Zkušenosti o šablonovitém rozvrhu obilních
kontingentů datují se již z roku 1915, kdy
byl v Čechách zaveden systém kontingentování.
Byla-li i původně příčinou
těchto závad neznalost zúčastněných
činitelů systému kontingentovacího,
může platiti tato omluva nyní jen ve výjimečných
případech. Důvodem dalšího vyskytování
se uvedených závad může býti
zejména jen pohodlnost a obava zodpovědnosti orgánů,
pověřených rozvrhem kontingentů, kteří
rozvrhují kontingent podle jednoduchých klíčů,
hlavně podle výměry osevní plochy,
domnívají se totiž, že se nejlépe
vyhnou odpovědnosti tím, použijí-li
při rozvrhu kontingentu strnulých zásad,
které však ve svých důsledcích
přivádějí největší
nespravedlnosti a ohrožují konečný výsledek
kontingentováni.
Ministerstvo pro zásobování lidu věnovalo
již této nepřístojnosti největší
pozornost, neboť má především zájem
na tom, aby kontingent byl rozvržen individuálně
přesně podle výkonnosti každého
jednotlivce.
Největší nebezpečí záleží
v tom, že jedna skupina zemědělců, zejména
větších, byla by při tomto šablonovitém
kontingentu příliš málo zatížena
a tím uvolnily by se jí zásoby ku prodeji
pod rukou za lichvářské ceny. Naproti tomu
nebylo by lze vůbec potom vykoupiti kontingenty oněch
zemědělců, kteří byli příliš
zatíženi, tak že veřejné zásobování
by vyšlo na prázdno.
Ministerstvo pro zásobování lidu nařídilo
proto již několika výnosy, týkajícími
se výkupu obilí, aby byly kontingenty správně
rozděleny a aby byla této akci, která jest
nejdůležitějším úkolem obilních
výkupních úřadů na začátku
nového hospodářského období,
věnována všemožná píle a
svědomitost. Rozvrhem obilních kontingentů
na jednotlivé, dodávkami povinné zemědělce
byly pověřeny obecní obilní komise,
jež se skládají ze zástupců producentů,
zejména menších zemědělců
a konsumentů, jejíž členové přece
dobře znají poměry každého zemědělce
v obci. Mimo to jest hlavním úkolem výkupních
komisařů, kteří jsou přímými
orgány okresních obilních úřadů,
aby přezkoumali rozvrh obecního kontingentu na místě
samém, a vyřizovali stížnosti po dobrém
přímo v obci. Ve vyšší instanci
příslušejí pak stížnosti
okresnímu obilnímu úřadu, jehož
přednosta a obilní inspektor rovněž
má cestovati po okrese, aby vyšetřil a odstranil
shledané závady.
Ministerstvo pro zásobování lidu nepokládá
za nutné vydati v této věci nové všeobecné
pokyny, poněvadž dosavadní nařízení
úplně postačují. Pokud v jednotlivých
případech předpisů výše
uvedených by snad nebylo šetřeno, nutno každý
takový konkrétní případ hlásiti,
aby mohla býti zjednána náprava.
Těžiště rozvrhu kontingentu spočívá
v okresích a obcích, kde všichni zúčastnění,
počínaje rolníkem, od něhož se
vyžaduje poctivé přiznání jeho
výkonnosti, musí pracovati ke společnému
cíli, aby se dodala pro veřejné zásobování
množství co největší.
Není-li každý jednotlivec proniknut snahou
přispěti k vyplnění tohoto úkolu,
dochází potom k šablonovitému rozvrhu
kontingentů, aniž se může zde pomoci nejzevrubnějšími
pokyny ministerstva.
Ministr pro zásobování lidu: