Bylo by marno popírati, že celý náš
veřejný a hospodářský život
jest rozvrácen. Nezměrné útrapy dlouhotrvající
války rozpoutaly všechny nízké pudy
a zejména lačnost po penězích do té
míry, že lačnost tato zachvátila nejen
skoro všechny vrstvy obyvatelstva, nýbrž - což
jest mnohem povážlivější - i
veřejnou správu.
V obecenstvu mizí respekt před zákonem a
ve veřejné správě nedostává
se - jak příklady denně dosvědčují
- vědomí odpovědnosti, bez něhož
spořádanou správu vůbec nelze si mysliti.
V době, kdy nově budovaný náš
stát potřebuje klidu a pevné, v každém
směru spořádané veřejné
správy, zápasiti musí s demoralisací.
Všechny politické strany v národě touží
a volají po nápravě. Ježto zdá
se, že dosavadní instituce státní, ať
již z důvodu toho, že přetíženy
jsou ohromnou svou vlastní agendou, neb z důvodů
jiných nejsou s to, aby zjednaly nápravu tak rychle,
jak toho nynější doba nezbytně vyžaduje,
připadli navrhovatelé tohoto zákona na myšlenku
po vzoru jinde již osvědčeném zjednati
aspoň částečnou nápravu navrženým
zřízením Státního revisního
úřadu.
Jak patrno z úkolů tohoto nového ústavu,
vyznačených v § 2. návrhu, nejde navrhovatelům
jen o nápravu částečnou, ale pro stát
a veřejnou správu vůbec nad jiné důležitou,
totiž ozdravění veřejné správy
systematickým sledováním a bezohledným
potíráním nejhorší rakoviny,
jež veřejný organismus sežírá,
totiž korupce, zpronevěry a podvodu veřejných
orgánů, dále o ozdravění
poměrů hospodářských systematickým
sledováním a bezohledným potíráním
lichvy všeho druhu, kdekoliv se vyskytne, a konečně
o upevnění finančního základu
státu a veřejných korporací vůbec
zjednáním stavu, jejž všeobecně
nazýváme berní morálkou, aby
každý dával státu a vůbec veřejným
korporacím dobrovolně to, co jim patří,
a, ne-li, aby k tomu cestou zákonitou byl donucen.
Rovněž otázky zásobovací a státní
hospodaření se životními potřebami
vyžaduje pronikavé revise prováděné
systemsticky. Případy v poslední době
se odehravší odůvodňují plně
nutnost státního revisního úřadu.
Navrhovatelé mají za to, že takováto
státní revise, prováděná na
základě podrobné znalosti všech zákonů
a nařízení i skutečných poměrů
měla by především ohromný význam
výchovný.
Státní správa měla by z materiálu
a zkušeností revisním úřadem
získaných k disposici pro svoje další
opatření a případné reformy
objektivní a tudíž úplně spolehlivý
základ.
Revisní úřad, jako úřad úplně
neodvislý, hledal by - neohlížeje se na žádné
jiné zájmy - ve všech případech
vždy prostě jen pravdu, jejíž konstatování
nebývá jinak vždy tak snadné.
Pronikavá a periodicky prováděná revise
samosprávných korporací a podniků
těmito korporacemi spravovaných jest s to, aby naši
samosprávu postavila ve směru finančním,
mravním i hospodářském na pevný
podklad.
Revisní úřad měl by dále veliký
význam praeventivní. Již existence takového
úřadu, vědomí, že jest zde možnost
revise nepředvídané, jdoucí věci
až na kořen, nutilo by ovšem k tomu, aby vyvarováno
se bylo toho, co by revise případně mohla
odkrýti a stíhati.
Ohromný význam slibují si navrhovatelé
z nové této instituce pro finance státu
i obcí.
Zatajování příjmů a klamání
finančních úřadů pokládalo
se proti Rakousku za vlasteneckou povinnost. Každá
i sebe nepatrnější daň, neb veřejná
dávka pokládána byla za zbytečné,
nenáviděné břemeno a poplatnictvo
po většině neštítilo se žádného
prostředku, jenž vedl k obejítí daňové
povinnosti.
Tento stav vžil se tak, že jest téměř
nemožno zvrátiti poměry v pravý opak,
aby totiž každý občan u vědomí,
že nyní "stát jsme my sami" daně
a dávky platil nejen rád, ale aby je platil i poctivě.
V této příčině nejúčinnějším
prostředkem jest systematická objektivní,
ale přísná kontrola, na níž
při daních a dávkách záleží
vlastně vše.
