Válečné přirážky k daním
přímým zavedeny byly v Rakousku cís.
nařízením z 28. srpna 1916 č. 280.
ř. z. zprvu na 2 leta a bylo pak vybírání
jejich prodlouženo až na rok 1918. Vláda navrhuje,
aby tyto přirážky byly vybírány
dále i za leta 1919 a 1920, žádajíc
zároveň částečné jejich
zvýšení a novou úpravu při některých
daních. Návrhy vládní obsaženy
jsou ve dvou předlohách: tisk 973 ohledně
daně pozemkové a tisk 1692 ohledně přímých
daních osobních; do návrhu posléz
uvedeného pojata také malá změna ustanovení
o dani důchodové. Finanční výbor
pojednal o obou těchto předlohách vládních
na základě referátu prof. Dra Engliše
o předloze prvé a referátu Dra Fáčka
o předloze druhé a sloučil je pak obě
v jednotný návrh zákona, jejž touto
zprávou předkládá Národnímu
shromáždění ke schválení.
Válečné přirážky byly
zavedeny jako mimořádné opatření
přechodné a proto bylo při jejich zavedení
snáze přenésti se přes spravedlivou
námitku, že se jimi povážlivě stupňují
nesrovnalosti v naší soustavě daní přímých,
vedoucí k nestejnoměrnému zatížení
poplatnictva, nežli je to možno dnes, kdy opětným
prodlužováním přirážky tyto
nabývají již povahy trvalé. Z ohledu
na naléhavou potřebu financí státních
finanční výbor přes to neodmítá
vládních předloh, zdůrazňuje
však znova svůj dřívější
požadavek, aby všeobecná reforma přímých
daní vládou slíbená a palčivá
otázka autonomních financí závislých
na těchto daních byly řešeny se všemožným
urychlením.
K dani pozemkové vybírala se doposud přirážka
80%, při čemž základní daň
z 15%ní srážkou zavedenou v roce 1896 činila
19·3% čistého katastrálního výnosu,
po zrušení této srážky zákonem
ze 26. března 1919 č. 170 sb. z. a nař. pak
22·7% čistého katastrálního výnosu.
Čistý katastrální výnos byl
však v poměru k výnosu skutečnému,
jak známo, i po poslední rektifikaci podle zákona
z 12. července 1896 č. 121 stanoven velmi nestejnoměrně
a všeobecně již v dobách předválečných
byl hluboko pod výnosem skutečným. Nehledě
k této okolnosti jest při dani pozemkové
zavedení válečné přirážky
i její další zvýšení proti
dnešnímu stavu odůvodněno již tím,
že sazba základní daně byla uvedeným
zákonem z 26. března 1919 zvýšena jen
nepatrně, kdežto výnos pozemků, oceňovaný
v penězích, velice vzrostl poklesem hodnoty peněz
a zdražením zemědělských plodin.
Finanční výbor nemohl však souhlasiti
s vládním návrhem, aby sazba přirážky
byla odstupňována vyšším procentem
podle úhrnné výše daně a tedy
nepřímo podle rozlohy pozemků, náležejících
témuž poplatníku v jednotlivém berním
okresu. Objektivní povaze daně pozemkové
nesvědčí totiž vůbec progresse,
poněvadž nelze při této dani míti
zřetel na platební schopnost poplatníkovu.
Také nestoupá výnos z jednotky půdy
s rozlohou úhrnného pozemkového majetku.
Zjišťování úhrnné sumy daně
pro jednotlivého poplatníka bylo by úřadům
obtížno a nad to při pozemcích, roztroušených
v několika berních okresích, nebylo by vůbec
dosaženo účelu zamýšleného
progressivní sazbou. Finanční výbor
usnesl se však za dodatečného souhlasu vlády,
aby sazba přirážky k dani pozemkové
byla odstupňována podle druhu kultury, poněvadž
jest nesporně jisto a známo, že válečný
vzestup výnosu byl při některých druzích
kultury nepoměrně větší, nežli
při ostatních. Za takové, v dnešních
poměrech obzvláště výnosné,
druhy pozemků pokládá finanční
výbor především lesy, pak zahrady a
vinice, a navrhuje pro ně zvýšení válečné
přirážky z 80% na 400%. Pro ostatní
půdu navrhuje se zvýšení z 80% na 200%.
Výnos zvýšené přirážky
byl ve vládním návrhu při přirážce
odstupňované od 80% do 250%, odhadnut pro Čechy,
Moravu a Slezsko nejvýše na 18,000.000 korun, výnos
podle návrhu finančního výboru bude
pravděpodobně o něco vyšší.
Také při všeobecné dani výdělkové
jest válečná přirážka
zásadně odůvodněna tím, že
výnos živnosti v penězích je v důsledku
jejich znehodnocení průměrně větší,
nežli normální výnos předválečný,
kterému byla přiměřena pevná
sazba této daně. Neplatí to však všeobecně,
naopak výnosnost četných živností
poklesla pro nedostatek zboží a pro válečná
omezení obchodu. Všeobecná daň výdělková
byla však už také zvýšena u provádění
zákona z 10. prosince 1918 č. 65. Tímto zákonem
bylo totiž zrušeno posavadní kontingentování
daně, tím odpadly srážky, které
dříve pro dodržení kontingentu bývaly
z normálních sazeb činěny, a nad to
použila berní správa uvolnění
kontingentu již pro berní rok 1918 k tomu, by poplatníkům
jednotlivě v poměru k pravděpodobnému
zvýšení výnosu jejich živností
i předpis daně zvýšila, zejména
přesazení poplatníků ze III. do II.
třídy daňové bylo provedeno ve velkém
rozsahu. Také dlužno uvážiti, že
výdělková daň všeobecná
jest vyměřována podle výnosu průměrného
a že musí placena být i tenkráte, nebylo-li
takového výnosu skutečně dosaženo.
Válečná přirážka k této
dani činila doposud 60% pro IV. a III. třídu
poplatníků, 100% pro třídu II. a I.
Odstupňování toto bylo odůvodněno
úvahou, že výnos živností větších
zvýšil se pravděpodobně větší
měrou nežli výnos živností drobných,
a pokud by přirážka beze zvýšení
výnosů znamenala relativní zvýšení
břemene daňového, úvahou, že
větší poplatník snáze toto zvýšení
unese. Zákon pro německé Rakousko ze 6. února
1919 č. 150 st. z., jenž byl jinak vzorem při
zdělávání našich vládních
předloh, zachoval pro obvod své působnosti
tento stav i na dále. Vzhledem k tomu zdálo se finančnímu
výboru, že další zvýšení
válečné přirážky ke všeobecné
dani výdělkové, jak je navrhovala vláda,
je přílišno, i byla na konec v dohodě
s vládou schválena sazba méně zvýšená
a jemněji odstupňovaná 60, 100, 150 a
250 procenty, a při tom vzaty za základ nikoliv
třídy daňové, nýbrž hranice
sazby daňové, vymezující tyto třídy,
aby byli postiženi také poplatníci, kteří
přišli již do vyšší sazby daňové,
ale nebyli doposud formálně přesazeni do
vyšší třídy odpovídající
této sazbě. Totéž rozhraničení
bude pak platiti samo sebou též pro poplatníky
nezařaděné vůbec do tříd,
čímž se zjednoduší původní
textace § 1., č. 1. vládní předlohy,
tisk 1692, a bude opraven omyl původního textu,
podle kterého by pro poplatníky nezařaděné
byla platila jiná sazba, nežli pro poplatníky
ostatní.
Na rozdíl od daně pozemkové a všeobecné
daně výdělkové s fixními sazbami
je zvláštní výdělková
daň podniků, podrobených veřejnému
účtování, daní kvotovou,
která pohlcuje percentuelní část skutečného
zisku. Jestliže válečnými poměry
zvýšil se zisk takového podniku, zvýšila
se samočinně i jeho poplatnost, a válečná
přirážka k této dani jest v každém
případě relativním zvýšením
břemene daňového. Válečná
přirážka zavedená přes to z důvodů
čistě fiskálních činila při
těchto podnicích doposud 20 až 100% podle jejich
rentability, t. j. podle poměru docíleného
zisku k závodnímu kapitálu. V německém
Rakousku zůstala v platnosti tato sazba, jen odstupňování
její pozměněno a zavedena nově všeobecná
úleva pro společenstva výdělková
a hospodářská. Naše vládní
předloha převzala tyto nové zásady
a při tom navrhla také zvýšení
sazby přirážkové, tak že činiti
bude 80 až 150%, při společenstvech nepožívajících
výhody § 85. zákona o přímých
daních osobních, t. j. neobchodujících
výhradně se svými členy, všeobecně
80%, při společenstvech čistě svépomocných,
požívajících zmíněné
výhody, a při podnicích rázu obecně
prospěšného 50%. Finanční výbor
většinou hlasů schválil tyto návrhy,
při čemž rozhodnou byla snaha opatřiti
státní pokladně zvýšení
příjmů rozpočtené asi na 26,000.000.-
korun. Nová úleva, poskytnuta společenstvům,
je stupňováním výhody posavadní,
která záležela v tom, že již podle
novely z roku 1913 k zákonu o přímých
daních osobních daň těchto společenstev
na místě normální sazby 10% činí
při zisku do K
pro společenstva zvýhodněná podle § 85.: | ||||
2 1/2% | 3 1/2% | |||
pro společenstva ostatní: | ||||
4% | 6% |
Daň důchodová jest rovněž
daní kvotovou a válečnou přirážku
lze odůvodniti rovněž jen zřetely fiskálními.
Vládní návrh schválený finančním
výborem ponechává přirážku
na posavadní míře, zvýšení
z posavadních 100% na 200% dotýká se jen
vkladův u bank na vkladních knížkách,
čímž se posavadní výhoda knížkových
vkladův ostatních peněžních ústavů,
zejména spořitelen a záložen, relativně
stupňuje.
Docela jiný důvod mluví pro zvýšení
přirážky válečné k
dani z příjmů. Jest to poznání,
že progrese základní sazby této daně
je pro dnešní změněné nazírání
nedostatečna, jednak proto, že vzestup progresse jest
příliš pozvolný a jednak že progresse
nepokračuje v nejvyšších stupních
příjmových. Stupnice přirážky,
navržená vládou, vyhovuje lépe v obou
těchto směrech a přibližuje se stupnici,
navržené poslancem Englišem a soudruhy v návrhu
tisk 1029. Zavedení této sazby přirážkové
znamená, že zatížení příjmů
základní daní z příjmů
a válečnou přirážkou, činící
při příjmu 6.000 K 2·4%, bude stoupati
až na 30% při příjmu přes 4,000.000
korun. Finanční výbor z důvodů
svrchu naznačených schválil tento vládní
návrh, však vypustil z něho nově navrhované
úplné zproštění příjmů
do 6.000 K od přirážky válečné.
Vypustil je proto, že pokládá za důsledek
občanské rovnosti ve státě, aby na
potřeby státní přispíval podle
sil svých každý občan. Výnos
zvýšení, který vládní
předloha rozpočetla přes 28.000.000 korun
zvýší se tím přibližně
o 1,500.000 korun.
Válečná přirážka k
dani z tantiem, doposud 100%ní, zvyšuje se podle
vládního návrhu na 200%. Finanční
výbor nerozpakoval se dáti k tomu souhlas, poněvadž
běží o příjem poplatníků
velkých, povahy mimořádného výnosu
kapitálového.
Podle vládního návrhu měl nový
zákon o přirážkách válečných
platiti také pro Slovensko, poněvadž
však soustava přímých daní platná
na Slovensku jest odchylna od daní v zemích českých
a sjednocení není hned možno, předpokládajíc
úplnou přeměnu organisace berní správy
slovenské, měly býti podle vládního
návrhu určité vládní orgány
na Slovensku, generální finanční řiditel,
resp. ministr s plnou mocí pro Slovensko, zmocněny,
aby tento zákon tamním poměrům přizpůsobily.
Finanční výbor považoval za účelnější
provésti toto přizpůsobení zvláštním
zákonem a uložiti vládě krátkou
lhůtu, do které má návrh zákona
předložiti Národnímu shromáždění.
V příslušné resoluci I. projevuje
finanční výbor také důtklivé
přání, by přípravy k úplnému
sjednocení daňových zákonů
v celém území státním byly
hned započaty a co nejvíce urychleny.
V návrhu resoluce II. je vysloven požadavek,
aby společnosti s ručením obmezeným
nejen jako doposud, činí-li jejich závodní
kapitál nejméně 1,000.000 K, nýbrž
všeobecně byly podrobeny zvláštní
dani výdělkové podniků, povinných
veřejným účtováním,
poněvadž jejich účetní závěrky
poskytují v každém případě
bezpečný základ pro vyměření
této daně, kdežto naopak všeobecná
daň výdělková, kterou platí
doposud společnosti s kapitálem do 1,000.000 K,
jsouc vyměřována podle zevních známek
k hrubému odhadu výnosnosti, často ke skutečnému
výnosu nepřiléhá.
Finanční výbor považoval dále
za potřebno zdůrazniti demokratickou zásadu,
že zpravidla každý občan bez rozdílu,
je-li v postavení samostatném, nebo v postavení
služebním, má nésti přiměřenou
část nákladů státních,
i pokud uhražovány jsou daněmi přímými.
Z tohoto hlediska doporučuje v návrhu resoluce
III., aby posavadní zproštění
důstojníkův od daně z jejich příjmu
služebního, jakož i výhoda státních
zaměstnanců, která záleží
v tom, že stát přejímá daň
na ně připadající, a která
zákonem ze dne 7. října 1919 č. 541
sb. z. a n. "až na další" zůstala
v platnosti, byly zrušeny, jakmile zlepšení drahotních
poměrů to dovolí, aniž bude nutno zvyšovati
jim v náhradu služební požitky.
Do zákona o válečných přirážkách
byla podle vládního návrhu mimochodem pojata
také malá změna posavadních
ustanovení o dani důchodové. Poněvadž
daň tato ve spojení s daní z příjmu
a přirážkami samosprávných svazků
je při malých důchodech značně
tíživou, bylo minimum této daně prostě
zvýšeno ze 1600 K na 3000 K. Vzhledem k vyskytnuvším
se mylným výkladům budiž výslovně
připomenuto, že toto zvýšení minima
daně prostého platí jen pro daň důchodovou,
nikoli však pro daň z příjmů,
a že jsou ho účastni jen poplatníci,
jejichž celkový příjem, ať
pochází z jakýchkoli zdrojů příjmových,
nepřevyšuje 3000 K.
Finanční výbor navrhuje, aby Národní
shromáždění udělilo souhlas k
připojené osnově zákona a aby
schválilo níže položené resoluce
I, II a III.
Počínajíc r. 1919 mění se §
125., č. 7. zákona o přímých
daních osobních ze dne 25. října 1896,
č. 220 ř. z., upraveného novelou ze dne 23.
ledna 1914, č. 13 ř. z. tím způsobem,
že částka K 1600 zaměňuje se
částkou K 3000.
Za léta 1919 a 1920 buďtež vybírány
válečné přirážky ku přímým
daním podle těchto ustanovení:
Jako válečná přirážka
vybírá se:
1. k pozemkové dani:
a) z vinic, zahrad a lesů 400%,
b) z ostatní půdy 200% řádné
daně;
2. ke všeobecné dani výdělkové
přirážka 250% řádné daně,
činí-li daň více než 2.000 K;
150%, činí-li daň více než 300
K, však nejvýš 2.000 K; 100%, činí-li
daň více než 60 K, však nejvýše
300 K; 60%, nepřevyšuje-li daň 60 K;
3. k výdělkové dani podle hlavy II. zákona
o přímých daních osobních,
vyjímajíc podniky státní, přirážka,
která činí:
a) u akciových společností, akciových
spolků, komanditních společností na
akcie, těžařstev a společností
s obmezeným ručením 150 procent,
b) u výdělkových a hospodářských
společenstev, nepožívajících
výhody §u 85. zákona o osobních daních,
80 procent a
c) u všech ostatních podniků 50 procent
řádné daně i s daní přídavečnou
podle §u 100., odstavec 7 a 8 zákona o přímých
daních osobních.
Místo přirážky 150procentní (lit. a) vybírá se při výnosnosti podniku do 6 procent přirážka | 80 procent | |||||
6 | 7 | 90% | ||||
7 | 8 | 100% | ||||
8 | 9 | 110% | ||||
9 | 10 | 120% | ||||
10 | 11 | 130% | ||||
11 | 12 | 140% |
Výnosnost budiž vypočtena z poměru zdanitelného
čistého výnosu ke kapitálu ukládacímu.
Z čistého výnosu vyloučí se
úroky z půjček a částky daně
výdělkové podle §u 94., lit. c) a
f), zák. o přímých daních
osobních do zdaňovacího základu pojaté.
Jako ukládací kapitál platí splacený
kapitál základní s připočtením
pravých reserv bilančně vykázaných
dle stavu na počátku obchodního roku rozhodného
pro berní rok.
U podniků částečně daně
prostých budiž pojat do výpočtu jen
ukládací kapitál připadající
na poplatnou část;
4. k důchodové dani ukládané podle
přiznání přirážka 100
procent;
k dani důchodové jež se odvádí
dlužníkem podle § 133. zák. o přímých
daních osobních, přirážka 200
procent řádné povinnosti, však s těmito
výjimkami:
a) K dani důchodové činící
podle §u 131. lit. b), tři procenta z úroků
kontokorrentních a jiných v §u 133., č.
3., uvedených (zákon ze dne 27. května 1919,
čís. 292. Sb. z. a n.), dále k dani důchodové
činící podle §u 131. lit. c) dvě
procenta z úroků dílčích dlužních
úpisů korporací oprávněných
k vybírání přirážek, pak
k dani důchodové činící podle
§u 131. lit. d) 1 1/2 procenta a k dani důchodové
činící podle zákona ze dne 26. června
1901, č. 80 ř. z., 1/2 procenta, vybírá
se přirážka 100procentní;
b) k dani důchodové z důchodův
uvedených v § 131., odstavec 1., lit. a), a
odstavec 2., jež podrobeny jsou 10procentní neb vyšší
sazbě, přirážka se nevybírá;
5. k dani z příjmu i s přirážkou
pro domácnosti méně zatížené
(§§ 172. až 175. zákona o přímých
daních osobních z 25. října 189 č.
220 ř. z., upraveného novelou z 23. ledna 1914 č.
13 ř. z.) ze zdaněného příjmu
3.000 | 3.800 | 10% |
3.800 | 4.800 | 15% |
4.800 | 6.600 | 20% |
6.600 | 7.200 | 25% |
7.200 | 8.400 | 30% |
8.400 | 10.000 | 35% |
10.000 | 12.000 | 40% |
12.000 | 14.000 | 45% |
14.000 | 16.000 | 50% |
16.000 | 19.000 | 55% |
19.000 | 22.000 | 60% |
22.000 | 26.000 | 65% |
26.000 | 30.000 | 70% |
30.000 | 34.000 | 75% |
34.000 | 38.000 | 80% |
38.000 | 44.000 | 85% |
44.000 | 52.000 | 90% |
52.000 | 60.000 | 95% |
60.000 | 72.000 | 100% |
72.000 | 84.000 | 110% |
84.000 | 100.000 | 120% |
100.000 | 120.000 | 130% |
120.000 | 140.000 | 140% |
140.000 | 160.000 | 150% |
160.000 | 200.000 | 160% |
200.000 | 250.000 | 170% |
250.000 | 300.000 | 180% |
300.000 | 400.000 | 190% |
400.000 | 500.000 | 200% |
500.000 | 700.000 | 220% |
700.000 | 1,000.000 | 240% |
1,000.000 | 1,500.000 | 260% |
1,500.000 | 2,000.000 | 280% |
2,000.000 | 3,000.000 | 300% |
přes | 3,000.000 | 350% |
6. k dávce tantiemové dle čl. III. zákona
ze dne 23. ledna 1914, č. 13 ř z., 200% řádné
dávky.
