Dosavadní finanční stráž se zrušuje
a nahrazuje se pro vnitrozemí důchodkovou kontrolou
a pro službu pohraniční finanční
stráží pohraniční.
K přijetí k důchodkové kontrole vyžaduje
se mimo všeobecné pro státní službu
ustanovené podmínky, vzdělání
rovnající se celkem 6. třídě
středoškolské. Ministr financí může
v případech nutných povoliti výjimky.
Legionářům přiznává
se přednostní nárok na přijetí.
Těmto může ministerstvo financí povoliti
úchylku od ustanovení co do stáří
a stavu platných.
Pro příslušníky důchodkové
kontroly zavádějí se dvě odborné
zkoušky. a to nižší a vyšší.
Rozsah a zkušební předměty těchto
zkoušek budou stanoveny podle potřeb služebních
nařízením.
Za účelem vykonávání důchodkové kontroly budou zařízeny zvláštní důchodkové
kontrolní úřady, jež podléhati
budou přímo příslušným
finančním úřadům I. stolice.
Příslušníci důchodkové
kontroly jsou úředníky československé
republiky a zařazují se do hodnostních tříd
podle skupiny D služební pragmatiky. Podmínkou
povýšení do X. a časového postupu
do XI. a VIII. hodnostní třídy, jest složení
odborné zkoušky (§ 3.), podmínkou povýšení
do VIII. a VII. hodnostní třídy složení
též vyšší odborné zkoušky.
Místo diet přísluší úředníkům
důchodkové kontroly paušální
náhrada roční částkou a to:
v XI. hodn. třídě . . 800 K
v X. » » . . 900 K
v IX. » » . . 1000 K
v VIII. » » . . 1100 K
v VII. » » . . 1200 K
Paušál praktikantů rovná se paušálu
v XI. hodnostní třídě.
Vedle dietního paušálu stanoví se cestovní
paušál podle rozlohy kontrolního obvodu a podle
rozsahu služby ministerstvem financí a to bez rozdílu
hodnostní třídy roční částkou
od 400 do 700 K.
Služba důchodkové kontroly koná se v
obleku občanském, dlužno však vykázati
se úřední legitimací.
Služební poměry pohraniční finanční
stráže upraví se nařízením.
Úředníci a zřízenci dosavadní
finanční stráže přejímají
se k důchodkové kontrole s obmezením vytčeným
v § 10. tohoto zákona podle těchto ustanovení:
1. Úředníci finanční stráže
přesazují se z kategorie E do skupiny D státních
úředníkův a zařazují
se na poprvé podle celkové doby služební
a podle svého předběžného vzdělání
takto:
Úředníci s celou střední školou
a složenou zkouškou zralosti zařazují
se
po 12 letech do X. hodn. třídy
» 18 » » IX. » »
» 24 » » VIII. » »
» 33 » » VII. » »
Ostatní úředníci:
po 12 letech do X. hodn. třídy
» 18 » » IX. » »
» 26 » » VIII. » »
» 34 » » VII. » »
Do VIII. a VII. hodn. tř. mohou však býti zařazeni
pouze oni úředníci, které komise u
příslušného zemského finančního
úřadu zvlášť k tomu ustanovená
uzná za způsobilé, aby důchodkový
úřad samostatně úspěšně
vedli.
Tato komise skládá se z předsedy a čtyř
členů. Předsedu jmenuje ministerstvo financí,
dva členy ustanoví zemský finanční
úřad a dva členy volí ze svého
středu příslušníci dosavadní
finanční stráže té které
země relativní většinou hlasů.
Je-li celková služební doba úředníků,
o něž jde, delší nežli služební
doba svrchu udaná, započte se jim časový
rozdíl až do nejvyšší výměry
čtyř roků pro postup do vyšších
požitkův a poukáží se v daném
případě vyšší požitky
k výplatě.
2. Zřízenci dosavadní finanční
stráže, pokud vykazují kvalifikaci aspoň
»dobrou« a budou přejati k důchodkové
kontrole (§ 10.), zařadí se do hodnostních
tříd a stupnic platových skupiny D státních
úředníků podle těchto ustanovení:
a) Zřízenci, kteří úspěšně
vykonali dosavadní úřednickou nebo bývalou
potravní zkoušku, budou zařaděni do
platových stupnic jednotlivých hodnostních
tříd podle služného, které jim
přísluší od 1. září
1919 na základě nové úpravy (zákon
ze dne 7. října 1919, čís. 541 sb.
z. a n.).
