Na uvedený dotaz mám za čest předeslati,
že ministerstvo železnic povolilo po státním
převratu na žádost, projevenou tehdejším
"Syndikátem pražských denníkářů",
volné celoroční jízdenky I. tř.
pro všechny trati československých státních
drah výkonným redaktorům denních časopisů.
Již tehdy si bylo ministerstvo železnic vědomo
toho, že tato výhoda nemůže zůstati
obmezena pouze na členy denních listů pražských,
soustředěných v Syndikátu, který
tehdy byl jen spolkem pro Prahu, nýbrž že nutno
hleděti stejným právem a za stejných
podmínek i na výkonné členy redakcí
denních listů mimopražských, a to i
jinojazyčných, pokud jsou ovšem vydávány
v oblasti republiky československé.
Za tohoto předpokladu bylo vydáno až dosud
397 celoročních volných jízdenek I.
tř. pro členy redakcí domácích
denních listů, a to:
pro redaktory časopisů československých
278, (z toho počtu připadá na Prahu 179 a
pro ostatní místa 99), dále pro redaktory
časopisů německých 115 (z nichž
připadá na Prahu 41 a na venkov 74) a konečně
na redaktory časopisů jinojazyčných
vnitrozemských 4 volné jízdenky.
Z uvedeného vysvítá, že volné
lístky nebyly vydávány toliko členům
Syndikátu pražských denníkářů,
jemuž také nemohly býti a také nikdy
nebyly připisovány na vrub, nýbrž že
byly vydávány denníkářům
vůbec. Volné jízdenky povolovaly se výhradně
jen na zvláštní žádosti, potvrzené
redakcemi příslušných denníků
jež jsou ministerstvu železnic odpovědny za správnost
jimi potvrzených údajů.
Značný počet vydaných volných
jízdenek novinářských zavdal však
podnět k úvahám o úsporných
opatřeních a ministerstvo železnic rozhodlo
se poskytovati budoucně volných jízdenek
pouze pro II. tř., vzhledem k zvýšené
sazbě osobního tarifu a jen těm denníkářům,
kteří náležitě prokáží
prostřednictvím svých odborových organisací,
že jsou skutečně novináři z povolání
a již aspoň 3 roky nepřetržitě
zaměstnáni v redakcích denních listů.
Ke konci se podotýká, že kromě těchto
volných lístků novinářských
vydávány jsou na témže vzoru tiskopisu
ještě jiné volné jízdenky, na
př. služební jízdenky, dále volné
jízdenky železničních zaměstnanců
z místa pobytu do služebního místa,
jízdenky dětí jejich k jízdě
do školy, dále volné jízdenky vydané
ve veřejném všestátním zájmu
a v zájmu dráhy a pod.