Volební soud skládá se z presidenta, 9 přísedících
a potřebného počtu stálých
referentů. Presidentem je dočasný první
president nejvyššího správního
soudu. Stálí referenti jsou přidělováni
volebnímu soudu presidentem z radů nejvyššího
soudu správního, kterýžto soud poskytuje
také místností a potřebných
sil pomocných.
Presidenta soudu zastupuje jako vicepresident II. president nejvyššího
správního soudu.
Dvě třetiny přísedících
volí poslanecká sněmovna, ostatní
senát, a to z příslušníků
československé republiky, volitelných do
senátu a znalých práv.
Přísedící a stálí referenti
nesmějí býti členy Národního
shromáždění.
Přísedícím volebního soudu
přestává býti, kdo dovršil 70.
rok věku, nebo pozbyl volitelnosti do senátu československé
republiky (§ 18. II.).
Uchází-li se přísedící
o mandát do Národního shromáždění,
nebo byl-li zvolen za člena tohoto shromáždění,
nemůže až do vykonané volby, pokud se
týče, po dobu trvání mandátu
vykonávat úřadu přísedícího.
Volební soud rozhoduje v plenární schůzi
o tom, pozbyl-li přísedící členství
volebního soudu. Odpadne-li přísedící,
požádá volební soud svým presidentem
příslušné sněmovny (senátu),
aby byla vykonána volba nová.
Přísedící volebního soudu mají
nárok na cestovné a stravné z pokladny státní
podle ustanovení zvláštního zákona.
Volební soud rozhoduje buď v senátech anebo
ve schůzi plenární.
Senáty skládají se z presidenta (vicepresidenta)
soudu jako předsedy, tří přísedících
a stálého referenta jmenovaného presidentem
soudu pro dotčený senát. Přísedící
pro jednotlivé senáty ustanovuje president. V každém
senátě zasedají dva přísedící,
volení sněmovnou poslaneckou, a jeden přísedící,
volený senátem.
Plenární schůzi předsedá president
(vicepresident) za přítomnosti aspoň 2/3
přísedících a stálého
referenta, určeného presidentem.
Předseda senátu a plenární schůze
rozhoduje při rovnosti hlasů; jinak nehlasuje.
President, vicepresident, přísedící
a stálí referenti volebního soudu jsou ve
výkonu tohoto svého soudcovského úřadu
samostatní a neodvislí jako soudcové. Výkon
disciplinární moci nad přísedícími
přísluší soudu volebnímu podle
zásad disciplinárního práva soudcovského.
Přísedící volebního soudu vykonávají
přísahu svému presidentovi, že šetřiti
budou zákonův a vykonávati úřad
nestranně.
Co do práva zkoumati platnost zákonův a nařízení
jest volební soud postaven na roveň soudům
řádným.
Volební soud, jemuž ministerstvo vnitra postupuje
po skončeném skrutiniu všecky volební
spisy, zkoumá v senátech s urychlením volby
členů Národního shromáždění
a ověřuje usnesením volby provedené.
(§ 18.).
Volební soud rozhoduje ve schůzi plenární
o stížnostech podaných do voleb členů
poslanecké sněmovny a senátu.
Jakákoli rozhodovací pravomoc nejvyššího
správního soudu je v těchto volebních
sporech vyloučena.
Stížnost může býti podána:
a) pro nezákonný postup při volbě;
b) protože kandidát zvolený neměl
včas volby volitelnosti;
c) pro volitelnost úřadem nezákonně
popřenou.
Stížnost mohou podati:
1. volební strany (skupiny), jež příslušnému
úřadu předložily včas kandidátní
listiny pro volbu, jejíž výsledek jest předmětem
stížnosti. Volební strany (skupiny) jsou platně
zastoupeny toliko zmocněncem, ustanoveným podle
řádu volení, nebo jeho náhradníkem;
2. občan, o jehož volbu běží.
Volební soud rozhoduje v plenárních schůzích
usnesením o tom, pozbyl-li člen poslanecké
sněmovny nebo senátu za volebního období
proto mandátu, že po volbě ztratil volitelnost
anebo přestal býti příslušníkem
volební strany (skupiny), z jejíž kandidátní
listiny byl zvolen.
Volební soud rozhoduje do 8 neděl ode dne, kdy ho
došlo oznámení předsedy příslušné
sněmovny (senátu) o tom, že nastaly skutečnosti,
uvedené v prvním odstavci.
