Ustanovení § 4. zákona ze dne 4. ledna 1909,
čís. 4 ř. z. se zrušují.
Ustanovení §§ 2., 3., 11., 12., 15. a 17. tohoto
zákona se pozměňují a budou příště
zníti takto:
Státnímu melioračnímu fondu bude věnován
v rozpočtu ministerstva zemědělství
v letech 1919 - 1928 ze státních peněz každoročně
určitý peníz, nejvyšší částkou
15,000.000 korun.
Peníz, jehož by nebylo užito v některém
správním roce, bude fondu zachován a budiž
zatím na úrok uložen; úroky a splátky
půjček z fondu poskytnutých plynou zpět
do fondu.
Ministr zemědělství v dohodě s ministrem
financí spravuje státní meliorační
fond. O stavu fondu a o tom, jak se s ním hospodaří,
předložena buď Národnímu shromáždění
každého roku závěrka účtů
ke schválení.
Projekty o rozpočty nákladů podniků,
které mají býti podporovány ze státního
melioračního fondu, vyžadují schválení
ministerstva zemědělství, dříve
nežli se započne s jich prováděním.
Úhrada nákladů těchto podniků
buď upravena zvláštní úmluvou mezi
súčastněnými činiteli (státní
a zemskou správou, jakož i zájemníky)
v níž kromě toho musí býti vyhrazen
státní správě přiměřený
vliv na postup podnikův a spolehlivým způsobem
finančně a technicky zabezpečeno příští
udržování zamýšlených úprav.
Pokud zákon ze dne 4. ledna 1909, č. 4 ř.
z. vztahuje se na jiných místech na úpravu
jednotlivých podniků zemským zákonem,
nastupuje příště na jeho místo
úmluva podle předchozího odstavce.
Vedle podpory podniků v §§ 5 - 9 uvedené,
jsou-li tu poměry zvláštního zřetele
hodné, může býti výjimečně
poskytnuta zemi půjčka z melioračního
fondu nezúročná nebo nejvýše
3% zúročná a splatná ve lhůtách,
které v každém případě
zvláště budou ustanoveny, až 50% té
sumy, kterou země sama má nésti, nebo kterou
poskytne podniku jako nesplatný příspěvek
nebo jako půjčku.
Příspěvek státního melioračního
fondu může býti opatřen úvěrem,
při čemž státní meliorační
fond na místě svého bezprostředního
příspěvku splácí v anuitách
zápůjčku naň připadající.
Aby bylo zabezpečeno řádné udržování
podniků, které budou v budoucnu ze státního
melioračního fondu podporovány, budiž
utvořen pro každý podnik toho druhu udržovací
fond v takové výši, aby jeho výnos podle
individuelních poměrů podniku stačil
ku provedení řádných udržovacích
prací.
Náklad spojený se zřízením
udržovacího fondu, který dlužno do rozpočtu
podniku pojati, může býti účasten
podpory ze státního melioračního fondu
a z prostředků zemských podle ustanovení
§§ 6 - 9.
Otázka správy udržovacích fondů,
jež dlužno před konečnou kolaudací
podniků plně složiti, bude upravena ministerstvem
zemědělství v dohodě se zeměmi.
Dohled nad řádným udržováním
provedených prací, vyjímajíc práce
zahrazovací, které spadají do působnosti
odborů pro hrazení bystřin, vykonávají
orgánové veřejné kulturně-technické
služby, jejíž vybudování v tomto
směru se ponechává státní a
zemské správě.
Výnosů jednotlivých udržovacích
fondů použije se k návrhu dohlédacích
orgánů ku provedení nutných udržovacích
prací, při čemž jest jakýkoliv
opravný prostředek vyloučen.
Nestačí-li výnos ten k úhradě
nákladu řádného udržování,
lze použíti k tomu účelu zcela výjimečně
po předchozím svolení subvencujících
činitelů též podstaty fondu až
do výše 30%.
Byl-li podle ustanovení předchozího odstavce
fond ztenčen, nutno jej ihned obdobným způsobem,
jak byl původně utvořen, na původní
výši doplniti.
Mimořádné práce, jež nelze ani
takto uhraditi, pokládají se za práce obnovovací
(rekonstrukční), které jest projednati jako
nový podnik zvláště.
Bude-li v budoucnu zřízen ústřední
udržovací fond pro celý stát nebo jednotlivé
jeho části, možno udržovací fondy,
utvořené pro jednotlivé podniky, sloučiti
s tímto ústředním fondem.
Předchozí ustanovení o použití
udržovacích fondů platí obdobně
i pro fondy již zřízené před
platností tohoto zákona. Byl-li takový fond
ztenčen, nutno jej ihned doplniti na výši v
odstavci prvém stanovenou, při čemž
může býti náklad s tímto doplněním
spojený účasten státní i zemské
podpory podle ustanovení §§ 6 - 9.
Zřizuje-li se pro podniky již provedené, jež
neměly dosud udržovacího fondu, dodatečně
takový fond, nutno dbáti obdobně ustanovení
§ 15. O zřízení tohoto fondu, jeho správě,
použití a případném doplnění
budiž uzavřena mezi subvencujícími činiteli
a zájemníky zvláštní úmluva.
Zemské výbory (správní výbory,
komise) zmocňují se ku povolování
a výplatě zemských příspěvků
podle melioračních zákonů i v těch
případech, jež by byly vyhraženy schválení
zemských sněmů.
Ustanovení takto pozměněného, pokud
se týče doplněného zákona ze
dne 4. ledna 1909, č. 4 ř. z. vztahují se
též na Slovensko s tou změnou, že ze státního
melioračního fondu hradí se prozatím
až do případného zavedení zemské
správy také příspěvky podle
ustanovení §§ 6 - 9 na země vypadající,
čímž přecházejí veškerá
práva a povinnosti vyplývající z tohoto
důvodu na stát.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Provedení zákona ukládá se ministru
zemědělství a financí.
Nyní platný meliorační zákon
ze dne 4. ledna 1909, č. 4 ř. z., který byl
ostatně přistřižen v prvé řadě
na alpské poměry, nevyhovoval nikdy docela svému
účelu. Za dnešních poměrů,
kdy zemské sněmy nefungují, nelze tento zákon
na nynějším právním podkladě
vůbec prováděti.
Jest tedy nutno, aby co nejrychleji předsevzaty byly aspoň
takové změny zákona, které by umožňovaly
jeho provádění a jej přizpůsobily
nejnaléhavějším požadavkům
dnešní doby.
Jednou z hlavních vad tohoto zákona, jež přímo
prohabitivně působila na meliorační
akci, jak toho jest drastickým dokladem celá řada
melioračních podniků v Čechách,
- jest §em 3., odst. 2 pro zajištění podpor
z veřejných fondů obligatorně předepsaná
forma zemského zákona s tím účinkem,
že před sankcí zemského zákona
dotyčný podnik upravujícího, nemohly
býti ani státní, ani zemské příspěvky
vyplaceny.
Ježto poslední dobou byly zemské sněmy
nepravidelně svolávány, uplynula vždy
drahná doba, nežli se vůbec dostala osnova
zákona na sněmu k projednáni. V těch
zemích pak, kde činnost zemských sněmů
byla ochromena, byla působnost melioračního
zákona vůbec zastavena.
V Čechách, kde více jak 10 roků trvá
nedělnost zemského sněmu, nebylo možno
po celou tuto dobu k nenahraditelné škodě zemědělství
podporovati nové meliorační podniky. Tím
způsobem bylo české zemědělství
neodůvodněně zatíženo obnosem
asi 6 mil. korun interkalarních úroků, vzešlých
ze zápůjček, uzavřených za
účelem opatření části
stavebních nákladů, připadajících
na slíbené státní a zemské
příspěvky. Zatížení to
dosahovalo té výše, že u jednotlivých
podniků tyto národohospodářsky zcela
zbytečně vynaložené náklady dosahovaly
až 40% stavebních nákladů, čímž
byl efekt veřejných subvencí z velké
části paralysován.
Tak jako se nedá za dnešní politické
situace určiti, zda a kdy budou zemské sněmy
svolány, ježto otázka tato předpokládá
předchozí řešení otázky
zemské autonomie, nedoporučuje se na druhé
straně zatěžovati agendu Národního
shromáždění zákony zcela formelního
rázu.
Předpis formy zemského zákona byl zajisté
svého času se stanoviska autonomistického
plně odůvodněn, ježto takto byla zabezpečena
kompetence zemská v záležitostech zemědělských,
dnes však vzhledem na změněnou situaci politickou
odpadl i tento důvod.
Proto odstraňuje ministerstvo zemědělství
v § 3., odst. 2 osnovy - jak toho ostatně žádá
resoluce přijatá v 59. schůzi Národního
shromáždění dne 25. června 1919,
bod 6. lit. a) - formu zemských zákonů a
nahrazuje ji pouhou úmluvou mezi súčastněnými
činiteli, t. j. státní správou, zemskou
správou a zájemníky (okresy, obce, vodní
družstva atd.).
Ustanovení odstavce 1. tohoto paragrafu zůstávají
nezměněna.
Další příčinou nepohotovosti
prostředků melioračního fondu jest
ustanovení § 4. uvedeného zákona, jež
předpisuje obligatorně sdělání
ročního rozpočtu státního melioračního
fondu a činí od jeho schválení zákonodárným
sborem zpravidla závislou výplatu obnosů
v rozpočtu obsažených.
Výjimka jest připuštěna pouze pro ten
případ, když dotyčný zemský
zákon již dosáhl sankce a jest tu nebezpečí
v prodlení, anebo při jinakých zvláštního
zřetele hodných okolnostech.
Aby byl zjednodušen tento, celé řízení
zbytečně protahující postup, jakož
i aby zajištěna byla plná disposiční
možnost prostředky fondovými během rozpočtového
období, odstraňuje ministerstvo zemědělství
zrušením § 4. povinnost ročního
preliminování státního melioračního
fondu.
Ježto podle ustanovení § 2., odst. 3 osnovy jest
Národnímu shromáždění
každoročně předkládati závěrku
účtův ke schválení, jest tím
Národnímu shromáždění
dána dostatečně možnost - třebas
ex post - bráti účinný vliv na hospodaření
fondem.
Vliv ministerstva financí jest kromě toho ještě
tím způsobem dostatečně zajištěn,
že před přislíbením státní
subvence musí s tímto ministerstvem v každém
jednotlivém případě docílena
býti dohoda.
Zamýšleným odstraněním ročního
rozpočtu melioračního fondu získá
nesporně pohotovost prostředků fondových.
V tomto paragrafu mění se pouze prvá věta
prvého odstavce, podle níž dosud stanovená
roční dotace se mění.
Z důvodů budgeterních obmezuje se stanovená
dotace prozatím na dobu 10 let, totiž na období
1919 - 1928.
Ustanovení § 11. zůstávají ve
starém znění a byla z něho vzhledem
na zamýšlené odstranění prelimináře
státního melioračního fondu (zrušení
§ 4.) pouze vypuštěna poslední věta,
týkající se zařazení zápůjček
poskytnutých zemím do rozpočtu melioračního
fondu.
Podle § 12. melioračního zákona bylo
možno spláceti příspěvek státního
melioračního fondu ve formě anuit na zápůjčku
za účelem opatření státního
příspěvku uzavřenou jen tehdy, když
státní příspěvek přesahoval
250.000 K a celý rozpočtený náklad
podniku, nebo jeho část měla býti
opatřena úvěrem. Následkem toho bylo
při podnicích s menším příspěvkem
než 250.000 K provedení prací často
závislým od splátky příspěvku
melioračního fondu.
Toto ustanovení pozměňuje se tak, aby příště
byla státní správě ponechána
bezpodmínečně volnost, opatřovati
meliorační příspěvky cestou
úvěrních operací a spláceti
příspěvek melioračního fondu
anuitami na zápůjčku za tím účelem
uzavřenou. Tímto způsobem, což ostatně
jest již dávným přáním
zemědělských kruhů, bylo by státní
správě umožněno, poměrně
malou státní dotací opatřiti značné
prostředky za účelem urychlení meliorační
akce a postup stavby učiniti zcela nezávislým
na nahodilostech pohotovosti veřejných prostředků.
Citelnou mezerou melioračního zákona, jakož
i vodních zákonů vůbec, jest ta okolnost,
že udržování provedených vodních
a melioračních staveb není dostatečně
zabezpečeno.
Vodní zákony stanoví sice, kdo má
povinnost vodní stavby udržovati, neskytají
však rázných prostředků, aby
škody na stavbách mohly býti rychle odstraněny.
Ustanovení § 15. melioračního zákona
dává sice popud ke zřizování
udržovacích fondů tím, že stanoví
možnost jejich subvencování, omezuje však
ustanovení to jen na podniky regulační, hrazení
bystřin a údolní přehrady na ochranu
proti vodním škodám.
Následkem toho není velká většina
melioračních staveb řádně udržována,
nemůže řádně fungovati a spěje
ke své předčasné zkáze. Jen
málo melioračních podniků má
udržovací fondy a to ještě v nedostatečné
výši.
Netřeba zvlášť se šířiti
o důležitosti udržování melioračních
staveb a o škodách z nedostatečného
udržování vzcházejících
čímž často velké investice přicházejí
na zmar.
Nutnými podmínkami řádného
udržování jest stálý dozor nad
provedenými stavbami a okamžitá pohotovost
prostředků na provedení potřebných
oprav.
Z těchto důvodů vyhražuje osnova v §
15. dohled nad řádným udržováním
provedených prací orgánům veřejné
kulturně-technické služby (v Čechách
technická kancelář zemědělské
rady, na Moravě a Slezsku zemský stavební
úřad, na Slovensku kulturně-technické
úřady v Bratislavě, Košicích,
Komárně, Novém Městě p. Š.
a Báňské Bystřici), jejíž
vybudování se ponechává státní
a zemské správě, a zavádí do
budoucna obligatorní zakládání
udržovacích fondů pro veškeré podniky,
na něž se meliorační zákon vztahuje,
tedy i pro plošné meliorace, jakož i přehrady
sloužící odvodňování a
zavodňování.
Pro každý nový podnik má býti
ihned při jeho projektování stanoven podle
individuelních jeho poměrů udržovací
fond, jejž třeba zároveň stavebním
nákladem zajistiti a před konečnou kolaudací
plně složiti, a to v té výši, aby
výnos jeho podle individuelních poměrů
podniku stačil ku provedení řádných
udržovacích prací.
Otázka správy udržovacích fondů
bude upravena ministerstvem zemědělství v
dohodě se zeměmi a to tím způsobem,
že bude svěřena úvěrním
ústavům zařízeným na speciální
meliorační úvěr. (V Čechách
Zemské bance, na Moravě ev. Slovensku Moravské
zemědělské bance a ve Slezsku komunálnímu
úvěrnímu ústavu v Opavě.)
Výtěžků jednotlivých fondů
použije se k návrhu dohlédacích úřadů
ku provedení nutných udržovacích prací,
při čemž jest jakýkoliv opravný
prostředek vyloučen. Aby bylo možno i v případech
vyšší potřeby zabezpečiti rychle
udržovací náklad, připouští
se výjimečně, nestačí-li výnos
udržovacího fondu k úhradě nákladu
řádného udržování, použití
i podstaty fondu až do výše 30% za podmínky,
že nutno udržovací fond ihned na původní
výši doplnit, a to na základě konkurence,
jíž byl tento fond původně utvořen.
Změna § 17. byla nutnou z toho důvodu, aby
vzhledem k novým ustanovením §u 15., docíleno
bylo při zřizování a podpoření
udržovacích fondů parity mezi podniky, jež
budou teprve v budoucnu prováděny a mezi těmi,
jež byly již dříve za nejvýhodnějších
podmínek bez udržovacích fondů provedeny.
Vzhledem k tomu, že osnova v § 3., odst. 2. odstraňuje
formu zemských zákonů a nahražuje ji
pouhou úmluvou mezi súčastněnými
činiteli, mohla by vzniknouti pochybnost, zda tímto
odstraněním formy zemských zákonů
nebyl vzat zároveň zemím právní
a ústavní podklad pro povolování a
vyplácení melioračních příspěvků
z prostředků zemských a to tím spíše,
ježto zákon o zřízení zemského
správního výboru v Čechách
ze dne 13. listopadu 1918, č. 38 sb z. a n. vykazuje potud
mezeru, pokud jde o pravomoc zemského správního
výboru opatřovati si prostředky potřebné
k nerušenému vedení zemského hospodářství.
Aby tyto pochybnosti, jež u moravského zemského
výboru a u slezské zemské správní
komise také skutečně vznikly, byly zcela
vyloučeny, pojato bylo do osnovy výslovné
zmocnění pro zemské (správní)
výbory, pokud se týče zemskou správní
komisi pro Slezsko ku povolování a výplatě
zemských příspěvků podle melioračních
zákonů i v těch případech,
jež by byly vyhraženy schválení zemských
sněmů.
Ježto na Slovensku neplatí obdobný meliorační
zákon - sporé meliorace byly tam hrazeny z rozpočtové
položky uherského ministerstva orby, kdežto pro
větší podniky v konkretním případě
byly vydávány specielní zákony - nutno
platnost melioračního zákona rozšířiti
též na obvod Slovenska, při čemž
ovšem normální příspěvky
země musí býti pro nedostatek zemské
autonomie převzaty prozatím a to dokud nedojde
i na Slovensku ke zřízení jakési obdobné
zemské správy, jakou mají nyní Čechy,
Morava a Slezsko - státním melioračním
fondem.
Po stránce formální navrhuje se, aby byla
osnova přikázána technickému výboru
Národního shromáždění,
a aby byla tímto výborem projednána v době
co možno nejkratší.