Nedostatečná úprava poštovních
vozů železničních, jakož i jejich
nedostatek vůbec jsou dědictvím války.
Za války a zejména za převratu byly tyto
vozy z velké části vyloupeny a poškozeny,
což platí zejména i o zařízeních
osvětlovacích a vytápěcích.
Velký počet vozů zadržen byl po převratu
v sousedních státech národních, obzvláště
v Rakousku.
Podle sčítání z 11. března
1919 bylo v našem státě celkem 471 poštovních
vozů železničních. Počet ten
se později ještě zmenšil vpády
Maďarů na Slovensko, kteří část
vozů sebou odvlékli. Nové sčítání
bylo nařízeno 11. září t. r.,
výsledek jeho jest však dosud neznám.
Ještě za staré správy státní
objednáno bylo 9 nových železničních
vozů poštovních v kopřivnické
vozovce, z kterých 2 již byly dodány a ostatních
7 převzato bude tyto dny.
Kromě toho jest v královopolské vozovce ve
stavbě 15 vozů, ve kterých zavádí
se nyní ještě osvětlení a budou
též v nejbližší době dány
do provozu.
Pro příští rok zamýšlí
pak státní správa opatřiti značný
počet dalších vozů (přes 200)
jednak stavbou jejich, jednak z likvidace bývalých
rakousko-uherských státních drah.
Úprava osvětlování vozů naráží
na značné obtíže potud, že nemajíce
dosud firmy domácí k tomu účelu zařízené,
jsme odkázáni na cizinu. Zejména schází
v našem území též potřebný
materiál osvětlovací.
Z té příčiny vyjednávali zástupci
ministerstva pošt ve dnech právě minulých
ve Vídni s firmou Tudor o zařízení
osvětlování vozů. Firma projevila
k tomu ochotu, a provede nutné opravy v nejbližší
době.
Pokud jde o neúčelné roztřídění
vozů po tratích, souvisí řečená
závada s nedostatkem vozů vůbec a vyjednává
se mezi ministerstvem pošt a železnic, aby v té
věci zařízena byla nová vyhovující
organisace.
Zpožďování vlaků, které
má v zápětí nedodržování
železničních a poštovních spojení,
nelze se dosud vyhnouti, ježto zpoždění
tato vznikají, jednak na hranicích státu
z různých příčin vymykajících
se vlivu železniční správy a přenášejí
se pak na dopravu vnitrozemskou, jednak jsou následkem
omezení dopravy, způsobeného nedostatkem
uhlí. Tím způsobuje se nával obecenstva,
který manipulaci vlakovou velmi stěžuje.
Konečně jest nutno hledati příčinu
též v tom, že nutno užívati uhlí
i maziva špatné jakosti, čímž vznikají
poruchy dopravy v daleko větší míře,
než tomu bylo před válkou.
Otázka pravidelnosti dopravy jest však stále
předmětem nejbedlivější pozornosti
ministerstva železnic, které bdí nad tím,
aby, pokud jest to v jeho moci, veškeré příčiny
poruch dopravy byly co nejrychleji odstraněny.
Potřebné pomůcky pro personál vlakových
pošt byly z části již vydány, na
př. kniha železničních a poštovních
spojů, částečně i mapy; o jiných
se pak v ministerstvu pošt pilně pracuje.
Aby pomoženo bylo nedostatku personálu v poštovní
službě ve vlakových poštách vycvičeného,
konány byly již u ředitelství pošt
a telegrafů v Praze a v Brně zvláštní
odborné kursy pro úředníky a bylo
nařízeno, aby se tyto kursy opakovaly a kromě
toho zavedly takovéto kursy i pro personál sluhovský.
Úprava doprovodného poštovních úředníků
a zřízenců vlakových pošt ve
smyslu přání tohoto personálu jest
projednávána a bude v nejbližší
době podán příslušný návrh
ministerské radě.