Stížnost jest podati písemně u volebního
soudu ve lhůtě do 14 dnův ode dne úřední
vyhlášky konečného výsledku volby,
a to v tolika stejnopisech, aby ministerstvo vnitra a každá
ze spolužalovaných stran obdržely po stejnopisu.
Každá stížnost musí býti
podepsána advokátem. Odkládacího účinku
nemá nikdy.
Jeden stejnopis stížnosti budiž dodán
stranám spolužalovaným se zprávou, že
jest jim volno v nepřekročitelné lhůtě
nejméně 14 dnů, nejvýše 4 neděl,
podati k stížnosti odpověď.
Stranami spolužalovanými jsou kandidáti, o
jejichž volbu jde.
Ministerstvo vnitra jest povinno ve lhůtě, stanovené
volebním soudem, předložiti tomuto soudu veškeré
spisy jednací a vysloviti se o důvodech stížnosti.
Stížnosti, jež nevyhovují ustanovení
§§ 8., 9., 11. a 12., zamítne volební
soud bez veškerého řízení.
Zjistí-li volební soud, že k rozhodnutí
o stížnosti jest třeba doplniti spisy v jakémkoli
směru, uloží to ministerstvu vnitra, které
jest povinno nařízené doplnění
provésti s největším urychlením.
I po tomto doplnění spisů může
volební soud nařídit, aby jednotlivá
šetření, zejména průvody, vykonána
byla některým přísedícím,
nebo je při ústním přelíčení
sám předsevzíti a k tomu konci uložiti
stranám, aby nejdéle při tomto líčení
předložily průkazy, žádané
soudem.
Náklady průvodního řízení
uvedeného v předcházejícím
odstavci hradí stát.
Po skončení přípravného řízení
ustanoví volební soud veřejné ústní
přelíčení o stížnosti
a pozve k němu ministerstvo vnitra a strany spolužalované,
jakož i ostatní účastníky.
Stížnosti podané pro nezákonný
postup při volbě (§ 8. písm. a))
budiž vyhověno, je-li prokázáno, že
nezákonný postup mohl míti podstatný
vliv na výsledek volby. Volební soud prohlásí
v nálezu, pokud volba se zrušuje, a podle okolností
případu určí současně,
kdo je zvolen na místě toho, jehož volba byla
zrušena. Tentýž výrok učiní
volební soud v nálezu, kterým zrušil
volbu podle § 8. písm. b).
Vyhoví-li volební soud stížnosti podané
podle § 8. písm. c), prohlásí
stěžovatele za zvoleného a zruší
volbu toho, jenž na jeho místě byl nezákonně
prohlášen za zvolena.
Při ověřování voleb podle §
6. a při rozhodování o ztrátě
mandátu podle § 10. užíti jest obdobně
ustanovení §§ 15. a 17.
Pokud způsobilosti, býti členem sněmovny
poslanecké (senátu), se pozbývá odsouzením
pro trestní čin, je volební soud vázán
právoplatným rozsudkem soudu trestního.
O usneseních volebního soudu, kterými se
ověřují volby (§ 6.) a rozhoduje o ztrátě
mandátu podle § 10., pak o nálezech, kterým
se vyřizují stížnosti ve smyslu §
7., podává příslušné sněmovně
(senátu) president soudu ústní zprávu,
která se bere bez debaty na vědomí.
Pokud tento zákon neustanovuje jinak, platí pro
volební soud, zvláště pro řízení
před ním obdobně ustanovení zákona
o nejvyšším správním soudě.
Totéž platí o jednacím řádě
tohoto soudu.
O řízení průvodním platí
obdobně ustanovení civilního řádu
soudního.
Řešení kompetenčních konfliktů
mezi volebním soudem a nejvyšším soudem
správním bude upraveno zvláštním
zákonem.
Zákon tento počne účinkovati současně
se zákonem, jímž se vydává ústavní
listina.
Provede jej ministr vnitra v dohodě s ministry spravedlnosti
a financí.
Při budování ústavy republiky československé
sluší věnovati obzvláštní
pozornost též otázce ověření
voleb do zákonodárného sboru (Národního
shromáždění) a otázkám,
jež jsou s ní v úzké vnitřní
spojitosti; zejména otázce rozhodování
o stížnostech do řečených voleb.
V theorii všeobecného státního práva
je spor o to, zda-li ověřování voleb
do zákonodárných sborů má býti
svěřeno zákonodárným sborům
samým či orgánům zvláštním,
na zákonodárném sboru nezávislým.
Ústavy cizích moderních států
neupravují otázky této jednotně, některé
z nich vyhrazují ověřování
voleb parlamentu, jiné zvláštnímu tribunálu,
v některých upravena otázka ta kombinací
obou způsobů.
Zabývajíc se otázkou, kterému orgánu
má býti svěřeno ověřovati
volby do zákonodárného sboru republiky československé,
jakož i rozhodovati o stížnostech do těchto
voleb podaným, dospěla vláda k přesvědčení,
že nebylo by účelno, aby při úpravě
této tak eminentně důležité otázky
byly prostě převzaty vzory ústav jiných
států.
Při úpravě otázky vycházela
vláda z úvahy, že otázku tu dlužno
nehledíc na cizí vzory upraviti tak, aby úprava
poskytla dostatečné záruky, že
rozhodování o tak eminentně důležitých
otázkách veřejného práva, jakými
jsou ověřování voleb do zákonodárného
sboru a rozhodování o stížnostech na
tyto volby, bude se díti nestranně, odborně
a urychleně.
Vycházejíc z těchto zásadních
hledisek nemohla se vláda rozhodnouti pro to, aby rozhodování
uvedených otázek bylo svěřováno
výhradně sboru zákonodárnému,
resp. jeho jednotlivým komorám. Nesluší
totiž přehlížeti všeobecně
známý zjev, že právě ve státech,
kde parlament jest výhradným forem pro rozhodování
uvedených otázek, nebyly sporné volby vyřízeny
ani včas, t. j. na počátku volebního
období, ani nestranně. Vady, jež má
ověřování voleb parlamentem uvádí
též L. Duguit: Traité de droit constitutionnel,
2. sv. str. 306., vyd. z r. 1911. Zmiňuje se na uvedeném
místě také o způsobu, jak upraveno
jest ověřování voleb parlamentních
v Anglii a označuje tento způsob za příliš
komplikovaný, pročež jej ani pro Francii nedoporučuje;
Duguit přimlouvá se za to, aby ověřování
voleb ve Francii bylo svěřeno státní
radě jako správnímu soudu (srv. k tomu i
Jellinek: Allgemeine Staatslehre, 1914, str. 614. a literaturu
tam uvedenou).
Rovněž nemohla se vláda rozhodnouti pro to,
aby rozhodování předmětné otázky
svěřeno bylo zvláštnímu tribunálu,
jenž by byl organisován jako samostatný soud
tak, aby členové jeho, ať již vesměs,
ať pouze z části byli soudci z povolání,
kteří by byli ustanovováni výhradně
pro tento soud, u něhož by byli trvale zaměstnáni.
Tento způsob řešení byl by spojen se
značným nákladem, který by nebyl v
nižádném poměru s výkonností
soudu, ježto soud takto organisovaný nebyl by - jak
z povahy věcí plyne - pravidelně a trvale
zaměstnán.
Vláda řeší tento složitý
problém tím způsobem, že rozhodování
o otázkách shora vytčených svěřuje
zvláštnímu, na zákonodárném
sboru nezávislému orgánu - volebnímu
soudu-, který připíná k instituci
nejvyššího správního soudu.
Ve vládním návrhu docházejí
pak výrazu tyto zásady:
1. Volební soud jest velmi úzce spjat s nejvyšším
správním soudem. Volební soud není
zvláštním tribunálem, v tom smyslu,
že by proň a výhradně proň
byli jmenováni zvláštní soudcové
z povolání.
Uvedené spjetí volebního soudu s nejvyšším
správním soudem uskutečňuje osnova
v několika směrech:
a) Presidentem volebního soudu jest dočasný
první president nejvyššího správního
soudu: presidenta zastupuje jako vicepresident druhý president
nejvyššího správního soudu (§
1. osnovy). President, pokud se týče vicepresident
volebního soudu, fungují jako předsedové
senátů, v nichž volební soud rozhoduje,
a předsedají také plenárním
schůzím (§ 3. osnovy).
b) Radové nejvyššího správního
soudu jsou presidentem tohoto soudu přidělováni
volebnímu soudu jako stálí referenti (§
1. osnovy): fungují pak v této vlastnosti jak v
senátech, tak i v plenární schůzi
(§ 3. osnovy).
c) Nejvyšší správní soud
poskytuje volebnímu soudu také místností
a potřebných sil pomocných (§ 1. osnovy).
Pro vylíčené úzké spjetí
volebního soudu s nejvyšším správním
soudem rozhodla se vláda, vedena jsouc těmito úvahami:
a) Jest zajisté nezbytným požadavkem,
aby volební soud, jemuž náleží
rozhodovati o vysoce důležitých otázkách
veřejného práva, byl organisačně
vypraven tak, by byla zaručena odbornost ve všech
směrech úřední jeho činnosti.
Jak theoretické erudice, tak i praktické zkušenosti
osob, které jsou činny jako soudcové z povolání
u nejvyššího správního soudu, tedy
u tribunálu, do jehož kompetence náleží
rozhodovati o spletitých otázkách z oboru
práva veřejného, poskytují zajisté
s dostatek záruk, že jak řízení
soudu volebního na venek, tak i vnitřní činnost
jeho i rozhodování samo bude se díti způsobem
naprosto odborným.
b) Navrhovaná úprava přispěje
ve značné míře k tomu, aby zavládla
jednotnost praxe při rozhodování volebních
sporů vůbec.
Do působnosti nejvyššího správního
soudu náleží již nyní, nebo bude
po uskutečnění chystané reformy správy
veřejné náležeti: rozhodovati o stížnostech
na volby do zastupitelstev a rad obecních, do okresních
výborů, do župních zastupitelstev, jakož
i do jiných veřejných správních
korporací. Jest přirozeno, že oněch
zásad, jež si vytvoří nejvyšší
správní soud při rozhodování
o jednotlivých otázkách, týkajících
se těchto voleb, bude lze nejednou použít i
při volbách do zákonodárného
sboru. A právě úzké spjetí
volebního soudu s nejvyšším správním
soudem bude nesporně velmi účelně
přispívati k tomu, že zásady nejvyššího
správního soudu proniknou i do judikatury soudu
volebního.
c) Nesluší konečně přehlížet
ani důvody úsporné; z navrhované
úpravy nevzejdou pro stát ony značné
náklady osobní i věcné, jež by
jinak spojeny byly s organisací samostatného tribunálu.
2. Vedle soudců z povolání jsou členy
volebního soudu jako přísedící
také osoby, jež volí poslanecká
sněmovna a senát (§ 1. osnovy). Přísedící
jsou členy senátů, v nichž volební
soud rozhoduje (§ 3. osnovy). Poměr mezi počtem
přísedících, jejž volí
sněmovna poslanecká, (2/3) a oním, jejž
volí senát (1/3) jest zachován i ve složení
senátů (§ 3. osnovy).
Těmito ustanoveními vyhověla osnova plně
zásadám demokratického státního
zřízení, neboť poskytuje vynikající
účasti při rozhodování o politických
právech občanův osobám, jež volí
každá z obou sněmoven zákonodárného
sboru.
Ustanovením § 1. osnovy o zvláštních
podmínkách pro volitelnost za přísedícího
volebního soudu (znalost práv, volitelnost do senátu)
má býti poskytnuto záruky pro to, aby volbou
povolávány byly za členy volebního
soudu jen osoby, jež mají jednak znalosti odborné,
jednak zkušenosti životní.
Úřad přísedícího volebního
soudu jest funkcí čestnou - přísedící
mají toliko nárok na cestovné a stravné
z pokladny státní (§ 2. osnovy).
3. Volební soud jest naprosto nezávislým
na zákonodárném sboru. To vyjádřeno
jest v §u 19. osnovy, podle něhož zprávy,
které president volebního soudu podává
o usneseních a nálezech soudu příslušné
sněmovně, béře dotčená
sněmovna bez debaty na vědomí. Zárukou
nezávislosti volebního soudu na zákonodárném
sboru je též ustanovení §u 1. osnovy,
jež stanoví neslučitelnost úřadu
přísedícího a stálého
referenta volebního soudu s členstvím v Národním
shromáždění; otázku, zda také
úřad presidenta a vicepresidenta volebního
soudu má býti neslučitelný s členstvím
v Národním shromáždění
čili nic, osnova neřeší, vycházejíc
z úvahy, že bude účelnější,
rozřeší-li se tato otázka v souvislosti
se zásadní otázkou slučitelnosti
členství ve sboru zákonodárném
s vykonáváním státního úřadu
vůbec.
4. Členové volebního soudu mají
charakter soudců (§ 4. osnovy), volební
soud jest co do práva, zkoumati platnost zákonův
a nařízení, na roveň postaven řádným
soudům (§. 5. osnovy). Těmito ustanoveními
jest zabezpečena nezávislost, samostatnost a nestrannost
rozhodování volebního soudu. Do osnovy (§
4.) bylo nutno pojmouti výslovné ustanovení,
že výkon disciplinární moci nad přísedícími
přísluší soudu volebnímu
podle zásad disciplinárního práva
soudcovského; stálí referenti volebního
soudu podléhají disciplinárnímu právu
soudcovskému již podle příslušných
ustanovení, jež platí pro ně jakožto
pro soudce z povolání (srovn. § 1.).
Působnost volebního soudu jest obmezena toliko
na věci voleb do zákonodárného sboru,
tedy do sněmovny poslanecké a do senátu.
Na věci voleb do zastupitelstev župních, okresních
výborů, zastupitelstev a rad obecních, a
do jiných veřejnoprávních korporací
se působnost volebního soudu nevztahuje; o stížnostech
na rozhodnutí instance, jež podle příslušných
zákonů rozhoduje o námitkách proti
těmto volbám, rozhoduje výhradně nejvyšší
správní soud.
Věci volební, jež náležejí
do působnosti volebního soudu, rozvrhuje osnova
na tři skupiny; rozvržení to má také
význam pro řízení před volebním
soudem (viz níže sub III.).
Do působnosti volebního soudu náleží
totiž:
1. Zkoumati a ověřovati volby do obou komor Národního
shromáždění (§ 6. osnovy).
2. Rozhodovati o stížnostech podaných do voleb
členů poslanecké sněmovny a senátu
(§ 7. - 9. osnovy).
3. Rozhodovati o ztrátě mandátu členů
poslanecké sněmovny a senátu (§ 10.
osnovy).
ad 2. Zájem věci toho vyžaduje, aby
do osnovy pojata byla ustanovení, jež by jednak omezila
právo stížností k volebnímu soudu
na případy, v nichž vskutku jde o hrubé
porušení subjektivních práv, a jednak
byla s to, aby urychlila a zjednodušila řízení
před volebním soudem.
Uvedených cílů snaží se osnova
dosíci těmito způsoby:
a) vypočítává taxativně
důvody, pro které lze stížnost podati
(§ 8.);
b) přiznává legitimaci ke stížnosti
toliko volebním skupinám, zúčastněným
při volbě, jejíž výsledek jest
předmětem stížnosti, a občanům,
o jejichž volbu běží (§ 9.);
c) propůjčuje určitá procesní
práva v řízení před volebním
soudem toliko stranám "spolu žalovaným"
(§§ 11. a 13.).
Aby se zamezil vznik kompetenčních konfliktů,
vylučuje osnova v §u 7. odst. 2. výslovně
kompetenci nejvyššího správního
soudu v rozhodování o stížnostech na
volby do poslanecké sněmovny a senátu.
ad 3. Volební soud rozhoduje podle § 10. osnovy
o ztrátě mandátu člena poslanecké
sněmovny nebo senátu za volebního období,
z důvodů, že dotčený člen
pozbyl po volbě volitelnosti, nebo že přestal
býti příslušníkem volební
skupiny, z jejíž kandidátní listiny
vyšel. Posléz uvedený důvod ztráty
mandátu pojat byl do osnovy hledíc k významu,
jejž moderní volební řády demokratické
vůbec a také řád volení do
Národního shromáždění,
přiznávají poměru kandidáta
k volební skupině, jež ho kandidovala.
Osnova obsahuje v §§ 11. až 29. zvláštní
ustanovení o řízení. V mezích
pravidla §u 20. osnovy platí také pro řízení
před volebním soudem obdobně ustanovení
o nejvyšším správním soudě,
o řízení průvodním pak platí
obdobně ustanovení civilního řádu
soudního.