Nekryje-li se toto služné s tou kterou platovou stupnicí
úřednického schematu, nastupuje zařadění
do stupnice nejblíže vyšší.
b) Zřízenci, kteří vykonali jenom
dosavadní zkoušku respicientskou, buďtež
stejným způsobem (bod 2a) zařazeni s tím
obmezením, že zřízenci, kteří
mají vzdělání v §u 2. tohoto
zákona žádané, mohou postoupiti nejvýše
do VIII. a oni zřízenci, kteří tohoto
vzdělání nemají, nejvýše
do IX. třídy hodnostní. Další
postup podmíněn jest úspěšným
složením odborné zkoušky (§ 3.).
c) Zřízencům, kteří respicientské
zkoušky nemají, povoluje se k vykonání
nižší v §u 3. tohoto zákona označené
zkoušky lhůta do konce roku 1920. Vykonají-li
zmíněnou zkoušku v této lhůtě,
budou zařaděni do důchodkové kontroly
začátkem měsíce, jenž po zkoušce
následuje, za podmínek v předchozím
odst. b) uvedených.
d) Zřízenci, kteří vykonali s úspěchem
respicientskou zkoušku, mají předepsané
vzdělání (§ 2.) a slouží
déle 1 roku, avšak nemají služného
2808 K, budou zařaděni do XI. hodnostní třídy.
Ostatní dosud nezkoušení zřízenci
finanční stráže, kteří
mají předepsané vzdělání,
stanou se čekately na úřednická místa
ve skupině D.
Ve všech těchto případech nesmí
býti zařaděním přivoděna
újma v dosavadních služebních požitcích.
K důchodkové kontrole nemohou ze sboru dosavadní
finanční stráže býti převzati
zaměstnanci:
1. kteří po 28. říjnu 1918 byli pro
pohraniční službu přijati,
2. kteří do stanovené jednoroční
lhůty nevykonají nižší (respicientskou
zkoušku (§ 9., odst. 2 c),
3. o kterých komise v § 9. pod čís.
1 označená na případnou stížnost
s konečnou platností rozhodne, že nelze jich
doporučiti k přijetí k důchodkové
kontrole a to zejména proto,
a) že zaměstnanec má kvalifikaci méně
dobrou,
b) že byl převzat ze služeb cizího státu
do služeb československé finanční
stráže,
c) že dosavadní celková služební
činnost nebo tělesná způsobilost toho
kterého zaměstnance nenasvědčuje,
že by při důchodkové kontrole se osvědčil
nebo osvědčiti mohl.
V přechodné době a dokud se nevybuduje nová
pohraniční stráž finanční,
jsou příslušníci dosavadní finanční
stráže, i když do důchodkové kontroly
zařaděni budou, povinni podle potřeby a podle
ustanovení pro pohraniční stráž
platných konati službu hraniční, aniž
by jim z toho důvodu příslušel nárok
na zvláštní nebo zvýšené
služební požitky.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. září 1919. Provedením zákona
pověřuje se ministr financí.
K § 1. Dosavadní finanční stráž
jest ozbrojený a stejnokrojem opatřený sbor,
jehož kázeň přizpůsobena jest
kázni vojenské. Vojenská povaha sboru bylo
příčinou, že k finanční
stráži v prvé řadě přijímáni
byli žadatelé, kteří odbyli vojenskou
presenční službu. Vedle certifikatistů
měli přednost poddůstojníci stálého
vojska nebo zemské obrany prokázavší
nejméně 6letou vojenskou aktivní službu.
Za tím cílem žádalo se k přijetí
do sboru finanční stráže pouze obecnoškolské
vzdělání. Všeliké pokusy, úroveň
základního vzdělání zvýšiti
ztroskotaly následkem odboje rakouských vojenských
kruhů, které stráž finanční
měly za zaopatřovací ústav pro vysloužilé
vojáky.
Celý sbor tvořil tak jednotné, těžkopádné
těleso, které pro různé a od sebe
naprosto odlišné služební výkony
bylo ve svém vývoji zdržováno a svému
úkolu oddalováno. Překážkou byla
zejména finanční stráž v zemích
bývalého Rakouska kulturně i hospodářsky
zaostalých, které neměla a také nepotřebovala
toho vzdělání jako finanční
stráž v zemích koruny české.
Mimo to i centralisační vládní systém
hrál tu svoji pověstnou smutnou úlohu.
Zrušením dosavadní finanční stráže
a nahrazením této důchodkovou kontrolou a
pohraniční stráží zjednoduší
se organisace obou sborů, upevní se jejich služební
i existenční postavení (odpadnou zejména
přesázky z vnitrozemí na hranice a naopak)
a usnadní se jejich úkol a vývoj.
Utvořením důchodkové kontroly a zařaděním
její do stavu úřednického, jakož
i úplným odloučením od pohraniční
stráže bude vyhověno nejen zájmu státu,
nýbrž i dávným oprávněním
stavovským požadavkům sboru a pozvedne se jeho
výkonnost. Vyškolení příslušníků
každého z obou sborů bude také pronikavější
a úplnější, neboť odpadne zbytečné
jich přetěžování materiemi odboru
druhého, s nímž ničeho společného
míti nebudou.
Finanční stráž má ve svém
dnešním složení dvojí úkol:
předně výkon kontroly v oborech veškerého
nepřímého zdaňování
a potom střežení celních hranic oproti
celní cizině.
Obě tyto činnosti staly se průběhem
dohody naprosto odlišnými. Kontrola průmyslových
závodů, na př. lihovarů, vyžaduje
předchozího vzdělání školního
a odborné průpravy; střežení
hranic předpokládá v první řadě
fysickou zdatnost, odolnost a ostražitost. Prvá jest
kontrolou správného předepsání
a vybírání nepřímých
daní a dávek, druhá jest stráží
na ochranu hranic proti živlům podloudným a
jinak státu nebezpečným.
Z toho již plyne, že požadavek stejného
stupně vzdělání není odůvodněn.
Pro pohraniční službu strážní
stačí vzdělání nižší,
tedy asi škola občanská (pro Slovensko až
na další i obecná). Jinak se věci mají
při kontrole vnitrozemské. Ohromný rozvoj
průmyslových závodů, hospodářská
a obchodní vyspělost žádá, aby
státní orgánové, kterých povinností
jest, dbáti v těchto podnicích státních
zájmů, byli odborně tak vzdělanými,
aby mohli pokroky průmyslu a obchodu zdárně
sledovati, správně posuzovati a zakročiti
tam, kde by státní důchod byl ohrožen.
Toho od zřízence se vzděláním
obecnoškolským žádati nelze. Proto stanovena
byla úroveň vzdělání pro vnitrozemskou
a pohraniční kontrolu různě.
Dnešní doba volá po rozdělení
finanční stráže ve dva celkem různorodé
sbory a po samostatné organisaci každého z
těchto dvou těles podle vnitřních
důvodů platných pro každé z nich
vzhledem k účelům, jež sledovati mají.
Pohraniční stráž k ochraně hranic
celních budiž stráží vojensky organisovanou,
která by zaujímala postavení asi podobné
četnictvu. Jako četnictvo, podrobené úřadům
vojenským konalo mimo hlavní svůj úkol
bezpečnostní stráže i vnitřní
služby u politických správ a soudů,
tak miliční pohraniční (celní)
stráž by vykonávala úkoly hraniční
ochrany, ale mohla by současně konati služby
celní ochrany a působiti jako pomocný orgán
celních úřadů, pověřených
exekutivou celní. Kterak bude organisována stráž
pohraniční, nepadá do rámce tohoto
návrhu, zde jedná se pouze o odloučení
vnitrozemské stráže od dosud společné
fin. stráže.
Vnitrozemská stráž měla by nésti
název »důchodková kontrola«, poněvadž
ve vnitrozemí nemá ráz a povahu »stráže«
opatřené zbraní a stejnokrojem, nýbrž
jest povahy ryze kontrolní, jako jest kontrola technická,
živnostenská atd. Titul druhého sboru »Pohraniční
stráž finanční« vyplývá
ovšem z jeho strážní služby vykonávané
na hranicích celních.
Finanční stráž byla již v dřívějších
dobách dělena ve dvě označené
kategorie a to v »pohraniční myslivce«
a v »důchodkovou stráž«.
Roku 1842 byly obě tyto instituce spojeny ve společný
sbor »stráže finanční«, jejíž
služební poměry upraveny byly r. 1843, 1869,
1890, 1895, 1899 a konečně 1907, kteréžto
ustanovení dodnes platí.
Podle tohoto nařízení jest určena
finanční stráž
a) aby odkrývala podloudnictví a jiné přestupky důchodkové,
b) aby odkrývala nesprávné počínání
úřadův a zřízenců,
c) aby napomáhala výkonným úřadům
při jejich úředních výkonech,
d) aby zabraňovala přístupu do země
podezřelým osobám,
e) aby vojenským sběhům bránila v
útěku do ciziny,
f) aby pomáhala v provádění opatření
k ochraně veřejné bezpečnosti,
g) aby konala šetření a úřední
jednání jí úřady uložená,
h) aby spolupůsobila při vojenské obraně
hranic podle zvláštních nařízení.
Povinnosti a práva finanční stráže
v dozorčí službě pohraniční
stanoví na řízení celního a
monopolního řádu a dodatky k němu;
střeží zejména celní čáru,
pohraniční okres (pás) a dopravu v něm
a bdí nad tím, aby zachovávána byla
nařízení stran přechodu celní
čáry, o deklarování a proclení
zboží a přehlídky zboží
v tomto okrese.
Naproti tomu vyplývá povinnost finanční
stráže vnitrozemské z ustanovení o potravních
daních z piva, lihu, cukru, miner. olejů, o dani
z masa, vína, o potravní dani na čáře,
o dani ze zapalovadel, o monopolech (tabák, sůl,
sacharin, střelný prach). V obor jich padají
též revise kolkovní (systemální
revise) a u výrobců hracích karet. Důležitým
úkolem vnitrozemské stráže jest odkrývání
trestních přestupků důchodkových
ve smyslu trestního zákona důchodkového
(z 1835 a dodatků obsažených v jednotlivých
zákonech na př. v pivním, cukerním
atd.).
K § 2. K přijetí do sboru nynější
finanční stráže i pro službu vnitrozemskou
požadováno bylo dosud jen obecnoškolské
vzdělání. Toto pro shora vylíčené
úkoly důchodkové kontroly ve vnitrozemí
naprosto nedostačuje.
Snahy vnitrozemské finanční stráže
nesou se k tomu, aby k »důchodkové kontrole«
byli přijímáni příště
jenom absolventi středních škol neb škol
těmto na roveň postavených. S tímto
požadavkem nelze plně souhlasiti.
Činnost finanční stráže jest
činnost praktická, její služba výkonná
a nikoliv kancelářská. Jednotných
škol, které by vyhovovaly požadavkům služby
důchodkové kontroly není. Pro tuto jest sice
třeba všeobecného vzdělání,
as v té míře, kterou nabýti lze na
nižších středních školách
neb na škole občanské; ale kromě toho
žádoucno vzdělání směru
praktického, které prostředkují školy
obchodní či průmyslové, neb odborné
školy lihovarské, pivovarské atd., zkrátka
praktické školy, které přimykají
se praxi důchodkové kontroly.
Požadované předběžné vzdělání
kontroly rovnalo by se potom (nižší střední
škola a dvouletá obchodní, průmyslová
neb odborná škola) asi šesté třídě
středoškolské. Toto by zplna stačilo,
aby kontrola důchodková byla institucí účelnou,
vývoje schopnou a způsobilou pro všecky jí
přikázané obory služby finanční.
Maturita měla by v mnohém směru následky
škodlivé; abiturient záhy by žádal
za přidělení pomocných sil na př.
sluhů atd. a činil nároky, aby postupoval
stejně s ostatními úředníky
abiturienty (na př. s úředníky berními,
celními atd.). Zvláštní karakter finanční
služby by byl setřen a nastal by stavovský
boj s úředníky kancelářskou
službu konajícími.
Přiznání přednostního nároku
na přijetí legionářům, navrhuje
se vzhledem k jich uznané zásluze a ukázněnosti.
K § 3. Zavedení odborných zkoušek není
novotou a je odůvodněno služební potřebou.
