K uvedenému dotazu kladu si za čest ujistiti, že
ministerstvo zemědělství učinilo vše
možné, aby nebezpečí hrabošů
bylo v oblasti celé republiky čeleno, a jen ta věc,
že zákonitá ustanovení a upozornění
ministerstva zemědělství zůstávají
zemědělci úplně nepovšimnuta,
mohla způsobiti, že v některých krajích
byly způsobeny hraboši skutečně značné
škody, zaviněné však namnoze netečností
zemědělců.
První zpráva o záplavě hrabošů
došla z okresu pardubického dne 20. března.
Ministerstvo zemědělství uložilo již
21. března zemské politické správě
v Praze, aby v dohodě se zemědělskou radou
učinila proti hrabošům energická opatření.
Současně dotázalo se ministerstvo zemědělství
zemědělské rady v Brně a ústřední
hospodářské společnosti v Opavě,
nehrozí-li nebezpečí hrabošů
i v tamějších krajinách.
Od zemské politické správy v Praze došla
zpráva, že hraboši zamořeny jsou úplně
okresy: Kladno, Karlín, Brandýs nad Labem, částečně
Mělník, Mladá Boleslav, Poděbrady,
Nymburk a Kolín, a že obrana proti hrabošům
jest nedostatečná, poněvadž Jedličkův
ústav pro zmrzačelé děti, který
vyrábí hubící prostředky proti
hrabošům, nemá potřebných materialií
k výrobě.
Ministerstvo zemědělství zjistilo pak, že
firma Milde a Rössler a firma Rössler mají na
skladě několik metrických centů arseniku,
o čemž byla zemská politická správa
vyrozuměna.
Zároveň byl Jedličkovu ústavu, jakož
i hospodářsko-fysiologické stanici zemědělské
rady, kteréžto ústavy vyrábějí
hubící prostředky, poukázán
ministerstvem zemědělství arsenik a potřebná
mouka.
Ministerstvo zemědělství současně
požádalo ministerstva obchodu o povolení ke
koupi potřebného množství strychninu
z ciziny. Akce tato však nevedla ke kýženému
výsledku.
Z oznámení došlých na ministerstvo zemědělství
o záplavě hrabošů bylo patrno, že
obce a hospodářské korporace nejsou dostatečně
informovány o tom, kam se o hubící prostředky
mají obraceti; proto ministerstvo zemědělství
uložilo všem zemským politickým správám
výměrem č. 31.508 ze dne 29. září
zaslaným zemědělským radám
a zemědělskému referátu v Bratislavě,
aby zajistily pro ústavy vyrábějící
hubící prostředky potřebné
materialie a jedy. Vzhledem na nedostatek strychninu doporučeno,
aby případným odebráním pohotových
zásob u jednotlivých obchodníků s
jedy zajistily potřebné množství strychninu
k výrobě strychninového ovsa. - Kdyby pohotové
zásoby jedu nestačily, bylo uloženo politickým
správám, aby nedostatek tento oznámily ihned
ministerstvu zemědělství, aby bylo zakročeno
o dovoz z ciziny.
Dále měly politické správy upozorniti
vyhláškou obce na případná zákonitá
ustanovení, s poukázáním na důležitost
a nutnost všeobecného hubení hrabošů.
Vyhlášky měly obsahovati adresy ústavů,
jež při objednávkách hubících
prostředků přicházejí v úvahu,
s udáním přesného označení
vyráběných prostředkův a jejich
ceny.
Mimo to zakročilo ministerstvo zemědělství
u železniční správy o spolučinnost
při hubení hrabošů, jelikož podle
zkušeností jsou železniční hráze
a náspy největším útočištěm
a plemeništěm hrabošů.
Opatření tato měla jen částečný
úspěch, neboť rolnictvo bez nuceného
zákonného opatření pro svoji netečnost
nechává všechny vyhlášky a výzvy
nepovšimnuty.
Z toho důvodu poukazuje český odbor zemědělské
rady v Praze a německý odbor zemědělské
rady v Brně, aby vydáno bylo zvláštní
vládní nařízení nebo zákon
o nuceném hubení hrabošů, jednotný
pro celou republiku a nahrazující dosavadní
nedostatečná nařízení. Zákonem
tímto, který ministerstvo zemědělství
skutečně připravuje, má býti
také vytvořen zvláštní fond ke
krytí škod hraboši způsobených
a k placení odměn za jejich hubení.
Poněvadž fondu takového nyní není,
nemůže býti náhrada škody způsobené
hraboši a náhrada nákladů vzniklých
obcím ničením hrabošů vzata v
úvahu a musí býti hrazena obcemi samými.
V Praze dne 24. října 1919.