Povaha věci přináší ssebou, že
řízení o stížnostech do voleb
dlužno upraviti v nejednom směru odlišně
od řízení v případech, kdy
volební soud zkoumá a ověřuje volby,
nebo rozhoduje o ztrátě mandátu.
V jednotlivostech budiž uvedeno:
1. Řízení o stížnostech do
voleb.
a) Řízení zahájí se
k písemné stížnosti legitimované
strany, - podepsané advokátem (§§ 7.,
8., 9., 11. a 12. osnovy). Stížnost nemá
nikdy účinku odkládacího; na stížnosti
podané u volebního soudu nelze tudíž
ani obdobně použíti ustanovení §
17. zák. ze dne 22. října 1875, č.
36. ř. zák. ex 1876 (ponechaného v platnosti
§em 2. zák. ze dne 2. listopadu 1918, č. 3.
sb. zák. a nař.), podle něhož může
správní úřad výjimečně
přiznati odkládací účinek stížnosti
podané u nejvyššího správního
soudu.
b) Pouze strany "spolu žalované"
mají zvláštní práva procesní
- pouze těmto stranám musí býti doručen
jeden stejnopis stížnosti (§§ 11. a 13.
osnovy) - ostatní strany ("účastníci")
mají toliko právo nahlížeti do spisů
(hledíc k obdobě dovolené podle §u 20.
osnovy) a právo býti pozvánu k veřejnému
ústnímu líčení o stížnostech
(§ 16 osnovy). Kdo je stranou "spolužalovanou",
ustanovuje výslovně § 13. odst. 2. osnovy.
Rozdílná úprava procesních práv
stran "spolužalovaných" a ostatních
"účastníků" děje
se pro urychlení a zjednodušení řízení.
c) O stížnostech do voleb rozhoduje volební
soud v plenární schůzi (§ 7. osnovy);
vyřízení stížnosti děje
se nálezem (§ 19. osnovy).
d) Nesluší-li stížnost zamítnouti
bez řízení (§ 14. osnovy), nařídí
soud po přípravném řízení
ústní líčení (§ 16. osnovy).
e) K urychlení a zjednodušení řízení
přiznává ustanovení § 15. osnovy
volebního soudu dalekosáhlá práva
co do doplňování spisů a provádění
šetření a průvodů - v tomto
směru sluší položiti důraz na to,
že řízení před volebním
soudem podle § 15. osnovy odchyluje se velmi podstatně
od řízení před nejvyšším
správním soudem, ježto nejvyššímu
správnímu soudu nepříslušejí
při doplnění řízení
práva, jež přiznává § 15,
osnovy soudu volebnímu.
f) Volebnímu soudu nepřísluší
pouze právo kassační - jako nejvyššímu
správnímu soudu; volební soud rozhoduje v
mezích ustanovení osnovy § 17. také
meritorně; volební soud jest totiž oprávněn
zároveň s výrokem o zrušení volby
určiti také, kdo je zvolen na místě
toho, jehož volba byla zrušena (při stížnostech
podle §u 8. lit. a) a b) osnovy, resp. prohlásiti,
v případě § 8. lit. c) osnovy,
stěžovatele za zvoleného a zrušiti zároveň
volbu, do které podána stížnost.
2. Řízení v ostatních případech.
Řízení ve věcech zkoumání
voleb podle §u 6. osnovy zahajuje se na základě
volebních spisů, jež dodá ministerstvo
vnitra; řízení při rozhodování
o ztrátě mandátu zahájí
volební soud na základě oznámení
předsedy sněmovny poslanecké nebo senátu
o tom, že nastaly skutečnosti v §u 10. osnovy
uvedené.
Ustanovení o pravomoci volebního soudu o doplnění
spisů a provádění šetření
a průvodů podle § 15. osnovy sluší
obdobně užít i na případy ověřování
voleb a rozhodování o ztrátě mandátu
(§ 18. osnovy). I v těchto případech
jest volební soud oprávněn k tomu, aby určil,
kdo má nastoupiti na místo kandidáta, jehož
volby volební soud neověřil, anebo jejž
prohlásil za zbavena mandátu (§ 18. osnovy).
V případech těchto nekoná se nikdy
ústní veřejné líčení
před soudem volebním a soud rozhoduje vždy
usnesením (§§ 6., 10. a 19. osnovy).
Návrh budiž přikázán výboru
ústavnímu se lhůtou 8 dnů.