Kraj kloboucký (Klobouky u Brna) těžce trpí
nedostatkem železničního spojení směrem
k Brnu, Praze a vůbec do našich zemí, kam nesou
se veškeré naše zájmy státní,
národní, hospodářské i kulturní.
Po mnoho a mnoho let domáhá se přímého
železničního spojení, které by
vedlo ze stanice Klobouk do stanice Sokolnic a odtud do Brna.
Dosavadní železniční spojení
s hlavním městem Moravy naprosto nevyhovuje, neboť,
ač okresní město Klobouky u Brna jest od
Brna pouze 35 km vzdáleno, musí člověk
při jízdě do Brna projeti tyto trati:
z Klobouk do Čejče | 10 km |
z Čejče do Zaječí | 19 km |
ze Zaječí do Brna | 41 km |
celkem tedy | 70 m. |
Je tedy třeba trati, která by kraj tento přímo
s Brnem spojovala, a to nejkratší cestou ze stanice
Klobouk na dráze z Čejče do Ždánice
do stanice Sokolnic na dráze z Brna do Přerova.
Trať z Klobouk do Sokolnic měřila by přibližně | 19 km |
a ze Sokolnic do Brna stará trať měří | 16 km |
celkem tedy | 35 km. |
Trať z Hodonína do Klobouk dá se vybudováním
řečené spojky z Klobouk do Sokolnic zříditi
jako nová, významná a důležitá
traĄ, která by sloužila nejen potřebě
celého kraje od Sokolnic až po Klobouky jako vhodné
spojení s Brnem, nýbrž, což obzvláště
na váhu padá, sloužila by jako druhé
spojení vedle Vlárské dráhy mezi Brnem
a Bratislavou přes celou jižní Moravu a západní
pomezí Slovenska na vlastním našem území,
aniž se bude dotýkati někde území
cizího.
Výhody z tohoto druhého spojení se Slovenskem
jsou značné nejen pro cestující, obchod
a živnosti, nýbrž i pro stát, jako přímé
a nejkratší spojení, po stránce vojenské
měla by dráha tato nesmírnou důležitost.
Nynější stanice kloboucká na trati z
Čejče do Ždánic volena byla svého
času tak, aby z ní vedlo přímé
pokračování trati k Brnu. Terén je
příznivý, takže není žádných
přírodních překážek při
stavbě této dráhy.
Podepsaní přikládají náčrtek,
z něhož situace spojení železničního
vysvítá a navrhují:
Slavné Národní shromáždění,
račiž se usnésti:
Stavba spojky železniční ze stanice Sokolnic
na dráze z Brna do Přerova do stanice Klobouk na
dráze z Čejče do Ždánic pro dosažení
nejkratšího spojení z Brna přes Sokolnice-Klobouky-Čejč
a Holič až do Bratislavy budiž co nejdříve
uskutečněna a jako stavba z nouze zahájena.
Návrh tento přikázán budiž výboru
dopravnímu.