Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 1756.

Návrh

člena Národního shromáždění Karla Jonáše a soudruhů, aby byla postátněna pražská konservatoř.

Přes sto roků trvá a působí v Praze konservatoř hudby a odkázána byla stále na milost a obětavost soukromých kruhů, které ji svými finančními podporami udržovaly při životě. Přes to, že instituce tato byla po hmotné stránce tak macešsky opatřena, vykonala pro naše umění nepoměrně více, než kterýkoliv jiný náš ústav umělecký. Vychovala nám konservatoř nepřehlednou řadu skladatelů i výkonných umělců, kteří proslavili české jméno po celém světě a kteří takto stali se největšími průbojníky českého národa v cizině. Za dob nejtěžšího našeho útisku byla to hudba jediná, jež udržovala náš styk s kulturními národy na obou polokoulích. Umění, vypěstěné na pražské konservatoři, připravovalo tedy půdu našim politickým úspěchům již za let, kdy nemohli jsme jinak strhnouti k sobě pozornost ostatního světa. Hudební umění zasluhuje proto plné naší úcty a našeho nejvyššího vděku.

Za rakouských vlád - z příčin politických, aby Vídeň nebyla zastíněna Prahou, - bránili se naši nepřátelé houževnatě tomu, aby pražská konservatoř byla postátněna.

Toto bezpráví, páchané po drahnou dobu na kulturní naší instituci, nutno odstraniti a napraviti. Vůdčí síly pražské konservatoře samy již po politickém našem převratu provedly ve vedení i osnově vyučovací radikální reformy. Utrakvismus z ústavu vymýcen, vyučovací plány moderně upraveny a na konservatoři soustředěny nejlepší naše učitelské síly.

Dnes má pražská konservatoř 565 posluchačů a 58 profesorů. Z 565 posluchačů jest 37, kteří jsou příslušníky jiných států, fakt to vysoce zajímavý, mluvící o tom, jaké oblibě a vážnosti těší se naše konservatoř i za hranicemi. Než dlužno poznamenati, že více než 17 kandidátů (ze Slovenska, Rumunska a Jugoslavie) odvolalo své přihlášky, když zvěděli, že ústav není státní a že tedy nemůže vydávat státních diplomů, a uchýlili se opět do Pešti a Vídně.

Vyučovací řečí konservatoře jest nyní čeština, paedagogické pokyny mohou býti udíleny též v řeči anglické, francouzské, italské, ruské, slovinské, srbské a německé.

Všeobecný je dojem, že - bude-li konservatoř pražská postátněna, stane se záhy ústavem všeslovanským.

Všechny kulturní země mají konservatoře státní, některé mají podobných ústavů několik.

Jest tedy nutno, aby i náš velevýznamný a proslavený ústav byl bez prodlení postátněn a aby takto pojištěna byla instituce důležitosti světové.

Postátněním tímto odstraní se i veliký skandál, jenž projevuje se v platech, které mají dosud profesoři naší konservatoře. Ještě prvního ledna 1919 vyměřen základní jejich plat roční 2600 K i s válečným přídavkem. Profesoři nedefinitivní o prázdninách nedostávají vůbec nic! Ústav jest z valné části rozstrkán do privátních bytů a na profesořích se žádá, aby často hradili ze svého i náklad na osvětlení, topení, úklid, ano i na hudební materiál. Nemožno pak zatajiti, že o učitelské síly tyto, mezi nimiž jsou i umělci světového jména, není pro stáří nijak postaráno. Pensijní jejich fond, za léta nastřádaný, zašantročila jim rakouská vláda do válečných půjček.

Z těch všech příčin, jistě na výsost závažných, navrhují podepsaní tuto osnovu zákona:

§ 1.

Pražská konservatoř hudby jest ústav státní s českou vyučovací řečí.

§ 2.

Provésti tento zákon ukládá se ministerstvu školství a národní osvěty.

Návrh tento budiž přikázán kulturnímu výboru.

V Praze 29. října 1919.

Karel Jonáš,

Udržal, Babánek, Hyrš, Otmar Hrejsa, Měchura, Bradáč Bohumír, Fr. Němec, J. Malypetr, Dubický, Malík, Fr. Votruba, Dr. Kyjovský, Štěpánek, Dr. Rolíček, Hübner, Dr. Velich, Dr. Srdínko, Adolf Prokůpek, Zíka, Karel Svoboda, Dr. Hnídek.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP