K tomuto dotazu mám za čest oznámiti, že
žádost okresního výboru, jakož
i městské rady v Ústí nad Orl. ze
dne 30. července t. r. čís. 2706 za zavedení
výhodnějšího přímého
železničního spojení z Prahy do Opavy
přes Kyšperk, Hanušovice, Hlucholazy a Krňov
dala podnět ministerstvu železnic k vyšetření
všech poměrů, rozhodných pro posouzení
otázky této.
Ve věci samé se předesílá.
že toto železniční spojení měřící
348 km je sice o 33 km kratší než spojení
přes Českou Třebovou, Olomouc, Přerov,
Svinov-Vítkovice, jízda však trvá o
1 hodinu 7 minut déle, než-li v případě
druhém.
Příčinou toho jest, že trati z Mladkova
do Hanušovic jakož i z Hanušovic do Hlucholaz,
jsou drahami podružného řádu, jež
vybudováním a celkovým vypravením
rovnají se místním drahám. Mimo to
mají obě tyto trati ostré oblouky a na četných
místech stoupání až 30% (zejména
trať z Hanušovic do Hlucholaz), jež nedovolují
větší rychlosti než 30 km za hodinu.
Vzhledem k těmto nepříznivým poměrům
směrovým a sklonitosti nelze počítati
s podstatným zrychlením vlaků v této
dílčí trati, a bylo by možno zkrátiti
dobu jízdy nejvýš o 40-50 minut toliko tehdy,
kdyby se obě jmenované trati náležitě
vypravily a jejich železniční svršek zesílil.
Naproti tomu je trať z Ústí nad Orlicí
do České Třebové, Olomouce a Přerova
tratí I. řádu, a po zřízení
II. koleje na této trati bude možno vzhledem k příznivým
poměrům terrainním a směrovým
ještě zvýšiti rychlost vlaků, takže
bude celková doba jízdy po této linii proti
nynějšku ještě více zkrácena.
Přes to, že cestující obecenstvo používá
většinou posléze řečeného
spojení pro jeho výhodnost, bude železniční
správa věnovati plnou pozornost a péči
také spojení přes Mladkov-Hanušovice-Hlucholazy,
a bude hleděti zejména při úpravě
příštího jízdního řádu
k tomu, aby, pokud to poměry dovolí, byla rychlost
provozu na této trati zvýšena.
V tom směru uvažuje se jmenovitě o tom, aby
pro pohodlí obecenstva a pro větší používání
této linie zavedly se přímé průběžné
vozy z Prahy pres Lysou n. L., Hradec Král., Kyšperk,
Hanušovice, Hlucholazy až do Opavy.
Ministr železnic: