Při veřejném ofertním řízení
na přístavbu III. patra v budově německého
reálného gymnasia na Smíchově,
v němž umístěno jest zatímně
ministerstvo veřejných prací, rozepsaném
podle podrobných výkazů prací, došlo
v ustanovené lhůtě 18 nabídek, jichž
konečné sumy pohybovaly se postupně v mezích
od K 665.837.63 do K 963.023.10. Činil tudíž
rozdíl mezi nejnižší a nejvyšší
nabídkou 297.185.57.
Tento veliký rozdíl ve výši nabídek
nebylo lze vysvětliti jinak, nežli že oferenti,
kteří podali nabídky zřejmě
nízké, neuvědomili si náležitě
obtíží, které jsou s přístavbou
spojeny, ježto stavitel jest značně obmezován
ve svých disposicích tím, že stavba
provedena býti musí za nerušeného úřadování
v ostatních patrech budovy, ve lhůtě velice
krátké, a že oferenti, kteří
podali nabídky nepoměrně vysoké, obtíže
ty snad přeceňovali.
Při zevrubném prozkoumání došlých
nabídek bylo zjištěno, že v pěti
nejnižších ofertách objevují se
při nejdůležitějších položkách
ofertního výkazu prací jednotkové
ceny nepřiměřeně nízké,
které nemohou zaručiti řádné
provedení stavby, vymykají se z důvodů
svrchu uvedených z rámce běžných
prací stavebních. V každém směru
vyhovovala teprve nabídka v pořadí šestá
stavitelů bratří Němců, z nichž
jeden byl svého času zaměstnán při
novostavbě, která se přístavbou III.
patra rozšiřuje, po celou dobu stavby jako samostatný
stavbyvedoucí a který je tudíž se všemi
konstruktivními podrobnostmi této budovy dokonale
obeznámen. Pro přijetí této nabídky,
která byla přiměřená nynějším
drahotním poměrům i obtížím,
s touto stavbou spojeným, rozhodla též okolnost,
že byli jmenovaní stavitelé ze všech živnostníků
smíchovských, kteří nabídku
podali, nejlevnější, a že městský
úřad na Smíchově podáním
svým ze dne 16. července 1919 č. j. 23.294/19-III.
žádal, aby hledíc na velikou nezaměstnanost
místních živnostníků stavebních
zadáno bylo provedení přístavby staviteli
místnímu.
Jmenovaným stavitelům zadány byly kromě
toho hned po převratu z volné ruky stavební
práce potřebné k upravení místností,
zabraných pro ministerstvo veřejných prací
v budově něm. reálného gymnasia na
Smíchově, v budově kanalisační
komise na Smíchově a v budově č. 18.
v Praze III. v Karmelitské ul. Šlo jen o probourání
dveří, zřizování nových
příček, opravy omítek, maleb a vyčistění
budov a pod., jichž nezbytně bylo zapotřebí,
aby mohlo ministerstvo veřejných prací zahájiti
činnost. Jelikož šlo tu o naléhavou, neodkladnou
potřebu a o důležité zájmy veřejné,
bylo zadání z volné ruky odůvodněno
a podle ustanovení § 5. odst. d. ministerského
nařízení ze dne 3. dubna 1909 č. 61
ř. z. dovoleno. Volba padla na stavitele bratry Němce
proto, že jsou živnostníky smíchovskými
a že při zabrání místností
prováděli v budově něm. reálného
gymnasia právě práce dokončovací
na vrub bývalého podnikatele této novostavby.
Pokud se týče používání
"popela" ku přípravě malty, bylo
zjištěno, že při provádění
III. patra na budově ministerstva veřejných
prací, které se děje pod dohledem státního
technika, skutečně přimícháváno
bylo do říčního písku, určeného
k výrobě malty ke zdění, něco
popela a škváry z továrny Ringhoferovy. Správce
stavby přivolil k užití popela a škváry
po náležitém prosetí, donucen nedostatkem
říčního písku pražského,
a to v přesvědčení, že tím
jakost malty neutrpí. Jelikož se však tento postup
nesrovnával s přesným zněním
stavebních podmínek, byl od vrchního dozoru
zakázán. Tvrzení, že by škvára
obsahovala látky živočišné, nutno
vyvrátiti poukazem na to, že škvára vzniká
procesem spalovacím tak, že všecky organické
látky se zničí. Že škvára
nepůsobí zhoubně na chemický proces
zatvrdování, jest potvrzeno zkušeností,
neboť užívá se jí hojně
při stavbách pozemních za přípravu
betonu. V daném případě bylo pak na
stavbě samé zjištěno již nyní,
že malta, připravená přimíšením
škváry, co do tvrdosti a pevnosti vyrovná se
úplně maltě z režného písku.
Aby otázka, zda-li popel přimíšený
k písku působil nepříznivě
na zatvrdování malty a tím stavbu znehodnocoval,
byla objasněna i po stránce odborně vědecké,
vyžádáno bylo posudku ústavu pro zkoušení
staviv při české vysoké škole
technické v Praze. Obšírný posudek tohoto
ústavu ze dne 30. října 1919, podle něhož
z odebraného na stavbě vzorku zjištěno,
že činil obsah přimíšeného
popela celkem 10.5 % váhy písku, vyzněl v
nález, že "přidáváním
popela k maltě nenastalo celkové znehodnocení
stavby, protože bylo při přípravě
malty šetřeno všech ostatních důležitých
podmínek, t. j. bylo použito potřebného
množství dobrého vápna, jakož i
dobrého říčního písku".
Ze zprávy stavebního dozoru vychází,
že náklad na získání, dovoz a
prosetí 1 m3 škváry, jakož
i na odvoz zbylého odpadku (skoro 50 %) není menší
než cena 1 m3 pražského písku
bagrovaného, tak že nelze pro užití škváry
podkládati podnikatelům úmysl zištný.
Jestli by však podnikatelům z přimíšení
popela a škváry do písku přece vyplynul
nějaký, třeba nepatrný prospěch
finanční, bude jim po náležité
kalkulaci podle zjištěného množství
přimíšeného popela učiněna
při kolaudaci přiměřená srážka
z jejich výdělkové sumy.
Pokud spravuji resort mi svěřený, šetřím
a šetřiti budu i nadále všech platných
pravidel o zadávání státních
prací a dodávek, postaral jsem se již od počátku
stavby, o níž jde, o náležitý dozor
na provádění její a na dodržování
podmínek, uložených podnikatelům a budu
tak činit i při všech dalších státních
stavbách a dodávkách.