Ministerstvo železnic staralo se již od státního
převratu o to, aby vozový park bývalých
rakouských a uherských státních drah
byl rozdělen s největším urychlením
mezi státy, které nově vznikly z rakouské
říše, a dalo podnět k tomu, že
se záhy ustavil pro rozřešení této
otázky zvláštní užší
sbor ze zástupců nových států.
Při prvé poradě tohoto užšího
sboru koncem prosince 1918 bylo na návrh zdejšího
zástupce usneseno, aby bylo, nebylo-li by možno dosíci
v dohledné době definitivního rozdělení
vozového parku, aspoň vykonáno prozatímní
spravedlivé rozdělení, jež by odpovídalo
potřebám jednotlivých nově povstalých
států.
V předpokladu, že dojde takto aspoň k provisornímu
rozdělení vozového parku, dalo ministerstvo
železnic počátkem měsíce března
t. r. všem ředitelstvím státních
drah pokyn, aby učinila potřebné přípravy
k přepisování vozů.
Avšak od tohoto chystaného nového označení
vozů musilo se upustiti, poněvadž užší
sbor zástupců nových států
v poradě, která se konala krátce na to, vůbec
se nedohodl ani o provisorním rozdělení společného
vozového parku.
Vzhledem k tomu bylo by bývalo přepisování
vozů, náležejících do společné
rakousko-uherské likvidační massy, a označování
jich vlastními značkami bezúčelné
a bezúčinné, poněvadž by ostatní
státy tohoto samovolně provedeného označení
neuznaly a nerespektovaly.
Ježto tedy naznačeným způsobem nebylo
možno dosíci žádoucího výsledku,
bylo nutno čekati s rozřešením této
otázky až do provedení příslušného
ustanovení mírové smlouvy. Podle této
smlouvy zřídí se pro rozdělení
společného vozového parku zvláštní
repartiční dohodová komise, která
rozhodne o rozdělení vozů mezi jednotlivé
nové státy.
Tímto oddálením označení vozů
novými značkami neutrpěla však naše
státní správa žádné újmy,
ježto při odchodu vozů do ciziny bylo dbáno
náležitého vyrovnání, které
se dalo tím způsobem, že se na přechodních
stanicích vždy kontroloval přesnými
záznamy počet vozů, přecházejících
do ciziny a za tyto vozy se pak požadovalo vrácení
stejného počtu vozů.
Ke konci se poznamenává, že železniční
vozy, které získala železniční
správa buď koupí do vlastnictví aneb
nájmem od společností, půjčujících
vagóny, byly platně označeny naší
vlastnickou značkou Č. S. D. Tyto vozy, jako věci
podléhající nesporně výhradné
naší disposici, obíhají nerušeně
a jejich označení jest plným právem
všemi státy uznáno a šetřeno.