K § 4. Stavba o organisace finanční stráže
dosavadní jest uspořádána takto:
Dosavadní finanční stráž roztříděna
jest na oddělení finanční stráže,
které jest bezprostředním výkonným
orgánem v oborech kontroly nepřímého
zdaňování. Více oddělení
finanční stráže tvoří
kontrolní okres finanční stráže,
v jehož čele stojí správce kontrolního
okresu finanční stráže, úředník
XI. až VIII. třídy hodnostní.
Oddělení podléhají při výkonu
dozorčí služby okresním kontrolním
správám, tyt pak finančním úřadům
I. stolice atd.
Dosud kontrolní správce vede správu kontrolního
okresu a dohlédá i na oddělení. Kontroluje
zřízence při výkonu služby za
dne i za noci, k ruce má »přiděleného«,
jenž dozírá též. Tato dvojí
kontrola zřízenců podléhá dozoru
inspektora finanční stráže při
finančním okresním úřadu vrchního
inspektora zemského finančního úřadu.
Poněvadž pak všichni tito orgánové
jsou povinni kontrolovati též činnost pivovarů,
cukrovarů, lihovarův a jiných závodův
a živnosti dani potravní podrobených, podléhají
vlastně tyto objekty - pateronásobné kontrole.
Naddozorce hlídá várku; jej kontroluje oddělenívedoucí
vrchní respicient; pak přijde kontrolní správce.
Mimo to jest superkontrola; inspektor technický, inspektor
finanční stráže, a není vyloučeno,
že náhodou dostaví se i vrchní inspektor
finanční stráže od zemského finančního
ředitelství, tedy 7 kontrolních orgánů.
Tato abundace úředních míst je i jinak
na závadu, neboť působí zbytečné
průtahy a zvyšuje též náklad finanční
správy.
Navrhuje se proto zrušiti kontrolní správy
finanční stráže a místo nich
zříditi tam, kde jsou oddělení, důchodkové
kontrolní úřady, jichž obvod zpravidla
bude totožný s obvodem toho kterého soudního
a berního okresu. Kontrolní úřady
podléhaly by přímo finančním
úřadům I. stolice.
K § 5. Dosavadní finanční stráž
(pohraniční i vnitrozemská) skládá
se: z mužstva (dozorce, naddozorce, respicient, vrchní
respicient) a z úřednictva (komisař II. tř.
v XI. hodn. tř., komisař I. tř. v X. hodn.
tř., vrchní komisař II. tř. v IX.
hodn. tř. a vrchní komisař I. tř.
v VIII. hodn. tř.).
Počet mužstva je v poměru k počtu úřednictva
tak veliký, že sotva desátý díl
zřízenců může dosíci místa
úřednického.
Toto služební postavení finanční
stráže jest nadále neudržitelné,
již proto, že služba finanční stráže
je v mnohém směru důležitější,
zodpovědnější a obtížnější
než služba kancelářských oficiantů
a pomocníků, jimž v novější
době byl přiznán charakter úředníků
s nárokem na zařazení do tří
nejnižších tříd hodnostních.
Osnova navrhuje tudíž zařadění
příslušníků důchodkové
kontroly do kategorie státních úředníkův
a to vzhledem k předepsanému stupni předběžného
vzdělání (§ 2.) a požadavku vykonání
aspoň jedné odborné zkoušky (§
3.) do skupiny D služební pragmatiky.
Vykonání nižší odborné zkoušky
má býti podmínkou povýšení
do X. a časového postupu do IX. a VIII. třídy
hodnostní, vykonání vyšší
odborné zkoušky podmínkou povýšení
do IX. a časového postupu do VIII. a VII. třídy
hodnostní.
K § 6. Místo diet přiznává se
úředníkům a praktikantům důchodkové
kontroly paušální náhrada a to z důvodu,
že orgánové ti jsou povoláni konati
především (takřka denně) službu
vnější. Kancelářské práce
nutno podle možnosti obmezovati v zájmu dozoru.
