Uznávajíc důležitost úvěrové
akce pro živnostníky válkou poškozené,
jakož i naléhavou nutnost, aby se živnostníkům
dostalo této úvěrové pomoci co nejdříve,
pečuje ministerstvo obchodu od počátku všemožně
o to, aby organisace této akce podle vydaných ustanovení
byla co nejrychleji uskutečněna. Především
záleželo ministerstvu na tom, aby byly ustaveny zemské
komitéty, kterým podle organisačních
řádů přísluší organisovati
a říditi akci v zemi. Proto zavčas zařídilo,
aby přípravné práce pro ustavení
těchto komitétů byly hotovy ještě
před vyhlášením organisačních
řádů, které se stalo, pokud jde o
Čechy a Moravu, dne 4. července 1919. Proto bylo
možno ustaviti zemský komitét v Praze. již
7. července, tedy tři dny po vyhlášení
organisačního řádu pro Čechy,
zemský komitét v Brně pak dne 14. července,
deset dní po vyhlášení organisačního
řádu pro Moravu. Organisační řád
pro Slezsko byl vyhlášen 4. srpna 1919 a zemský
komitét v Opavě ustaven dne 30. srpna 1919. Všechny
tyto tři zemské komitéty jsou v činnosti.
Aby též organisace komitétů okresních
a místních byla provedena podle organisačních
řádů co nejrychleji, byla ministerstvem obchodu
vydána hned dne 11. července 1919 pod číslem
25.251 obšírná instrukce zemským a okresním
politickým správám a městům
s vlastním statutem v Čechách a na Moravě
a dne 8. srpna 1919 pod čís. 25.765 stejná
instrukce zemské správě a okresním
politickým správám a městům
s vlastním statutem ve Slezsku s příkazem,
aby ustavení komitétů okresních a
místních bylo co nejvíce urychleno.
Opatřiti tiskopisy, potřebné pro organisaci
úvěrové akce, náleží zemským
komitétům. Aby však nenastal průtah,
obstaralo ministerstvo obchodu samo, s největším
za daných poměrů možným urychlením,
většinu těchto tiskopisů, a to jak tiskopisy
české, tak i německé, a dodalo je
zemským komitétům, kterými pak byly
rozeslány okresním politickým správám
a městům s vlastním statutem. Opatření
a rozeslání tiskopisů německých
se poněkud zdrželo z důvodů technických,
bylo však nějaký čas před podáním
dotazu také již provedeno.
Ministerstvo obchodu vypracovalo též vzory organisačních
a jednacích řádů pro okresní
a místní komitéty a tyto vzory byly v obou
jazycích před delší dobou rozeslány
příslušným úřadům.
Z tohoto vylíčení dosavadního postupu
jest patrno, že ministerstvo obchodu nic neopominulo, co
by mohlo vésti k tomu, aby úvěrová
akce pro živnostníky válkou poškozené
co nejrychleji byla uskutečněna, a že přáním,
projeveným v dotaze o pokynech politickým správám
a opatření tiskopisů bylo vyhověno
již v době před podáním dotazu.
Jestliže se okresní a místní komitéty
neustavují tak rychle, jak by si bylo přáti,
pak jsou důvody toho mimo dosah ministerstva obchodu. Spočívají
hlavně v povaze věci samé, neboť jest
tu potřebí přípravných prací
času vyžadujících (stanovení
obvodu působnosti komitétu, vyjednávání
s místními peněžními ústavy,
chtějí-li se akce zúčastniti, a který
ústav má převzíti písemnictví
a účetnictví komitétu, dále
zjištění, kteří činitelé
mají býti v komitétech zastoupeni, a jmenování
zástupců těchto činitelů v
komitétu). Jest na místních činitelích,
hlavně též na místních činitelích
živnostenských (společenstvech, úvěrních
družstvech), aby působili k rychlému provedení
těchto přípravných prací a
nezaviňovali snad průtahu pozdním jmenováním
svých zástupců v komitétě.
Podle došlých zpráv jsou některé
okresní komitéty již ustaveny a lze důvodně
očekávati, že celá organisace bude ve
dnech nejbližších uskutečněna.
Ministerstvo obchodu má věc v patrnosti a chce jako
dosud i nadále jí věnovati obzvláštní
péči a pozornost.
Pokud byl dotaz řízen též na ministra
vnitra, dlužno uvésti, že svým věcným
obsahem se dotaz tento působnosti ministerstva vnitra nedotýká,
neboť čl. XI. zákona ze dne 23. května
1919 sbírky zákonů a nařízení
čís. 276 o úvěru pro živnostníky
válkou postižené ukládá ministru
obchodu, ministru financí a ministru spravedlnosti, aby
zákon provedli (podobně čl. II. prov. nař.
ze dne 27. června 1919 sbírky zákonů
a nařízení č. 358. a č. 359.
a ze dne 21. července 1919, č. 437. Sb. z. a n.).
Ministerstvu vnitra účast na provádění
zákona přiznána tedy nebyla.
Okresní politické správy, provádějíce
tento zákon, vyřizují tudíž agendy
spadající do oboru působnosti ministerstva
obchodu a nepřísluší ministerstvu vnitra,
aby do těchto věcí meritorně zasahovalo.
Toto stanovisko zaujímá též ministerstvo
vnitra.
Ministr obchodu: