Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 1789.

Dotaz

členů Národního shromáždění V. Freimana, Jul. Kopečka soudruhů na ministra školství a nár. osvěty o řádném vybudování obecných a občanských škol, zřízených podle zákona ze dne 3. dubna 1919.

V místech zněmčených mnoho českých rodičů vzhledem na zachování existence posílalo děti své do škol německých, ve velikém počtu obcí pak proto, že škol českých v nich nebylo. Po převratu, pokud bylo možno, zřízeny byly školy české z práva revoluce, ostatním místům, kde poměry nebyly příznivé, ke spravedlnosti měl pomoci školský zákon, odhlasovaný Národním shromážděním ze dne 3. dubna 1919. Dosud na německou školu odkázané české dítě doufalo a věřilo pevně, že konečně dostane se mu výhody, aby smělo se v českém jazyce vzdělávati. Spousta míst smíšených žádala za zřízení české školy a úřady neváhaly a zřídily několik set českých škol - ale zřízení to stalo se většinou pouze na papíře.

Nebylo místností a není učitelů! Po zápise do české školy čekají české děti týdny a měsíce, ale marně. Rodičové nemohouce se dočkati otevření zřízených škol, musí posílati děti své opět do školy německé, neboť správcové něm. škol, plníce škol. zákon, že žádné školou povinné dítě nesmí býti bez škol. vyučování, udávají rodiče žáků, nutíce je tak plniti obsah zákona. Tam pak, kde zřízená škola byla otevřena, pro naprostý nedostatek všech školních pomůcek nemůže úkol svůj plniti.

Vadí tomu:

I. Nedostatek učitelstva. Obsazování míst nekoná se zemskou školní radou tak, aby hleděno bylo hlavně k prospěchu školy, nýbrž celá agenda dána do rukou jednotlivce, který, i kdyby měl dobrou vůli, agendy tak veliké obsáhnouti nemůže, a proto vznikají zmatky, které zájem české školy poškozují a u Němců vzbuzují jen posměch.

II. Nedostatek školních pomůcek. Potřeby školní opatřovati má země. Ačkoliv od počátku školního roku uplynuly již skoro 2 měsíce a blíží se konec 1. čtvrtletí, nemají žáci v rukou ani školních knih, ani sešitů, ba schází učiteli i křída, houba, utěrky atd. Objednávky, těchto věcí byly již dávno učiněny, ale zemský správní výbor zřídil pro pořizování těchto potřeb zvláštní oddělení, které objednávky tyto buď nestačí vyřizovati, nebo nemá tolik moci aby je v čas vyřídilo.

III. Naprostý nedostatek otopu. Paušál na otop měl zemský správní výbor vyplatiti po otevření školy, aby správce školy mohl otop opatřiti. Ačkoliv již pohraniční kraje dávno jsou zasypány sněhem, nebylo školám otopné vyplaceno a proto v nových školách učí se za mrazu a chudé postavičky dětí, většinou proletářů, choulí se ve škamnách zimou. Jest jistě dojemné, slyšíme-li, že v B. železniční zřízenci dali celou zásobu svého dříví, aby děti ve škole vydržely, a že v J. ženy horníků nosí do české školy uhlí z haldy po nůši, aby jim děti a učitelé ve škole nezmrzli.

Pane ministře! Jest Vám znám tento nedostatek a, je-li Vám znám, Jste ochoten naříditi zemské školní radě, aby postarala se o to, aby referát škol ve smíšeném území byl náležitě opatřen?

Jste ochoten působiti na zemský správní výbor, aby bez prodlení postaral se o to, by novým školám dostalo se nezbytných školních pomůcek a peněz na zakoupení otopu?

Nedostatky tyto způsobují v území smíšeném hněv na straně české a posměch na straně německé, a jest obava, že v blizoučké době celá věc se stane veřejným skandálem kulturním.

Pane ministře, zjednejte nápravu bezohledně!

V Praze dne 5. listopadu 1919.

V. Freiman, Jul. Kopeček,

V. Drobný, Tučný, Dr. Krejčí Frant., Dr. Heidler, Dr. Rambousek, Dr. Th. Bartošek, J. Kvidera, Emil Špatný, Jan Hrizbyl, Zeminová, Dr. Klouda, Slavíček, St. K. Neumann, J. Svozil, Pelikán, Buřival, Skorkovský, Laube Rudolf, A. Konečný.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP