Po převratu utvořily se na rychlo centrální
úřady. Pro obr železniční zřízeno
bylo generální ředitelství, které
vybudováním ministerstva železnic bylo zrušeno.
Forma ministerstva železnic zůstala tatáž
jako za starého Rakouska s tím toliko rozdílem,
že veškeré agendy shrunuty do tohoto ústředního
úřadu včetně generální
inspekce. I tuto agendu obstarává nyní ministerstvo
železnic, ač co úřad výkonný
nemůže býti úřadem dohlédacím.
Touto na rychlo stvořenou organisací přibylo
velmi mnoho práce povahy exekutivní nejvyššímu
úřadu ve prospěch zásadního
rozhodování, týkající se dopravnictví,
povstává tu nový anachronismus spočívající
v tom, že se ministerstvo železnic zatížilo
neobyčejně prováděním provozu
na škodu úřadování ve směru
dohlédacím. to má a může míti
v zápětí, že některý odbor
ministerstva železnic v určitých případech
rozhodne, aby to či ono se provádělo, co
je a bude v odporu se zájmy ať již bezpečnostními
nebo jinými, anebo rozhodne dnes či zítra
proti některé soukromé dráze, aby
pozítří, jako představitelka správy
železniční s toutéž drahou vyjednávala
a v téže věci aneb jiné, ať již
se o tu neb onu výhodu jedná, vyjednávala
jako strana. Prostě není hranice mezi úřadem
dohlédacím a nejvyšším správou
státních drah.
Tedy organisace ministerstva železnic, nehledě k tomu,
že je to kopií vídeňského úřadu,
neodpovídá uvedenému nazírání
na rozvoj dopravních prostředků. Poněvadž
nelze objektivně postupovati v otázkách vlastních
a v otázkách vlastních a v otázkách
veřejných všeobecně prospěšného
rázu, zejména kde jedná se o bezpečnost
dopravní a vyhledávání, po případě
potrestání vinníka, který tuto bezpečnost
svým vlastním jednáním ohrožuje.
Máme nyní co činiti se značnými
poruchami dopravními. Zdá se nám, že
spor ministerstva železnic s ministerstvem veřejných
prací ve příčině přiznání
potřebného kontingentu uhlí, mluví
více než srozumitelně. Časté
poruchy dopravní, z nichž je ministerstvo železnic
obviňováno, jsou předmětem úvah
jak legislativy tak i časopisů. Zbývá
otázka, kdo je kompetentní učiniti rozhodnutí?
Kdo má právo činiti soudce? Tak jak věci
vypadají, není pražádného orgánu,
který by byl zmocněn eventuelní závady
nejen konstatovati, nýbrž i mocí svého
úřadu odstraňovati. Ale nejedná se
jen o železnice. Jsou tu úřady poštovní.
V ministerstvu pošt a telegrafů pracuje se na zákonu,
jímž organisovati se má provoz automobilová
a autobusový. Opírati se při této
výstavbě s novými komunikačními
prostředky o zastaralý regál a různé
zastaralé dvorské patenty nelze. V době brzké
bude vzduchoplavba nabývati významu a vybojuje si
svého místa v oboru dopravním. Je zde paroplavba,
mluví se vážně o nových vodních
cestách - to vše musí podléhati státnímu
dozoru, kterého dnes nemáme.
Z té příčiny navrhují podepsaní:
Slavné Národní shromáždění
račiž se usnésti:
Vláda se vyzývá, aby zřízen
byl dopravní dohlédací úřad
československé republiky.
Z důvodů formálních budiž tento
návrh přikázán výboru dopravnímu
a technickému.