V době převratu byla na území republiky
zásoba benzinu a petroleje sotva na několik měsíců.
Hned po převratu, kdy ministerstvo veřejných
prací pověřeno bylo úkolem zaopatřiti
a hospodařiti s výrobky minerálních
olejů, činěny byly usilovné kroky
pro nákup a doplňování malých
zásob benzinu a petroleje, jichž výsledkem
bylo uzavření smlouvy ukrajinské, která
zaručovala měsíčně dovoz 3000
cisteren nejen suroviny, ale též produktů hotových.
Ačkoliv touto smlouvou zdála se býti otázka
zásobování našeho státu minerálními
oleji rozřešena, jednáno bylo dále i
na jiných stranách, zejména pak s Rumunskem,
které jest vedle Polska nejbližším zdrojem
těchto produktů.
Že tato opatrnost nebyla zbytečná, ukázalo
se záhy, když naftový revír Drohobyčský
přešel do rukou polských a sešlo proto
s uskutečnění ratifikované již
smlouvy s vládou ukrajinskou. Po zmaření
smlouvy ukrajinské vyjednáváno pak bylo tím
intensivněji na všech stranách, kde bylo jen
poněkud možno úspěch očekávati.
Jestliže dnes jest stav v otázce zásobování
petrolejem a benzinem stejně nepříznivý,
jako byl před časem, jest to jen pro nezměrné
obtíže, které se kladou v cestu, zejména
také proto, že válečnými událostmi
na Slovensku spotřeba benzinu nepoměrně stoupla,
čímž lze vysvětliti, že zásob
stále ubývalo.
Za těchto okolností a v tomto stavu převzalo
ministerstvo národní obrany hospodaření
s pohonnými prostředky, a to podle nařízení
vlády ze dne 10. června t. r. č. z. 314,
ježto především bylo třeba zabezpečiti
nejen vojenskou jistotu našeho území, nýbrž
zásobovati částečně též
i civilní Slovensko, což dělo se a děje
se až dosud vojenskými automobily, pro poruchy tratí
železničních.
Zásoby, které ministerstvo národní
obrany převzalo, byly:
Benzin:
Spotřeba vojska:
Ministerstvu veřejných prací uvolněno:
Zbytek smíchán na benzolovou směs.
Petrolej:
Ministerstvo národní obrany převzalo 8000
metr. centů a téměř všechen
uvolněn ministerstvu veřejných prací.
Mimo to uvolněno ministerstvu veřejných prací
téměř veškeré množství
ohlášené ministerstvu národní
obrany podle nařízení vlády ze dne
10. června č. z. 314, a to které jest u překupníků,
spotřebitelů.
Z čísel těchto lze seznati, že ministerstvo
národní obrany převzalo velice nepatrné
množství, neboť zásoby v oné době
rovnaly se nule. V nouzi největší provedlo
se míchání benzolu s lihem, a ježto
výroba benzolu v čs. republice jest omezena, nebylo
možno více směsi vyrobiti.
Benzol:
Převzato 1409 mtr. centů a smíchán
se zbytky benzinu. Vyrobeno:
Směsi benzolové | 5239 | centů. | |
Uvolněno pro konsum | 1739 | " | |
Pro vojenské účely | 3500 | " | |
Směsi lihové vyrobeno | 10.277 | centů. | |
Pro konsum uvolněno | 4.664 | " | |
Pro vojenské účely | 5.613 | centů. | |
Správa vojenská spotřebovala tudíž
- vzhledem k ohromnému rozsahu své působnosti,
- část dosti malou a uvolňováním
ministerstvu veřejných prací byl přivoděn
citelný nedostatek pohonných prostředků
na Slovensku. Na pohonné látky dané k disposici
ministerstvu veřejných prací (kanceláři
pro příděl minerálních olejů),
pro další rozdělování nemělo
ministerstvo národní obrany již žádného
vlivu. V červnu t. r. uzavřela meziministerská
komise kompensační obchod s polskou vládou
o dodávce 300 cisteren benzinu. Z tohoto množství
měla býti kryta spotřeba vojenská
a množství zbývající, a to vzhledem
k trvajícím poměrům dosti značné,
bylo určeno k přídělu nevojenskému.
