Zákon, kterým se má vláda zmocniti,
aby prozatímně upravila obchodní styky s
cizinou, je jedním z nejdůležitějších
hospodářských aktů státních.
Jde tu o rozhodnutí dalekosáhlého významu
pro náš další hospodářský
i politický vývoj.
Zásady naší obchodní politiky jsou do
značné míry už určeny mírovými
smlouvami. Smlouvu mezi čelnými mocnostmi, spojenými
a přidruženými s Československem, ze
dne 10. září 1919 zavázali jsme se:
1. že neuzavřeme žádné smlouvy,
dohody neb ujednání ani neučiníme
žádného opatření, jež by
nám bránilo účastniti se obecné
úmluvy, jež by do pěti let ode dne, kdy tato
smlouva vstoupí v platnost (do 10. září
1924), byla uzavřena pod ochranou Společnosti národů,
a
2. že každou výhodu a každou výsadu,
kterou bychom během téže pětileté
lhůty přiznali po stránce celní kterémukoliv
ze států, s kterými od srpna 1914 státy
spojené a přidružené válčily,
rozšíříme i na všechny státy
spojené a přidružené, pokud by snad
nešlo o úmluvu na základě čl.
222. mírové smlouvy s Rakouskem ze dne 10. září
1919.
Je-li první závazek, který se týká
výhrady čl. 23. lit. e úmluvy o Společnosti
národů v mírové smlouvě s Německem,
snad více povahy akademické, znamená závazek
druhý, že po pět let (do 10. září
1924) nesmíme uzavírati se žádným
ze států, který se spojenými a přidruženými
státy válčil, žádných
takových úmluv, které by jim poskytovaly
větších výhod, než jsou zabezpečeny
spojeným a přidruženým státům
- s výjimkou čl. 222. mírové smlouvy
s Rakouskem.
Pokud jde přímo o náš poměr k státům spojeným a přidruženým, ustanovuje naše mírová smlouva, že zboží ze států spojených a přidružených nepodrobíme při dovozu do Československa clům vyšším, než při dovozu stejného zboží podle celní sazby rakousko-uherské, platné dne 1. července 1914. Tento závazek však přestává, jakmile vláda československá ustanoví svou vlastní celní sazbu. Poněvadž pak máme už vlastní celní sazbu, vlastně měli jsme ji už před mírovou smlouvou, a to na základě zákona ze dne 20. února 1919, sb. z. a n. č. 97 o celním území a vybírání cla, jsme ve své obchodní politice k státům spojeným a přidruženým volni, pokud budeme s nimi nakládati aspoň tak, jako s jejich nepřáteli.
Náš obchodní poměr k Německu
je upravován mírovou smlouvou mezi mocnostmi spojenými
a přidruženými a Německem z 28. června
1919. Německo je zavázáno, že po dobu
šesti měsíců (do 28. ledna 1920) nesmějí
cla, uložená Německem na dovoz od nás,
být vyšší, než nejvýhodnější
cla, jež platila pro dovoz do Německa dne 31. července
1914. Po dobu dalších třiceti měsíců
(do 28. července 1922) zůstane toto ustanovení
v platnosti výlučně jen pro určité
produkty. Jinak je Německo zavázáno poskytnouti
nám všech výhod, svobod a výsad dovozních,
vývozních neb průvozních, kterých
by poskytlo kterémukoli jinému státu, a to
bez časového obmezení.
Obdobně je upraven i náš obchodní poměr
k Rakousku mírovou smlouvou mezi mocnostmi spojenými
a přidruženými a Rakouskem ze dne 10. září
1919. Rakousko je povinno, po dobu 6 měsíců
od uzavření smlouvy (do 10. března 1920)
vyhraditi našemu dovozu nejvýhodnější
cla, jež platila pro dovoz do bývalého mocnářství
rakousko-uherského dne 28. července 1914. Po dalších
třicet měsíců (do 10. září
1922) zůstane toto ustanovení v platnosti výlučně
jen pro některé produkty. Jinak je Rakousko zavázáno,
poskytnouti nám všech výhod, svobod a výsad
dovozních, vývozních nebo průvozních,
jez by povolilo kterémukoliv jinému státu,
a to také bez časového obmezení.
Všech těchto výhod a práv jak k Německu,
tak k Rakousku jsou všechny státy spojené a
přidružené stejně účastny.
My však máme ještě dále právo
ujednati s Rakouskem zvláštní celní
soustavu ve prospěch určitých produktů
přírodních neb výrobků, pocházejících
neb dovážených od nás do Rakouska, pokud
toto ujednání nepřekročí doby
pěti let od počátku účinnosti
mírové smlouvy (do 10. září
1924). ostatní spojené i přidružené
státy vzdávají se práva dovolávati
se těchto výhod i pro sebe. Totéž ujednání
může Rakousko učiniti i s Uhrami.
Podle mírové smlouvy máme my a stejně
i Polsko dále povinnost v patnácti letech od nabytí
účinnosti mírové smlouvy (do 10. září
1934) neukládati na vývoz výrobků
uhelných dolů do Rakouska jiných neb obtížnějších
vývozních cel neb dávek ani jiných
nebo obtížnějších obmezení
než ona, která budou uložena na stejný
vývoz do kterékoliv jiné země. Po
dobu tří let (do 10. září 1922)
nesmíme však uložiti ani vývozního
cla ani jakéhokoliv obmezení na vývoz určitého
množství uhlí a lignitu do Rakouska. O tomto
množství se dohodneme nebo je určí reparační
komise.
Proto máme dále ještě povinnost, sjednati
s Rakouskem zvláštní úmluvu o vzájemné
dodávce uhlí a surovin.
Finanční výbor probral všechna ustanovení
mírových smluv, pokud se týkají naší
obchodní politiky, a dospěl k přesvědčení,
že posléz uvedená ustanovení o vzájemné
dodávce uhlí a surovin mezi námi, Rakouskem
a Polskem jsou místy málo jasná a přesná.
Má proto za nutno, aby byla reparační komise,
která má při neshodách o provedení
a výkladu těchto ustanovení rozhodovati,
co nejdříve požádána o jasný
výklad. Jakmile bude zjednán žádaný
výklad, mělo by se po názoru finančního
výboru bezodkladně přistoupiti k projednaní
příslušných úmluv.
Pokud jde o smlouvu s Rakouskem o zvláštní
celní soustavě ve prospěch určitých
produktů přírodních neb výrobků,
pocházejících neb vyvážených
od nás do Rakouska, je finanční výbor
názoru, že dlužno dříve dobře
uvážiti všechny důsledky politické,
které by takové ujednání mělo
neb mohlo mít v zápětí, zvláště
když Rakousko má právo uzavříti
podobné ujednání i s Uhrami, avšak my
(ani Rakousko) nemáme práva k podobným ujednáním
s Jugoslávií neb Polskem. Tato smlouva může
nám zajisté přinésti značný
prospěch, nesmí nás však uvésti
v nepříznivé politické postavení,
ani nesmí sloužiti k tomu, aby Vídeň
nebo Pešť staly se, vlastně zůstaly zprostředkovateli
našeho vývozního a dovozního obchodu.
Finanční výbor očekává,
že vláda bude těchto věcí pamětlivá
při příslušném jednaní,
které by musilo být brzo zahájeno, má-li
celý tato úmluva, která smí být
jen krátkodobá, míti pro nás vůbec
nějakou cenu.
Při projednávání této předlohy
vznikla však pro finanční výbor hned
další otázka, jakými zásadami
má se naše obchodní politika říditi.
Máme se říditi politikou ochranného
cla anebo máme se připraviti na volný obchod?
Ve finančním výboru byl důraz položen
na to, že politiku ochranářskou asi trvale
provozovati nemůžeme. Náš stát
má veliký průmysl převážné
neb výlučné vývozní povahy,
má až na silný zemědělský
průmysl malou vlastní surovinovou základnu,
v poměru k vyvinutosti průmyslu nepatrný
vlastní spotřební obvod a je ve výrobě
potravin pasivní. Naším státem probíhají
nejdůležitější obchodní
cesty a můžeme se státi střediskem velkého
mezinárodního obchodu, jestliže dvéře
svého státu otevřeme. Tento stav nutí
nás k tomu, abychom se připravovali na politiku
volného obchodu.
Finanční výbor má za velmi důležité,
aby se tato směrnice naší příští
obchodní politiky vyřkla dnes a zcela jasně,
neboť velmi záleží na tom, aby si to všechny
naše výrobní vrstvy brzo uvědomily a
podle toho se zařídily ve výrobě i
v obchodní organisaci. Velké části
našeho průmyslu bude tato nová orientace snad
dost těžká, je však nutna a může
se beze škod celku státi jen nyní, kdy tvoří
se nové poměry nejen u nás, ale i v celé
Evropě. Naše hospodářské myšlení
mělo dosud namnoze jen úzký, ospalý
rámec staré monarchie, dnes musí a může
se vyhoupnouti na vysoký stupeň mezinárodní,
nemáme-li živořiti. Celní ochrana, pokud
se jí rozumí podpora vzniku vlastního průmyslu,
je u nás zásadně překonána
a celní ochrana, která by měla jen zabezpečiti
odbytový obvod ve vlastním státě,
je u nás hospodářsky nemožna.
Finanční výbor je si vědom toho, že
dnes jsou obchodní i valutní poměry ještě
příliš nevyjasněny, aby se mohla politika
volného obchodu přímo zahájiti. Je
však přesvědčen, že musíme
k ní velmi záhy dospěti, a že proto
přípravy naší vlády i všech
výrobních vrstev musí se už ode dneška
touto vůdčí zásadou říditi.
S tohoto hlediska pozměnil také finanční
výbor vládní osnovu.
V § 1. předloženého zmocňovacího
zákona dostává se vládě práva,
aby zatímně uzavírala obchodní smlouvy
s cizími státy na základě nejvyšších
výhod. Tyto smlouvy měly by jen všeobecnou
povahu a byly jen odrazem smluv, uzavíraných na
základě zmocnění § 2.
V tomto paragrafu se vláda zmocňuje, aby uzavírala
tarifní zatímní obchodní smlouvy během
r. 1919 a 1920. Při tom má se zpravidla poskytovati
cizím státům jen takových celních
výhod, jaké byly stanoveny rakousko-uherskými
obchodními smlouvami roku 1914 anebo jaké jsou stanoveny
v našem vlastním autonomním celním tarifu,
pokud jsou tyto sazby nižší než sazby rakousko-uherských
obchodních smluv roku 1914. Je známo, ze náš
autonomní celní tarif je, zejména pokud jde
o potraviny a suroviny, nižší.
Už tato zásada naší obchodní politiky,
která je vlastně diktována, jak už uvedeno,
mírovou smlouvou, znamená zásadní
změnu pro náš průmysl i obchod, poněvadž
územních, odbytových i valutních předpokladů
rakousko-uherských obchodních smluv tu po rozpadnutí
monarchie už není. Finanční výbor
jde však ještě dále a doplňuje
vládní osnovu ustanovením, že vláda
může, bude-li toho třeba, povolovati ještě
nižší celní sazby, než jsou v tarifních
smlouvách rakousko - uherských, resp. v našem
autonomním celním tarifu. Tím má být
připravován přechod k nove soustavě
naší obchodní politiky.
V § 3. osnovy je obsažena výhrada ústavního
schválení prozatímně uzavřených
obchodních smluv.
Finanční výbor navrhuje, aby Národní
shromáždění předloženou
osnovu zmocňovacího zákona schválilo.
Vláda se zmocňuje, aby obchodní smlouvy s
cizími státy uzavírané uváděla
zatímně v platnost, pokud se jimi obchodní
a dopravní styky upravují na základě
největších výhod.
Vláda se zmocňuje, aby uváděla zatímně
v platnost obchodní smlouvy s cizími státy
během roku 1919 a 1920 uzavírané, v nichž
výhody celní se strany naší cizím
státům povolované zpravidla nemají
přesahovati výhod podle stavu z 1. července
1914 cizině dřívějším
smluvním tarifem rakousko-uherským poskytovaných,
anebo nižších celních sazeb autonomních
podle platného stavu celního pro československé
celní území v ten který čas
cestou nařizovací stanoveného na základě
zákona ze dne 20. února 1919, sb. z. a nař.
č. 97 o celním území a vybírání
cla. Pokud toho bude potřeba, může však
vláda v zatímních úmluvách
s cizími státy upravovati celní poměry
i dalším snížením těchto
sazeb.
Smlouvy, na základě §§ 1. a 2. zatímně
v platnost uvedené, buďtež ihned předloženy
k ústavnímu vyřízení pro konečné
schválení.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.