Přes 25 let pracovali místní činitelé
kraje velkobytešského na uskutečnění
železničního spojení tohoto kraje se
světem, považujíce uskutečnění
tohoto podniku za jediný prostředek, aby město
Velká Byteš s přiléhajícím
krajem zachováno bylo hospodářskému
a průmyslovému vývoji a nebylo určeno
k postupnému hospodářskému umírání.
Úmorná práce několika jednotlivců,
zastupitelstev obcí a poslanců dosáhla toho,
že podařilo se po dvaceti letech
přesvědčiti kompetentní činitele
z bývalé vlády rakouské o životní
potřebě místní dráhy
z Tečic do Velké Byteše,
a dráha tato počátkem roku 1914 zařaděna
byla do vládní předlohy do skupina drah garantovaných
státem.
Tímto skutkem uznala vláda rakouská, nepřátelská
českým krajům, oprávněnost
usilovných snah kraje velkobytešského po železničním
spojení.
Detailní projekt na tuto dráhu byl vypracován
a v době od 18. do 28. května 1914 úředně
komisionálně projednán. Vypuknutím
světové války octlo se však vybudování
této dráhy znova v mrtvém stadiu.
Poměry hospodářské se však od
r. 1914 nezměnily žádným způsobem
ve prospěch kraje, naopak ještě mnohem horším
způsobem pociťuje město Velká Byteš
a celý daleký přilehlý kraj za těžkých
poměrů dnešních nemožnost hospodářského,
obchodního a průmyslového vývinu,
naprostou neschopnost konkurenčního závodění
s ostatními kraji Moravy a celé naší
republiky.
Odloučením od světa nelze využitkovati
značných bohatství přírodních,
nelze zúčastniti se veřejné hospodářské
soutěže, aniž bráti podílu na jiných
kulturních vymoženostech a požadavcích
dnešní a příští doby.
I moravský zemský výbor uznal nevyhnutelnou
potřebu této místní dráhy a
povolil podle svého usnesení ze dne 2. dubna 1919
číslo 14447 subvenci pro tuto dráhu částkou
780.000 K do konce roku 1923.
My doufáme nyní, že to, co macešská
vláda rakouská kraji našemu přiřkla,
ani vláda naší republiky mu neodepře
a z důvodu toho za celý zúčastněný
kraj, za město Vel. Byteš, obce, veškery veřejné
korporace i jednotlivce, činíme návrh:
Slavné Národní shromáždění,
račiž se usnésti:
Vláda republiky Československé se vyzývá,
aby:
1. detailní projekt dráhy z Tečic do Vel.
Byteše koncesionáři vypracovaný převzala
a výlohy jeho hradila;
2. dráhu z Tečic do Velké Byteše zařadila
mezi ony dráhy, jež jako první za podpory země
a příslušných činitelů
z peněz státních jest vystavěti.
Návrh přikázán budiž odboru dopravnímu.