Pane předsedo Národního shromáždění,
Paní a páni poslancové!
Pan předseda Národního shromáždění
ve shodě s vládou pozvali mne, abych dnes promluvil;
přislíbil jsem rád a nerad. Nerad - neměl
jsem kdy řeč svou náležitě vypilovat;
rád - mám vhodnou příležitost
povědět slovo k některým žhoucím
otázkám dne. Dnešní den zakončuje
řadu památných dnů naší
revoluce a politického vítězství;
byl prohlášen za svátek národní
a hodí se tudíž velmi dobře k vážným
úvahám o nedávné minulosti a blízké
budoucnosti.
Mnoho bude se dnes vzpomínat našeho revolučního
hnutí a sám mám po této schůzi
zahájit viditelnou jeho historii; zde uskrovním
se na stručnou úvahu.
Naše revoluce měla zvláštní ráz.
Za hranicí spočívala v promyšlené
a pilné propagandě a diplomatické práci;
vedle toho zorganisovali jsme armádu a připojili
jsme se k válčícím Spojencům,
od nichž jsme byli uznáni za pravidelnou váleční
moc. Doma se pracovalo s naší strany bez krveprolití,
třebaže habsburské Rakousko brutálně
naše lidi věšelo, střílelo a všemožně
potlačovalo. Je to jistě zvláštní
revoluce - revoluce po výtce pracovní a právě
tím v nejlepším slova smysle demokratická;
a tato revoluce zajistila nám vítězství.
Vítězství veliké. Bylo často
řečeno, že státy trvají, čím
vznikají. Naše republika vznikla pravidelným
bojem v poli a prací a prací naše republika
se udrží; boj, doufejme, nebude již potřebný.
Přestáli jsme v poměrném klidu již
jeden rok; fysiologové nám říkají,
že prý rok lidského života je pro trvání
individua rozhodný. Snad smíme analogie užít
také pro náš stát. Ovšem - jest
naším úkolem, politikou hodně promyšlenou
naši republiku nejen udržet, nýbrž dokonale
vybudovat.
Dědictví rakousko-uherské a těžká
pováleční situace Evropy a specielně
Evropy Východní dělají nám
náš úkol obtížným. Historikové
a politikové mnoho uvažovali o poměru politiky
zahraniční a vnitřní. Byly vysloveny
theorie, že politika zahraniční je důležitější,
jiní přiřkli větší důležitost
politice vnitřní. Větším dílem,
že někdy mají poměrně větší
důležitost události a poměry zahraniční,
někdy vnitřní; v celku však kladl bych
důraz na harmonii obojí politické činnosti.
Na každý způsob musíme si zvykat při
vší naší veřejné činnosti
doma pamatovat na to, jak zároveň působíme
za hranicí. Každý pozorovatel může
se snadno přesvědčit, jak na př. náš
obchod do značné míry je závislý
na zahraniční politice. Stejně naše
finance a celý náš průmysl, také
naše zemědělství a naše sociální
reformy a vůbec všecka naše politická
práce jsou v úzkém vztahu k politice zahraniční.
Rozumí se to samo sebou, ale svět už je takový,
že se musí zdůrazňovat věci samy
sebou srozumitelné.
U nás však musí to být zdůrazněno
ze zvláštního důvodu. Rakousko-uherský
carismus nedovoloval nám Čechům a Slovákům
rozhodující účasti ve vládě
a v zahraniční politice; odsud lze si vyložit
fakt, že jeví se u nás jistá bázeň
před odpovědností a že se zapomíná
na to, jak naše postupování působí
za hranicemi. Vídeň nenaučila naše lidi
rozhodovat a neměla je k tomu, aby se stále obzírali
po světě. Avšak teď máme svůj
vlastní stát a ten vyžaduje smysl pro odpovědnost
a světový rozhled; jest nám třeba
státního smyslu, smyslu pro stát. Mnozí
němečtí historikové a politikové
vytýkají Slovanům a také nám
Čechům a Slovákům, že toho státního
smyslu nemáme, že ho mají jen Němci;
stačí připustit, že vídeňský
a budapešťský absolutism donutily nás
ke stálému odporu ke státu a tím uvykli
jsme negaci státu. Tuto negaci musíme teď nahradit
positivním smyslem pro stát.
Jestliže si přeju sesílení státního
smyslu, nemluvím pro stát všemohoucí
a absolutistický.
Náš nový stát nevyžaduje pouze
tento všeobecný smysl státní, nýbrž
my potřebujeme pro úspěšnou administraci
nové úřednictvo; chcete-li, novou byrokracii.
Novou - to jest, pracovitou, svědomitou, čestnou
a poctivou, a při tom myslící a myslivou.
Nové poměry, tvoření nového
státu vyžaduje nejen od nejvyšších
autorit vládních a od parlamentu, nýbrž
od každého úředníka tvoření
nové praxe, nestačí jen zákony a nařízení.
Každý úředník je teď do
jisté míry zákonodárcem. Odrakouštěni
administrace nesmí zůstat jen heslem!
Zkrátka - v politice vnitřní i zahraniční,
musíme se teď postavit výše, hodně
výše, musíme mít odhodlanost a odvahu,
být většími, být světovými.
Úspěšné vybudování našeho
státu vyžaduje účinný boj všech
proti demoralisaci, která válkou a shroucením
Rakousko-Uherska byla způsobena. Na tu demoralisaci se
žaluje ve všech státech. Ale zdá se mi,
že u nás se poněkud jednostranně ukazuje
jen na velké přestupky, kdežto se zapomíná
na přestupky v malém. Pozoruji, že často
žalují na zločince lidé, kteří
sami nešetří pořádku a práva
v malém. Volá se po silné ruce, po diktatuře,
po přísných zákonech - já bych
chtěl zdůraznit, že každý jednotlivec
a jednotlivé organisace musí pracovat k očistě.
Máme tisíce a tisíce spolků, máme
různé organisace a jednoty učitelské,
úřednické a j., máme Sokol, máme
obecní správy, máme svůj parlament,
máme svůj tisk, ať každý ve svém
působišti a okolí se zasadí o mravní
ozdravení.
Neomlouvám naše poměry, pravím-li, že
se mi naše nervosní netrpělivost zdá
být do jisté míry neoprávněnou.
Cizinci, kteří mne navštěvují,
velmi často srovnávají naše poměry
s poměry v okolních státech a pochvalují
si náš celkový stav. Mně samému
by nestačilo, že je u nás lépe, než
u některých sousedů. Přece musím
uznat, že se poměry povlovně lepší;
na každý způsob nestačí očekávat
mravní pomoc a spásu jen od státu, in concreto
od byrokracie. Na jedné straně na tu byrokracii
stále se žaluje, ale na druhé jí odevzdáváme
svá pole a luka, své dílny a továrny,
a konečně jí chceme přenechat i svou
duši, vychování našeho karakteru. Budiž
zdůrazněno se vší rozhodností,
že náš nový stát, že republika
a demokracie potřebují vedle svého administračního
aparátu a armády také pevný mravní
základ; bez mravních, bez karakterních jedinců,
bez zdravých rodin, bez věrného přátelství,
bez loyálnosti k různým společenským
organisacím, jejíž jsme členy, bez solidnosti
ve vši naší činnosti nemůže
býti silné republiky. Demokracie bez uznání
mravní autority, autority zásad a povolaných
osob, je nemožna. Dosáhli jsme samostatné republiky,
protože jsme horoucně věřili ve své
národní ideály, že jsme ve svém
nitru uznávali a ctili něco svatého a že
jsme měli důvěru v lidi a lid; a stejně
udržíme si svoji republiku a demokracii, když
budeme věřit ve své ideály, když
uznáme to svaté a když budeme důvěřovat
jeden v druhého. Dobří političtí
spisovatelé, jmenuji ze starších Tocqueville-a,
ze živoucích Bryce-a, upozornili na Ameriku a její
republiku, že je umožněna velkou úctou
k náboženství a mravnosti. Naše republika
demokratická, která se vzdala starých politických
autorit, která se vzdala monarchismu, militarismu, bude
pevně spočívat jen na všeobecné
mravnosti; podle vzoru demokratických republik, zejména
Ameriky, usilujeme také o rozluku státu a církve
a uvolňujeme se takto od církevní autority,
jak ji Rakousko vybudovalo. Avšak to neznamená uvolnění
mravnosti, nýbrž musí naopak znamenat sesílení
všeobecné mravnosti. Protože Habsburkové
zneužívali církve ke své politice, proto
u nás církev se dostala do nevážnosti
a lidé neradi slyší mravní napomenutí;
nám však nesmí stačit negace církví,
a nesmíme se stydět positivně usilovat o
zvýšení veřejné a všeobecné
mravnosti, o tu vnitřní sílu, kterou Havlíček
tak neohroženě požadoval. A nerozpakuji se opakovat,
že v rozluce státu a církve vidím také
prostředek pro sesílení autority náboženské.
S tohoto mravního hlediska dívám se také
na časové úkoly sociální reformy.
Řekl jsem už a opakuji, že tyto reformy musí
být pronikavé. Mluvíme všichni o socialisaci.
Socialisace za docela abnormálních poměrů,
způsobených dlouholetou válkou, je úkol
velmi těžký a odpovědný. Vynikající
socialističtí vůdcové a spisovatelé
prohlašují ji za dané poválečné
situace přímo za nemožnou. Chci ku věci
něco povědět.
Socialisace předpokládá veřejnou kontrolu
všeho hospodaření. Tak, jak se žádá
státní rozpočet, stejně tak musí
se žádat veřejný rozpočet všech
podniků a závodů ve státě,
rozpočet výroby, rozpočet všech potřeb.
Marx a jeho stoupenci správně analysovali anarchii
novodobé výroby: bez znalosti všech hospodářských
sil, bez znalosti celkové produkce a potřeb nelze
zahájit úspěšnou socialisaci.
Socialisace dále není možná, jestliže
massy pracujícího lidu, jestliže dělnictvo
se nenaučí pochopit celý proces výroby
a distribuce. Nestačilo by tak zvanou buržoasii diktaturou
k socialisaci přinutit; žádné násilí
není blahodárným, a to neplatí pouze
o násilí politickém, nýbrž i
hospodářském a sociálním. Při
socialisaci neběží také pouze o to,
aby dělnictvo se súčastnilo vedení
závodů. V normálních poměrech
správa nějakého závodu již hotového
není věcí nejtěžší;
avšak při hospodářské a sociální
reformě tak pronikavé neběží
jen o spolusprávu nebo převzetí závodů
zavedených, nýbrž o vytvoření,
zavedení závodů nových, neb alespoň
o zdokonalování a účelnou přeměnu
závodů a celé hospodářské
praxe a organisace. Pro produkci je třeba podnikavosti
a podnikavosti je tím více třeba, že
všecky státy, celá Evropa je válkou
ožebračená, Pravím-li podnikavost, tož
nemyslím na spekulaci a hyperspekulaci, která se
právě v abnormální době tak
zhusta zjevuje, nýbrž na podnikavost tvůrčí,
na vynalézavost, na geniální využití
daných poměrů a vytvořování
nových statků. Neběží jen, abych
tak řekl, o socialismus distribuce, nýbrž o
socialismus produkce.
Mluvím-li o této podnikavosti a tvořivosti,
neříkám tím, že se jí
nedostává dělnictvu a že jí oplývá
buržoasie. Naopak, mám-li býti upřímným
na obě strany, musím si postěžovat,
že část naší buržoasie zdá
se mi trpět nedostatkem právě té podnikavosti.
Nemýlím-li se, naše industrie srovnána
s industrií západních států,
má na sobě ještě ráz řemeslnické
dílny. Je právě mladší. Vím,
že v tom je jistá přednost, ale jest v tom
při dané konkurenci světové také
slabost. Tak jako politicky se musíme vyšinout k světovému
rozhledu a k politice opravdově světové,
stejně musí se všecko naše národní
hospodaření, naše industrie, naše zemědělství,
náš obchod a naše bankovnictví stát
v nejlepším slova smyslu světovým. Vím,
že se staly i v tom velké pokroky, ale poměry
nového světového hospodaření
nutí nás zanechat zděděnou hospodářskou
malost. Buržoasie opravdu podnikavá dohodne se s inteligentním,
podnikavým dělnictvem. Mne v historii nové
doby vždy zaráželo chování dědičné
aristokracie. Jak málo pochopila aristokracie francouzská
znamení své doby, jak málo naučila
se aristokracie rakousko-uherská z politických a
sociálních revolucí doby nové. A mně
se často zdá, že novodobá buržoasie,
tak zvaný velký kapitál, kráčí
v tom v šlépějích staré aristokracie.
Platí zde slovo starého filosofa: "toho, kdo
chce, osud vede, toho, kdo nechce, vleče". Problém
socialisace vyžaduje velmi opravdové a upřímné
přemyšlení a dobré vzdělání
dělnictva i kapitalistů; avšak dívám
se na úkol socialisace nejen jakožto na úkol
hospodářský, nýbrž také
jakožto na požadavek mravní. Nevěřím,
že tu běží o pouhý materialismus;
ostatně snesu snáze materialismus hladového
než přesyceného.
Prosím, neočekávejte ode mne podrobný
program socialisace. To je úkolem nejen vlády, nýbrž
také parlamentu a představitelů dělnictva
a buržoasie. Ale je důležito, abychom si uvědomili
tendenci doby a ducha, ze kterého sociální
reformy se musí rodit. Poslanec Němec nedávno
zdůraznil, že v nedlouhé době trvání
naší republiky nekrvavým způsobem byly
dosaženy mnohé a cenné sociální
reformy. Myslím, že všecky strany s největší
upřímností přijmou heslo: pronikavé
sociální reformy bez krveprolití.
Nechci se v této souvislosti vyhnout problému tak
zvaného bolševismu a specielně ruského,
protože spojením naší armády s
Ruskem má pro nás význam zvláštní.
Prožil jsem bolševistickou revoluci na Rusku; pozoroval
jsem ji velmi z blízka a pozoroval jsem ji s největším
zájmem a, smím říci, docela objektivně.
Lenin prohlašuje svůj komunistický program
za pravý marxismus. Avšak Lenin se mýlí.
Marx prodělal několik stadií svého
socialistického vývoje; jistě třeba
rozlišovat marxismus dvojí. Je marxismus revolučního
r. 1848, komunistického programu, a prvního svazku
"Kapitálu"; ale ve svém druhém
stadiu Marx vzdal se již revolučnosti svého
mládí a přijal stanovisko evoluční,
až konečně Engels krátce před
svou smrtí této revolučnosti se úplně
vzdal a výslovně. Lenin a jeho stoupenci dovolávají
se tudíž marxismu, kterého se Marx a Engels
sami později vzdali. Leninovský bolševism je
skutečně mnohem více revolučním
anarchismem, po případě syndikalismem než
socialismem. O tom četné projevy Leninovy z poslední
doby znalce věci nemohou nechat v pochybnosti. Lenin však
dovolává se marxismu i jinak neprávem. Marx,
to je pravda, staví dělnickou massu příkře
proti buržoasii; z toho však Engels a Marxovi stoupenci
správně vyvodili demokratický princip majoritní.
Lenin však diktaturu proletariátu přejímá
ve smyslu minoritním. Pokud však jde o proletariát
ve smyslu Marxově, Marx a Engels si žádali
dělníka, který se stane následníkem
Fichte a celé německé filosofie a vědy
a tento proletariát filosofický měl převzít
od buržoasie vedení společnosti. Marx očekával
od konečného převratu a od diktatury proletariátu
vyšší stadium nejen vývoje hospodářského,
nýbrž i kulturního. Avšak Lenin a jeho
stoupenci representují hospodářský
a kulturní primitivismus ruského negramotného
mužíka. Lenin prohřešil se proti zákonu
dělby práce, nepochopil, že vytvoření
nové společnosti vyžaduje nové odborníky
politické, hospodářské a sociální.
Ve svých řečech Lenin velmi často
připouští, že on a jeho stoupenci dělali
chyby a že se chybami učili; jenže ty chyby znamenají
tisíce a tisíce lidských životů
marně utracených. Svědomitý sociální
politik učí se ze zkušenosti věků,
musí umět čerpat z historie, musí
pochopit pravou tendenci vývoje, zejména své
doby a na takové zkušenosti musí stavět
svou novou budovu, resp. opravovat budovu starší.
Leninova taktika upomíná příliš
taktiku Ivana Hrozného. Ruský bolševismus nepřekonal
ruského carismu. Nepopírám a sám jsem
se o tom přesvědčil, mezi ruskými
bolševiky jsou lidé ideální, jsou také
theoretikové, ale nebyli s svého úkolu; dnešní
Rusko a jeho zoufalá hospodářská anarchie,
všeobecná bída a všeobecný hlad
vyvracejí leninovský komunismus. Nevidím
jedním slovem v ruském bolševismu pravého
marxismu a pokud je marxismem, je vyvrácením marxismu
spíše než jeho potvrzením, jakože
vůbec tato válka a její následky,
zdá se mi, nejsou verifikací marxismu, nýbrž
jeho vyvrácením. Zajisté si všimne každý,
že bolševism v Rusku vznikl po porážce vojenské
podobně také v Německu a Uhrách, tedy
v zemích poražených; pro psychologické
pochopení moment nad míru výmluvný.
U nás se bolševism někdy odsuzuje jakožto
neslovanský a neruský. Já naopak myslím,
že Lenin je Rus a typicky Rus, třebaže se německým
socialismem pokazil.
U nás bolševismus byl by neorganický. Bylo
by nesprávné přenášet k nám
programy a methody ruské, vzniklé ze zvláštních
a docela anormálních poměrů; naše
dělnictvo má vyšší vzdělání,
má jiné zkušenosti a úkoly než
dělnictvo ruské a proto nemůže napodobit
vzor ruský. Ale pokládám bolševistický
komunism zásadně za nemožný.
Docela jiného rázu je politická a taktická
otázka intervence proti bolševismu. Byl jsem a jsem
proti intervenci na Rusi a v Uhrách. Každý
národ musí v těžkých krisích
pomoci sám sobě a Rusko prožívá
velkou a těžkou krisi. Ta krise není jen způsobena
bolševismem, nýbrž staletým vývojem.
Bolševism Leninův je následek romanovského
carismu. Proti bolševismu ruskému vojenská
bariera sousedních menších států
Evropě nepomůže; bolševism musí
být překonán mravně, sociálními
reformami a celou politickou výchovou. Já od srdce
přeju Rusku brzké ozdravení, přeju
si Rusko mohutné, ale demokratické. Rusku můžeme
nejlépe pomoci, jestliže pomůžeme sobě.
Politika opravdu česká a slovenská bude podporou
a pomocí Rusku a Slovanstvu.
Sociální reformy, jak je žádá
promyšlený a vědecky odůvodněný
program socialisace, vyžadují pracovitost všech,
všude, ve všem. Pracovitost znamená pocit povinnosti
k denní pravidelné, t. zv. drobné práci:
válka a její romantismus a stejně romantismus
revoluční do značné míry překáží
návratu do obyčejných kolejí; doufejme,
že tuto nervosnost brzy překonáme.
Počítám s tím, že bolševism
se neudrží. Ale z jeho pádu nebudeme vyvozovat
důvody pro reakci. Vím, že politika posud se
potácela mezi krajnostmi; my pro náš stát
musíme mít promyšlený, reformní
program a podle něho budeme klidně a stále
postupovat, ať v Rusku bolševism padá nebo se
drží. Poměrně delší trvání
bolševismu v Rusku mělo by právě konservativním
politikům otevřít oči!
Problém je příliš vážný,
abych o svém stanovisku chtěl zanechat pochybnost;
proto prohlašuji výslovně, že proti socialisaci
nejsem. Válka a vzniknuvší z ní sociální
revoluce nedovolí nikde nerušené trvání
předválečného sociálního
řádu. Jsme přece již hodně hluboko
v postátnění; ovšem právě
toto postátnění může nás
poučit, že postátnění není
vždy socialisací.
Bude nezbytné, aby se problém socialisace přesněji
než posud studoval a rozebíral; nelíbí
se mi, že tak četní přívrženci
i odpůrci nevynikají nad pouhé heslo. A zejména
nesmí se dělnictvu tolik slibovat; je pochybno,
vedlo-li by se dělníkům hned v prvých
stadiích socialisace lépe, než za režimu
kapitalistického; není vyloučeno, že
se mu dokonce povede hůře. Socialisace vyžaduje
obětí nejen od kapitalistů, ale i od dělníků
- běží přece o veliký princip,
běží o přelom věkový,
o jehož možnosti a žádoucnosti nemůže
rozhodovati dočasný prospěch, třeba
i všech.
V době přechodné - a ta bude trvat hodně
dlouho - jistě by byl stav smíšený,
nejen v zemědělství, nýbrž i
v průmyslu; socialisaci nelze provést hned a ve
všech oborech, nýbrž postupně v oboru
po oboru.
Pro tento postup je nutný přesně formulovaný
program; také proto, aby pro všecky, zejména
také pro podnikatelstvo nastala jistota.
A rozumí se, socialisační program musil by
být smluven mezinárodně; a to pro tempo postupu
má také veliký význam.
Reální socialisační program nesmí
zapomínat na socialisaci vzdělání.
O této socialisaci se tolik nemluví, ale bez ní
nebude socialisace hospodářské. Posavadní
pokusy o t. zv. popularisaci vědy jsou jen části
úkolu, jenž očekává opravdu demokratické
ministerstvo vyučování. Socialisací
vzdělání zabezpečí se společnosti
tvůrčí individualism, silní jedinci,
silni vzděláním, silni obětivostí.
Nemohu než ještě jednou zdůraznit, že
socialisační reformy vyžadují přímo
mathematickou rozvahu; bude třeba pilně pozorovat
následky jednotlivých socialisačních
pokusů a srovnávat je se stavem dřívějším;
nestačí z abstraktních hesel dělat
různé dedukce, nýbrž musíme se
řídit vlastní zkušeností, poznáním
vlastních domácích poměrů.
Žádoucí sociální reformy a vybudování
našeho demokratického státu vyžadují
značné finanční oběti. Už
první vláda předložila Národnímu
shromáždění buďtež se značným
deficitem a deficit ten bude ještě rozmnožen.
Nemohu zde analysovat všecky ty příčiny,
které způsobily náš deficit. Je to následek
té hrozné, ničivé války, té
jednostranné válečné výroby
a toho rakouského byrokratického státního
socialismu. A deficit budžetní není jen u nás,
nýbrž i v zemích jiných, nejen poražených,
nýbrž i vítězných. Ale stát
náš má občanstvo poměrně
zámožné, a naše země jsou od přírody
bohaté. Proto vláda smí od občanstva
požadovat značnější obětivost.
Bude potřeba nových a výnosných daní.
Připouštím, že státní správa
musí být v duchu demokratickém zjednodušena
a že musí ve všech oborech státní
správy zavládnout promyšlené, vytrvalé
šetření. Jen mimochodem zde poznamenávám,
že pro ustálení státního hospodářství
pokládám zřízení státní
banky za neodkladné.
Abychom těmto nezbytným, těžkým
ale také krásným úkolům plně
vyhověli, musí být všeobecným
úsilím zbaviti se starých jazykových
a národních sporů, které Rakousko-Uhersko
tak ohrožovaly a které konečně do značné
míry uspíšily jeho neslavný pád.
Na pařížské konferenci uplatnil se národnostní
princip do značné míry. Avšak i nové
státy mají národní minority.
Vývoj moderní národnosti dál se současně
s vývojem mezinárodnosti. Jak Dostojevský
pěkně ukázal, člověk nemá
pouze lásku k svému národu, nýbrž
zároveň touhu k obcování s národy
jinými a sjednocení všelidskému. To
jest také smysl našeho humanitního programu
našich křisitelů. Naše revoluční
propaganda za hranicemi získala našemu národu
sympatie ve jménu tohoto programu. Jsme nyní národ
samostatný, máme stát svůj, nebudeme
našimi dřívějšími národními
odpůrci, Němci a Maďary, tak ohroženi,
jak jsme byli. Politika v pravdě národní
nebude šovinistickou. Je poučné, jak teď
vážní němečtí politikové
viní národní šovinism všeněmecký
jakožto hlavní příčinu války
a německé porážky. Šovinism je
všude a vždycky slepý. Vím ovšem,
že je také šovinism mezinárodnosti - ten
světoběhlý kosmopolitism, pohrdající
národy malými a nepochopující, že
pravá mezinárodnost není protinárodní,
ani nenárodní. Čistá lidskost Kollárova
může se jevit jen v národnosti.
Naše národnostní politika loyálně
přizná národní a jazyková práva
ostatních národů naší republiky.
Stát vytvořili jsme my a proto je docela přirozené,
že bude mít svůj zvláštní
ráz, to tkví ve věci a v samém pojmu
samostatného státu. Ale v naší republice
nebude žádného násilného odnárodňování.
Doufám, že Liga Národů bude přispívat
k ustálení přátelských mezistátních
a mezinárodních poměrů; na každý
způsob musí být cílem naší
politiky ustálit národní snášelivost
a nejen snášelivost, - v naší republice
budou národní minority moci pěstovat svou
národnost docela nerušeně.
Paní a páni poslancové!
K závěru chtěl bych se s Vámi rozloučit;
myslím, že mluvím k Vám naposledy. Vím,
že volební zákon se již připravuje,
neboť volby by jistě měly být co nejdříve.
Můžete odstoupit s vědomím, že
jste vykonali slušný kus zákonodárné
práce; za poměrů těžkých
a docela nových pracovali jste velmi pilně.
Náš parlament a naše vláda musí
být v naší republice obecně uznanou
politickou autoritou; smím říci, že
jsem od svého vkročení na domácí
půdu velmi toho dbal, abych tuto autoritu všemožně
podporoval. Tomu zůstanu věren i budoucně.
Slyšel jsem ovšem volání po diktatuře
- - vidím v tom jen snahu po vzorném uspořádání
a vybudování republiky. Republikánská
svoboda, možná, tu i tam není správně
chápána a z toho plynou některé vady;
ale jsem hluboce přesvědčen, že proti
svobodě je jediný lék, více svobody
a svoboda pravá.
V Praze, dne 28. října 1919.