K tomuto dotazu mám za čest uvésti, že
první jízdní řád pro československé
státní dráhy byl sestaven v předpokladu,
že cestující obecenstvo na trati z Brna do
Okříška bude po většině
gravitovati k městu Brnu. Při tom bylo pamatováno
na to, aby byla zjednána vhodná připojení
k vlakům směrem ku Praze a z Prahy, a to jak v Brně,
tak i v Okříšku.
Stále citelněji doléhající
nedostatek lokomotiv a uhlí způsobil však,
že se záhy upustilo od některých původně
projektovaných vlakův, ano, že v poslední
době nastala nutnost, zrušit i vlaky č. 1615
a 1616, jež v Okříšku měly připojení
na rychlík č. 6 z Prahy do Znojma a čís.
5 ze Znojma do Prahy.
Zrušení těchto vlaků stalo se po zralé
úvaze v předpokladu, že při nezbytné
redukci vlaků doporučuje se spíše ponechati
vlaky, s nimiž jezdí školní děti
a dělnictvo za svým cílem, a mimo to vlaky,
jež umožňují spojení s osobními
vlaky, ježto širší obecenstvo, jezdící
na kratší vzdálenosti, používá
osobních vlaků v nepoměrně větším
rozsahu, než rychlíků.
Přes to však až dosud byla možna spojení
s Prahou bez dlouhé čekací doby v přípojných
stanicích a to:
přes Brno:
vlakem č. 1611 s připojením na osobní
vlak čís. 311 Brno - Praha,
vlakem č. 1613 s připojením na rychlík
č. 303 Brno - Praha a
vlaky č. 1617 a 1619 s připojením na osobní
vlak č. 313 Brno - Praha,
a naopak:
rychlíkem č. 302 Praha - Brno s připojením
na vlak č. 1618 a
osob. vlakem č. 314 Praha - Brno s připojením
na vlak č. 1612;
přes Okříško:
vlakem č. 1612 a 1614 s připojením na osobní
vlak č. 15 Znojmo - Praha,
vlakem č. 1614 s připojením na osobní
vlak č. 17 Znojmo - Praha a
vlakem č. 1620 s připojením na osobní
vlak č. 21 Znojmo - Praha
a naopak:
osobním vlakem č. 18 Praha - Znojmo s připojením
na vlak č. 1611,
osobním vlakem č. 22 Praha - Znojmo s připojením
na vlak č. 1617 a
osobním vlakem č. 16 Praha - Znojmo s připojením
na vlak č. 1619.
Naproti tomu je spojení s Vídní skrovné
a nedostatečné, a nutno čekati jak v Okříšku,
tak i ve Znojmě, nebo v Šatově vždy dlouhou
dobu na přípojné vlaky.
Staniční budovy v Okříšku a ve
Studenci již nevyhovují dnešním požadavkům
jak co do vypravení, tak i rozdělením jednotlivých
místností, zvláště čekáren,
a bude proto již v nejbližším čase
začato s nutnými adaptacemi řečených
budov.
K tomu se podotýká, že ředitelství
státních drah v Brně provedlo již potřebná
šetření co do úpravy čekáren
a restaurace v Okříšku a po vydání
příslušných spisův a projektů,
za něž bylo ředitelství bývalé
severozápadní dráhy ve Vídni již
požádáno, přikročí bez
průtahu k vypracování projektu.
Naproti tomu jsou návrhy na výpravu čekáren
ve Studenci již vypracovány jmenovaným ředitelstvím,
pročež se provedou příslušné
práce adaptační již v době nejbližší.
Konečně se uvádí, že železniční
správa zamýšlí adaptovati 4 nouzové
byty pro železniční zřízence
v Studenci.
Ředitelství státních drah v Brně
pracuje již o tomto projektu a po jeho schválení
vykoná hned uvedenou úpravu.