Válečné přirážky nejsou
základem přirážek samosprávných
svazků a příspěvků pro ně.
Válečná přirážka nezapočítává
se do sumy daně rozhodné podle platných zákonů
pro oprávnění nebo závazky.
Ustanovení § 3. zákona ze dne 24. července
1919, č. 452 sb. zák. a nař. o náhradě
majitelům půdy, kteří byli válkou
poškozeni, platí také o válečné
přirážce k dani pozemkové, stanovené
§em 1., č. 1. tohoto článku.
Proti výpočtu válečné přirážky
k dani výdělkové společností
v § 1. č. 3. lit a) uvedených jest rekurs
přípustný do 30 dnů po doručení
platebního rozkazu.
O stížnostech do správného výpočtu
válečné přirážky k ostatním
daním rozhoduje s konečnou platností finanční
úřad I. stolice (berní správa).
Válečné přirážky vybírají
se v týchž lhůtách jako daň řádná.
Vydáním podrobnějších ustanovení
o vybírání těchto přirážek,
zvláště k daním za rok 1919, pověřuje
se ministerstvo financí.
Ostatně platí o válečných přirážkách
obdobné ustanovení o přímých
daních.
Válečné přirážky k přímým
daním na Slovensku upravuje zvláštní
zákon.
Provésti tento zákon, jenž nabývá
účinnosti dnem vyhlášky, jest pověřen
ministr financí.
Týmž dnem pozbývají platnosti pro léta
1919 a 1920 posavadní ustanovení o válečných
přirážkách k daním vyjmenovaným
v článku II, avšak s výhradou ustanovení
následujícího paragrafu.
Pro vybírání přirážky
k dani důchodové, odváděné
dlužníkem podle §u 133. zák. o přímých
daních osobních a k dávce tantiemové
platí posavadní ustanovení ještě
potud, pokud poplatné požitky byly splatny před
vyhláškou tohoto zákona. Podrobná ustanovení
budou vydána nařízením.
Pokud v řízení trestním tvoří
podklad pro výměru trestu zkrácená
nebo zkrácením ohrožená daň za
rok 1919, vpočítá se do tohoto podkladu válečná
přirážka vyplývající podle
tohoto zákona jen při přestupcích,
jež budou spáchány po vyhlášení
tohoto zákona. Při přestupcích spáchaných
před vyhlášením tohoto zákona
vpočítá se do podkladu pro vyměření
trestu přirážka stanovená dosavadními
zákony.
Vládě se ukládá, by návrh zákona
o válečných daních k přímým
daním na Slovensku za 1919 a 1920 předložila
Národnímu shromáždění
do tří neděl a aby neprodleně zařídila,
čeho je po stránce administrativy a zákonodárství
potřeba, aby platnost berních zákonů
pro země české byla co nejdříve
rozšířena i na Slovensko.
Vláda se vyzývá, aby bez souvislosti s připravovanou
všeobecnou reformou zákona o společnostech
s ručením obmezeným předložila
hned Národnímu shromáždění
návrh zákona, kterým by společnosti
tyto bez ohledu na výši závodního kapitálu
byly podrobeny výdělkové dani podniků,
povinných veřejným účtováním
podle II. hlavy zákona o přímých daních
osobních.
Vzhledem k uznané potřebě, aby všichni
občané podle svých sil byli účastni
také břemene přímých daní,
projevuje Národní shromáždění
přání, aby jakmile to zlepšení
drahotních poměrů dovolí beze zvyšování
platů důstojnických a úřednických,
zrušeno bylo osvobození platů důstojnických
od daně z příjmu a daně z vyššího
služného, jakož i prozatímní převzetí
těchto daní státem za státní
zaměstnance.