K § 7. Poněvadž důchodková kontrola
vykonává službu svoji a různá
šetření přímo u stran v jejich
podnicích, dílnách, obchodech a bytech, bude
účelnější, když orgánové
její budou službu vykonávati v obleku občanském
a nikoliv ve stejnokroji. Poslednějším vzbuzuje
se nepohodlná, důchodu často škodlivá
pozornost a zvědavost obyvatelstva a stran, takže
ty po upozornění mohou zavčas zapříti,
vzdáliti nebo též předmět pozastávky
ukrýti. Ostatně vykonávala finanční
stráž již v posledních letech službu
ponejvíce v obleku občanském a to s úspěchem.
Taktéž ji připouštěla i služební
ustanovení.
Povinnost legitimovati se vyplývá z nutnosti, aby
zabráněno bylo veškerému zneužití
úředního výkonu jinými osobami
a aby zároveň byla odstraněna nedůvěra
stran k vyšetřujícím orgánům.
K § 8. Nové upravení služebních
poměrů pohraniční finanční
stráže, která má býti i na dále
vojensky organisovaným uniformovaným sborem, chystá
se současně cestou nařízení,
jak se již stalo u četnictva a stráže
bezpečnostní.
K § 9. Přechodná ustanovení. Jedná
se tu o dva sbory, a to úřednický a zřízenecký.
Úředníci zařaďují se podle
celkové doby služební, zřízenci
podle zásad vyslovených již v zákoně
o převzetí poštmistrů podle služného,
jež jim na základě nové všeobecné
úpravy platů státních zaměstnanců
přísluší.
Zařadění podle celkové služební
doby je u úředníkův odůvodněno
tím, že tito státní zaměstnanci
alespoň z části budou odškodněni
za újmu, kterou utrpěli nepříznivým
po desítiletí trvavším postupem. Při
tom aciť byly pro zařadění do jednotlivých
hodnostních tříd stanoveny delší
služební doby, než jsou pro časový
postup určeny. Krom toho činí osnova zařadění
do VIII. a VII. hodnostní třídy závislým
na tom, že ten který úředník
bude zvláštní komisí uznán za
způsobilého k samostatnému vedení
důchodkového úřadu. Tím vyhoví
se jak potřebám státní správy
tak i přáním zřízenců
samých, kterým oběma záleží
na tom, aby ve vedoucích místech byly síly
plně způsobilé.
Ustanovení, že doba celkové služby, pokud
převyšuje dobu, jež je stanovena pro zařazení
do jednotlivých hodnostních tříd,
má býti započtena pro časový
postup jednak do vyšších stupnic platových
té které hodnostní třídy, jednak
i do nejblíže vyšší hodnostní
třídy, béře spravedlivý zřetel
na rozdíly v celkové služební době,
jelikož by jinak zřízenci déle sloužící
vůči mladším kolegům důvodně
se cítili zkrácenými.
Zařadění zřízenců děje
se - jak svrchu již uvedeno - na základě dosavadního
služného s jistými omezeními časového
postupu z důvodu nižšího vzdělání
a nedostatku odborné zkoušky.
Ve všech případech vyžaduje se pro zařadění
zřízenců do důchodkové kontroly
ve shodě s obdobnými ustanoveními §§
51. a 57. a služ. pragmatiky kvalifikace aspoň »dobrá«.
K § 10. a 11. Těmito ustanoveními má
býti jednak zabráněno přílivu
takových zřízenců dosavadní
finanční stráže k důchodkové
kontrole, kteří pro tuto službu nemají
potřebné způsobilosti, jednak má býti
umožněno nerušené konání
služby pohraniční až do doby, kdy nová
pohraniční finanční stráž
bude dostatek vybudována.
K § 12. Zpětná platnost od 1. září
1919 se navrhuje, aby zřízencům dostalo se
výhod, jež jim tato osnova poskytuje, současně
s všeobecnou úpravou poměrů státních
zaměstnanců, s kterouž tato osnova v mnohém
směru souvisí.
Vyšší náklad s touto reorganizací
finanční stráže spojený bude
zčásti vyvážen tím, že zrušením
dosavadních okresních kontrolních správ
finanční stráže ušetří
se značný jich osobní a věcný
náklad a že zavedením občanského
obleku pro důchodkovou kontrolu odpadnou dosavadní
příspěvky na opatření uniforem.
Vládní návrh budiž přikázán
státně zřízeneckému výboru
s tím, aby o něm podal zprávu ve lhůtě
8 dnů.
Ministr financí: