Sociálně-politicky výbor jednal v několika
schůzích a v anketě zástupců
bratrských pokladen jím v červnu svolané,
o shora uvedených návrzích poslanců
Rud. Laube a Karla Brožíka a jako výsledek
předkládá Národnímu shromáždění
k přijetí připojený zákon »o
prozatímním zvýšení zaopatřovacích
platů hornických«.
Bratrská pokladna (oddělení zaopatřovací)
je povinna poskytovati mimořádných přídavků
k zaopatřovacím platům (provisím)
podle těchto pravidel:
1. Úhrn mimořádného přídavku
a zaopatřovacího platu náležejícího
podle sta nov bratrské pokladny členu, jenž
se stal po 30. červnu 1919 nezpůsobilým k
výdělku (§ 4. zákona o bratrských
pokladnách), činí pro dělníky
nejméně 600 kor. ročně a pro dělnice
nejméně 300 kor. ročně a stupňuje
se po ukončení pátého roku zaměstnání
v podniku povinném k pojištění u bratrské
pokladny rok od roku tohoto zaměstnání u
dělníků o 24 kor. ročně a u
dělnic o 12 kor. ročně.
Služební doba předcházející
případnému vybrání záložního
podílu §§ 7. - 9. zákona o bratrských
pokladnách nevypočítá se při
výpočtu dávky do let služebních.
Nebyl-li poslední rok služební úplně
dokonán, vypočte se stupňování
poměrně pro každý úplný
služební měsíc.
2. Úhrn mimořádného přídavku
a zaopatřovacího platu náležejícího
podle stanov bratrské pokladny dělníku provisionistovi,
jenž nabyl před 1. červencem 1919 požadavku
na zaopatřovací plat, činí nejméně
600 kor. ročně; přiznala-li bratrská
pokladna dotčenému provisionistovi členskou
dobu delší desíti let, stupňuje se úhrn
ten o 30 kor. pro každé započaté pětiletí
přesahující desítiletou členskou
dobu až do nejvyšší částky
840 kor. ročně.
Úhrn mimořádného přídavku
a zaopatřovacího platu činí pro dělnice,
jež nabyly nároku na zaopatřovací plat
před 1. červencem 1919, polovici sazeb uvedených
v předchozím odstavci.
3. Úhrn mimořádného přídavku
a zaopatřovacího platu, náležejícího
podle stanov bratrské pokladny pozůstalým
po úmrtí člena neb provisionisty (§
5. zákona o bratrských pokladnách), činí:
a) pro vdovu polovici dávky náležející
manželu podle bodu 1., po případě 2.;
b) pro každé pozůstalé dítě
až do dokonaného 14. roku jednu čtvrtinu, a
ztratilo-li i druhého rodiče, polovici dávky,
náležející zemřelému rodiči
podle bodu 1., po případě 2.
Důchody vdovy a dětí nesmějí
převyšovati tři čtvrtiny dávky,
která by náležela manželu nebo otci podle
bodu 1., po případě 2.; objeví-li
se úhrn větší, sníží
se poměrně jednotlivé důchody. 4.
Požitky v bodu 2., po případě 3., uvedené
náležejí i osobám, kterým byl
po přizpůsobení stanov příslušné
bratrské po kladny ustanovením zákona z 28.
července 1889, č. 127. ř. z. o bratrských
pokladnách přiznán zaopatřovací
plat, avšak jež ho nepožívají pro
nedostatek peněz v bratrské pokladně, nebo
pro její likvidaci.
Mimořádné přídavky podle §
1. náležejí i členům a pozůstalým
po členech aneb provisionistech, oprávněných
požadovati provisi podle zákona ze dne 24. května
1918, č. 270. ř. z.
Dávky pojistné, nabyté dobrovolným
přídavkovým pojištěním,
náleží členu a po zůstalým
po členu neb provisionistovi ve dle mimořádného
přídavku (§ 1.), pokud člen platil příslušné
na něj připadající pojistné
sám ze svého.
Ustanovení §§ 61. a 61 a) zákona o úrazovém
pojištění dělníků ze dne
10. dubna 1919, c. 207. sb. zák. a nař., platí
taktéž pro úhrnné dávky podle
§u 1.
Je-li však důchod, jenž přísluší
pozůstalým usmrceného podle zákona
o úrazovém pojištění nižší
než úhrnná dávka podle §u 1. tohoto
zákona, staví se (odpočívá)
výplata pojistné dávky podle §u 1. náležející
pouze do výše úrazového důchodu.
Rozhodčí soud, zřízený podle
§u 20. zákona o bratrských pokladnách,
jest pří slušný rozhodovati o požadavcích
na mimořádné přídavky, uplatňovaných
podle §u 1. proti bratrské pokladně, jí
však neuznaných.
Osoby uvedené v §u 1. pod č. 4. mají se hlásiti o zaopatřovací plat u báňského revírního úřadu, příslušného podle sídla likvidovavší pokladny, a ten o požadavku rozhodne.
Do rozhodnutí je možno podati žalobu podle předchozího
odstavce.
pro obvody horních hejtmanství v Praze a v Brně
zřídí se po jednom ústředním
fondu zaopatřovacím, jenž hradí zaopatřovacímu
oddělení pokladen bratrských, majících
svá sídla v obvodu toho kterého horního
hejtmanství, výlohy spojené s vyplácením
mimořádných přídavků
podle §u 1. Osobám, uvedeným v §u 1. odst.
4. vyplácejí se dávky z příslušného
zaopatřovacího fondu přímo.
Pro každý ústřední fond zaopatřovací
zřídí se správní výbor
skládající se z 9 členů a stejného
počtu náhradníků a to: jak u členů,
tak i náhradníků ze 6 zástupců
členů bratrských pokladen a ze 3 zástupců
zaměstnavatelů. Aspoň 3 zástupci členů
bratrských pokladen a jejich náhradníci musejí
býti aktivními členy bratrské pokladny.
Pro volby členů správního výboru
platí obdobné ustanovení o volbách
do představenstva bratrské pokladny.
Výbor zvolí ze sebe většinou hlasů
před sedu a náměstka předsedova; k
žádosti menšiny jest zvoliti náměstka
předsedova z menšiny.
Výbor rozhoduje prostou většinou přítomných
a jest schopen se usnášeti za přítomnosti
5 členů.
Funkční doba správního výboru
trvá 3. roky. Výbor vydá jednací řád,
který podléhá schválení ministerstva
veřejných prací v souhlasu s ministerstvem
sociální péče.
Úrazové pojišťovny dělnické
v Praze a v Brně propůjčují správním
výborům (§ 7.) kancelářské
místnosti a pracovní síly za plnou náhradu.
Náhradu tuto, nestane-li se o tom dohodnutí mezi
správním výborem a úrazovou pojišťovnou,
určí ministr sociální péče
ve shodě s ministrem veřejných prací.
Pokud jde o styk správního výboru s úřady
politickými a bratrskými pokladnami platí
obdobně § 50. zákona o úrazovém
pojištění.
Peníze, jichž je třeba k účelům
ústředního fondu zaopatřovacího
a k zapravení výloh správních, opatří
se poloročními příspěvky, které
platí zaměstnavatelé.
Úhradu, které jest třeba ke zvýšení
provisí podle bodu 1. §u 1. a provisí vdov
a sirotků po členech, po případě
provisionistech, kteří byli dne 1. července
1919 v činné službě, hradí polovici
členové bratrských pokladen a polovici zaměstnavatelé,
Úhradu, potřebnou ke zvýšení
ostatních provisí, platí zaměstnavatelé
ze svého.
Zaměstnavatelé jsou oprávněni, osobám
u nich zaměstnaným část příspěvků
na ně připadající sraziti při
výplatě mzdy podle ustanovení platných
pro vybírání příspěvků
k zaopatřovacímu oddělení bratrských
pokladen.
Ministr veřejných prací ustanoví ve
shodě s ministrem sociální péče
způsob výpočtu a vybírání
příspěvků.
Zaměstnavatelé jsou povinni obdobně §
18. zák. o úr. poj. podávati správnímu
výboru výkaz o počtu dělníků,
u nich zaměstnaných a o vyplácených
mzdách. Bratrské pokladny předkládají
zase čtvrt letně příslušnému
správnímu výboru v kazy vyplacených
provisí a přídavků mimo řádných.
Správní výbor (§ 7.) stanoví
začátkem každého roku výši
příspěvků pro tento rok a zpraví
každého zaměstnavatele písemným
výměrem o příspěvku naň
připadajícím. Do stanovení příspěvků,
které jsou splatné do 14 dnů po dodání
písemného výměru, může
zaměstnavatel vznésti v této lhůtě
odpor k zemské politické správě, která
rozhoduje konečně vyslechnuvše horní
hejtmanství. Odpor nemá účinku odkládacího.
Ministr veřejných prací určí
dohoda se s ministrem sociální péče
zatímně o výši prvních příspěvků
a dobu jejich splatnosti.
Výkazy o dlužných příspěvcích,
jejichž vykonatelnost potvrdil politický úřad,
jsou exekučním titulem podle § 1. ex. řádu.
o sporech mezi správním výborem se strany
jedné a mezi bratrskými pokladnami aneb zaměstnavateli
se strany druhé rozhoduje konečně zemská
politická správa, vyslechnuvší horní
hejtmanství.
Koncem každého roku podá správní
výbor ministru veřejných prací zprávu
o svém hospodářství.
Příslušníkům cizího státu,
kteří mají trvalé bydliště
v cizině, náleží mimořádné
přídavky podle tohoto zákona jen tehdy, zachovává-li
jejich stát vůči příslušníkům
československým vzájemnost.
Zákon nabývá účinnosti dnem
vyhlášení se zpětnou platností
od 1. července 1919. Ustanovení, jež poskytují
větších výhod, zůstanou tímto
zákonem nedotčena. Vláda se zmocňuje
stanoviti nařízením dobu, kdy tento zákon
pozbude opět účinnosti.
Ministru veřejných prací se ukládá,
aby dohoda se s ministrem sociální péče
zákon tento provedl a ve vhodné době rozšířil
nařízením působnost jeho i na Slovensko.
Zákon o bratrských pokladnách ze dne 28.
července 1889, ř. z. č. 127., upravil pojištění
horníků na zaopatřovací platy podle
tehdejších poměrů výdělkových
předpokládaje, že průměrný
výdělek činí 300 zl. ročně.
Výše zaopatřovacích platů, jež
činila v roce 1913 průměrně pro invalidy
K 257.42, pro vdovy K 103.69 a pro sirotky K 38 05, neodpovídala
již dlouhá léta ani nejnutnější
potřebě; horníci snažili se tudíž
již dlouho před vypuknutím války dosíci
úpravy svého pojištění a to zejména
přiměřeného zvýšení
svých dávek pojistných. Avšak pokusy
učiněné k tomu cíli vesměs
selhaly pro nepřekonatelný odpor báňských
podnikatelů. Úžasným poklesem hodnoty
peněz, vyvolaným válečnými
poměry, octli se provisionisté v největší
bídě. Poměry jsou neudržitelné
a musí nastati náprava okamžitá. Jelikož
však trvalá a důkladná úprava
celého pojištění hornického by
vyžadovala poměrně dlouhé doby, musí
býti přikročeno k úpravě prozatímní,
chceme-li vůbec jak horníkům činným,
tak provisionistům včas pomoci. Přechodný
ráz navrženého zákona jeví se
zejména ve způsobu úhrady zvýšení
za opatřovacích platů, které se bude
díti podle systému rozvrhového, kdežto
úhradu jakéhokoliv zaopatřovacího
pojištění jest pravidelně provésti
podle systému prémiového.
Úprava zákona o pojištění, a
to zejména úprava výše dávek
pojistných nemůže se pravidelně vztahovati
na osoby, jež nabyvše nároku na pojistnou dávku,
byly vyloučeny ze svazku pojišťovacího
(viz § 10. posl. odst. zák. o bratrských pokladnách).
Podle této zásady nemohla by se úprava zaopatřovacího
platu vztahovati na t. zv. likvidní provise, t. j. na provisionisty,
vstouplé do provise před dnem, od kterého
zákon účinkuje, t. j. před 1. červencem
1919.
Vzhledem k neblahým poměrům provisionistů
jest však nezbytně nutno, jednak zvýšiti
i provise likvidní, jednak hledati východiska, aby
řečená technicko-pojišťovací
zásada nemusela býti zanedbána i do budoucna
po zrušení zákona přechodného,
když bude pojištění horníků
trvale upraveno.
Východisko to spočívá jak ve výši
mimořádného přídavku k provisi,
tak ve způsobu jeho úhrady.
Rozvrhového systému lze užíti při
úhradě zaopatřovacích platů
likvidních jen pro dobu přechodnou, poměrně
krátkou, poněvadž pro stálé přibývání
provisionistů musejí býti rok od roku příspěvky
zvyšovány, a to asi 40 let, až nastane stav setrvání.
Pokud jde o likvidní platy zaopatřovací,
dospěl počet provisionistů se zřetelem
na 30 letou platnost zákona o bratrských pokladnách
skoro k onomu nejvyššímu stupni. Úhrada
zvýšení likvidních provisí vyžaduje
tudíž v prvních letech platnosti zatímního
zákona mnohem větších nákladů
než úhrada provisí likvidních. Poněvadž
zákon navrženy má býti v době
co nejkratší nahrazen trvalou úpravou pojištění
hornického, jest věc ta rozhodující
pro řešení otázky, mají-li likvidní
provise býti zvýšeny touže měrou,
jako provise likvidní.
Dále jest přihlížeti k tomu, že
zvýšení likvidních pro visí lze
opodstatniti s hlediska spravedlnosti tím, že nebylo-li
odporu bánských podnikatelů, provise by byly
již před válkou zvýšeny úměrně
mzdovým poměrům; provisionisté mohou
tudíž plným právem činiti nárok
na zvýšení svých zaopatřovacích
platů, rovnající se sazbě, jíž
by byli pravděpodobně dosáhli, kdyby byla
úprava již dříve provedena podle vyskytnuvší
se potřeby. Jelikož pouze bánští
podnikatelé znemožnili úpravu již dávno
nutnou, odpovídá zajisté spravedlnosti, bude-li
bánský průmysl sám t. j. celek báňských
podnikatelstev takřka dodatečně zatížen
nákladem potřebným k zvýšení
likvidních provisí.
Vzhledem zase k poměrně značné výši
těchto nákladů, jež by byly přesunuty
zvýšením cen uhlí na spotřebitelé
uhlí, jest zvýšení likvidních
a likvidních provisí stanoviti tak, aby národní
hospodářství se zřetelem na mezinárodní
soutěž nebylo přespříliš
zatíženo. Jelikož náklad na zvýšení
likvidních provisí vypočtený podle
výkonnosti bánských podniků jest v
prvních letech t. j. po celou domnělou dobu platnosti
zákona několikanásobně větším
než náklad na zvýšení likvidních
provisí a poněvadž zajisté aspoň
horníci, již se ještě posud nacházejí
v činné službě, mají požadavek
na úpravu zaopatřovacích platů poněkud
přiměřenou nynějším poměrům,
nelze zvýšiti likvidních a likvidních
provisí stejnoměrně.
Další rozdíl mezi zvýšením
likvidních a zvýšením likvidních
provisí zakládá se v ustanovení, že
u likvidních provisí jest započítati
jen léta členská bratrskou pokladnou podle
stanov přiznaná, kdežto u likvidních
provisí jest započítati celou dobu zaměstnání
v podniku povinném k pojištění u bratrské
pokladny bez ohledu na tak zvanou ztrátu členských
let, jež případně nastala »zkrácením
záložních podílů« při
přestoupení od jedné bratrské pokladny
k druhé.
Zákon navrženy nemění nikterak zásady,
že pojištění u bratrských pokladen
jest pojištěním pro případ nezpůsobilosti
k práci a pro případ úmrtí,
nikoliv však pojištěním starobním;
z důvodu toho nebyl stanoven určitý počet
let služebních, po jichž vypršení
stupňování likvidních provisí
by mělo přestati.
Jelikož některé bratrské pokladny mají
čekací dobu tříletou, jiné
zase pětiletou, nastane stupňování
likvidních provisí, aby bylo jednotným u
všech bratrských pokladen, teprve po dokonaném
pátém roku zaměstnání.
Stran likvidních provisí bylo dbáti i oněch
bývalých členů bratrských pokladen
a jejich pozůstalých, kteří mohouce
sice podle zákona požadovati provisi, nedostali buď
ničeho, aneb zcela nepatrné odbytné, poněvadž
bratrská pokladna pro nedostatek peněz musela likvidovati.
Článek ten jest důsledkem úmyslu zákonodárcova,
že nezpůsobilost k výdělku po případě
úmrtí, přihodivší se buď
ve službě válečné aneb následkem
válečné služby, jest považovati
za příhodu pojistnou.
Prvý odstavec jest obdobný poslednímu odstavci
§u 61. zák. ze dne 10. dubna 1919 c. 207 sb. z. a
nař. o úrazovém pojištění
dělníků.
Pro účel navrženého zákona, aby
provise podle stanov náležející byly
zvýšeny na existenční minimum, musí
býti stanoveno, že členové, již
požívajíce zaopatřovací platy
z jiného povinného pojištění
vedle pojištění u bratrské pokladny,
dosáhli toho existenčního minima, nemohou
požadovati přídavek navrženým zákonům
určeny. Jedná se hlavně o ony členy
bratrských pokladen, jimž náleží
vedle nároku na provisi též požadavek
na požitky z pensijního pojištění
podle zákona ze dne 16. prosince 1906 č. 1. ř.
z., po případě podle cís. nař.
ze dne 25. června 1914, č. 138 ř. z.
Jelikož po zvýšení zaopatřovacích
platů není vyloučeno, že zaopatřovací
platy vdov po případě sirotků budou
vyššími než důchody úrazové,
musí druhý odstavec § 61 o úr. poj.
dělníků býti změněn.
Největším nedostatkem pojištění
u bratrských pokladen jest posud platný systém
závodních pokladen bratrských, čímž
nastalo roztříštění celého
pojištění v maličké, plnění
neschopné pokladničky. Rázná úprava
hornického pojištění musí tudíž
především odstraniti závodní
pokladny a je sloučiti v mohutná pojišťovací
tělesa územní. Avšak právě
sloučení bratrských pokladen nelze provésti
bez velmi zdlouhavých přípravných
prací matematicko-technických, takže má-li
zvýšení provise býti rychle provedeno,
nemůžeme čekati až na sloučení
bratrských pokladen, jež musí sice býti
připraveno vzhledem k trvalé úpravě
pojištění hornického.
Avšak z druhé strany nelze pověřiti
závodní bratrské pokladny, aby pojišťovaly
podle tohoto zákona a to hlavně z těchto
důvodů: Poměry u jednotlivých bratrských
pokladen liší se velmi navzájem, jak vzhledem
k poměru počtu činných členů
k počtu pensistů, tak vzhledem k rozličnosti
provisních schémat, jelikož provise do budoucna
u všech bratrských pokladen budou jednotnými,
byly by jednotlivé bratrské pokladny s nepříznivým
poměrem mezi počtem provisionistův a počtem
činných členů neb s nízkými
provisemi přespříliš zatíženy.
Dále jest přihlížeti jak k bratrským
pokladnám plnění vůbec neschopným,
tak zv. mrtvým bratrským pokladnám, t. j.
pokladnám bez aktivního členstva.
Zvýšení provisí pensistů těchto
posléze uvedených bratrských pokladen, jak
i vyplácení důchodů osobám
v posledním odstavci §u 1. uvedeným nemohlo
by býti vůbec provedeno, jestliže nebude utvořen
novy nositel pojištění pro větší
územní obvod. Jelikož úrazové
pojištění horníků bylo přičleněno
územním úrazovnám v Praze a v Brně,
jest nejvhodněji zříditi pro obvody těchto
úrazoven samostatné fondy jako nositele nového
pojištění a úrazovnám přenechati
veškeré kancelářské práce
spojené se spravováním těchto fondů
a s prováděním nového pojištění.
Fondy ty jsou samostatné právní osoby se
zvláštními orgány, zárodkem to
budoucích územních pokladen bratrských.
Navrženy zákon neurčuje výslovně
způsob vypočtu úhrady potřebné
k zvýšení provisí a ponechává
bližší určení příslušným
ministrům. Avšak pokud není přesných
matematicko-technických výpočtů, lze
vypočísti příspěvky pouze podle
soustavy rozvrhové. Stran rozdělení příspěvků
mezi zaměstnavatele a dělníka zůstane,
pokud jde o úhradu zvýšení likvidních
provisí, posud platný způsob nedotčen,
podle kterého příspěvek platí
podnikatel a dělník po polovici. Úhradu zvýšení
likvidních provisí zase platí podnikatelé
sami.
V obvodu revírního báňského
úřadu Mor.-ostravského byla ujednáním
mezi podnikateli a dělníky provedena úprava
provisí, podle které provisionisté vstoupivší
do provise mezi 1. lednem a 30. červnem 1919 mají
větší výhody než jim náležejí
podle tohoto zákona. Výhody ty zůstanou zachovány.
Návrh zákona řeší také
požadavek příslušníků cizích
států, pokud se stali oprávněni k
požadování ze zákona o bratrských
pokladnách a mají trvalé bydliště
mimo hranic republiky československé. Mají
také podléhati důsledkům tohoto zákona,
pakli stát, jehož jsou příslušníky,
zachovává vůči příslušníkům
našeho státu vzájemnost.
Zákon je nouzový a jeho účinnost,
může vláda (§ 15.) omeziti co do doby
platnosti, počítá se, že platnost jeho
bude zrušena provedením zákona o všeobecném
sociálním pojištění.
Rozšíření jeho platnosti na Slovensko
vloženo jest v ruce ministra sociální péče.
Žádost, aby z působnosti tohoto zákona,
vyňaty byly podniky hutní (komárovské
železárny) byla ve schůzi sociálně-politického
výboru jednomyslně zamítnuta pro technické
obtíže, jež by provedení toto při
nouzovém opatření působilo a pro nespravedlnost,
která by vyloučením postihla dělnictvo
tohoto odboru.
Naléhavost uvedení zákona tohoto v platnost
všeobecně je v kruzích zájemníků
pociťována a nepochybuji proto, že Národní
shromáždění jednohlasným přijetím,
umožní brzké jeho uvedení v život.