Telefonní síť bývalého státu
rakouského vybudována byla s hlediska zájmů
centralisačních; spojovala Vídeň s
jednotlivými hlavními středisky říšskými,
aniž vyhovovala potřebám vzájemného
styku těchto středisek mezi sebou.
Neblahý tento stav byl tím trpčeji pociťován
po převratu, kdy nová orientace politická
a obchodní vykázala hlavním cestám
dopravním zcela jiný směr.
Změněným a zároveň zvýšeným
požadavkům dopravním nebylo ovšem lze
v plné míře hned a všude vyhověti
a to tím více, any všecky zásoby hmot
a přístrojů byly koncem války vyčerpány,
takže telefonní správě jen stěží
se podařilo telefonní provoz udržeti. Na radikální
nápravu, která je podmíněna soustavným
vybudováním sítě a hlavně zřízením
nových cest dopravních nebylo lze za těchto
okolností pomysliti.
Telefonní správa ve snaze zlepšiti dopravu,
měla na zřeteli takřka výhradně
Moravu, Slezsko a Slovensko, které telefonního spojení
se západem vůbec postrádalo. Nápravy
částečně se docílilo - pokud
to za svízelných poměrů výrobních,
stavebních i pracovních vůbec bylo možno
- jednak stavbou kratších spojovacích vedení
Uher. Hradiště - Trenčín, Břeclava
- Bratislava a jiné menší spojky, jednak přiměřenou
kombinací linek dosavadních, třeba že
toto opatření bylo mnohdy na úkor zájmům
lokální dopravy, jednak pak, a hlavně, zřizováním
umělých vedení, která ve mnohém
směru na některých tratích přetížených
plně se osvědčila.
Kromě toho však nepouští ministerstvo
pošt se zřetele účelnou, systematickou
úpravu celé sítě, kterou by se vyhovělo
požadavkům všeobecné dopravy. Do programu,
který za tím účelem byl sestaven a
který bude postupně realisován, podle toho,
jak budou po ruce stavební hmoty a jak velké prostředky
finanční budou vládou povoleny, byla pojata
i stavba nových přímých meziměstských
tratí z Prahy do Brna, Bratislavy, Olomouce a Moravské
Ostravy. Poněvadž pak se jevila nutná potřeba
získati co nejrychleji spojení z Prahy do Moravské
Ostravy, se kterýmž důležitým průmyslovým
střediskem byl až dosud telefonní styk skoro
nemožný, vypracovány byly rozpočty na
stavbu tohoto vedení, projektovaného ve směru
Praha, Černý Kostelec, Chrudim, Vysoké Mýto,
Svitavy, Olomouc, Moravská Ostrava, nákladem 2,020.900
K. Rozpočty byly již schváleny a zúčastněným
ředitelstvům dán rozkaz, aby stavba provedena
byla co nejdříve a s největším
urychlením; do této nové tratě bude
až do té doby, než bude další přímé
spojení Prahy s Olomoucí vybudováno, také
zapojena telefonní ústředna v Olomouci, takže
zájmům zúčastněných
bude pak plně vyhověna.