Budou-li poplatníci věděti, že jest
zde instituce, jež systematicky sleduje daňové
věci a jež má prostředky zjistiti skutečné
poměry a jež obcházení daňové
povinnosti bude neúprosně stíhati, rozmyslí
si - aspoň většina z nich - klamati úřady,
zejména když žádná daň není
tak veliká, aby poplatníka ruinovala, takže
snaha obejíti daň nemá důvod svůj
v nemožnosti neb obtížnosti placení, nýbrž
jest spíše jakýmsi "sportem", jehož
poplatník zanechá, uvidí-li, že věc
nebéře se na lehkou váhu.
Při ministerstvu financí zřízen jest
již revisní odbor k vykonávání
kontroly v oboru osobních daní přímých,
daně z válečných zisků, daně
válečné a dávky z majetku avšak
stejné kontroly jako daně uvedené potřebují
i všechny ostatní daně přímé
a ještě více snad všechny daně
nepřímé, státní monopoly, státní
a autonomní dávky. Zejména všechny daně
a dávky spotřební, jichž i autonomní
korporace i přes zásadní odpor prozatím
sotva budou moci se zříci - a z nichž některé,
jako daň z masa a vína, v Rakousku po celá
desetiletí byly doménou několika málo
jednotlivců, z nichž oni na úkor státu
a autonomních korporací bohatli, mohou býti
zejména po nové úpravě budou-li řádně
kontrolovány - tak vydatným zdrojem příjmů
státních i autonomních, a to při režii
poměrně nepatrné, že finančním
svým efektem překvapí.
Není o tom nejmenší pochybnosti, že v
tomto finančním směru nově navržená
instituce daleko vyvážila by náklad, jehož
sama bude vyžadovati.
Návrh tento budiž ve formálním směru
přikázán výboru právnímu.
Veškeré úřady a instituce státní
i autonomní, všechny ústavy a podniky veřejné
i soukromé, ať náleží osobám
právnickým, společnostem neb jednotlivcům,
a vůbec všechny úkony ať úřadů,
společností neb jednotlivců v republice československé
podrobují se - bez újmy dohlédacímu
právu, jež státním neb autonomním
úřadům podle platných zákonů
a nařízení již nyní přísluší
- státnímu dozoru v rozsahu vyznačeném
v § 2. Pro výkon tohoto dozoru zřizuje se "Státní
revisní úřad" se sídlem v Praze.
Úkolem Státního revisního úřadu
jest:
1. Dozírati k tomu, aby úřady státní
i autonomní, ústavy a podniky veřejné
i soukromé, ať náleží osobám
právnickým, společnostem neb jednotlivcům,
a vůbec každý jednotlivec šetřili
zákonů a nařízení, pokud jde
o finanční a hospodářské zájmy
státu, autonomních korporací a vůbec
institucí veřejných ; odkrývati, zjišťovati
a stíhati nezákonnosti a nesprávnosti, jež
by v tomto směru kdekoliv se objevily.
2. Prováděti účetní odbornou
revisi všech institucí veřejných a podniků
soukromých, zvláště těch, - které
zabývají se nákupem, prodejem, zpracováváním
a distribucí všech předmětů denní
spotřeby a jejich vývozem a dovozem, - jako hospodářských
podniků, komisionářství, mlýnů,
aprovisací, pekáren, lihovarů, pivovarů,
ústředen atd.
3. Zjišťovati a vyšetřovati podle platných
zákonů a nařízení lichvu všeho
druhu proti všem osobám na případu přímo
neb nepřímo zúčastněným.
4. Odkrývati, zjišťovati a stíhati úplatkářství
orgánů veřejných všech kategorií,
a to jak u těchto orgánů samých, tak
též u osob, jež orgány ty nabízením
peněz neb jakýchkoli majetkových neb jiných
výhod ke korupci přímo neb nepřímo
svádějí.
Státní revisní úřad má
právo:
1. Konati buď z vlastního podnětu neb k žádosti
ministerstva revise v úřadech státních,
autonomních, v ústavech a podnicích veřejných
i soukromých všeho druhu i u jednotlivců (§
1.), nahlížeti do spisů, knih a výkazů
všeho druhu, vyžádati si spisy, knihy a výkazy
všeho druhu k úřední potřebě,
po případě zabavovati spisy, knihy a výkazy
podniků soukromých neb jednotlivců.
Při těchto revisích mají orgánové
státního revisního úřadu na
průkaz své úřední legitimace
po ohlášení u přednosty úřadu
neb ústavu, neb vlastníka podniku, neb jejich zástupců
volný přístup do všech úřadův,
ústavův i podniků.
2. Slyšeti osoby úřední a všechny
osoby v úřadech, ústavech a podnicích
zaměstnané, a vůbec každého jednotlivce,
jenž by podati mohl vysvětlení k vyšetření
věci, o niž jde.
Tyto osoby úřední nemají práva
odpírati vysvětlení, o něž jsou
žádány, z důvodu, že jde o úřední
tajemství.
3. Činiti oznámení ministerstvům o
zkušenostech při revisi získaných, podávati
vysvětlení, jakož i činiti návrhy
v oborech do působnosti státního revisního
úřadu spadajících.
4. Zastavovati usnesení a opatření orgánův
a institucí veřejných, pokud by provedením
usnesení a opatření takových účel
revise mohl býti zmařen, s účinkem
odkládacím až do rozhodnutí příslušné
instance.
5. Používati pro své účely úředních
znalců.
Státní revisní úřad jest povinen
o všech nezákonnostech neb nesprávnostech,
jež v oboru své působnosti buď z úřední
revise, neb jinak nabyl vědomosti, činiti udání,
po případě trestní oznámení
příslušným úřadům
k projednání dotčené věci podle
zákona.
Každý veřejný úřad jest
povinen o svém rozhodnutí neb opatření,
jež učinil na oznámení státního
revisního úřadu, vyrozuměti tento
úřad.
Veškeré veřejné úřady
jsou povinny podávati státnímu revisnímu
úřadu na požádání informace,
v oboru své působnosti prováděti úkony,
o něž bude státním revisním úřadem
aneb v případech neodkladných legitimovaným
zástupcem tohoto úřadu požádáno,
a vůbec jsou povinny státní revisní
úřad v jeho působnosti co nejúčinněji
podporovati.
Státní revisní úřad podřízen
jest ministerské radě.
V čele Státního revisního úřadu
jsou předseda a dva náměstkové, jmenovaní
k návrhu ministerské rady presidentem republiky.
Předseda neb jeden z jeho náměstků
zastupuje Státní revisní úřad
v ministerské radě.
Práce výkonné obstará potřebný
počet úřednictva, systemisovaný ministerskou
radou. Úředníky jmenuje předseda Státního
revisního úřadu, pokud jmenování
to podle ústavy nepřísluší presidentu
republiky.
Podrobnější ustanovení o organisaci
Státního revisního úřadu dána
budou nařízením vlády.
Nařízením může též
část působnosti Státního revisního
úřadu přenesena býti na úřady
zřízené pro jednotlivé obvody, v nichž
potřeba toho by se objevila.
Dozor nad činností Státního revisního
úřadu vykonává správní
výbor, složený ze 12 členů, volených
Národním shromážděním
vždy na 3 léta, při čemž však
funkce správního výboru trvá vždy
až do nové volby.
Funkce správního výboru jest úřadem
čestným; členové mají nárok
pouze na náhradu hotových výloh.
Správní výbor volí ze sebe předsedu
a jeho náměstka. Usnáší se platně,
je-li přítomen předseda nebo jeho náměstek
a aspoň 6 členů správního výboru,
nadpoloviční většinou přítomných.
Při rovnosti hlasů platí za usnesení
názor, pro nějž rozhodne se předseda
nebo předsedající náměstek.
Státní revisní úřad jest povinen
podávati správnímu výboru v pravidelných
obdobích zprávy o své činnosti. Správní
výbor jest též oprávněn nahlížeti
do spisů a všech jiných dokladů ve všech
věcech, které za vhodné uzná, a vyžádati
si od Státního revisního úřadu
písemné neb ústní zprávy a
vysvětlení.
Souhlas správního výboru jest nutný,
jde-li o změnu organisace Státního revisního
úřadu, o zřizování pobočních
obvodových úřadoven a podání
návrhů vládě. Správní
výbor může si vyhraditi též schvalování
jiných věcí.
Nesouhlasí-li Státní revisní úřad
s usnesením správního výboru, předloží
spornou věc ministerské radě, jež po
slyšení předsedy neb místopředsedy
Státního revisního úřadu a
předsedy neb náměstka správního
výboru rozhodne s konečnou platností.
Správní výbor má právo přizvati
si k svým poradám zástupce ústředních
úřadů.
Jakékoliv jednání, směřující
k tomu, aby činnost Státního revisního
úřadu byla ztěžována neb mařena,
trestá se - pokud nezakládá skutkové
podstaty trestního činu, stíhaného
podle všeobecného trestního zákona -
politickými úřady pokutou do 100.000 K, aneb
vězením do 6 měsíců. Trest
vězení nelze přeměniti v pokutu.
Zákon tento stane se účinným dnem
vyhlášení.
Den, kdy Státní revisní úřad
počně svoji působnost, stanoven bude nařízením.
Týmž dnem přejde na Státní revisní
úřad též agenda revisního odboru
při ministerstvu financí podle nařízení
ze dne 1. března 1919 čís. 96 sb. zák.
a nař., jakož i agenda úřadu pro potírání
lichvy a Státní revisní kanceláře
při ministerstvu pro zásobování lidu.
Provésti tento zákon přísluší
veškerému ministerstvu.