S jakými obtížemi opatření tohoto
benzinu bylo spojeno, nelze zde vylíčiti, nutno
ale poukázati na toto: Doprava zboží byla vyjednána
v čs. cisternách, které jsou skoro vesměs
majetkem rafinerií, z nichž část - velikosti
transportu odpovídající, - musela býti
ministerstvem národní obrany zajištěna
zabavením, a to podle zákona o válečných
úkonech. Za těchto okolností proveden tedy
obchod meziministerské komise s Polskem a podle ujednání
dovezeno bylo toto zboží:
Petrolej:13.353 metr. centů (tedy 133 cisteren).
Z toho uvolněno:
Ministerstvu veřejných prací 12.309 metr.
centů (tedy 123 cisteren).
Zbývá pro vojsko: 1044 metr. centů (tedy
10 cisteren).
Benzin: | |||
Došlo: | 14655 m. c. | 256 m. c. | 2700 m. c. |
8100 m. c. | 1875 m. c. | 1756 m. c. | |
Vojsku uvolněno | 5600 m. c. | 400 m. c. | 311 m. c. |
V tomto množství (5600 metr. centů) jest počítáno
2000 metr. centů, jež poslány k výmlatu
na Slovensko.
Zbytek, tedy dosti nepatrný, jest složen v různých
rafineriích a tvoří železnou zásobu
pro účely vojenské.
Mimo to zakoupilo ministerstvo národní obrany přímo
v Polsku:
10 cisteren petroleje a
20 cisteren benzinu, a to výhradně pro účely
vojenské.
K přímým otázkám odpovídáme:
1. Soukromé zásoby benzinu některých
firem pocházeti mohou jen buď z podloudně provedeného
dovozu přes hranice anebo z krádeží,
nebo ze zneužití benzinu dodaného úřední
cestou konsumentům neb vojsku. Veškeré ty cesty
podléhají samozřejmě pátrání
a trestním následkům a se strany ministerstva
veřejných prací bylo již dosti případů
postoupeno úřadu pro potírání
lichvy.
Co se pokoutního prodeje benzinu vojenského týče,
jest zamezován tím způsobem, že se benzin
barví, což dříve se díti nemohlo,
jelikož potřebného barviva nebylo lze zaopatřiti.
Jízdy vojenské jsou omezeny na míru nejmenší
a kontrola všech vojenských jízd provádí
se co nejpřísněji.
Co se posléze týče soukromé vozby
automobily, udílí povolení k jízdě
výlučně ministerstvo veřejných
prací.
Ministerstvo to uvažovalo již několikráte
o všeobecném zákazu jízdy automobilem,
leč bezvýminečné provedení
zákazu nebylo shledáno možným z příčin
veřejných.
Povolení k jízdě udílí se jen
pro auta nákladní, nebo osobní, jichž
nutně vyžadují potřeby průmyslové
a dopravní, zemědělské, zdravotní
a p. Ani těmto povoleným automobilům není
však potřebný benzin dodáván,
nýbrž veškerých zásob benzinu,
jež byly dány ministerstvem národní
obrany ministerstvu veřejných prací, aby
je rozdělilo, použito bylo především
ke krytí spotřeby uhelných dolů, elektráren
a závodů, sloužících účelům
veřejným, zbytek pak přidělován
jen výhradně k výmlatu.
Ovšem nelze za tohoto stavu věci tajiti, že majitel
auta k jízdě oprávněného je
nucen opatřiti si benzin, kde může, a za cenu,
za jakou se mu nabízí, a tím dochází
k zneužití a benzin, přidělený
ministerstvem veřejných prací k účelům
hospodářským, chemickým a p. dostává
se z části i k použití při jízdě
automobilů soukromých.