Dopravní výbor zabýval se oběma návrhy,
žádajícími převzetí tří
největších společností železničních
do správy státní, a uznal, že železnice,
zvláště jde-li o velké objekty, jsou
skutečně pro postátnění zralé.
Dopravní výbor nevidí ovšem v převzetí
dopravních podniků do rukou státu ještě
nějaký akt socialisace a jest sobě vědom,
že postátnění velkých tratí
železničních jest pouze částí
akce k získání železničního
monopolu státem.
Provedení akce postátňovací odpovídá
tendenci sjednocení provozovacího systému
železničního podnikání, neboť
den ze dne jest zřejměji viděti, že
smíšený systém, t. j. systém
drah státních vedle drah soukromých, stává
se neudržitelným.
Soukromé dráhy stávají se za dnešních
podmínek provozovacích neschopnými a staví
stát před nebezpečí, že, bude-li
s postátněním otáleno, bude ono prováděno
za okolností pro dopravu a státní zájmy
velice nepříznivých.
Proto navrhuje dopravní výbor:
Vláda se vyzývá, aby ihned zahájila
přípravné práce pro sestátnění
buštěhradské železnice, ústecko-teplické
železnice a košicko-bohumínské
dráhy. Na základě těchto přípravných
prací předložen budiž vládou Národnímu
shromáždění ve vhodné době
návrh na postátnění jmenovaných
tří železničních společností.