš ústav umělecký. Vychovala nám úctyhodnou řadu znamenitých skladatelů i proslulých umělců výkonných.

Uvádíme tu jen některá jména na doklad svého tvrzení:

Bendl Karel, Blažek Frant., Blodek Vilém, Buchtele, Čelanský, Dvořák, Ehrenbergová, Fassbenderová, rodina Foersterů, Halíř, Hartl, Hoffmeister, Hřímalý, Jeremiáš, rodina Jiránků, Knittl, Kocián, Konjovič, Koptové, Kovařovic, Křídlo, Kubelík, Lautererová, Macan, Malát, Nedbal, Ondříček, Novák, Suk, Picka, Piskáček, Popper, Skuherský, Stecker, Ševčík, Talich, Trneček, Vyskočil, Wihan, Zajíc, Zvonař, Želenský a j., České a Ševčíkovo kvartetto atd.

Celkem od r. 1811 zapsáno bylo okrouhle na pražské konservatoři 30.000 posluchačů.

Značná část odchovanců tohoto ústavu proslavila české jméno po celém světě a stala se průbojníky českého národa v cizině už tehdy, kdy na jiném poli nemohli jsme k sobě strhnouti pozornost zahraničních kruhů. Připravovali tedy tito umělci po drahné doby půdu našim politickým úspěchům. Hudební umělci zasluhují proto zvláštní naší úcty a také zvláštního vděku.

Za rakouských vlád bylo vždy pečováno o to, aby konservatoř vídeňská nebyla zastíněna konservatoří pražskou. Že pracovaly tu politické důvody, netřeba ani široce vykládati. Věc je samozřejmá. Vídeň z té příčiny bránila se vždy tomu, aby naše konservatoř byla postátněna, a vlády rakouské vždy odpíraly ústavu pražskému právo vydávati státní diplomy jeho absolventům. To mělo za důsledek, že mnozí žáci naší konservatoři se vyhýbali, a že uchylovali se na hudební státní ústavy do Pešti nebo Vídně.

Tento nezdravý stav není dosud napraven a odstraněn. Jest známo, že ještě v těchto dnech více než 17 kandidátů ze Slovenska, Rumunska a Jugoslavie odvolalo své při hlášky, když zvěděli, že ústav není státní a nemůže do dnes vydávati státních diplomů.

Těmto zvráceným poměrům nutno již učiniti konec. Tento úkol - jistě záslužný a vděčný - čeká na Národní shromáždění.

Cestu k němu připravily nám již vůdčí síly pražské konservatoře, které samy hned po našem státním převratu provedly na ústavě radikální reformy. Vymýtily z konservatoře utrakvismus, upravily moderně vyučovací plány a soustředily na ústavě naše nejlepší učitelské síly. Tyto reformy, provedené v nedávných dnech, jsou takového významu, že vzbudily pozornost i za hranicemi; tak v srbském Bělehradě podle vzoru naší zreformované konservatoře zřizují svůj hudební ústav - ovšem státní!

Dnes má pražská konservatoř 565 posluchačů a 58 profesorů. Z 565 posluchačů jest 37, kteří jsou příslušníky jiných států, fakt to vysoce zajímavý, mluvící o tom, jaké oblibě těší se náš ústav i v cizině. Vyučovací řečí jest nyní čeština, paedagogické pokyny mohou býti udíleny též v řeči anglické, francouzské, italské, ruské, slovinské, srbské a německé. Všeobecný je dojem, že - bude-li konservatoř naše postátněna, - stane se záhy ústavem všeslovanským.

Všecky kulturní státy mají státní hudební ústavy, některé - jako Italie, Rusko a Německo - mají jich hned několik.

Než ještě jeden důvod, a to jistě závažný - mluví pro sestátnění pražské konservatoře. Postátněním totiž odstraní se veliký skandál, jenž projevuje se v platech, které mají dosud profesoři našeho ústavu. Cifry nejlíp osvětlí tuto situaci:

Definitivní profesor požíval roku 1811 základního platu ročních 600 zl. = 1200 K. Definitivní profesor požíval 1. ledna 1919 základního platu ročních 2600 K.

Nepatrný měsíční plat nutí profesory, aby přijímali tak zv. přespočetné hodiny za roční odměnu 200 K = 5 K za jednu hodinu týdně. Před rokem 1919 činil honorář dokonce 3 K za hodinu! Organisace soukromých hudebních škol stanovila jako minimum za hodinu 6 - 10 K!

Dosavadní státní subvence absolutně nedovoluje, aby počet učitelských sil byl rozmnožován. V důsledku toho musilo letos 131 schopných kandidátů býti odmítnuto, ačkoliv profesoři místo povinných 18 hodin vyučují 28 až 36 hodin týdně! Neméně než 7 profesorů pro nedostatek místností nuceno jest vyučovati ve svých privátních bytech a dokonce hradí ze svého i náklad na osvětlení, topení a úklid!

Mimo to jsou nuceni profesoři zaopatřovati si ze svého malého platu i všecek notový materiál, ba často i nástroje. Profesoři nedefinitivní o prázdninách nedostávají vůbec ani haléře.

Než ani na tom není ještě dosti. Nejen že profesoři pražské konservatoře - a jsou mezi nimi mužové světového jména! - mají hanebné platy, oni nejsou ke všemu ještě ani zaopatření pro stáří. Celý jejich pensijní fond, za léta nastřádaný, zašantročila rakouská vláda do válečných půjček.

Lze otáleti ještě dále se sestátněním pražské konservatoře?!

Zbývá tu ještě otázka nákladu, již třeba rozřešiti. Ministerská rada rozhodla, že pro příští rok má býti konservatoři udělena subvence, přibližně stejná jako roku 1919, to jest asi 350.000 K. S touto částkou za nynější drahoty by se neudržel ústav při životě, zanikl by tedy, což uznává i ministerstvo školství a národní osvěty dopisem, zaslaným předsedovi kulturního výboru a samo žádá, aby suma ona byla zvýšena na 900.000 K, tedy právě na tolik, kolik je třeba k tomu, by mohla konservatoř býti ústavem státním. Totéž ministerstvo samo uznává, že bude dobře, by ústav byl postátněn.

Dosavadnímu neblahému stavu naší velevýznamné instituce lze pomoci jen jasným zákonem, jímž ústav onen se postátňuje.

V Praze 20. listopadu 1919.
Předseda:
Zpravodaj:
Dr. O. Srdínko v. r.
K. Jonáš v. r.



Zákon

ze dne .................................... 1919,

jímž zřizuje se v Praze státní konservatoř hudby.

§ 1.

Pražská konservatoř hudby jest ústav státní s českou vyučovací řečí.

§ 2.

Provésti tento zákon ukládá se ministerstvu školství a národní osvěty ve srozumění s ministerstvem financí.

§ 3.

Zákon ten nabývá platnosti dnem 1. ledna r. 1920.

Resoluce.

Vláda se vyzývá, aby předložila v nejkratší době návrh zákona o úpravě služebních poměrů učitelů a profesorů na státních hudebních konservatořích.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP